'Dominante' akkoorden zijn toch ook 7 met +5 enzo? Of je wilde je verhaal kort houden zeker
Ik hou heel erg van die sub dominanten, die gebruik ik wel vaak.
Zodra je je ook gaat bekommeren over de baspartij, wordt je helemaal mesjogge. Ik vind wel dat zodra je de bas in je toetsenspel betrekt, dat toch zeker wel je akkoord vormt. Zonder 'die ene basnoot' zou het een hele andere 'feel' hebben. Bijv. F in de bas en G maj drieklank, gaat meestal over naar Emin. Zonder de bas zou je dat niet horen.
Maar ik vind het een leuk initiatief om zo een thread te zetten.
'K heb ook nog een leuk trucje !
Pak een mineur akkoord vanuit de grondtoon bjiv. D-F-A en in de bas een A (de kwint)
En dan ga je met je linkerhand chromatisch (halve tonen) naar beneden dus A - Ab - G - Gb
Tegelijkertijd doe je met je rechterhand: D-F-A >> D-F-A# >> D-F-B >> D-F#-B >> D-G-B >> D-G#-B >> D#-G#-B >>E-G#-B >> F-G#-B en dan ben je rond en begin je hetzelfde dingetje vanuit F min. Het klinkt wel grappig.
Meer van dit soort threads