Klankverschil tussen 2 monitors

gijs

.
Lid sinds
12 januari 2004
Berichten
2.442
Enige tijd geleden heb ik 2 RP6'jes G2 gekocht. Afgelopen weekend ontdekte ik bij toeval toen ik een geluid eerst links en daarna rechts aan het pannen was een miniem klankverschil tussen de 2 monitoren. Het is wat moeilijk te omschrijven, maar de ene heeft net wat meer punch in het geluid, of andersom: de andere klinkt net een tikke doffer dan de ene. Het is een verschil dat je normaal niet hoort, alleen als je met je oor heel dicht op eerst de ene en dan de andere monitor gaat luisteren. Het is zo'n verschil dat je nooit opvalt maar waar je bij toeval achter komt.
Nu vraag ik me af of dit een kwestie is van:

a) Er kan altijd een miniem verschil tussen speakers bestaan, je oren zijn inmiddels zo goed getraind gijs dat je dat soort verschillen hoort.
b) Miniem verschil in die prijsklasse is normaal, je wilde weer eens voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!
c) Verschil, hoe miniem ook, hoort niet bij monitor speakers. Terug naar de winkel dus!

Ben benieuwd naar jullie mening.
 
misschien ligt het wel niet aan je monitors, maar aan je geluidskaart e.d.?
ik heb ook de rp6 g2, en ga vanmiddag maar gelijk ff checken of er bij mij ook verschillen in zitten.
 
Heb je er wel eens aan gedacht dat het de ruimte kan zijn waarin je monitors staan?

Door reflecties, staande golven etc. kan het lijken alsof je monitors echt heel anders klinken terwijl dit in feite helemaal niet zo is.

Even testen door echt héél goed in je op te nemen hoe ze nu klinken stuk voor stuk. Wissel ze dan om en ga nog eens luisteren!
 
je kan een speaker opblazen, maar je kan hem ook bijna opblazen..
dan is de spoel warm geworden en dan doet ie het nog wel maar een stuk minder!
 
ik ga met subgroover mee

de paatsing van die monitoren en van je oren ook overigens
 
Laatst gewijzigd:
LOL i.d.d. het zijn voor 99.99999% oren of akoustiek of beiden

L&R al verwisseld? verhuist het probleem mee?
 
Dat had ik er wel bij kunnen zeggen. Links en rechts omwisselen, andere kabels, andere audiobron allemaal al getest en het probleem verhuist mee. Het zit dus echt in de monitoren.

Ik heb ze trouwens net nieuw en ze hebben nog nooit hard gestaan, dus ze kunnen ook niet (bijna) opgeblazen zijn.

Wellicht ten overvloede: het gaat echt om een minimaal verschil, en ik ben benieuwd of het technisch überhaupt mogelijk is om 2 exact identiek klinkende speakers te maken?
 
hebben de monitoren schakelaars voor GAIN, lowcut e.d.? staan deze op beide gelijk ingesteld?
 
Ja dat heb ik ook wel eens gehoord, dat volumes best kunnen wisselen tussen speakers. Maar ik heb het nu dus echt over klankkleur. Bovendien hoor je totaal geen verschil als je lekker aan het mixen bent, maar als je naar helemaal links of rechts panned en dan je oor bij de speaker houdt.
 
of objectief meten? heb je een DB meter thuis?

Weighted Slow A 75db dan zie je het zo...
 
Ja maar de ene is ook voor links en de andere voor rechts. Heb je ze wel goed staan?

KRK ziet me al aankomen: "Mag ik 1 nieuwe rechterrp6?" En dan op 1 april vragen zeker... :D:D:D

of objectief meten? heb je een DB meter thuis?

Weighted Slow A 75db dan zie je het zo...

Nee helaas, die heb ik niet.

Kun je misschien even een voorbeeldje posten... 8o)

Een voorbeeldje ga ik eens opnemen, al betwijfel ik of mn dynamiche mic die klanknuance oppikt...
 
Gevalletje onderzoeken waar het aan kan liggen. Verwisselen speakers is idd het eerste waar je aan denkt. Kan ook een rot kabeltje zijn ergenst.
Wellicht dat iemand met dezelfde speakers je kan helpen evt?
 
Wellicht is het dan toch de monitor, als je alles al geprobeerd hebt. ER kan natuurlijk altijd een foutje (of te grote afwijking) optreden in het productieproces. Ik heb het een keer gehad met een hoofdtelefoon. Dus gewoon terug gestuurd en een nieuwe ontvangen. Als het je irriteert en jij hoort het, dan horen ze het vast in de winkel ook, dan zou ik zeggen terug brengen...wel alle 2 meenemen, want welke is goed. Wellicht is het leuk om eens dezelfde monitor van iemand anders er naast te zetten om te kijken hoe ze zich onderling verhouden.
 
Back
Top