Binnenkort: Cubase 5?

Hallo PimPamPeter,

het is natuurlijk aan de gebruiker zelf of hij de nieuwste versie direkt wil gaan gebruiken in zijn studio. De grote Studio's installeren nieuwe versies eerst in een test omgeving en gaan vanaf daar een stap verder. Dit gebeurd in de automatisering dagelijks: zou een bepaalde patch voor Windows een hele dag 500 computers plat gooien, dan kost dat een hoop geld.

Grote Studio's hier in bijv. Europe doen dat ook niet anders. Het werk moet doorgaan, en pas als het uitvoerig getest is, wordt het gebruikt voor de dagelijkse produktie. De RTL Group is een voorbeeld daarvan.

Neem gerust kontakt met mij op, zodat we het probleem kunnen proberen op te lossen.

@ Raphier,

Ik heb hier op dit moment geen MR816 thuis. Zou je je vraag aan info (at) steinberg (dot) kunnen stellen ? Als het kan in het engels, zodat je vraag snel behandelt kan worden. We hebben nog een nasleep van de kerstdagen op dit moment.

@ Hanz,


De Lijst op Cubase.net is een lijst van bugs die aangedragen is en "confermed" zijn door ons. Niet al deze bugs kunnen gefixed worden. Misschien raar voor sommige mensen, maar we krijgen ook via andere kanalen onze berichten. Aan hand van wat we weten delen we alles in prio's: 1. Crash, 2 Bug with no work around, 3, Bug with work around, 4, Cosmetic. De Prio's 1&2 zijn altijd het belangrijkste voor ons. Met onze "nieuwe" manier van werken zullen er veel minder Prio 1&2 zaken zijn, dus is er meer tijd voor Prio 3 & 4.



Gr,

Chris
 
Oh ja, voordat dit weer een hele discussie over warez al-dan-niet moet worden, of een verhaal dat dit bugfixen blijkbaar altijd duur betaald moet worden in een volgende release, wil ik graag een ieder even verwijzen naar Reaper van Cockos.
Site: http://www.cockos.com/reaper/

Gaarne even kijken hoe daar wordt omgegaan met bugmeldingen van gebruikers, en in welk tempo er door (een zeer beperkt clubje) developers verbeteringen worden doorgevoerd.
Reaper heeft zich de afgelopen tijd hierdoor ontwikkeld tot een serieuze tegenkandidaat voor de Cubases en de Sonars van deze wereld.
Misschien niet in de RTL studios, maar laten we wel wezen, dat is ook niet de focus van Synthforum.
En dan nog even het commerciele model van Reaper: gratis proberen en tegen redelijke prijzen kopen als je tevreden gebruiker bent geworden.
En geen gezeik met dongles.

@ Chris, ik weet dat er een (ik dacht door jou) toenertijd een buglijst is opgesteld, echter deze werd al tijden niet bijgehouden.
Vervolgens zijn allerlei gebruikers op cubase.net dan maar zelf lijsten gaan opstellen, waar door meerdere gebruikers bevestigde problemen op werden opgesomd.
Oók problemen waar Steinberg om onverklaarbare reden nooit op in heeft willen gaan.

Zonder nou meteen een dure management-methode er tegenaan te willen gooien; problem management begint bij het accuraat verzamelen van de problemen van je gebruikers en het dekkend bijhouden van deze zaken op een lijst.
Vervolgens laat je je gebruikers weten wat er op deze lijst staat (en laat je ze niet in het ongewisse...), ook in je eigen belang (voorkomen dubbele entries etc.)
Daarna pas komt het verhaal van priorisering. En ook op dat gebied laat je idealiter aan je gebruikers weten wat je gaat oppakken, met welke prioriteit.

Het nut van een supportforum als cubase.net gaat natuurlijk snel verloren als je de goedbedoelde gebruikersinput (problemen!) van je betalende klanten niet serieus neemt.
Nogmaals, iedereen bij Steinberg zal wel van goeie wil zijn, maar kijk eens even bij de vrienden van Cockos hoe je serieus met issues van betalende gebruikers om hoort te gaan. Heel leerzaam.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou zeggen succes ermee en vooral géén C4 gebruiken. Voor mij is het precies andersom, heb Fruity en Reaper geprobeert, maar kwam er echt niet mee weg. hebben ze nu eindelijk al een grafische VST interface? kwam de vorgie keer niet meer bij toen m'n SSL BUScompressor ineens uit 12 grijze schuifbalkjes bestond, ipv een grafische applet..... het kost niks, maar je hebt ook niks.....
 
Eh, ik *ben* C4 gebruiker. Voor mij heeft de overstap van (eerlijk betaalde) SX 3.1 naar (eerlijk betaalde) C4 bijzonder weinig gebracht, behalve klooien en wachten tot features eindelijk gingen werken (in de 4.1 en 4.52 updates, die na ruime tijd beschikbaar kwamen). En ja, ik heb nog gewoon de 'oude' prijzen voor Cubase betaald, for what's that worth. Dat is de prijs die je betaald voor beta-tester mogen spelen, blijkbaar.

Dan kijk ik even met interesse naar de stevige voortgang die andere DAWS, zoals Sonar, Logic en Reaper hebben geboekt de afgelopen periode. Natuurlijk zijn deze niet ieder 1:1 vergelijkbaar, daarom voor ieder wat wils.
Maar de tijd dat Cubase een onbetwiste 'heerser' was met unieke features (goeie hardware integratie, goeie MIDI editor etc.) ligt inmiddels ruim achter ons.
 
Hallo Hanz,

Ik ga geen discussie voeren over andere DAW's. Iedreen moet voor zichzelf beslissen wat het beste voor hem of haar is.

Wanneer je veel voorbeelden hebt hoe iets gedaan moet worden, en met een nieuwe sourcecode kunt beginnen is alles erg makkelijk. Ook zij zullen "eens" een punt bereiken waar het allemaal niet meer zo makkelijk gaat. Dit is overigens mijn persoonlijke mening.

Wat Cubase.net aangaat: Dat is de hele dag aan op 1 van mijn 5 computer schermen. Dat iemand een "potentiele" bug daar vermeld betekend niet dat wij het nog niet weten. In princiepe weten we alles eigenlijk. Op dit moment is de lijst misschien niet 100% up to date, maar ik heb op dit memont erg weinig tijd door andere projecten en door de tijdelijke support achterstand die we opgelopen hebben met de kerstdagen.

Verfer zal ik het hier ook nog eens zeggen: onte forums zijn geen support forums waar Steinberg werknemers alle vragen beantwoorden. Heb je support vragen, dan neem kontakt op met Steinberg Support. Onze forums zijn: Users help Users.

Ignore your paying customers at your own peril.

Zouden we dat doen, dan zou Steinberg nu geen 25 jaar bestaan. :doei:

Gr,

Chris
 
Laatst gewijzigd:
Ignore your paying customers at your own peril. :doei:
Dat schreef ik dus, en ik zie dat je me in de post hierboven (???) hebt gequote.
Laat ik het zo zeggen: ik ken wel meer bedrijven die het jaren vol hebben gehouden om niet naar klanten te luisten. Ik zal je de historische voorbeelden besparen, maar jij snapt ook wel dat dit geen duurzaam argument is.
Het 25-jarig bestaan van Steinberg, inclusief de onhandige overnames door diverse partijen door de jaren heen, lijkt me geen reden om er vanuit te gaan dat alles wel snor zit. De afgelopen 5 jaar is de bedrijfsvoering bij Steinberg werkelijk droevig geweest, in ieder geval wat de klanten eraan over hebben gehouden (anders dan beloftes).

Ik ben inmiddels opgehouden met het bijhouden van Cubase.net (toch wel het officiele support forum van Steinberg). Ik werd er gewoon té moe van, de frustratie die daar van het forum afdruipt.
Users helping users? Er valt bijzonder weinig te 'helpen' als het gaat om problemen die alle gebruikers in gelijke mate kunnen ervaren.
Misschien past het motto: 'Steinberg ignoring users' beter?
Als een bedrijf haar eigen supportforum al niet meer bijhoudt (anders dan het wegmoderaten van ongewenste meningen) dan moet je je ernstig zorgen maken.

Inmiddels heb ik voor mezelf een werkwijze gevonden waarbij ik weinig last (meer) heb van bugs, enerzijds door de uiteindelijke upgrade naar 4.5.2 meer dan een jaar later, anderzijds door het gebruik van workarounds en het bijstellen van verwachtingen ("dan werkt het maar niet... I give up...").
Kortom, van mij zal je weinig last meer hebben, Chris... ;)

Even voor de goeie orde, het aantal mensen dat vraagt om revolutionaire nieuwe features is naar mijn bescheiden inschatting een stuk lager dan de kluit met gebruikers die gewoon de *huidige* featureset wil, maar dan gewoon 100% werkend.
Het is de keuze van Steinberg zélf geweest om C4 te 'overladen' met nieuwe dingen, en de resterende technische problematiek uit SX3.1 niet eens serieus aan te pakken.

Maar het is natuurlijk wel verdrietig, wat je zelf al aangeeft:
Cubase is blijkbaar in een dusdanig stadium is aangekomen dat structurele verbeteringen niet meer kunnen worden doorgevoerd. In ieder geval niet op de wijze en in het tempo die je concurrenten wel kunnen. Dat zegt iets over legacy code, gebrekkige documentatie en overdracht etc. Daar helpt geen lieve SCRUMmen aan. Believe me, I've been there... ;)

Dat geeft dus *juist* te denken voor de toekomst, als je weer van betalende gebruikers gaat vragen te investeren in een nieuwe versie van je software. Want dan weet je als klant dus meteen weer hoe het de komende tijd zal gaan, na de introductie van C5 (of C10, of XX5, of hoe het dan ook heet), met de onvermijdelijke daarbij horende problemen.

En Chris, no offense intended, maar ik ga hier echt geen discussie voeren over hoe Cubase.net er aan toe is. Zonde van onze beider tijd. Wie wil weten hoe het er bij hangt, moet misschien zelf maar eens even kijken... (oh ja, de dingen die daar spelen dateren niet bepaald van Kerstdagen 2008...)
 
Laatst gewijzigd:
Ook zij zullen "eens" een punt bereiken waar het allemaal niet meer zo makkelijk gaat.
Dan is mijn grote en gemakkelijke vraag;

Waarom dan steeds meer nieuwe features er bij verzinnen en cubase 4 introduceren en over een tijdje 5 (je geeft immers zelf al aan dat de kans op nog een update van 4 klein is), als je vorige features en versies nog niet helemaal soepel en bugvrij lopen..?? Zo blijf je toch achter de feiten aanlopen.?

Uit je quote interpreteer ik dat het bij steinberg 'allemaal zo gemakkelijk niet meer gaat'.. Nou als het al niet gemakkelijk is, dan zorg eerst dat dingen waar behoorlijk wat van jullie (vaste) klanten over klagen eindelijk opgelost worden, in plaats van nog meer hooi op de vork te nemen en uiteindelijk nog meer problemen op je nek te krijgen.. Blijkbaar heb jullie daar nog meer dan genoeg werk mee, 'als het allemaal niet meer zo gemakkelijk gaat'..

Uiteindelijk gaat het op deze manier tegen jullie werken, en geven een heel aantal vaste gebruikers de moed op.. Je ziet het aantal klagende personen de laatste tijd flink groeien in ieder geval.. Ook niet gek als er niet veel gedaan word met input en problemen van de klanten..
 
Hallo Hanz,

jij probeert mij nu woorden in de mond te leggen of conclieses te geven over Cubase die onjuist zijn. Dit was een probleem 7 jaar geleden met Cubase VST 5. Sindsdien werken we anders en weten hoe het beter kan en moet. Hoe of wat bij ons intern kan een buitenstaander niet beoordelen net als wij bij een buitenstaander.

Gr,

Chris
 
Chris,

het is absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar de manier waarop je nu weer reageert op mensen is exact waarom ik geen enkel vertrouwen meer heb in Steinberg. de manier waarop je reageert komt arrogant over en je geeft mij niet de indruk dat Steinberg (met jouw als woordvoerder in deze thread) ook maar enigzins de problemen die mensen de afgelopen 5 jaar bij die releases hebben meegemaakt, serieus neemt.

agile ontwikkeling is een prachtige term, maar mijn broek zakt af als ik daaruit moet afleiden dat de programmeurs de functie coderen en niet eens testen in het verleden.

ook de opmerking dat je maar een oude versie ernaast moet blijven draaien is een dooddoener. Natuurlijk doet iedere gebruiker dat tegenwoordig, je zal wel moeten :(.

Mensen zijn best bereid begrip te tonen voor fouten in software, sterker nog, ik denk dat iedereen wel snapt dat geen 1 pakket foutloos is. Maar het belangrijkste is dan hoe de organisatie met die problemen omgaat.
Ik heb geen zin om die hele zooi weer opnieuw op te rakelen, maar aan je reacties te lezen is er helaas niets veranderd om dat te verbeteren.

Wat feiten:
SX3: was onbruikbaar in het eerste jaar na de release voor mij.
Cubase 4: NOG VEEL ERGER, dit geintje heeft mij 1,5 jaar ergernis gekost, en daarnaast moest ik afscheid nemen van mijn muziekomgeving en dit vervangen door een alternatief. Let wel: TEGEN mijn zin dus, dat geintje heeft mij bijna 3000 euro gekost overigens om een vergelijkbare situatie te krijgen die wel werkt met cubase 4. En dat werd pas bruikbaar sinds de laatste release.

Dat is maar 1 gebruikerservaring dus. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen wat er allemaal gemeld werd op cubase.net.

het is dus megabelangrijk dat gebruikers zich weer serieus genomen gaan voelen door steinberg. En daar hebben jullie nog een lange weg te gaan constateer ik nu helaas weer.
 
Je zou het zo kunnen bekijken; Cockos heeft fans omdat de support (hoe klein en met een beperkt budget ook) snel reageert.

Ik zou eens bij Yamaha aan gaan kloppen voor een paar mensen op Cubase.net neer te zetten die dat ook doen, al was het maar voor de goodwill. Je wilt fans van je product, niet mensen die lopen te mokken en het uit noodzaak gebruiken omdat ze al jaren geinvesteerd hebben en legacy projecten hebben draaien.

Wat vastroesten in code betreft; ja, klopt. Daarom speelt bij agile refactoring ook zo'n grote rol, maar als jullie dit nu pas invoeren en en-masse zouden moeten gaan refactoren denk ik dat nr. 5 pas volgend jaar van de band gaat rollen.
 
Cubase had minimaal 20% goedkoper kunnen zijn (of 20% meer marge op de P&L) wat in beide gevallen direct de ontwikkelaars en dus ons als gebruikers ten goede kan komen.

.. het is een bedrijf, en die willen winst maken, ... en die doen het niet meer ten volle voor hun gebruikers van het moment ze zichzelf als marktleider aanzien.

... vandaar dat ze door de druk van de concurrentie verplicht worden om periodiek "holder de bolder-nieuwe releases" uit te brengen ,.. die minimum hetzelfde bevatten, of net ietsje meer dan versie-X van een concurrent !

... waar denk je nu zelf dat hun prioriteit ligt in deze barre periodes ? ... in het eindeloos tevreden stellen van mensen die hun produkt reeds kochten,... of het aantrekken van nieuwe klanten met het "vers-van-de-pers" allesomvattend meestuitgebreide-opdemarkt pakket ?

... maar ach,.. dromen mag,.. en misschien werken er nog wel mensen die zich kunnen verlagen tot particulier-studioniveau,... en het echt voor de muzikale interesse vooruitgang van ons-aller doen,.. en bereid zijn hun winsten om te zetten in een prijsverlaging voor die trouwe klant !


Shiiittt,. en er is nog niet eens een fatsoenlijke crack van 4!!! 8o)

... ik zie het grappige van je opmerking in,
...maar neem het gerust aan dat er heel veel zijn die het niet breed hebben, en eerst cracks testen alvorens ze hun klein budget uitbesteden aan hun officiële keuze.
.. want laat ons wel wezen,.. we praten hier verdomme over veel geld,.. en dan kan evengoed geeist worden dat hierbij de fabrikant zijn verantwoordelijkheid draagt !!!!
 
Lang leve Synchrosoft! :D

Beste jongen toch,.. Get your facts right,..
Een beetje research leert je dat synchrosoft juist een enorme performance loss geeft.
Heeft een heel team van slimme koppen 1500+ uur gekost om alle synchrosoft
rommel uit een anderzijds prima programma (sx3) te peuteren zodat het zodoende een stuk beter draaide. Gaandeweg zijn er ook nog wat andere verbeteringen aangebracht,.. geheel gratis en voor niks.

Een goeie kennis had sx3 gekocht en dat staat nu in z'n geheel op de boekenplank mooi te wezen in de originele verpakking.
Nadat ie bij een goeie kennis van hemzelf had gezien hoe probleemloos
de gekraakte versie draaide heeft ie met tegenzin die maar geinstalleerd!!

En hij is niet de enige!!!

En daar een beetje amikaal, lichzinnig, lacherig over doen irriteert me helemaal.


En als je zo'n type bent dat zich irriteert aan het gedrag van de lichtzinnige amikale en vooral lacherige medemens,.. Dan is hier wat relevante info te vinden over dit onderwerp zodat je er misschien wat meer begrip voor kunt opbrengen.
Cubase stress?
:biertje:
 
.... zonder teveel af te wijken van het hoofdthema,... heeft hij wel een punt als ie zegt dat cracks op langere termijn alles om zeep helpen.

.. en ach we zeuren met zen allen,... maar voor je 't weet wisselen we hier later toch weer (ook goeie) informatie en tips uit over de opvolger van cubase !
 
Áls ik overweeg de nieuwe cubase 5 te kopen, wordt het zowiezo niet eerder dan dat versie 5.5.2 ofzo is released (lees: ergens volgend jaar). Ik weet haast al zeker dat een buggy 5.0 of 5.1 toch veel ergernis bij mij zal gaan veroorzaken.. Ik wil namelijk wel waar voor m'n geld (ja wie niet ;) ).
 
Chris,
het is dus megabelangrijk dat gebruikers zich weer serieus genomen gaan voelen door steinberg. En daar hebben jullie nog een lange weg te gaan constateer ik nu helaas weer.


Als ik het op cubase.net kijk zijn er anders zat mensen te vinden die zich serieus genomen voelen hoor !

Maar even serieus, hoe zit het nu met de stabiliteit op OSX ? Ik las dat Steinberg Cubase waarschijnlijk moet herprogrammeren ivm de veranderingen die voor OSX op stapel staan ? (Snow Leopard)
 
Dit was een probleem 7 jaar geleden met Cubase VST 5. Sindsdien werken we anders en weten hoe het beter kan en moet. Hoe of wat bij ons intern kan een buitenstaander niet beoordelen net als wij bij een buitenstaander.

Ho, wacht eens even. Jij begon toch zelf met ons te vertellen over jullie interne bedrijfsvoering, laatste inzicht in management methodes en hoe jullie intern overzicht houden van bugs?
Eerlijk gezegd heb je gelijk. Mij als 'buitenstaander' zal dat allemaal niet interesseren. Ik wil verdorie gewoon een pakket dat in méér dan alleen de grote lijnen werkt zoals het beloofd is.

En dat daar de afgelopen 7 jaar zoveel verbetering in is gekomen, meen je dat nou heus? Ik denk dat de ontevredenheid bij gebruikers over Cubase het afgelopen anderhalf jaar tot een toppunt is gekomen, als ik zo de sentimenten peil.
En daar zal een eerste 'enthousiaste' reactie op een aankondiging van C5 (ja, op de Namm...) echt niet zoveel in veranderen, zodra de (steeds kleiner wordende groep nieuwe) gebruikers merken waar ze dit keer weer mee worden opgezadeld. Ik voorspel je, een paar weken.

Wat ik me eigenlijk af zat te vragen.
'We' zijn het er blijkbaar ongeveer wel over eens dat illegaal software gebruik niet sjiek is, want daarmee doe je als gebruiker de hardwerkende softwarebouwer te kort. En dat noemen sommige mensen diefstal (al kan je over dit woordgebruik debatteren).
Maar als je als softwarebouwer je betalende gebruikers in de kou laat staan met een half-af pakket, dan is het opeens een prima business model waarmee je gerust nog mooie sier kan maken op forums, beurzen etc.?
Is dat dan niet net zo goed 'diefstal'? :duivels:
 
Laatst gewijzigd:
En als je zo'n type bent dat zich irriteert aan het gedrag van de lichtzinnige amikale en vooral lacherige medemens,.. Dan is hier wat relevante info te vinden over dit onderwerp zodat je er misschien wat meer begrip voor kunt opbrengen.
Cubase stress?
:biertje:

Wat is dat nou voor drogreden man, een pakket functioneert niet goed genoeg om te kopen, dus installeer ik maar een hacked version? Dat zou een oplossing kunnen zijn voor iemand die wél een licentie had gekocht.

gebruiken zonder licentie is het blijft ordinaire diefstal en je vergelijking met Robin Hood snap ik al helemaal niet.
 
Laatst gewijzigd:
Het zou mooi zijn als het in C5 radicaal veel makkelijker wordt om midi controllers te laten werken. Daar valt nog veel winst te halen IMO. De quick controls vind ik maar half werk.
 
Ho, wacht eens even. Jij begon toch zelf met ons te vertellen over jullie interne bedrijfsvoering, laatste inzicht in management methodes en hoe jullie intern overzicht houden van bugs?
Eerlijk gezegd heb je gelijk. Mij als 'buitenstaander' zal dat allemaal niet interesseren. Ik wil verdorie gewoon een pakket dat in méér dan alleen de grote lijnen werkt zoals het beloofd is.

En dat daar de afgelopen 7 jaar zoveel verbetering in is gekomen, meen je dat nou heus? Ik denk dat de ontevredenheid bij gebruikers over Cubase het afgelopen anderhalf jaar tot een toppunt is gekomen, als ik zo de sentimenten peil.
En daar zal een eerste 'enthousiaste' reactie op een aankondiging van C5 (ja, op de Namm...) echt niet zoveel in veranderen, zodra de (steeds kleiner wordende groep nieuwe) gebruikers merken waar ze dit keer weer mee worden opgezadeld. Ik voorspel je, een paar weken.

Wat ik me eigenlijk af zat te vragen.
'We' zijn het er blijkbaar ongeveer wel over eens dat illegaal software gebruik niet sjiek is, want daarmee doe je als gebruiker de hardwerkende softwarebouwer te kort. En dat noemen sommige mensen diefstal (al kan je over dit woordgebruik debatteren).
Maar als je als softwarebouwer je betalende gebruikers in de kou laat staan met een half-af pakket, dan is het opeens een prima business model waarmee je gerust nog mooie sier kan maken op forums, beurzen etc.?
Is dat dan niet net zo goed 'diefstal'? :duivels:

Nuff Said, ik heb jarenlang getwijfeld over Cubase, omdat ik nog met PC versie 1.6 en 1.0(lite) heb gewerkt. Ik vond die pakketten echt slecht draaien op een 80386 etc. Maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om met Cubase4 te gaan werken omdat ik goede dingen las over sx3 en z'n hw-integratie. Die hwintegratie heeft nooit gewerkt en werkt volgens mij nog steeds niet goed. Aan m'n CFG ligt het niet, maar ik heb daarom wel een DSP kaart moeten kopen om de reverbs toch nog een beetje mee te laten komen met m'n hardware galmpies (die ik nu dus niet kan gebruiken)

Mengtafel heb ik verkocht etc, ik baal ook.

Ik werk op moment met Renoise, dat werkt tenminste en kost 1/20 van cubase4 en heeft ook PDC etc etc.

Misschien moeten we maar eens denken aan ProTools, waar de midi functionaliteit veel beter van geworden is, of Sonar, omdat dat gewoon stabiel is of Apple+Logic etc. etc..
 
Back
Top