Klankverschil tussen 2 monitors

jouw opmerking "te grote afwijking" vind ik interessant, want daar ging mijn eerste vraag ook over. Is het normaal dat er kleine afwijkingen zijn (bij speakers van 200 euro)? Dat interesseert me wel of ik dan nu zo'n goed gehoor heb dat ik dat eruit haal.

Ik vind het niet lastig, want met normaal mixen hoor je er dus totaal nix van, want hoe vaak mix je met je oor bijna tegen de conus? :D Alleen dus als je echt gaat analyseren hoor je het. Ik vind het dus vooral heel interessant.
 
hey! ik heb dit ook al eens gehad en bij mij lag dit aan een xlr kabel... verwissel die eens.. mss helpt dat? :)
ps: als je de monitors van plaats verwisseld verwissel je de kabels dan mee of niet... mss is het gelegen aan uitsturing mangpaneel?
Grtzz
iets te snel gelezen :p dat heb je dus allemaal al getest :) dan zou ik een ander paar gaan vragen in de winkel!
 
Laatst gewijzigd:
De kans dat er een rot kabeltje, akoestiek of iets dergelijks mis is is groter dan dat de speakers fout zijn denk ik. En stel dat het toch de speakers zouden zijn dan is het ook nog verdraaid moeilijk om aan te tonen. Want hoeveel mogen ze uberhaupt afwijken?
 
Ik heb van Midi te horen gekregen dat 30% van wat ze verkopen van KRK terug moet wegens gebreken.

Gelukkig is dit mij bespaard gebleven met me VXT en mijn Rockets.
 
Toongeneratortje eraan hangen en luisteren waar de resonantiefreq zit. Kans is vrij groot dat die op de 2 speakers niet gelijk is en daar is je verschil. Verschillen zijn er altijd. Toleranties in componenten... tenzij je alles matched pair hebt. Maar dan ben je een vermogen kwijt.
Maar het kan idd van alles zijn. Kabel, opstelling, reflecties, geluidskaart, etc, etc...
 
@dubcreator: Maar natuurlijk, resonantie! Nog een testje gedaan: ik speel in een laag octaaf een E en de rechterspeaker klinkt wat aanweziger, pak ik de C daaronder en waarempel: links is wat aanweziger! Zou dat door die resonantiefrequentie komen en is zo'n verschil inderdaad normaal? Dan lijkt me dit er 1 in de categorie je speakers leren kennen :)
 
idd het allerbelangrijkste van mixen.... leer je ruimte en speakers kennen.
Je kunt je speakers het beste testen met een toongenerator. Oftewel een pure sinus zonder harmonischen. Beginnen bij 30Hz (pas op de de amplitude) en langzaam de freq traploos verhogen. Zo kom je de dips/peaks en resfreq tegen. Ook erg handig om de resonanties in je ruimte te zoeken.
Maar subtiele verschillen zitten in alle luidsprekersets, zelfs in 10 mille quested monitors.
 
Als je dat als mens zijnde hoort klopt er iets niet aan die speakers hoor ik heb eeuwen op oude rotzooi speakers uit de jaren 90 gerommeld.... me oren zijn goed afgetrained.. maar alles met die oude afgetrapte bende klinkt zelfs 100% gelijk aan elkaar en er zit zelfs een muur vlak bij de linker speakers..

Gewoon terug die hap.

Je stuurt ze terug ze sturen nieuwe en klaar ;).
 
Even een update. Ik had me er bij neergelegd dat er (minimaal) klankverschil is, maar was toch even benieuwd hoe groot het nu echt was.

Ik heb een setup neergezet waarbij ik:
- m'n dx-200 groefdoos mono op 1 monitor heb aangesloten
- een microfoon in een standaard voor de speaker heb gezet
- dit heb opgenomen
Daarna heb ik met dezelfde kabels de andere monitor op exact dezelfde plek als de 1e gezet en de procedure herhaald.

Ik heb diverse dingen afgespeeld en dat opgenomen. Nu heb ik helaas alleen een cheap ass dynamisch microofoontje, maar wat blijkt: zelfs deze pikt een verschil op. Nu heb ik verschillende tests gedaan, wat voorbeeldjes bijgevoegd.

2.wav zijn 4 kicks die steeds eerst uit monitor 1 komen en daarna uit monitor 2.
4.wav is een sequence met synth + percussie die eerst uit monitor 1 komt en daarna uit monitor 2, voor de duidelijkheid heb ik nog een keer de 2 fragmenten achter elkaar gezet (je hoort dus mon1-mon2-mon1-mon2)

In 2.wav hoor ik geen verschillen, maar de sequence in 4.wav wijkt wel degelijk af.

Mijn vraag aan jullie: ben ik een zeikerd voor speakers van 200 euro a piece, of zouden jullie hiermee teruggaan?
 

Attachments

  • 2.wav
    920 KB · Bekeken: 80
  • 4.wav
    1,5 MB · Bekeken: 106
Is het normaal dat er kleine afwijkingen zijn (bij speakers van 200 euro)?

Ja. KRK geeft 'm in de specs als +/- 1,5dB op het spectrum. Dus theoretisch kun je 3dB verschil hebben tussen de speakers op bepaalde frequenties. Tenzij ze gematcht verkocht zijn verwacht ik ook niet anders voor speakers van 200 euro eigenlijk.
 
Ja. KRK geeft 'm in de specs als +/- 1,5dB op het spectrum. Dus theoretisch kun je 3dB verschil hebben tussen de speakers op bepaalde frequenties. Tenzij ze gematcht verkocht zijn verwacht ik ook niet anders voor speakers van 200 euro eigenlijk.

De RP6 worden niet gematcht verkocht. Maar de afwijking waar je het over hebt is volume toch? Hier gaat het om klankkleur. Geldt daar hetzelfde voor?
 
Nee, die 1,5dB geven ze op het spectrum. Dus ze garanderen dat elke frequentie binnen 1,5dB van de norm wordt weergegeven. Theoretisch kan de ene dus bijvoorbeeld 1kHz 3dB harder weergeven dan de ander. In de praktijk zullen die verschillen kleiner zijn, maar als de speakers afwijken op verschillende frequenties kan de klankkleur verschillen.
 
Als je nog garantie hebt dan zou ik ze gewoon terug doen want ze zijn echt niet goed.
Als je het weet en je eraan stoort dan heeft het altijd een negatief effect.
 
Heeft de winkel waar je ze hebt gekocht ook een technische dienst?
Kunnen ze dan voor je meten of ze gelijk zijn. Met een zweepgenerator en een oscilloscoop kom je een eind.
 
Het is gewoon onmogelijk dat je 2 speakers kan maken met exact dezelfde frequentie curve. Daarvoor zijn de toleranties (weerstand, inductie, massa, magneet sterkte, conus materiaal, vorm van conus, temperatuur, luchtdruk, etc...) die de speaker fabrikanten (moeten) gebruiken te groot.
Vandaar dat speaker fabrikanten de frequentie curve tolerantie niet veel kleiner dan 1dB kan zijn, en dit geld alleen in een perfect dode ruimte. In een normale studio ruimte zal de afwijking veel groter zijn.

Maar als de afwijking te groot is, meer dan 3dB verschil (luidsprekers meten op exact dezelfde plek met mic op exact dezelfde plek), dan moeten ze gewoon terug.
 
In 2.wav hoor ik geen verschillen, maar de sequence in 4.wav wijkt wel degelijk af.

Mijn vraag aan jullie: ben ik een zeikerd voor speakers van 200 euro a piece, of zouden jullie hiermee teruggaan?

Ik zou teruggaan. Het lijkt wel of er een sluier hangt over monitor 1 in 4.wav als je hem vergelijkt met monitor 2. Dan kan de bedoeling niet zijn.
 
Heel fijn dat je 2 voorbeeldjes hebt gepost!

Ik dacht nu, hey leuk, even testen wat er gebeurt als ik die 2 samplesync op elkaar leg en er 1 uit fase zet. In de ideale situatie hou je dan absolute stilte over. Elke niet-stilte is een afwijking tussen de monitors.

Alleen nu gaat dat dus niet met deze voorbeeldjes, aangezien je je drumdoos 2x hebt laten afspelen en er in de sequence van de drumdoos al veel variaties zitten. Bepaalde geluidjes worden in je dx-200 synthetisch opgewekt en zullen dus nooit 100% gelijk aan elkaar zijn als je het opnieuw afspeelt.

Makkelijker was geweest als je gewoon een wavje af had gespeeld omstebeurt over de 2 monitors op dezelfde positie.

Doe eens! *D
 
@subgroover. Goed plan, ga ik doen. Maar wat vind je op het gehoor van het verschil? Of stuur ik als ik vraag naar verschil? ;)
 
Had ik het probleem bijna zelf opgelost, jaag ik per ongeluk een sine sweep met best wat vermogen door de speaker :D

Maar het is niet te doen Sub.
- Microfoon is kut (pikt nauwelijks laag op)
- Omgevingsgeluid is niet helemaal te elimineren

Dus volgens mij blijf ik dan appels met peren vergelijken.
Ik heb net ff met feedback gebeld en daar hebben ze geen geld/tijd voor een opstelling waarmee je het echt kunt testen, dat is namelijk niet rendabel voor ze. De enige optie is terug laten sturen. En dan is het de vraag of dat zin heeft. Want de verkoper vroeg zich af of de leverancier het wel rendabel vindt voor die prijsklasse en dus tijd en geld heeft voor een dergelijke meting. Ik heb sowieso steeds meer het idee dat het hier gaat om een verschil 'within industry standards' want ik verbaas me soms wat mij opvalt aan geluid ten opzichte van andere mensen.

Dus ik denk dat ik na al mijn gezeur het maar moet laten rusten en genoegen nemen met....fantastisch klinkende speakers! Haha, want als je dus gewoon stereo aan het mixen bent (en niet met een vergrootoor voor je speakers afzonderlijk hangt) hoor je nix!

Dank voor het meedenken allemaal in ieder geval.
 
Back
Top