TR-909 external instrument midi-out werkt pas na 30 minuten

spdk

ech wel
Lid sinds
21 januari 2002
Berichten
3.275
Locatie
Utrecht
Hallo,

Ik heb een raar probleem.

Als ik mijn TR909, via external instrument, op een 8raw8 aansluit, krijgt de 8raw8 eerst helemaal geen midi binnen, na ongeveer 10 minuten begint hij af en toe een bassdrum te triggeren en na een half uur werkt de midi prima. Als de 909 een tijdje uit gestaan heeft, begint het probleem opnieuw.

- Als ik de 8raw8 een tijdje uitzet en de 909 aan laat staan en vervolgens de 8raw8 weer aanzet, werkt het nog steeds.
- Als ik de 909 een tijdje uit zet en de 8raw8 aan laat staan, dan moet ik dus weer een half uur wachten totdat de midi weer goed werkt.
- Als ik met Renoise de 8raw8 aanstuur, nadat ik deze net aan gezet heb, werkt het direct prima.
- Als ik vanuit de 909 een vst aanstuur, gaat dit ook gewoon gelijk goed.

Het lijkt erop dat de midi data niet gelijk correct is, dat de note in het begin te kort is of zo voor de 8raw8. Ik dacht eerst dat het opwarmen van de analoge circuits geen probleem kon geven, omdat het om midi gaat, maar het schijnt dat de midi getriggerd wordt door een analoge schakeling.

Hoe dan ook, weet iemand wat dit kan zijn? Kan iemand dit voor mij repareren?

Alvast bedankt en een fijne dag verder!
 
Dat zou je zeggen, maar het aansturen van de 8raw8 vanuit Renoise gaat dus ook perfect, dus er is iets raars met de 909, waar de 8raw8 niet mee overweg kan. Maar goed, aannames :D
 
Ik had dit gecontroleerd en ik zie in Renoise dus wel meteen midi note on en off op het juiste midi kanaal (11), met de juiste velo values, binnen komen. Ik heb alleen nog niet gekeken of er een verschil is in ms tussen note on en off, gelang naar de 909 langer aan staat.

Bestaan er tools die wat meer info weergeeft? Ik weet niet of er meer te melden valt over een inkomend midi sginaal? Volts zal wel niet werken denk ik?
 
Laatst gewijzigd:
het zou me verbazen dat de 8raw8 zich een reet aantrekt van midi note off hoor...

kan je eens hetzelfde proberen met een ander apparaat ertussen met midi thru?
ik vermoed voltage probleem op de 909, een ander apparaat ertussen zou dat voltage kunnen optrekken
 
Ik heb alleen nog een midi controller met een midi thru, het hoeft niet perse een synth te zijn toch? Heb net al mijn midi synths verkocht :)

Dat ga ik vanavond proberen, thanks.
 
De 909 heeft 2 midi out poorten, beide gebruiken is altijd een probleem geweest met 909's. Ik gebruik altijd maar 1 van de 2 midi outs.
Als je 2 midi outs nodig heb kan ik je deze aanraden > Miditech Midi Thru 4 /Filter
Bedankt RSB, dat weet ik, ik gebruik maar 1 port, beide getest overigens.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
[edit]Ik heb getest met een vst, dat werkt prima[/edit]

Excuus, zat net mijn post aan te passen, omdat ik 'behalve je daw' nu zag staan.

Ik kan mijn x0xb0x proberen, die heeft midi, ik verwacht dat ie het gewoon doet overigens.
 
Laatst gewijzigd:
los van dat er dus vermoedelijk een kapot-gaande transistor in je 909 zit (Q604), of dat de 8mod8 een brakke midi circuit heeft, een "easy" fix volgens mij is dus gewoon een actieve midi thru ertussen schakelen, hetzij de thru van een ander toestel, hetzij een standalone bakje (Kenton, etc..)
niet 100% zeker natuurlijk, maar klinkt meest logische
 
het zou me verbazen dat de 8raw8 zich een reet aantrekt van midi note off hoor...

kan je eens hetzelfde proberen met een ander apparaat ertussen met midi thru?
ik vermoed voltage probleem op de 909, een ander apparaat ertussen zou dat voltage kunnen optrekken
Wat een held ben jij, ik heb mijn x0xb0x ertussen gehangen en nu werkt ie direct 'goed'.
 
Wat een held ben jij, ik heb mijn x0xb0x ertussen gehangen en nu werkt ie direct 'goed'.
:okdan:
Dan breng ik je meteen ook slecht nieuws: de x0xb0x midi thru is een halfgaar circuit (echt een ontwerpfout die er van het prille begin inzit).
Dus mocht je daar problemen mee krijgen, weet je meteen waaraan het ligt :D
 
Back
Top