Onbekende Toonladders, en akkoorden

hey hey niet zo denigrerend over analoge synths ! hehe :P

Ben het met je eens, het gaat veel verder dan random.. hoe vertel je de computer bijv. dat ook niet-ladder-eigen noten gebruikt kunnen worden, en wanneer, en waarom, en hoe lang ? hoe vertel je een computer wat "mooi" is ?

Daar bijt de hond zich weer in de staart, als jij de computer eerst moet uitleggen wat mooi is, dan kom je weer uit bij de discussie "je krijgt er slechts uit wat je erin stopt".
Er zijn op dit moment al systemen die op grond van ervaring, dus input uit het verleden, mogelijke opties genereren, Je kunt dit allemaal in regels vangen. De vraag is tot hoever je gaat met regels herkennen om in te voeren. Aspecten zoals interactie tussen andere systemen(mens, software of robot die speelt) kun je in je regels betrekken. Zelfs aspecten als wanneer speelt het systeem een pitch bend of een glide in een improvisatie, zou je op grond van ervaring er in kunnen stoppen.
Ik sta er versteld van hoe ver AI al is.
 
Er zijn op dit moment al systemen die op grond van ervaring, dus input uit het verleden, mogelijke opties genereren, Je kunt dit allemaal in regels vangen. De vraag is tot hoever je gaat met regels herkennen om in te voeren. Aspecten zoals interactie tussen andere systemen(mens, software of robot die speelt) kun je in je regels betrekken. Zelfs aspecten als wanneer speelt het systeem een pitch bend of een glide in een improvisatie, zou je op grond van ervaring er in kunnen stoppen.
Ik sta er versteld van hoe ver AI al is.

Ik vind niet dat AI ver is.
Wat je beschrijft dat is een zooitje (niet je beschrijving maar hoe die systemen intern in elkaar zitten).
Voor een groot deel is het imitatief, en flauwe regeltjes die niks met hoe muziek werkelijk werkt te maken hebben.
Net als bijvoorbeeld die chatbots. Ooit was er die flauwe test bedacht dat als een computer in een chat een mens voor de gek kon houden dat die met een ander mens spreekt dat dat het bewijs moest zijn dat de computer intelligent was / bewustzijn had zelfs geloof ik. Maar die chatbots van nu gebruiken flauwe trucjes en denken uiteraard niet echt etc.
Deze manier van "nep" AI kan dan leuke trucjes maar zal daar nooit bovenuitstijgen. Het wordt anders als je echt hersenen virtueel na gaat bouwen, of met muziek dingen bouwt die gebaseerd zijn op de natuurkunde/wiskunde van trillingsverhoudingen etc. Maar zover is het nog lang niet in beide gevallen.
Waar ze AI met kwaliteit benaderen op de goeie manier staat alles nog zover van praktische toepassingen af. Maar die manieren geven juist wel de grote beloftes voor echt grootse dingen tegen de tijd dat ze zover zijn dat ze wel praktisch worden.
 
Back
Top