majeur gitaar ritme, mineur piano akkoord erin

boombipbass

Het lid
Dismembered
Lid sinds
2 september 2007
Berichten
479
Locatie
diep in de zee
beste synthforummers,

een vraagje: had een discussie met mijn gitarist over dit liedje:

https://soundcloud.com/delirious-ey...-olandese-a-milano-delirious-eyewear-volume-i

bij 20s en verder in het liedje hoor een mineur akkoord van de rhodes piano terwijl je in het A-stukje 2 gitaarakkoorden in majeur hoort. hij zegt dat dit echt niet kan en dat het altijd in majeur moet blijven want anders klinkt het niet en sta je voor lul.

nu hoor ik dit persoonlijk niet, althans misschien had het akkoord in majeur ook leuk geklonken maar ik vind het niet afdoen.

hoe zit dat volgens jullie, is dit not done?
ik weet dat in de blues wel gebeurd maargoed dat is dan weer pentatonisch? heb verder nauwelijks theorieleer in muziek dus ik weet er weinig van eigenlijk.

ben benieuwd naar jullie mening.

:doei:
 
Als het om C gaat maakt het niet uit, gebruiken beiden de zelfde noten. Hoe dit bij andere combinaties gaat weet ik niet. Wat ik inmiddels wel heb geleerd met het maken van melodieën, is dat als het goed klinkt het gewoon door blijf gaan. Heb zelf ook wel noten uit een andere ladder gebruikt om de melodie kloppend te maken. Met dezelfde noot uit de ladder kreeg ik dit niet voor elkaar.

Dus ik zeg ja, maar wellicht dat iemand met de juiste theretiesche kennis je een beter antwoordt kan geven.
 
mja hij(mn gitarist) heeft genoeg theoretisch kennis. ik weet nieteens welke 2 akkoorden het zijn (bij naam) dus kan daar ook weinig over zeggen. Emaj nogwat & Gmaj7 ofzo geloof ik. Piano akkoord weet ik niet.

Maar ik vind t wel goed klinken, maar doe t dus ook enkel op gehoor. geen flauw idee wat ik verder doe.
 
muziek is geen theorie,

alles wat tof mooi goed of spannend, vervreemdend, enz, klinkt is goed
en een goede muzikant / componist/producer weet hoe ver ie kan gaan hierin

JS Bach hield zich ook niet altijd aan de regels en wist er heel sneaky om heen te werken en in die tijd (ergens 1600) waren regels veel dwingender,,,

wat je hoort zou je theoretisch kunnen beschrijven en benoemen maar ik zie het gewoon als de over over over bekende,,, triljoenmillard keren in alle soorten pop, rock, blues, disco, funk, gebruikte bluesy sound, en dat is zo iets als de kleine en grote terts door elkaar gebruikt!

of te wel: mineur en majeur klanken over elkaar heen gezet en /of naast elkaar gezet,,,wat helemaal blues is is de toon te spelen tussen de kleine en grote terts in (gitaarsnaar opdruk cliché, mondharmonica gejank)

het gaat in eerste plaats om expressie in klank en sfeer, maar je zou het ook heel theoretisch kunnen neerleggen,,
Er bestaat zelfs een akkoord met grote en kleine terts (theoretisch een grote terts met een overmatige secunde),,

bijvoorbeeld in C van laag naar hoog:

C E Bb D#
of :
C G E Bb D#

:mexico:
 
muziek is geen theorie,

alles wat tof mooi goed of spannend, vervreemdend, enz, klinkt is goed
en een goede muzikant / componist/producer weet hoe ver ie kan gaan hierin

JS Bach hield zich ook niet altijd aan de regels en wist er heel sneaky om heen te werken en in die tijd (ergens 1600) waren regels veel dwingender,,,

ja dat dacht ik dus ook

of te wel: mineur en majeur klanken over elkaar heen gezet en /of naast elkaar gezet,,,wat helemaal blues is is de toon te spelen tussen de kleine en grote terts in (gitaarsnaar opdruk cliché, mondharmonica gejank)

het gaat in eerste plaats om expressie in klank en sfeer, maar je zou het ook heel theoretisch kunnen neerleggen,,
Er bestaat zelfs een akkoord met grote en kleine terts (theoretisch een grote terts met een overmatige secunde),,

bijvoorbeeld in C van laag naar hoog:

C E Bb D#
of :
C G E Bb D#

:mexico:

Dat is verder abracadabra voor mij haha sorry
 
Dat is verder abracadabra voor mij haha sorry

dit zijn de tonen van twee akkoorden met zowel mineur als majeur terts,,, gewoon de noten
van laag naar hoog pakken en tegelijk spelen:


C E Bb D#
of :
C G E Bb D#
 
dit zijn de tonen van twee akkoorden met zowel mineur als majeur terts,,, gewoon de noten
van laag naar hoog pakken en tegelijk spelen:


C E Bb D#
of :
C G E Bb D#

oke thanks, ik zal er eens naar kijken maar hoogstwaarschijnlijk vergeet het ;P
doe t meer op "mijn gehoor" :(:(:o: wss, heb er het geduld niet voor/tijd om het mij eigen te maken helaas
 
eh? muziek maak je altijd op je gehoor!

:mexico:
 
Top:
Op een of andere wijze vind ik de ruis/gruis(karakter) in je microphone echt, erg mooi, mss is het wel je preamp. mooi opgenomen.

Welke combi is dit. I hoop op een Berhinger C1 met een maudio preamp.


Tip: mss help het strak zetten van de sounds iets. daar kan ook muziek "tegen het vals" aan van gaan klinken.
 
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Weet je zeker dat de gitarist het niet over toonsoort heeft ipv akkoorden? Vaak is een nummer in een toonsoort geschreven met verschillende akkoorden. In dezelfde toonsoort zitten majeur en mineur akkoorden. In de C majeur toonsoort zijn bijvoorbeeld zo uit mijn hoofd de D, E, A en B akkoorden mineur.

Maar dan nog is er niemand die je vertelt dat je je aan 1 toonsoort moet houden... Het kan in een bandje wel handig zijn om met alle instrumenten op hetzelfde moment in dezelfde toonsoort te spelen. Vanaf 2.40 tot 3.00 komt er een solo waar dat volgens mij niet helemaal gebeurt.
 
je moet het zo zien:

een toonsoort is net zo als een dierensoort

stel je hebt een stuk toendra met een klein meertje een paar bomen, wat struiken, enzvoort

stel daar loopt de dierensoort leeuw en die heeft dorst , dan gaat ie naar de drinkplaats van de dieren,,,
maar de kraanvogel is weer een andere dierensoort maar die heeft dorst en ook honger, hij eet eerst
een paar bessen van een struik en komt dan ook aan bij de drinkplaats,,
dus alle dieren hebben gezamenlijk dorst maar dat betekent nog niet dat het water uit de drinkplaats
altijd rein is, dat weet de leeuw maar ook de kraanvogel,,, zet er een olifant bij, weer een andere
dierensoort en het hele verhaal, die hele constructie wordt nog ingewikkelder,,,en zo gaat het maar door,,

eh,,zo werkt het dus precies ook met muziek en toonsoorten!
 
Laatst gewijzigd:
Je kan het ook als een schilderij zien met kleuren.
Soms passen kleuren bij elkaar en soms vloekt het.
En zelfs het moment van vloeken kan juist een zekere spanning geven die een track lekker op z'n kop zet, da's juist verrassend.
Doe vooral wat lekker klinkt en goed voelt, da's het enigste wat telt.
Laat je gitarist 'ns wat vaker naar jazz luisteren, Thelonious Monk is een goed voorbeeld.
Niet alleen qua timing maar ook speelde die van die "scheve akkoorden" om het maar zo te zeggen.

 
Laatst gewijzigd:
ik vind het helemaal niet verkeerd klinken en het creeerd een aangename wrijving tussen de 2 parts.
 
ik vind het op sommige punten echt om te janken zo slecht !

zonder enige controle lopen mineur en majeur klanken door elkaar heen, vreselijk pijn aan mn oren

hiermee zal je het in bepaalde situaties van de muziekwereld echt niet redden, er is nu eenmaal een onder en bovengrens van wat nog wel en niet kan

voor mij is dit te veel harmonische rommel
 
ik vind het op sommige punten echt om te janken zo slecht !

zonder enige controle lopen mineur en majeur klanken door elkaar heen, vreselijk pijn aan mn oren

hiermee zal je het in bepaalde situaties van de muziekwereld echt niet redden, er is nu eenmaal een onder en bovengrens van wat nog wel en niet kan

voor mij is dit te veel harmonische rommel

Sorry man, wilde je geen pijn doen. :)
 
Top:
Op een of andere wijze vind ik de ruis/gruis(karakter) in je microphone echt, erg mooi, mss is het wel je preamp. mooi opgenomen.

Welke combi is dit. I hoop op een Berhinger C1 met een maudio preamp.


Tip: mss help het strak zetten van de sounds iets. daar kan ook muziek "tegen het vals" aan van gaan klinken.

Ja zoiets haha equivalent van whatsapp voice ;)
 
Je kan het ook als een schilderij zien met kleuren.
Soms passen kleuren bij elkaar en soms vloekt het.
En zelfs het moment van vloeken kan juist een zekere spanning geven die een track lekker op z'n kop zet, da's juist verrassend.
Doe vooral wat lekker klinkt en goed voelt, da's het enigste wat telt.
Laat je gitarist 'ns wat vaker naar jazz luisteren, Thelonious Monk is een goed voorbeeld.
Niet alleen qua timing maar ook speelde die van die "scheve akkoorden" om het maar zo te zeggen.

https://www.youtube.com/watch?v=KshrtLXBdl8

Hij speelt veel gypsy jazz vreemd genoeg
 
je moet het zo zien:

een toonsoort is net zo als een dierensoort

stel je hebt een stuk toendra met een klein meertje een paar bomen, wat struiken, enzvoort

stel daar loopt de dierensoort leeuw en die heeft dorst , dan gaat ie naar de drinkplaats van de dieren,,,
maar de kraanvogel is weer een andere dierensoort maar die heeft dorst en ook honger, hij eet eerst
een paar bessen van een struik en komt dan ook aan bij de drinkplaats,,
dus alle dieren hebben gezamenlijk dorst maar dat betekent nog niet dat het water uit de drinkplaats
altijd rein is, dat weet de leeuw maar ook de kraanvogel,,, zet er een olifant bij, weer een andere
dierensoort en het hele verhaal, die hele constructie wordt nog ingewikkelder,,,en zo gaat het maar door,,

eh,,zo werkt het dus precies ook met muziek en toonsoorten!

Eeh.. ja 8D
 
Back
Top