feest toeter (synthese)

Verklaar je nader...

Wout

Ik krijg het idee dat je de dingen die je quote poogde tegen te spreken terwijl het bij nader inzien meer erop lijkt alsof je de quotes haast aanvult met trivia of iets dergelijks. Ik vind het gewoon een beetje een onhandige reactie. Zeker van jou.

Maar dit gaat allemaal nergens meer over, help die man gewoon met zijn feest-toeter.
 
Laatst gewijzigd:
... terwijl het bij nader inzien meer erop lijkt alsof je de quotes haast aanvult met trivia of iets dergelijks.
Bob Moog had echt een heel andere insteek mbt de synthesizer dan het beeld wat er van hem in de media ontstaan is. Maar het heeft hem geen windeieren gelegd. En Hammond vond zijn orgel echt onbelangrijk. Hammond was een uitvinder a-la Edison en dergelijken.
Ik vind het gewoon een beetje een onhandige reactie. Zeker van jou.
Beste paard :D
Maar dit gaat allemaal nergens meer over, help die man gewoon met zijn feest-toeter.
Ahh! Bij de les blijven is het motto.

Wout

PS dat van Moog heb ik uit 's mans eigen mond vernomen.
 
Bedankt voor de reacties, maar ik zoek geen samples. Ik ben op zoek naar een uitleg hoe zo'n toeter zelf op een synth te maken, of misschien weet iemand een link met patches?
Waarom zou je zo'n toeter willen maken op een synth? Het resultaat gaat er nooit goed op lijken, behalve als dat je bedoeling is natuurlijk.

Je zou 't denk ik nog het beste additief kunnen proberen ipv substractief, met (heel) veel sine waves dus.
 
rippen die handel en sluiten deze gare topic.
niks daarvan! :D

Hoe maak ik een apres ski toeter? Ik ben niet bepaald een wonder wat synths programmeren betreft

Ik ben op zoek naar een uitleg hoe zo'n toeter zelf op een synth te maken, of misschien weet iemand een link met patches?

Of probeer je (tegelijk) wat te orienteren in de synthese-technieken. Als ik zo lees vind je het wel erg leuk, en je wilt het zelf doen (da's goed), alleen lukt het niet zo..

De reacties hier zijn meer op 't resultaat gericht dan op het jou leren hoe zelf te maken lijkt het.
Want dan is een sample wel de beste keus, en die had je waarschijnlijk wel zelf kunnen vinden.

Misschien komen er binnenkort weer master-class(es) aan van Rob Papen, wellicht iets voor jou. Dan heb je iig een goede basis en dan kan je ons gaan vertellen hoe het moet over een tijd :)

Onthou gewoon, bij het uitpluizen van een geluid, moet je een vertaalslag maken..
Een beetje eenvoudige synthesizer kent maar een paar mogelijkheden om je klank te beinvloeden :

- toonhoogte(-verloop)
- volume(-verloop)
- timbre(-verloop) (bijv. saw/square/sine)

Die 3 elementen moet je uit het geluid zien te pluizen
Dat betekend simpelweg dat je 3X naar een geluid gaat luisteren met andere oren ;)

Als je de feesttoeter zo vertaald krijg je zoiets als :

- de toonhoogte blijft redelijk constant, maar begint hoog en valt gelijk een stuk lager en blijft daar "\_____" (=Pitch Envelope op synthesizer)
- het volume blijft redelijk constant, of begint mss ietsjes harder "~----" (=Amplitude Envelope op synthesizer)
- het timbre is die van een zaagtand die is gefilterd ; ff als voorbeeld hè, weet 't niet 100% zeker. (=Oscillator keuze van je synth + Filter)

En dat is je basis, en kan je bijna op alles toepassen redelijkerwijs. Vervolgens de puntjes op de i :

- de "pffff" van het indrukken kan je met noise doen.
- de feesttoeter moet hard gesuggereerd worden, kan je het beste de zaagtand 2- of 3-dubbel over elkaar heen zetten en licht ontstemmen, dat zijn dan de reflecties in de ruimte van het feit dat die toeter zo hard is (ambulance effect)

Tuurlijk zijn er synths met veeeel meer mogelijkheden, die laten je alleen maar toe dichter in de buurt te komen.
Maar zoals Wout al aangaf, wat is het nut? het wordt nooit zoals de echte toeter.. nou en !? DAT mag de pret niet drukken !!

De vergelijking met schilderen vind ik niet helemaal juist, iig niet zoals de vergelijking is gemaakt. Ik vergelijk het eerder met Lego. Je weet dat het niet echt is, in een lego-auto kan je niet rijden, maar de verbeelding en fantasie die een ieder bezit, vult de rest in en dan is het echt !! de kick is dat het je is gelukt iets te maken wat je in je hoofd had.. en dat is dan weer WEL te vergelijken met schilderen ; het zou voor mij de reden zijn kunnen zijn te gaan beginnen met schilderen.. puur voor die kick.

mijn conclusie : praktisch nut en voldoening van je creatie zijn aparte zaken die hand in hand gaan.

Zonder enig nut begin je er niet aan, zonder voldoening maak je het niet af.

succes
 
Laatst gewijzigd:
- het timbre is die van een zaagtand die is gefilterd ; ff als voorbeeld hè, weet 't niet 100% zeker. (=Oscillator keuze van je synth + Filter)
iig dichter bij zaagtand dan blokgolf idd...
maar ik denk dat je het niet kan uitdrukken in 1 (simpele) waveform...
 
Ik kwam nog een oude wazige technotrack van mij tegen waarin een paar keer een feesttoeter (voetbalstadion toeter or whatever) heb gebruikt. De toeter komt uit de JP-8080 en die patch had ik zelf gemaakt. Ik vind die toeter best realistisch al zeg ik het zelf :D
Luister zelf maar eens op 1:17 , 3:05 en 4:42 en ergens verderop nog een paar keer.
 

Attachments

  • LosingControl_128k.mp3
    7,4 MB · Bekeken: 53
zo hehe dat is 'm hoor. en hoe maken we zoiets, championsound ?

Even kijken hoor, het is heel wat jaartjes geleden... Het belangrijkste ingredient van deze sound is de Feedback Oscillator (alleen mogelijk met JP-80X0, SH-201 en V-Synth voor zover ik weet). Hiermee kan je perfect de harmonischen laten variëren met de feedback harmonic control. Verder is de attack geëmuleerd met een snelle pitch envelope van hoog naar de normale pitch.
Ik denk niet dat het met andere synthesevormen nog realistischer te krijgen is dan dit, maar ik laat me graag verrassen. ;)
 
Ik kwam nog een oude wazige technotrack van mij tegen waarin een paar keer een feesttoeter (voetbalstadion toeter or whatever) heb gebruikt. De toeter komt uit de JP-8080 en die patch had ik zelf gemaakt. Ik vind die toeter best realistisch al zeg ik het zelf :D
Luister zelf maar eens op 1:17 , 3:05 en 4:42 en ergens verderop nog een paar keer.

Zoooo, heel goed hoor!
Chapeau!

Of ben je ons voor het spreekwoordelijke lapje aan het toeteren? *D
 
Zoooo, heel goed hoor!
Chapeau!

Of ben je ons voor het spreekwoordelijke lapje aan het toeteren? *D

Dank je wel :)
Nee ik heb die patch echt zelf gemaakt want ik wilde jaren geleden ook al zo'n 'party horn' met synthese maken. Met wat geluk kwam ik erachter dat de feedback osc precies het goede timbre voor zoiets had bij bepaalde parameter waarden.
 
Back
Top