akkoorden voor dummies

Origineel geplaatst door DJB

Om even terug te komen op de bessen en kruizen: ik dacht dat er vroeger stemmingssystemen
werden gebruikt waarbij hierdoor C# en Db NIET hetzelfde waren. Door keuze van andere intervallen
waren die noten een klein beetje verschillend. Dat is met een piano-keyboard natuurlijk niet
goed voor te stellen, maar met snaarinstrumenten (die vroeger uiteraard veel gebruikt werden)
kan je die wel anders spelen.

ja dat klopt inderdaad..
het verschil lag hem in een komma..
 
'Dominante' akkoorden zijn toch ook 7 met +5 enzo? Of je wilde je verhaal kort houden zeker ;)
Ik hou heel erg van die sub dominanten, die gebruik ik wel vaak.
Zodra je je ook gaat bekommeren over de baspartij, wordt je helemaal mesjogge. Ik vind wel dat zodra je de bas in je toetsenspel betrekt, dat toch zeker wel je akkoord vormt. Zonder 'die ene basnoot' zou het een hele andere 'feel' hebben. Bijv. F in de bas en G maj drieklank, gaat meestal over naar Emin. Zonder de bas zou je dat niet horen.


Maar ik vind het een leuk initiatief om zo een thread te zetten.

'K heb ook nog een leuk trucje !
Pak een mineur akkoord vanuit de grondtoon bjiv. D-F-A en in de bas een A (de kwint)

En dan ga je met je linkerhand chromatisch (halve tonen) naar beneden dus A - Ab - G - Gb
Tegelijkertijd doe je met je rechterhand: D-F-A >> D-F-A# >> D-F-B >> D-F#-B >> D-G-B >> D-G#-B >> D#-G#-B >>E-G#-B >> F-G#-B en dan ben je rond en begin je hetzelfde dingetje vanuit F min. Het klinkt wel grappig.

Meer van dit soort threads :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
:halleluja , jazzMANN!!!, the mann, hoelang heb je hier voor gestudeerd??, volgens mij begin ik 'm te snappen namelijk, maar ik heb ook een halve fles sambucca op dussss....
you're the MANN!!:eureka:
 
Origineel geplaatst door dj sinn
hoelang heb je hier voor gestudeerd??

...véél te niet-lang-genoeg...
vooral nadat ik op dit @#F!/** DSF botste
deze "wetenschap" in de muziek stopt niet.. ze gaat eindeloos door

de theorie begrijpen, valt best mee...
...het realtime kunnen analiseren van & toepassen in muziek is net ietsje moeilijker...
 
verzin toch zelf je samenklanken in plaats van uit een boekje te gaan leren! Dat is allemaal al zo oud...
 
Origineel geplaatst door JazzMann
...

deze "wetenschap" in de muziek stopt niet.. ze gaat eindeloos door

de theorie begrijpen, valt best mee...
...het realtime kunnen analiseren van & toepassen in muziek is net ietsje moeilijker...


That's the shit Jazzman ! analyze this!
 
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
verzin toch zelf je samenklanken in plaats van uit een boekje te gaan leren! Dat is allemaal al zo oud...

wel, ok...
als je in de "studio" wat zit te klooien, kan dit zeker wel eens toffe resultaten opleveren.
Als je daarentegen in een ensemble (lees "groepje") terechtkomt, of op café begint te jammen is het toch wel handig te weten welke opties van akkoorden er voor je beschikbaar zijn.
K heb nog nooit iemend een set weten stilleggen om even wat akk. uit te zoeken.
 
heee jazman thanks hier kan ik ff verdermee op voortborduren
 
Hee Jazzman, zit je zelf ook in een band of werk je alleen? (of beide natuurlijk)
Ga je weleens naar jamsessies?
 
Origineel geplaatst door Sander02
Hee Jazzman, zit je zelf ook in een band of werk je alleen? (of beide natuurlijk)
Ga je weleens naar jamsessies?

ik doe vanalles... (véél te véél eigenlijk :erm: )
ik jam véél, op school, café (als er een piano staat...), met bandjes... enz
ik doe eigen "producties" (om het met een mooi woord te zeggen), producties in opdracht van... & af en toe speel ik ook 's marionet in andermans brouwsel.
 
Gaaf man! zit eigenlijk in hetzelfde schuitje, er is heel vaak vraag naar toetsenmannen; en die zijn er bij mij in de buurt haast niet. Althans, niet zo bereidwillig als ik :)
Elke zondag speel ik mee met jamsessies in een kunstencentrum bij mij in de buurt, donderdag speel ik in een bandje en vrijdag/zaterdag jam ik voor de lol in onze oefenruimte in Hellevoetsluis met m'n maatjes; voornamelijk fusionjazz en blues, met veel syntgeweld :P dus altijd drukke weekenden voor mij.
En de rest van de week dan nog eigen 'producties' en idd ook spelen voor andermans producties ja. lache joh :okdan:
 
Origineel geplaatst door Sander02
Gaaf man! zit eigenlijk in hetzelfde schuitje, er is heel vaak vraag naar toetsenmannen; en die zijn er bij mij in de buurt haast niet. Althans, niet zo bereidwillig als ik :)
Elke zondag speel ik mee met jamsessies in een kunstencentrum bij mij in de buurt, donderdag speel ik in een bandje en vrijdag/zaterdag jam ik voor de lol in onze oefenruimte in Hellevoetsluis met m'n maatjes; voornamelijk fusionjazz en blues, met veel syntgeweld :P dus altijd drukke weekenden voor mij.
En de rest van de week dan nog eigen 'producties' en idd ook spelen voor andermans producties ja. lache joh :okdan:

hiphoi, join the club :biertje:


Zet ff wat shit online dan,,, ben wel benieuwd.

check ff mn homepage
tussen "downloads & links"

grz
 
Back
Top