Soundesign tips

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.149
Locatie
HybriDe L!Fe
Hi, ik heb onlangs iets ondekt wat in veel patches goed voor me werkt.
Hebben jullie nog dingen betreft soundesign dat je wil delen?
Simpele truukjes of complexe modulaties. Dit topic is om alles betreft sounddesign te delen zodat we dat zelf ook kunnen proberen.

Soundesign
- synth patches
- fx
- sampling
- filters ( tape, tube, transistor, low bit )
- random, chaos

1. Als je een random modulatie signaal hebt bv een s&h kun je je synth patch veel organische maken als je daarmee subtiel:
Filter freq, vco pitch, env attack, release mee moduleerd.
Hiermee doe je eigenlijk een beetje wat de 'vintage mode' op de OB/P6 doet.

2. Als je dus het filter subtiel met dat random signaal moduleerd kun je nog steeds het filter met keyboard tracken.
Hoe meer resonance hoe duidelijker de modulatie hoorbaar word.
 
Ik kwam dit tegen in de handleiding van de XV5080
Analog Feel (Analog Feel Depth) Range: 0–127
Specifies the depth of 1/f modulation that is to be applied to the Patch.
(1/f modulation is a pleasant and naturally occurring ratio of modulation that occurs in a babbling brook or rustling wind.)
By adding this “1/f modulation,” you can simulate the natural instability characteristic of an analog synthesizer.

1/f lijkt ook op de modulatie die je krijgt met de techniek in mijn openings post.
Nu moet ik ook denken aan Ulrich Schnaus waar ik in zijn muziek een soort wind geluid hoorde in de modulatie.
Dat is dus ook dit type modulatie.
Als je dat subtiel aan filter frequentie, amp, pitch (indien mogelijk apparte waardes per vco) dan krijg je dit effect.
Een soort choatisch maar natuurlijk klinkende wind bewegingen.
"Pink noise, 1⁄f noise or fractional noise or fractal noise"

Flicker noise is also called 1/f noise. Its origin is one of the oldest unsolved problems in physics. It is pervasive in nature and in many human endeavors. It is present in all active and many passive devices.

1/f is often conceptualized as the center of a continuum of noise color that includes white noise or random fluctuations at one end, and red noise (also called Brownian motion) or deterministic fluctuations at the other end.
 
inderdaad een leuk topic.

Ik wil ook graag doorgroeien en leren. en al die youtube filmpjes waarin ze opnieuw uitleggen wat een LFO of een filter is heb ik nu wel gezien.
Vorig jaar (bijna) alle handleidingen van de hard en soft synths doorgeploeterd alsmede die van de andere plugins die ik gebruik, en behoorlijk wat van opgestoken.
Nu tijd voor wat verdieping en nieuwe ideeen. hopelijk word dit een grote verzameling tips van de experts.

Afgelopen jaar was mn grootste 'oh wow!' sound design moment na het kijken van dit filmpje:

Waar met de OpSix FM synthesizer een truc word uitgehaald waardoor je er Physical Modelling mee kan doen via de user algoritmes en FX modulation.
super insightful en inspirerend... en belangrijker; daar was ik zelf in geen 100 jaar zelf achter gekomen.
ik ben nog steeds voornemens om eens te kijken hoever ik met dit verhaal op de quantum kom. Die zit anders in elkaar en je hebt geen apart comb filter modulatie per operator, maar wel user algoritmes en talloze modulatie mogelijkheden. dus zelfs als de trucjes op de quantum niet te herhalen zijn ben ik wel gewoon benieuwd waar ik dan wel op uitkom...ontdekkingreis zeg maar :)

Ik kijk er naar uit om te leren van de kenners!

De laatste week ben ik vooral verbaast geweest over de experimentjes die ik deed met het re-triggeren van modulatie/amp enveloppen op de waldorf quantum en bass station 2.
Vond ik op papier altijd saai klinken, maar als je dan begint met het draaien aan de ADSR knoppen dan kom ik hele leuke sweetspots tegen. Het gevoel bekruipt me dat ook daar wel wat leuke trucjes bestaan. Ik heb er verder niks over gelezen of gezien nog, maar het klonk allemaal interessanter dan ik voorspeld zou hebben van te voren. iemand daar wat leuks over te vertellen toevallig?
 
FM is de basis van physical modeling.

De Waldorf Quantum heeft toch een comb (kam) filter per voice?
Dus dan kun je toch ook een 6 OP patch door het comb filter halen?
Dan heb je ook fm en kun je twee patches stacken.
Dus je kan prima de attack en body van het geluid maken.
Om het wat realistischer te maken kun je de het attack geluid met wat random telkens anders laten zijn.

Comb filters zijn erg tof.
Zelf heb ik onlangs een Korg Z1 gekocht.
Daar kun je met feedback, comb filtering, FM echt leuke dingen doen.
Dan krijg je ook nog bestaande Physical modeling algoritmes.
Dus de mogelijkheden zijn plenty.

Het leuke is dat vaak 1 recept (concept) een heel scale aan tones kan geven.

Iig bedankt voor het delen.
Ben benieuwd wat je uit je Quantum krijgt.
 
FM is de basis van physical modeling.

De Waldorf Quantum heeft toch een comb (kam) filter per voice?
Dus dan kun je toch ook een 6 OP patch door het comb filter halen?
ja de quantum heeft wel comb filtering op de digital former,
maar zit net anders inelkaar als op de opsix. op de opsix heb je sinds een van de firmware updates echt FX (waaronder combfiltering) modulatie per operator.
Op de quantum op de DF dus daar stuur je alle operators direct doorheen (tenzij je het split in 2 layered patches, dan heb je 2 comb filters).

Op de quantum heb je daarnaast enkel FM via de kernel mode, maar je kunt niet de overkoepelende oscilators elkaar laten FM'en (hopelijk kunnen ze dat nog eens toevoegen in een update). ik denk dat ik er in de buurt zou moeten kunnen komen, maar moet ik even puzzelen. Sowieso levert het vaak wel nieuwe inzichten op... los van of het eindresultaat er mag zijn.
 
Filter lage tonen (al dan niet deels) weg voordat je ze een reverb of delay instuurt (dit werkt het best als je met send/return werkt ipv insert). Hierdoor zorg je dat je mix niet dichtloopt en je reverb en delay veel meer 'ademt' met de muziek. Je kunt ook nog een EQ of saturator op de reverb zelf zetten om het laag wat te dempen en het hoog te boosten voor een meer 'airy' sound. Als je nog een stapje verder wil gaan kun je er nog sidechain compressie opzetten ook, zodat je je reverb en/of delay wegduwt op het moment dat bepaalde instrumenten spelen. Het effect van dit is alles is een hele grote, open en brede sound die toch helder en fris blijft klinken.
 
Ik denk niet dat het juist is dat de OPSix per OP een comb filter heeft.
Het lijkt meer dat een een combfilter kan krijgen ipv een op.
Opsix has comb filtering. In opsix, any operator can be a whole lot of things, including a Comb Filter.

If you set up one op as a comb filter, you can route various other ops into it to excite the filter.
Dus je 1 comb filter per voice is genoeg voor de magic.
Dus als je dan 2 FM patches maakt.
Bv 1 die het attack geluid doet en 1 de body.... daar kun je al zoveel mee.
Alleen puur met 6OP fm kun je ech heel erg diepe space geluiden maken.
Dus ik wil alleen maar zeggen dat de Quantum echt wel baas is kwa mogelijkheden.
Wel jammer da je geen crossmod of fm tussen de twee vco's hebt.
Dat kan de Z1 dan weer wel.

De Z1 kan 2 comb filters per patch.
Dus 6*2 comb filters met 6 patches max 3 voices
Of 3*2 combfilters met 3 patches max 6 voices
etc etc

Anyhow ik zou mijn Z1 zonder pardon ruilen voor een Quantum.
En dan weer een Z1 kopen hahahah :-)
 
sorry, ik denk dat een combinatie van dingen maar half begrijpen en dat ik dingen niet goed benoem hier ook een rol speelt ;)

maar zoals ik het begrijp is de Effect mode van de opsix een operator-mode die een operator inzet als effect.
(staat los van de 3 effecten die je sowieso kan toevoegen op de opsix, waar overigens geen comb filtering bijzit).
En dat je 1 operator van de opsix inzet als exciter (met noise) en die dan door de andere 5 heen stuurt die dan als Comb-effect zijn ingesteld. een soort filterbankje dus.
door met die filters te spelen krijg je een beetje resonator achtig effect.

Als dit complete waanzin is, dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen of onthouden, tis wel een half jaar terug dat ik hiermee zat te experimenteren.

uit de handleiding:
When MODE is “EFFECT” In this mode, the operator functions as an effect like delay, comb filter or distortion. The signal from the oscillator and the input signal from the modulator are inputted into the effect.

edit:
dit lijkt meer op hoe de quantum werkt in exciter mode - maar dat is valsspelen, eerst proberen om het omslachtig te doen met andere methodes :D
 
Laatst gewijzigd:
Hi, ik heb onlangs iets ondekt wat in veel patches goed voor me werkt.
Hebben jullie nog dingen betreft soundesign dat je wil delen?
Simpele truukjes of complexe modulaties. Dit topic is om alles betreft sounddesign te delen zodat we dat zelf ook kunnen proberen.

Soundesign
- synth patches
- fx
- sampling
- filters ( tape, tube, transistor, low bit )
- random, chaos

1. Als je een random modulatie signaal hebt bv een s&h kun je je synth patch veel organische maken als je daarmee subtiel:
Filter freq, vco pitch, env attack, release mee moduleerd.
Hiermee doe je eigenlijk een beetje wat de 'vintage mode' op de OB/P6 doet.

2. Als je dus het filter subtiel met dat random signaal moduleerd kun je nog steeds het filter met keyboard tracken.
Hoe meer resonance hoe duidelijker de modulatie hoorbaar word.
Als je er een integrator tussen zet klinkt t nog beter ;)
 
Yes dat is het, dat is niet dat je per OP een comb filter hebt maar dat je de OP kan omruilen voor een effect.

Nu zou je met de architectuur van de OPsix vast toffe dingen kunnen doen die je alleen daarmee kan.
Zo heeft iedere synth natuurlijk z'n eigen opties.

Als je er een integrator tussen zet klinkt t nog beter ;)
Als in 'slew limiter' ?

In mijn voorbeeld op de Z1 gaat dat niet dat is een digitale synth met een routing matrix.
 
Ik heb wel een leuke, lekker ingewikkelde, voor de modular gekken onder ons.

Je kunt vrij 'eenvoudig' van die Jon Hopkins bassen maken met deze patch.

Stuur een saw/square wave in een wave folder waarbij je onder en boven apart kunt shapen en waarbij zowel onder en boven een modulatie patch punt is. (Bijv een doepfer wave folder)

Wat je dan doet is je stuurt een square wave uit naar een multiple. Één output gaat naar een inverter en één direct naar de input van die modulatie boven in de wave folder. De ander gaat in de modulatie input beneden.

In essentie wat er nu gebeurt is dat de wave boven en onder beiden tegenovergesteld op audio rate van vorm veranderen. Het lijkt een beetje op onder en boven afzonderlijk clippen.

Paar leuke dingen die je dan kunt proberen. Je kunt de square wave van de modulatie dezelfde noten laten spelen als de wave die je fold. Dan verandert dus de snelheid van de modulatie met je keys. Kan ook vet zijn om het een octaaf lager te doen. Maar wat ik zelf altijd heel vet vond is een van die twee modulatie signalen net een beetje delayt. Dan gaan de modulaties dus uit fase lopen en dan krijg je helemaal een ziek geluid.

Dus wat je nodig hebt voor deze patch (ik had hiermee moeten beginnen sorry). Twee oscillators, een wave folder, een inverter en iets wat je fase delayt. Als je echt vets wil kun je de hele zooi nog saturaten.

Het klinkt ongeveer zo:


Of in een liedje:
 
Laatst gewijzigd:
Yes dat is het, dat is niet dat je per OP een comb filter hebt maar dat je de OP kan omruilen voor een effect.

Nu zou je met de architectuur van de OPsix vast toffe dingen kunnen doen die je alleen daarmee kan.
Zo heeft iedere synth natuurlijk z'n eigen opties.


Als in 'slew limiter' ?

In mijn voorbeeld op de Z1 gaat dat niet dat is een digitale synth met een routing matrix.
Ja een logaritmische slew limiter is min of meer hetzelfde geloof ik. Het punt is dat een integrator de stappen niet schuin afkapt maar rond, dus je krijgt dat je stappen rond afvlakken en als een soort random golf gaan bewegen, dat klinkt iets minder klikkerig
 
Welke doepfer wavefolder? Doepfer heeft een wave multiplier die kan folden.
Zelf heb ik de doepfer waveshaper alleen die kan appart positief en negatief clippen.

a) All wavefolders are waveshapers but not the reverse. Waveshaping is simply the process of changing the periodic waveform of an incoming signal. Other examples of waveshapers could be full wave rectifiers (turning a sawtooth into a triangle) or a comparator (turning a sawtooth into a pulse wave).

Mijn Intellijel Bifold kan ik niet appart +- moduleren.

Dus ik neem aan dat het om de Doepfer waveshaper gaat.
Dan kan ik het een uitproberen.
Klint goed die sound op je soundcloud.
 
Welke doepfer wavefolder? Doepfer heeft een wave multiplier die kan folden.
Zelf heb ik de doepfer waveshaper alleen die kan appart positief en negatief clippen.



Mijn Intellijel Bifold kan ik niet appart +- moduleren.

Dus ik neem aan dat het om de Doepfer waveshaper gaat.
Dan kan ik het een uitproberen.
Klint goed die sound op je soundcloud.
Excuus. Die bedoel ik inderdaad. Een waveshaper.
 
Ik weet niet meer waar ik deze tip heb gehoord, maar ik vond hem wel interessant..

Stuur je instrument naar een reverb send (100% wet uiteraard), pan het droge instrument signaal helemaal naar een kant, en pan vervolgens de reverb naar de andere kant. Dit geeft een super gek dynamisch stereo effect. Als kers op de taart kun je met een LFO de panning van beide kanalen heen en weer laten gaan (gespiegeld).

Good luck 🤓👍
 
Ik weet niet meer waar ik deze tip heb gehoord, maar ik vond hem wel interessant..

Stuur je instrument naar een reverb send (100% wet uiteraard), pan het droge instrument signaal helemaal naar een kant, en pan vervolgens de reverb naar de andere kant. Dit geeft een super gek dynamisch stereo effect. Als kers op de taart kun je met een LFO de panning van beide kanalen heen en weer laten gaan (gespiegeld).

Good luck 🤓👍
Deden de Beatles veel dit
 
Stuur je instrument naar een reverb send (100% wet uiteraard), pan het droge instrument signaal helemaal naar een kant, en pan vervolgens de reverb naar de andere kant. Dit geeft een super gek dynamisch stereo effect.

Beatles, Van Halen etc etc, dit stukje tekst ergens vandaan geleend:

One of the coolest things about the earlier Van Halen productions was that the guitar was panned on one side, the bass on the other and each with varying degrees of their respective verb on the opposing sides. Not all HARD panned but pretty far in any event.

I believe they were both bussed, reverb and all (everything stereo of course) with stereo compression to even things out. It's amazing how balanced it came out.
 
Back
Top