Oordeel over (nieuwe) monitor set-up?

stefan90kauw

<-BIOSIGN->
Lid sinds
16 Maart 2009
Berichten
120
Locatie
Heerhugowaard
Hallo iedereen!

Ik ben absoluut niet tevreden over mijn monitor opstelling zoals deze nu is, want:
- Één monitor staat bijna in de hoek
- De afstand tussen de 2 monitoren vind ik te klein
- Door bovenstaande vind ik dat ik er ook wel iet wat dicht op zit.
- De hoeken van de speakers (dus in welke richting de tweeters staan te blaffen) is niet gelijk en als ze een keer gelijk staat, duurt het meestal 1 schoonmaak beurt en kan ik alles opnieuw doen...
- Als ik een keer het gas open trek om eens lekker te blazen met Bruce Springsteen heb ik gelijk me buren en ouders op me nek.

DUS! Als volgt:

- Ik ga het geheel waar ze nu opstaan verbreden zodat de linker speaker ongeveer 40 a 50 cm extra uit de hoek komt
** Dit hoeft niet super direct iets te schelen in het geluid, maar scheelt ook ontzettend qua werkruimte op me bureau,,, dus 50/50 win win situatie.
- Doordat het geheel breder word, kunnen de monitoren ook iets verder uit elkaar.
- Met als gevolg dat ik er uiteindelijk ook iets verder vanaf zit zonder zwaar de hoek te vergroten en daarmee eventueel het stereo beeld te verzieken.
- Ik ga spikes onder de monitoren te zetten en de monitoren komen (met spikes) op een "extra" plank te staan waarin de spikes een HEEEEL klein stukje zijn ingeboord (zodat de hoek behouden blijft) bij eventueel schoonmaken en dergelijke.
- Het plankje waar ze op komen ga ik "vastbouten" aan de plank daaronder, zodat ik eventueel de hoek kan veranderen wanneer nodig
- Afstand tussen tweeter -> tweeter: 960mm, afstand tussen oor en tweeter: 960 mm. (Perfecte driehoek dus)

Mijn vragen zijn:
1. Gaat het daadwerkelijk minder doordreunen als ik ze op spikes zet?
** Het is eerlijk waar dat echt het halve huis staat te shaken als ik gas geef.

2. Is het wijzelijk om eventueel extra dempend materieel tussen het plankje waar de monitoren op komen en de ondersteuning van dat geheel te plaatsen als een soort "freefloat" zodat eigenlijk het enige echt harde contact met elkaar de bout is?

3. Is die eerder genoemde 'perfecte driehoek' daadwerkelijk de juiste en beste manier om nearfield te monitoren?

4. Moet ik achter de monitors nog demping aanbrengen?



Simpele render van wat de bedoeling is:
http://www.stefankauw.nl/studio/studio_opstelling_V2.jpg

Foto van de situatie nu (die nog redelijk rommelig is):
http://www.stefankauw.nl/studio/CRAP.jpg

Voor het teken gemak even de equipment achterwege gelaten.

Hebben jullie nog tips en/of opmerkingen over de inrichting en/of opstellingen van de monitoren?

Kleine notitie: de laptop op de foto word straks (lees: binnen een jaar) vervangen door een vaste PC. Eerst maar eens een goede audio interface (MOTU :okdan:).

Misschien dat ik dit topic uiteindelijk ook om tover tot een showcase topic waarin ik stap voor stap foto's maak van de verbouwing en post.


Alvast vriendelijk bedankt! Ik kijk uit naar jullie reacties! :okdan:
 
1 je vermindert met spikes het contactgeluid, maar het doordreunen wordt door een groot deel veroorzaakt doordat het geluid je muren laat trillen. dat ondervang je er niet mee.

2 ontkoppelen van speaker en stand heeft alleen zin als je het helemaal doet.

3 ja

4 dat helpt zeker voor je akoestiek: lage frequenties stralen rondom af uit je monitor, en weerkaatsen via de muur naar je oren, waar ze later aankomen dan het directe geluid. dit vertroebelt de weergave.
 
Back
Top