beste synthforummers,
een vraagje: had een discussie met mijn gitarist over dit liedje:
https://soundcloud.com/delirious-ey...-olandese-a-milano-delirious-eyewear-volume-i
bij 20s en verder in het liedje hoor een mineur akkoord van de rhodes piano terwijl je in het A-stukje 2 gitaarakkoorden in majeur hoort. hij zegt dat dit echt niet kan en dat het altijd in majeur moet blijven want anders klinkt het niet en sta je voor lul.
nu hoor ik dit persoonlijk niet, althans misschien had het akkoord in majeur ook leuk geklonken maar ik vind het niet afdoen.
hoe zit dat volgens jullie, is dit not done?
Kwam het niet in jou op om gewoon eens een keer uit te proberen wat de gitarist zegt?
Dat jij het niet hoort, heeft er mee te maken dat je al gewend bent geraakt aan hoe het nu klinkt.
Grote kans dat wanneer je eens hebt gehoord hoe het klinkt als het wel klopt, je daarna wel gaat horen dat het vloekt, zoals je het nu hebt.
Je hoeft heus geen muziektheoretische kennis voor te hebben, maar gewoon kritisch luisteren en bereid te zijn te onderzoeken wat het is dat anderen wel horen en jij (nog) niet.
Het gaat niet zozeer om de benaming van de akkoorden of wat de muziektheorie zegt, althans ik vermoed dat dàt het niet is waar het de gitarist om te doen is, maar dat hij duidelijk hoort dat het vloekt.
En een zichzelf respecterende muzikant (ook andere eerlijke kritische luisteraars!) zal dat niet alleen vreselijk in de oren klinken, maar ook begrijpelijkerwijs zijn reputatie er niet mee te grabbel willen gooien.
Er zijn genoeg muzikale manieren om de "sound" en/of spanning die jij waarschijnlijk voor ogen hebt en wellicht niet wilt opgeven, te realiseren.
Zoals al eerder gezegd, hoef je er geen muziektheorie voor te gaan studeren, maar wel een beetje inspanning doen om dingen uit te zoeken; lijkt mij niet een al te grote opgave als wij een beetje liefde hebben voor ons vak/hobby.
Muziek maken is 1% inspiratie en 99% transpiratie, maar als jij tevreden bent met wat die eerste 1% jou heeft opgeleverd, beschouw dan mijn commentaar als ongeschreven.
Wij kennen elkaar persoonlijk, dus je weet hoe je mijn opmerkingen moet opvatten..
Success.
ik weet dat in de blues wel gebeurd maargoed dat is dan weer pentatonisch? heb verder nauwelijks theorieleer in muziek dus ik weet er weinig van eigenlijk.
In de blues gebruikt men echt geen vloekende akkoorden op elkaar; de 'blue notes' waar je waarschijnlijk op doelt, zijn laddervreemde noten; noten die niet verwacht worden in een bepaalde toonaard.
Hierbij zullen de overige instrumenten ook nog de harmonische ruimte moeten bieden, zeker in het oktaaf waar die 'blue note' gespeeld wordt, zodat het niet gaat vloeken.
De blues pianist gaat heus geen C-majeur spelen wanneer de gitarist een c-mineur speelt; de pianist zal of een incompleet akkoord spelen (zonder de E noot), of in een ander oktaaf, of op een ander moment dan de gitarist, etc.
Ook gaat men niet een blue note spelen daar en waneer het niet muzikaal klinkt; gespeeld op een gitaar kan een blue note heel mooi klinken, maar datzelfde een oktaaf lager gespeeld op een basgitaar klinkt als oorlog met de duivel.