Cubase 10.5 plus Roland Fantom 8 geen Program Change

Tegels

Nieuwkomer
Lid sinds
4 januari 2018
Berichten
4
Na een lange tijd een oude hobby weer opgepakt.... ik kom van de periode van Cubase op een Atari.....
Nu op een iMac Cubase 10.5 geinstalleerd, via USB aangesloten op mijn Roland Fantom 8. Nu probeer ik via een program change de juiste geluiden makkelijk terug te halen, alleen reageert de Fantom niet op deze Program Changes. Waarschijnlijk zal het een kleine instelling zijn maar waar moet ik zoeken. Mogelijk ook een instelling op de Fantom? Het opnemen van tracks van verschillende midi kanalen gaat prima!
Fantom werkt met MSB en LSB en PC wb koppelingen met diverse sounds. Dit is echt nieuw voor mij maar tot nu toe reageert de synth nergens op...
Wie weet raad?
 
Na een lange tijd een oude hobby weer opgepakt.... ik kom van de periode van Cubase op een Atari.....
Nu op een iMac Cubase 10.5 geinstalleerd, via USB aangesloten op mijn Roland Fantom 8. Nu probeer ik via een program change de juiste geluiden makkelijk terug te halen, alleen reageert de Fantom niet op deze Program Changes. Waarschijnlijk zal het een kleine instelling zijn maar waar moet ik zoeken. Mogelijk ook een instelling op de Fantom? Het opnemen van tracks van verschillende midi kanalen gaat prima!
Fantom werkt met MSB en LSB en PC wb koppelingen met diverse sounds. Dit is echt nieuw voor mij maar tot nu toe reageert de synth nergens op...
Wie weet raad?

Hallo Tegels,
Om dit te bewerkstellingen ga je op het desbetreffende MIDI spoor in Cubase naar de list editor en zet je hier eerst een cc00 (MSB), daarachter een cc32 (LSB) en daarna een PrgChg. De eerste twee voer je in als een controller, de derde als de naam zegt als een Program Change. Je kunt het trouwens ook andersom doen. Zet op de Roland de Fantom één patch lager dan die je hebben wilt, zet het spoor op record en klik eerst een programma omhoog. Dan wordt deze in Cubase opgenomen met alle bijbehorende commando's (cc00, cc32 en PrgChg). Dan heb je altijd meteen de goede changes in het spoor staan en hoef je ze niet uit een lijst in de manual erbij te zoeken.
Succes ermee!
 
Back
Top