Soundesign tips

ja ik ga dat zeker eens proberen.
Zoiezo doe ik veel aan hard left / right panning.
Dan gitaar of synth parts dan 2 x opnemen.

1 van de dingen die ik ondekt heb is als je een filter in bijna zelf resonantie zet.
echt bijna. Als je er dan een geluid instuurd zal die wel gaan feedbacken.
Als je dan het filter keyboard tracked ping je als het ware het filter en kun je met de level knop het filter als een soort waveshaper gebruiken.

Dit werkt op de Prologue erg fijn met de vpm osc waar een sinus uit komt, wat dan weer extra leuk is als je er wat fm sweeps mee doet.

Anyhow de truuk van bijna zelf-resonantie werkt op veel synths.

Een ander essentiel iets is dat op de meeste synths als je de levels vol open zet zou je de mixer of het filter driven.
Wat soms goed werkt maar vaak zorgt het voor een meer modderig geluid.
Het is dus belangrijk om te weten waar het oversturings punt begint en dat je het op smaak toevoegt ipv altijd je mixer levels op 100% te hebben.
 
Audiorate modulatie van de filter cutoff.

Hiermee kan je het karakter van je filter veranderen.

Dingen om te proberen:
-De lfo van je synth kan waarschijnlijk ook in het audio gebied werken.
Probeer dat. Bij sommige frequenties krijg je mooie geluiden. En een klein beetje kan een hoop uitmaken.
-De oscillator zelf als cutoff modulatie gebruiken.
-Een andere oscillator gebruiken. Niet harmonische frequenties in kleine hoeveelheden veranderen het karakter van het filter.
 
De "Pultec" truuk.

Het kan met elke eq.
En het werkt niet alleen in het laag, het werkt overal.

Wat is het?
Het is boosten in de "verre" frequenties samen met het verminderen van de frequenties die minder "ver" zijn.

Het plaatje laat zien hoe dit in het laag werkt, maar het werkt ook in het hoog.
Daar boost je de hoogste frequenties en verminderd de iets minder hoge frequenties.

10448807_665304776872471_4560393804177038249_n.jpg


De boost zorgt ervoor dat je de belangrijkste frequenties van het geluid goed hoort en de dip geeft ruimte voor andere geluiden.

De echte Pultec geeft ook hoorbare harmonische vervorming, die kan je toevoegen met elke goede vervormings pluginn.
Een beetje vervorming voor en een beetje na de eq werkt prima.
 
Ik zie het plaatje niet.

Een highpass filter met resonance is handig als bass booster.

Zet de cuttoff op de frequentie die je wil boosten en boost met de resonance.

1705660119321.png


Met deze truuk kun je bv op de Prophet 6 dikke patches maken.
Je kan het filter ook laten keytracken.
 
  • Voor stringpatches merk ik dat alle presets een zeer hoog, zoniet maximaal sustainlevel aanhouden. Mijn eigen patches zaken steeds naar een level tussen 30 à 40 procent met een trage decay time. Ook de tijden via aanslaggevoeligheid moduleren (vooral attack en release) maken stringpatches veel "emotioneler" dan standaard presets.
  • Op een digitale synth (bv mijn Kronos) emuleer ik de instabiliteit van analoge oscillatoren door middel van 2 aparte LFO's met twee aparte, lage frequenties de pitch laten moduleren. Sample & glide golfvormen lenen zich daar heel goed voor). Lage modulatiewaarden en een geschikte panning leveren een "warme" en organische sound op.
  • Leads en plucks klinken ruimer door ze per key on alternerend links en rechts te laten pannen (zoals bv Montage/MODX kunnen).
  • In plaats van sounds te layeren, maak ik veelvuldig gebruik van ze apart in te spelen waardoor er lichte timingsverschillen ontstaan. Een aangepaste panning levert dan een heel andere geluidsbeleving op.
  • Idem trouwens voor solo instrument. Ik plaats regelmatig een solo viool sample uit de Emulator op twee aparte MIDI-kanalen. Een solo dubbel inspelen, eventueel met enkele andere noten, zal diezelfde timingsverschillen opleveren. Beide partijen anders pannen en een aparte volume automatisatie toepassen, geeft veel meer gevoel op.

Dit voor mijn 2 cents.

:doei:
 
  • Op een digitale synth (bv mijn Kronos) emuleer ik de instabiliteit van analoge oscillatoren door middel van 2 aparte LFO's met twee aparte, lage frequenties de pitch laten moduleren. Sample & glide golfvormen lenen zich daar heel goed voor). Lage modulatiewaarden en een geschikte panning leveren een "warme" en organische sound op.
Ja zoeits doe ik ook maar dan een of 2 random waarders per toetsaanslag.
Naast vco doe ik ook de filter freq. cuttoff en attack / release. maar echt met een super minimale waarde zodat iedere voice elke keer anders klinkt.

De quantum zijn s&h lfo op 0 betekent een random waarde.
De Z1 kan dat ook fijn.
 
Ja zoeits doe ik ook maar dan een of 2 random waarders per toetsaanslag.
Naast vco doe ik ook de filter freq. cuttoff en attack / release. maar echt met een super minimale waarde zodat iedere voice elke keer anders klinkt.

De quantum zijn s&h lfo op 0 betekent een random waarde.
De Z1 kan dat ook fijn.
Je kan op de quantum ook een S&H LFO met "Warp" veranderen in sample&glide.

Dan hele subtiele amounts traag laten moduleren met de LFO op global. Dan heb je ook subtiele random drift tijdens sustained noten.
 
Wat ook leuk is is als je synth zijn filter goed keyboard tracked en kan zelf oscilleren.
Stel dan het filter op de juiste noot of met 100 % keyboard tracking.
Zodat je het keyboard kan spelen.
Draai de resonantie terug zodat de feedback net stopt.
Geluid dat je er nu instuurt zal door het filter door klinken.

Nu kun je het filter ook juist op een 5th, 7th, 9th, 13th van de root note afstellen.

Het filter zal niet vol resoneren op de cutoff frequentie maar het hangt af van de audio die je erin stuurd.

De Prologue doet dit het beste van mijn synths. Met sublieme key tracking.
De Quantum wat minder. Ben nu met calibratie aan het stoeien.
Das wellicht belangrijk als het in volle resonantie niet klinkt om je synth zijn autotune/calibratie procedure te draaien.
 
De Prologue doet dit het beste van mijn synths. Met sublieme key tracking.
De Quantum wat minder. Ben nu met calibratie aan het stoeien.
Das wellicht belangrijk als het in volle resonantie niet klinkt om je synth zijn autotune/calibratie procedure te draaien.
Cool, laat je weten wat je bevindingen daar zijn als je uitgestoeid bent?
 
Nou het lijkt erop dat de keyboard tracking niet ideaal is. Maar in de lage registers werkt het wel. 1 octaaf boven middel c is niet om aan te horen
 
Complexe breakbeats maken.

Daar zijn vele manieren voor, maar dit is er 1 die ik erg weinig heb gezien.

Je begint met een normale breakbeat loop zoals beat1 in mijn voorbeeldje.
Dat is een geprogrammeerde amen break, niets bijzonders.

Het idee achter deze methode is dat je de breakbeat loop kopieert en dan een aantal stappen verplaatst.
7 of 11 stappen werkt goed.
Nu heb je 2 versies van de loop, 1 normale en 1 vertraagde.
De truuk is nu om af te wisselen van loops.
Dus eerst de ene en dan de andere.

Dit kan op vele manieren.
- je kan in je DAW zo instellen dat je met 1 knopdruk kan wisselen tussen de loops.
Dit neem je op en je pakt de leuke stukken eruit.
- Je kan de loops knippen en plakken in je DAW.
- je kan een delay gebruiken die 7 of 11 stappen vertraagt. Geen feedback en geen droog signaal.
Dan zet je de delay aan en uit.

In beat2 heb ik op de kick een delay pluginn gebruikt die "willekeurig" tussen de 2 kick loops wisselt.
Dit kan je ook op de snare en hihats doen.

En het kan ook met melodieën of basloopjes.
 

Attachments

  • Beat1.wav
    751,6 KB
  • Beat2.wav
    751,6 KB
Stel je hebt een liedje gemaakt in C majeur.

Dan gebruik je de noten c d e f g a en b.

En je gebruikt NIET de noten c# d# f# g# en a#

De truuk is nu om met een (liefst dynamische) eq de noten die je niet gebruikt eruit te filteren.

Dit doe je met een vrij stijl bel filter (1/12 octaaf, maar iets minder q is ook prima)

Frequencies of Musical Notes, A4 = 440 Hz
Q to bandwidth (B/W); Pro Audio Reference
Wat wordt hier dan precies mee bereikt? Sowieso, als een nummer in een toonsoort C staat.. dan wil dat absoluut niet zeggen dat je dan ook niets anders speelt dan C-majeur, monotoon, van begin tot einde.
Als dat zo is, dan helpt een notch EQ ook niet meer.. dan moet je gewoon aan je compositie werken lijkt me, wie wilt er nu +/- 5 minuten lang C majeur luisteren?

Ik begrijp 'm niet :D
 
Dit soort truken ken ik alleen uit de rock wereld waar ze zo de foute harmonics wat verminderen op zwaar distorted gitaar.

Er is een vst waar je via midi polyfoon bandpassflters kan spelen.
Filterorgan of zoiets.
Daar kun je leuke dingen mee doen.
 
Stel je hebt een liedje gemaakt in C majeur.

Dan gebruik je de noten c d e f g a en b.

En je gebruikt NIET de noten c# d# f# g# en a#

De truuk is nu om met een (liefst dynamische) eq de noten die je niet gebruikt eruit te filteren.

Dit doe je met een vrij stijl bel filter (1/12 octaaf, maar iets minder q is ook prima)

Frequencies of Musical Notes, A4 = 440 Hz
Q to bandwidth (B/W); Pro Audio Reference
Hier heb ik nu Scaler EQ voor. zo simpel gaat dat en kan ook dynamisch:
1705925368418.png
 
Wat wordt hier dan precies mee bereikt? Sowieso, als een nummer in een toonsoort C staat.. dan wil dat absoluut niet zeggen dat je dan ook niets anders speelt dan C-majeur, monotoon, van begin tot einde.
Als dat zo is, dan helpt een notch EQ ook niet meer.. dan moet je gewoon aan je compositie werken lijkt me, wie wilt er nu +/- 5 minuten lang C majeur luisteren?

Ik begrijp 'm niet :D
Het was maar een simpel voorbeeldje.

Je kan de EQ gewoon mee veranderen met de noten die je op dat moment gebruikt.
 
Volgende tip:

Het Eventide effect.
Dit is een "vervolg" op wat eerder in deze draad is besproken. En maakt geluid "groter".

Ik noem dit het Eventide effect, omdat dit is waar Eventide beroemt mee is geworden.
hqdefault.jpg


Wat is het?
Heel simpel, je pitchshift je originele signaal een klein beetje, max +-50%.
En dan voeg je dat bij het origineel. Dit geeft het effect van 2 detuned oscillatoren op je originele geluid.
Doe je links -25% en rechts +25%, dan krijg je een mooi breed geluidsveld.
Dan laat je de pitchshifter iets moduleren, dit geeft je een "chorus" wat geen chorus is maar mooier.
Als laatste voeg je een ietsje delay toe aan de gepitchshifte signalen en smullen maar.
 
Back
Top