problemen met opamp

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
hoi
ik heb problemen met een opamp die ik had gemaakt.
Het circuitschema:
attachment.php

wat heb ik?
De opamp die ik heb gemaakt moet 6 inkomende signalen schalen van 0.2 tot 3 volt naar 0 tot 5 volt, dus dit schema wordt 6x gebruikt.
De voeding van +9 en -9 volt in het schema komt van een 9 volt adapter, die dus naar alle 6 de circuits wordt gesplit. Ik gebruik dezelfde quad-opamp IC als in het schema: LM324
Alle (ook de variabele) weerstanden die ik gebruik heb ik ook gecheckt en komen overeen met de voorgestelde weerstanden in het schema.
Daarnaast ben ik ook alle verbindingen langs gegaan en heb geen fouten (bijvoorbeeld kortsluitingen, slechte contacten) kunnen ontdekken.

Maar dan nog heb ik dit probleem:
als ik de minimum input van 0.2 volt instuur en deze naar 0 volt breng met variabele weerstand 1, dan kan ik de maximale output niet meer naar 5 volt brengen met variabele weerstand 2.... Zo ook omgekeerd, indien ik de maximale input van 3 volt ingeef en deze met v-weerstand 2 naar 5 volt breng, dan kan ik met v-weerstand 1 het minimum niet lager krijgen dan ongeveer 1 a 2 volt.....

hoe en waarmee gebruik ik de opamp
Deze opamp gebruik ik in combinatie met een arduino-variant, de miduino, die op een eigen 9 volt adapter draait. Deze geeft 5 volt uit en heeft een ground, welke beide naar een infrarood sensor gestuurd worden. Deze infrarood sensor geeft dus de 0.2 tot 3 volt als output. Aangezien die miduino met voltages van 0 tot 5 volt werkt, heb ik die opamp nodig.

ground-onduidelijkheid
Nu staan er in het opamp schema 3x een ground: 1 voor de input naast de +input en 1 voor output naast de + output, deze lijken mij te de ground van de sensor te zijn..
daarnaast staat er nog een ground op die via een weerstand met de IC is verbonden en naar een variabele weerstand, maar als ik die aan dezelfde ground als de sensor leg, dan versterkt de opamp het signaal helemaal niet meer... (niet naar 0, niet naar 5) Dus heb ik die aan de -9 volt van de adapter van de opamp gelegd, wat er in ieder geval voor zorgde dat er versterking mogelijk was (ware het niet dat ik niet het volle bereik kon krijgen)

ik heb maar besloten om de opamp nog een keer overnieuw te maken met de hoop dat er toch blijkbaar iets mis was gegaan bij de constructie, maar als iemand een fout ziet in het ontwerp, laat me dit graag zo snel mogelijk weten! (scheelt weer nieuwe onderdelen kopen/verspillen)

remco
 
Ik weet het niet zeker maar haal je niet een aantal dingen door elkaar?
Ik zou voor je hele print 1 common ground maken. Die gebruik je dus voor je sensoren, input, output en de rest van de signalen die aan ground liggen. Daarnaast heb je heb je het over een adapter. De meeste standaard adapters leveren een positief voltage. Dat wil zeggen bv +9V en daarbij een GND. Dus waar haal je dan je -9V vandaan? En heb je dus ook je opamp met + en - 9V aangesloten
 
hoi,
het is bijna niet te doen om zoiets te maken zonder de basisbeginselen van elektronica te kennen, ..............
hoe heb de bijvoorbeeld de 9 volt adapter aangesloten?
( deze schakeling heeft een positieve en een negatieve spanning nodig.
alles wat het gnd teken heeft zit aan de voedings 0 en is de ground.
groeten,
jeroen
 
hoi,
het is bijna niet te doen om zoiets te maken zonder de basisbeginselen van elektronica te kennen, ..............
hoe heb de bijvoorbeeld de 9 volt adapter aangesloten?
( deze schakeling heeft een positieve en een negatieve spanning nodig.
alles wat het gnd teken heeft zit aan de voedings 0 en is de ground.
groeten,
jeroen

blijkbaar dezelfde gedachte jeroen :D
 
ok, best..lol.. ik weet niet de beginselen van electronica, maar ik zou wel graag dit apparaatje afbouwen...
hoe zorg ik er dan voor dat ik -9 volt krijg? is dit te doen met nog een opamp waarbij ik +9 volt op de inverterend ingang heb aangesloten en dan -9 uit de uitgang krijg?

ff voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan ontzettende projecten te gaan starten ofzo... ik wilde gewoon een midi-theremin hebben en die bestond nog niet.. daarnaast wil ik enkel nog die filter maken van Hiltree en daarna basta... Ik wil dit ding werkend hebben en dan gewoon weer verder gaan met waar ik van hou.... muziek maken..
remco
 
hoi remco,
weet je, het is geen onwil, maar het is bijna niet te doen dit soort dingen onderdeel voor onderdeel uit te leggen waarvoor het is en hoe aan te sluiten.
je moet echt eerst de basiskennis van elektronica hebben, dit is anders gewoon echt een kansloze missie om dit ooit aan de praat te krijgen.
groeten,
jeroen
 
ok, best..lol.. ik weet niet de beginselen van electronica, maar ik zou wel graag dit apparaatje afbouwen...
hoe zorg ik er dan voor dat ik -9 volt krijg? is dit te doen met nog een opamp waarbij ik +9 volt op de inverterend ingang heb aangesloten en dan -9 uit de uitgang krijg?

Huh, dit gaat echt te ver :confused::D
Ik heb in de volgende link een schema geplaatst van een voeding die je zou kunnen bouwen. Maarja, das weer een project erbij ;)
Of je kan dit doen met 2 9V battrijen maar ik weet niet of die dat trekken:
 

Attachments

  • Batterij.jpg
    Batterij.jpg
    41 KB · Bekeken: 53
ehrm... maar... dit schema dat die gast mij gegeven heeft, verzint ie toch niet zomaar... Zover ik het altijd begrepen heb, is dat je de grond kan stellen als precies het tegenovergestelde van de plus-kant... dat is zoals een batterij in elkaar zit... ik heb misschien geen basiskennis van electronische circuits, maar wel van chemie.. ben niet dom ofzo...
zoals een batterij in elkaar zit, is er aan een van de kanten een overvloed aan electronen en aan de andere kant te weinig. Sterker nog, meestal wordt er gerekend vanuit de plus-kant en kijkt men naar schema's alsof er positieve deeltjes van plus naar min gaan... chemisch gezien is dit onmogelijk, want het zijn de electronen (die negatief geladen zijn) die van hun kant naar de positieve kant gaan.
Dit kan bij een batterij enkel indien er dus aan de ene kant 9 volt positief is, doordat er teweinig electronen zijn (enkel protonen waaraan geen electronen gekoppeld zijn) en aan de andere kant zijn er (-)9 volt aan electronen te veel (ok, weet dat je dit niet zo kan zeggen omdat het ook van de stroom afhankelijk is...maar goed, dat even terzijde om het voorbeeld overzichtelijk te houden)
de grond heeft de naam omdat het zo ongelofelijk veel electronen en protonen bevat dat het wegnemen van electronen geen meetbaar verschil opleverd. Oftewel het aansluiten van +9 volt (de kant die teweinig electronen heeft) zorgt er automatisch voor dat je de grond kan opvatten als een -9 volt 'aansluiting'. Grond kan je gewoon zien als voorraad van negatieve voltages die de hoeveelheid -voltage aanneemt van de gevraagde hoeveelheid +voltage. De grond zal niet meer electronen geven aan de plus kant, omdat deze anders negatief geladen is ten opzichte van de grond, waardoor de grond gaat optreden als +kant..
Daarom heb ik in mijn opamp op een gegeven moment ook gewoon de grond als zowel de -9 input gestopt alsmede aan de grond input..

ik kan mij er best van verzekeren dat ik dit toch wel goed heb onthouden van mijn scheikunde onderwijs op het gymnasium... ik was er toch best goed in zover ik weet...

remco
 
Als je dat zo van die batterij hebt geleerd (dat de “GND” van een batterij hetzelfde is als -9V) dan is dat iig fout. Het is idd wel een potentiaal verschil van electronen maar dat is wel ten opzichte van GND. Maar ik zou er verder weinig tot geen scheikunde aan gaan toevoegen want je bent met elektrotechniek bezig. Begin eens wat te lezen en aan te nemen.

Succes met je project :okdan:
 
schema voor +9 en -9 volt bronnen te maken?

schema voor +9 en -9 volt bronnen te maken?

hehe upz, ik heb het nog ff nagelezen en ik zat er toch nog wel naast idd
tis dat ik geen zin heb om batterijen te gebruiken vanwege het gevaar dat ik middenin een liveset de controle over mijn synth zou kunnen verliezen doordat ze leeg zouden zijn...zo ziet dat er dan uit:
:dj:->:confused:->:frons:->:stupid->:o:->:(->=(->:biertje:&:peukie:->:r X 100

er is dus inderdaar een spanningsverschil van 18volt nodig...
dus wilt er hier iemand deze noob helpen met een schematic om dit laatste probleempje op te lossen? Ik wil die controller gebruiken! haha
remco
 
ok ik heb dit schemaatje gevonden op basis van een 555 ICtje
hier werkt t op 12 volt, moet ik nog iets veranderen om -9 volt te krijgen uit een 9 volt adapter?
negvoltgen.gif
 
ok ik heb dit schemaatje gevonden op basis van een 555 ICtje
hier werkt t op 12 volt, moet ik nog iets veranderen om -9 volt te krijgen uit een 9 volt adapter?
negvoltgen.gif

Ik mis het schemaatje...
Verder, kijk voor wat achtergrond info eens hier:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/741/741.html
en hier:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/electronic/opampvar2.html

Je geeft niet aan waar je alle spanningen meet, maar ik zal een poging doen nog wat nader te verklaren mbv mijn ver weggezakte electronicakennis...
Wat je eigenlijk probeert te maken is een variatie op het laatste schema, de opamp probeert zogezegd het verschil tussen de + & - ingang zo klein mogelijk te maken. Als je de spanning zoals in je voorbeeld op 0 volt regelt op de ingang van de opamp, dan zal de uitgangsspanning ook 0 volt worden. Misschien kun je de volgende test doen: regel de spanning op pootje 3 (+ ingang) op 1 volt af, zet vr2 op maximaal, dan zou je op de uitgang ongeveer 3 volt moeten meten (3 volt wordt door de spanningsdeler vr2 en r3 teruggedeeld naar ook 1 volt op de - ingang). Zet nu vr2 helemaal minimaal, dan zou je 1 volt op de uitgang moeten meten (vr2=0 volt, de uitgang is rechtstreeks verbonden met de - ingang).

Dit alles natuurlijk op basis van een ideale opamp :eureka:
 
hehe upz, ik heb het nog ff nagelezen en ik zat er toch nog wel naast idd

Nee echt....zat je er naast 8o). Fijn dat studeren aan het gymnasium :okdan:
Ik heb hier nog een schematje voor je ,als je er uberhaupt naar kijkt want ik heb ook al een complete voeding voor je neer gezet. En dan ga je toch weer andere schema's zoeken en daar de uitleg van vragen omdat je die dan ook niet begrijpt.
Hier een schema van een enkele voeding naar een symmetrische voedingsspanning.
 

Attachments

  • Enkel naar symetrisch.JPG
    Enkel naar symetrisch.JPG
    12,3 KB · Bekeken: 56
Nee echt....zat je er naast 8o). Fijn dat studeren aan het gymnasium :okdan:
Ik heb hier nog een schematje voor je ,als je er uberhaupt naar kijkt want ik heb ook al een complete voeding voor je neer gezet. En dan ga je toch weer andere schema's zoeken en daar de uitleg van vragen omdat je die dan ook niet begrijpt.
Hier een schema van een enkele voeding naar een symmetrische voedingsspanning.

Okee sorry penik maar nou moet ik toch even reageren......heb jij alle wijsheid in pacht??? Ik snap dat je gefukt bent omdat SSS nogal eigenwijs is en het niet meteen van je aannam dat je eigenlijk gelijk had. Maar om nu zo denigrerend te reageren is niet koel. Die gozer probeerd toch wat te leren ondanks dat ie eigenwijs is (ben ik ook en naar alle waarschijnlijkheid jij ook).
Een tijdje geleden reagererde je op precies zo'n manier in de DDL thread en toen had ik ook al zoiets van tja........dus get off your high horse want je komt behoorlijk arrogant over op deze manier.

@ Sir

Wij proberen je hier te helpen en als jou kennis niet toereikend genoeg is om een simpel opampje in elkaar te steken dan zou ik toch maar doen wat j.baars zegt en gaan lezen. Op het inet is echt voldoende info te vinden erover.
Als je geeneens weet dat een - voltage geen aarde/ground is dan kom je niet ver.
Maar uiteindelijk gaat het je lukken let maar op, als je eenmaal de logica ziet...:walker:
 
Okee sorry penik maar nou moet ik toch even reageren......heb jij alle wijsheid in pacht??? Ik snap dat je gefukt bent omdat SSS nogal eigenwijs is en het niet meteen van je aannam dat je eigenlijk gelijk had. Maar om nu zo denigrerend te reageren is niet koel. Die gozer probeerd toch wat te leren ondanks dat ie eigenwijs is (ben ik ook en naar alle waarschijnlijkheid jij ook).
Een tijdje geleden reagererde je op precies zo'n manier in de DDL thread en toen had ik ook al zoiets van tja........dus get off your high horse want je komt behoorlijk arrogant over op deze manier.

@ Sir

Wij proberen je hier te helpen en als jou kennis niet toereikend genoeg is om een simpel opampje in elkaar te steken dan zou ik toch maar doen wat j.baars zegt en gaan lezen. Op het inet is echt voldoende info te vinden erover.
Als je geeneens weet dat een - voltage geen aarde/ground is dan kom je niet ver.
Maar uiteindelijk gaat het je lukken let maar op, als je eenmaal de logica ziet...:walker:

Dender,

het is helemaal niet de bedoeling om arrogant over te komen. Misschien dat dat bij jou zo overkomt, maar das een beetje moeilijk inschatten en daarvoor hebben ze die smileys bedacht aan de rechterkant van je beeldscherm. Lees je daar elke keer overheen?!
De TS is al meerdere keren geprobeerd te helpen met zijn probleem maar wil blijkbaar niet de moeite nemen om zich eerst eens te verdiepen in wat basiskennis. Ik (en meerdere mensen hier) hebben dat wel gedaan of er voor doorgeleerd. En dan is het ook wel heel makkelijk om maar gewoon alle basis beginselen uit te gaan leggen. daar zijn andere fora voor die helemaal aan Elektrotechniek zijn gewijd, en daar staat dat allemaal uitgelegd. Zeggen dat hij iets moet gaan leren voegt ook weinig toe want dat is ook al meerdere keren tegen hem gezegt, ook in de andere draad! Een heel stuk over scheikunde en elektronen presenteren waar geen hol van klopt gaat me dan echt een beetje ver hoor.

Ik vind het apart (zal ik het noemen) dat je op deze manier in een topic reageerd en ik zal ook maar in dit topic reageren. Als je het oneens bent met de manier waarop ik reageer op een post van iemand (of je snapt het niet) dan had je me dit ook even in een PBtje kunnen sturen, ipv mij voor arrogant uit te maken.

ontopic zou ik zeggen
 
Dender,

het is helemaal niet de bedoeling om arrogant over te komen. Misschien dat dat bij jou zo overkomt, maar das een beetje moeilijk inschatten en daarvoor hebben ze die smileys bedacht aan de rechterkant van je beeldscherm. Lees je daar elke keer overheen?!
De TS is al meerdere keren geprobeerd te helpen met zijn probleem maar wil blijkbaar niet de moeite nemen om zich eerst eens te verdiepen in wat basiskennis. Ik (en meerdere mensen hier) hebben dat wel gedaan of er voor doorgeleerd. En dan is het ook wel heel makkelijk om maar gewoon alle basis beginselen uit te gaan leggen. daar zijn andere fora voor die helemaal aan Elektrotechniek zijn gewijd, en daar staat dat allemaal uitgelegd. Zeggen dat hij iets moet gaan leren voegt ook weinig toe want dat is ook al meerdere keren tegen hem gezegt, ook in de andere draad! Een heel stuk over scheikunde en elektronen presenteren waar geen hol van klopt gaat me dan echt een beetje ver hoor.

Ik vind het apart (zal ik het noemen) dat je op deze manier in een topic reageerd en ik zal ook maar in dit topic reageren. Als je het oneens bent met de manier waarop ik reageer op een post van iemand (of je snapt het niet) dan had je me dit ook even in een PBtje kunnen sturen, ipv mij voor arrogant uit te maken.

ontopic zou ik zeggen


Dat had idd gekund en ik heb je nooit gezegd dat je arrogant bent. Alleen dat dat zo overkwam op mij. En die smiley's, nee daar lees ik niet overheen maar het leek wel alsof ze het bericht cynischer maakte.
Maar sorry ik wilde je niet beledigen en ik vind ook dat je wel gelijk hebt wat betreft de TS.

@ TS Als je niet kan lezen moet je ook geen boek kopen om het zomaar te zeggen. ;)

Terug on topic.
 
echt vet hoe mensen hier elkaar willen helpen lol
normaals, het interesseert me echt geen ene ruk hoe die opamp werkt en hoe het zit met negatieve voltages... ik vraag hier niet om een uitleg wat een opamp inhoudt, of al die andere shite.... en ja, ik ben een eigenwijze zak die niets zomaar aanneemt... DAT is nu eenmaal MIJN vak... jullie doen aan electronica.... ik ben eigenwijs..

het enige wat ik wil is:
a. mijn studie afmaken die geen ruk met muziek en electronica te maken heeft en daarna een baan d'rmee vinden
b. muziek maken omdat DAT mijn hobby en passie is.
c. geen ruk meer te maken hebben met electronica nadat mijn miditheremin af is.. ik moet m wel zelf bouwen omdat ER NOOIT EEN MIDITHEREMIN OP DE MARKT IS GEBRACHT!(anders had ik die wel gekocht!)

het enige wat is van begin af aan heb gevraagd zijn recht-toe-recht-aan schema's van circuits die elke noob kan begrijpen door ernaar te kijken, de overeenkomende weerstanden en shite te kopen en ze op dezelfde manier als in het schema op een printplaatje te solderen... nogmaals, hoe het werkt, interesseert me echt geen ene :kont:
Ik snap best dat hier mensen zitten die ervoor hebben geleerd, gelezen en geknutseld totdat ze erbij neervielen en dat is goed, maar ieder doet zijn ding en doet waar hij ZELF mee bezig is. Je moet niet aan iedereen gaan vragen zelf het wiel uit te gaan vinden... Ik ga jou ook niet vragen Heidegger's Sein und Zeit in je eentje te vertalen en zijn hele methodologie bloot te leggen...laat staan dat ik verwacht dat iemand hier pagina 1 van dat boek begrijpt.... Het is allemaal heel stoer dat jullie al deze dingen weten, maar pats d'r over tegen elkaar in plaats van stoer zitten doen tegenover iemand die in zijn leven met heel andere dingen bezig is...

dus, bedankt voor het geven van een schema waarmee ik een positief naar negatief converter in elkaar kan solderen (zonder te hoeven weten hoe die werkt...) zodat ik eindelijk eens met me speeltje kan spelen...

ik hoop trouwens dat jullie nu niet van me gaan verwachten C++ te gaan leren om een forum te programmeren voordat ik nog een thread mag posten....
 
nogmaals het schema, en nogmaals: ik vraag niet hoe die werkt, maar vraag een antwoord bestaande uit JA of NEE
klopt dit ook voor 9 volt?
 

Attachments

  • negvoltgen.gif
    negvoltgen.gif
    2,8 KB · Bekeken: 54
Back
Top