MC-909 vs. RS7000

supahgrass

Stamgast
Lid sinds
8 november 2005
Berichten
165
hallo,

ik kan een goeie mc909 kopen voor 550 en een rs7000 voor 525, het is zou wel mijn eerste toestel zijn... heb dus nog geen ervaring

alvast bedankt!

grtz

Jan
 
hallo,

ik kan een goeie mc909 kopen voor 550 en een rs7000 voor 525, het is zou wel mijn eerste toestel zijn... heb dus nog geen ervaring

alvast bedankt!

grtz

Jan

No probs!

En als je nog iets wilt weten, bijvoorbeeld na daar eerst de zoekmachine eens voor te hebben gebruikt, gewoon een VRAAG stellen! :eureka:
 
ik heb gezocht onder: "mc 909 AND rs7000", maar kon geen duidelijke antwoord vinden...

grtz
 
en naar gebruiksgemak, moeilijkheidsgraad en mogelijkheden toe?

vooral dat eerste is belangrijk, aangezien het m'n eerste toestel zou zijn...

grtz
 
wen er maar vast aan....dit is namelijk het afzeikforum :)
Ik kan je niet helpen, geen ervaring met beide...maar als ik het had geweten, had ik de moeite genomen om het je te vertellen.
 
Ik zou toch nog even de zoekmachine van het synthforum gebruiken en dan alleen op "MC-909", "RS-7000" of "groovebox" zoeken. Ik kan mij zo al 2 discussies, waar de 2 machines worden vergeleken, herinneren.
Ik heb zelf een MC-909 en vind het een mooi apparaat; alleen er zit een aantal bugs in (O.S) die Roland niet wil repareren (er is zelfs een online petitie van MC-909 eigenaren om Roland zo te dwingen met een nieuw O.S te komen). Over de RS-7000 hoor ik bijna alleen goede dingen.
Succes!
 
ik zou gaan voor de 909 vond die gewoon veel fijner om mee te werken
 
en naar gebruiksgemak, moeilijkheidsgraad en mogelijkheden toe?

vooral dat eerste is belangrijk, aangezien het m'n eerste toestel zou zijn...

grtz

Ik had gedacht dat de geposte links tot nu toe een boel duidelijk zouden maken, is je engels niet zo goed? Dat geeft niks maar laat het wel even weten, dan kunnen we daar rekening mee houden.
Maar ok je komt er niet uit ik zal even zelf kijken en proberen mijn nederige mening te geven...en een opsomming van de features ( in volslagen onsamenhangende volgorde, dat wel :D )

MC 909 - je kunt samples opslaan in het geheugen en ze bewerken tot whatever de synthengine toelaat, maar dat is best wel veel.
rs7000 - je bent je samples kwijt zodra je de power uitzet, tenzij je een externe harde schijf ( scsi) gebruikt. In wat voor mate je samples kunt bewerken wet ik eigenlijk niet, amar dat zal ook niet niks zijn ...

sequencer:
De yamaha kent polyritmische mogelijkheden ( verschillende maatsoorten door elkaar heen) de mc909 niet. De meeste reviews die ik heb gelezen zijn meer op de hand van de Yamaha ( makkelijker in het gebruik en meer mogelijkheden) het is denk ik maar net wat voor jou het lekkerst werkt, maar ja dat weet je pas als je ze allebei hebt gebruikt....

Sound:
De meningen daarover zijn als altijd zeer verdeeld, het is een kwestie van smaak ook... ik denk dat ze allebei zeer goed ( kunnen ) klinken

specs:
mc 909:
Polyphony - 64 voices (16-part multitimbral)
Oscillators - 32MB - 693 Waves
Sampler - 16-bit linear, 44.1 kHz (File Type: WAV/AIFF);
Internal memory (16MB) only = mono: 180 sec. (stereo 90 sec. approx.), with DIMM (256MB) = mono: 51 min. (stereo 25.5 min. approx.)
Samples: User/2,000, Card/7,000 (128MB SmartMedia)
Sequencer - 16-Tracks;
Patterns: Preset 333, RPS 440, User 200, Card 999
Songs: 50
Rec. Modes: Realtime, TR-REC, Step
Arpeggiator - Patterns: 128 Preset / 128 User; Chord Memory: 64 Preset, 128 User ; RPS Set: 50; Pattern set: 50
Memory - Patches: Preset/917, User/256, Card/256
Rhythm Set: Preset/89, User/128, SmartMedia Card/128
1 Expansion Slot for Wave Expansion Board SRX Series
Effects - MultiFX: MFX1: 38 Types, MFX2: 47 Types; 4 Reverb Types, 1 Compressor, 3-band Mastering Compressor
Filter - 1 per tone, max: 4 per patch. Cutoff, Resonance, ADSR, 12/24/36 dB/oct.
LFO - 2 per part, 8 waveforms, Rate & Depth controls
VCA - 1 ADSR Envelope per tone
Keyboard - 16 velocity sensitive pads


rs7000:
Polyphony - 64 voices in SEQUENCER, 62 voices in TONE GENERATOR, 256 voices in SAMPLER
Sequencer - 64-voice, 200,000 note capacity per song, 1-300bpm, 480 ppqn, 16 Sequencer tracks, 16 Phrase tracks, 256 user phrases per style, 1024 user patterns (64 styles x 16 sections), 20 songs. Compatibility: RS7000 format (load & save), RM1x format (load), SMF format 0 (load & save), format 1 (load). Arpeggiator: Up, Down, Alternate1/2, Random), Sort, Hold, Octave range.
Tone Generator - AWM2, 16-part, 62-voice, 1054 synth voices, 63 drum-kit sounds
Sampler - 256 sample voices (Pitch / Kit), 5.5 to 48kHz sampling, 4MB sample memory expandable to 64MB via 2 72-pin SIMMS; Export RS7000 format, WAV (to HD, MO, ZIP, etc., SmartMediaTM), Import RS7000 format, WAV, AIFF, Yamaha A3000/4000/5000, Yamaha SU700, AKAI S1000/3000 (from HD, MO, ZIP, etc., CD-ROM, SmartMedia)
Filter - 6 types (18 with OS 1.2 or later) including 24dB / 18dB /12dB Low-pass, Hi-pass,Band-pass, Band eliminate, and more
Effects - 4 blocks: Reverb (11 types), Delay/Chorus (22 types), Variation (92 types), Master (8 types), 6 EQ types
Memory - 4MB, expandable up to 64MB
Control - MIDI IN/OUT (x2) (16-part)

Tja, mischien kun je zelf nog aangeven wat voor muziek je wilt gaan maken en wat voor jou de belangrijste dingen zijn die het apparaat moet kunnen...
Dat scheelt ook iets bij het geven van een reactie..:)

Als het nog iets uit zou maken: mijn voorkeur zou uitgaan naar de rRoland, omdat hij wat inspirerender overkomt zeg maar.... D-beam controller is sexy,
faders en een strak display erop.... tja keuzes keuzes.. laat maar weten als je iets specifiekers wilt weten.
 
Laatst gewijzigd:
ik zou die MC909 niet doen, klinkt allemaal te wollig.
heb m wel eens gechecked in muziekwinkel
 
De MC909 heeft een wat betere soundset en een duidelijk beter gespecte sampler maar een Rs7000 is met 1 hand op de rug de winnaar op het gebied van sequencing en de bijbehorende midi functies.

Lastige keuze.

Als je een all in one box zoekt is de RS7000 kwa sounds en trage sampler misschien toch iets minder. Wil je het apparaat als main sequncer gebruiken dan is de MC909 weer duidelijk minder.
Laat je in ieder geval niet beinvloeden door looks of specificaties, het gaat om gebruikersgemak en als je een functionele machine zoekt dan zou ik naar de RS7000 neigen, maar ja, de sounds. Je zult al snel naar de sampler grijpen en die is behoorlijk traag met laden enzo.

Kortom, beiden hebben hun tekortkomingen en dat is eigenlijk ook wel logisch als je bedenkt hoeveel functionaliteit men in 1 doos heeft willen stoppen.
 
Ik vind de sampler van de RS juist lekker snel en makkelijk werken..
Je kan voor elke track beslissen of je 1 sample pitched over je keyboard, of dat je one shot samples gebruikt voor elke key op je keyboard. Je kan ook een loop slicen en zodoende hem 'realtime timestretchen' bij tempo wisselingen.

Een nadeel van de sampler vind ik wel dat je geen 'audtition' kan doen vanaf je card of scsi schrijf. Je moet je samples dus steeds inladen wil je ze kunnen previewen.

Voor de rest speelt de RS strak qua timing (iets waar Roland vaak problemen mee heeft) en is hij qua workflow simpel en strightforward. Ik denk dat hij makkelijker en directer werkt als de Mc909.

Qua synthengine zal de MC909 beter zijn.. en veel dieper gaan. Ik las overigens dat de basis sounds van de mc909 erg basic zijn en de coole sounds weer op de extra cards staan die er dan weer bij moet kopen..

Ik zou dan liever voor de RS gaan met een extra synth(module).
 
merci gasten, hier heb ik echt veel aan!
en ja ik kan engels, maar om 1 of andere reden vertrouwde ik de recensies niet echt op dergelijke engelse fora... ik wist al lang voor dat ik mijn vraag hier stelde wat de specs & features zijn van beide toestellen, de vraag ging eigenlijk vooral over gebruiksgemak ed.
ik dacht wel dat ik ooit es gelezen had dat een rs7000 in feite een rompler is, dus die enkel en alleen maar zijn eigen sounds kan sampelen?

ik wou eigenlijk eerst een korg emx/esx kopen, maar kun je zomaar aan de slag met de esx aangezien je je sounds altijd uit samples moet halen...
en ik had ook begrepen dat er bij emx/esx geen nederlandstalige handleiding zit?8

ik zou vooral techno, acid, electro en breakbeat maken...
en zou zeker en vast nog toestellen kopen! maar een all-in-one toestel
leek me ideaal om mee te beginnen!

Mvg

Jan
 
Laatst gewijzigd:
De RS is een rompler, zn interne sounds zijn gesampeld itt een va of analoge synth die zn sounds zelf opwekt..
Maar het is verder gewoon een sampler die via zn audio input of zn eigen outputs kan (re)samplen...

De MC909 is ook een rompler btw..

Ik heb ook naar de ESX en EMX zitten kijken.. De EMX kan niet samplen en de ESX heeft geen interne sounds... daarnaast vond ik het een gedoe dat je bij de ESX niet zelf kan beslissen of je one shots of pitched samples per track kan gebruiken: je moet een keuze maken..
 
ik wou eigenlijk eerst een korg emx/esx kopen, maar kun je zomaar aan de slag met de esx aangezien je je sounds altijd uit samples moet halen...
en ik had ook begrepen dat er bij emx/esx geen nederlandstalige handleiding zit?8

ik zou vooral techno, acid, electro en breakbeat maken...
en zou zeker en vast nog toestellen kopen! maar een all-in-one toestel
leek me ideaal om mee te beginnen!

Mvg

Jan
Ik zou gaan voor de EMX is heel leuke beginnersbak... heel gemakkelijk en je kan er echt deftige dingen met maken...
Als je de nederlandse handleiding wil kan ik hem doorsturen... heb deze staan in pdf vorm :)
 
sterker nog, afgezien van het feit dat de EMX1 minder uitgebreid is dan de MC909, heeft hij een stuk punchier geluid in zich gewoon...
 
Ik zou gaan voor de EMX is heel leuke beginnersbak... heel gemakkelijk en je kan er echt deftige dingen met maken...
Als je de nederlandse handleiding wil kan ik hem doorsturen... heb deze staan in pdf vorm :)

zou ik in dat geval niet beter een esx kopen? zo leer ik direct al de basistechnieken van sampelen?

grtz
 
Back
Top