voor iedereen met een tr 808

matrixxx

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2001
Berichten
3.945
naar aanleiding van deze draad

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13&perpage=20&pagenumber=1

er zit me toch iets niet lekker van de bovenstaande draad

ik heb al div. tr 808 drumcomputers gehad en begin ergens aan te twijvelen met name de sound
maar dat kan ik in de loop van de tijd met een onderzoekje en hulp van jullie het mischien verklaren

het verhaal gaat dus rond dat er verschil zit tussen een amerikanse en een europeese 808 zit
ik heb bijde exemplaren naast elkaar gehad en er zat geen verschil tussen

maar nu

ik heb wel div europeese tr808 jes hier gehad die een heel raar vershil hebben
wat zijn de vershillen ; eigenlijk al een beetje bekend de decay van de bass, snappy en de rest van de geluiden klinken iets doffer

ik wil eigenlijk van iedereen weten wie een 808 heeft wat het serie nr is en hoe die klinkt

algemeen : gewoon of helder
bass : kort of lange decay
snare : snappy kort of lang
clap : gewone clap of echt hard
tr 808 gebruik; veel of redelijk of weinig

voorbeeld van mij zelf:

serie nr : 207804

algemeen :gewoon
bass : kort
snare ; snappy kort
clap : gewoon
tr 808 gebruik : weinig

ik zal eens aan wat mensen om me heen vragen met een 808 als ze deze ff ter beschikking willen stellen voor een onderzoek en zal ik ze alle door de scoop heen halen en dan zullen we eens zien wat nou echt de verschillen zijn en hoe dat nou echt komt
 
Ik heb ook weleens gehoord dat de 808's waarvan de de start/snop knop rood/oranje gekleurd is, een langere decay zou hebben dan de niet gekleurde exemplaren. Nauw mij maakt het niks uit. Je kan de boel toch naar eigen wens aan de binnenkant aanpassen.
 
Re: voor iedereen met een tr 808

algemeen : gewoon
bass : korte decay
snare : snappy kort of lang, weet niet, kan BCA303 wel wat over zeggen
clap : gewone clap, decay redelijk lang (weet niet of dit op alle modellen zo is)
TR-808 gebruik: veel

serie nr : 072862

Ik heb wel vergelijkingsmateriaal, de 808 van BCA, met een hoger serienummer, die een 10 sec kick heeft en gewoon ff wat frisser klinkt.
 
1 second

is dat kort ? dan vraag ik me wel af wat lang is :)
 
Re: Re: voor iedereen met een tr 808

Re: Re: voor iedereen met een tr 808

Origineel geplaatst door crx303
algemeen : gewoon
bass : korte decay
snare : snappy kort of lang, weet niet, kan BCA303 wel wat over zeggen
clap : gewone clap, decay redelijk lang (weet niet of dit op alle modellen zo is)
TR-808 gebruik: veel

serie nr : 072862

Ik heb wel vergelijkingsmateriaal, de 808 van BCA, met een hoger serienummer, die een 10 sec kick heeft en gewoon ff wat frisser klinkt.

10 seconden dus :D
BCA, doe jij eens een sampletje hier neerzetten :)
 
Re: Re: Re: voor iedereen met een tr 808

Re: Re: Re: voor iedereen met een tr 808

Origineel geplaatst door crx303
10 seconden dus :D
BCA, doe jij eens een sampletje hier neerzetten :)

Regel ik ff vanavond :D
 
Bij deze mijn 808 Bassdrum met decay en tone op maximale stand 8~

 
wow....als pennen op t bureau beginnen te trillen dan kun je dus wel spreken van n diepe kick :)
 
Origineel geplaatst door BCA303
Bij deze mijn 808 Bassdrum met decay en tone op maximale stand 8~

heb bij die opname een compressor/limiter ertussen?

en hoe onderscheid je (ookalweer?) een europeese van een amerikaanse TR-808?
(serienummer 218082 plaatje met 220 V)
volgens mij is die van mij een europeese maar met een belachelijk lange kick.
 
Origineel geplaatst door bounce
heb bij die opname een compressor/limiter ertussen?

en hoe onderscheid je (ookalweer?) een europeese van een amerikaanse TR-808?

Nee. Gewoon kaal via mengpaneel m'n geluidskaart in en in Wavelab opgenomen zonder nabewerking. Ik heb het einde alleen wat ingekort. Ik zag dat Wavelab nog steeds signaal binnenkreeg van de 808, maar dat was onhoorbaar. In totaal was hij 17 of 18 seconde ongeveer.
 
S/N: 279914
algemeen: helder?
bass: eeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrgggggg lang (gemod :) )
snare: kort?
clap: gewoon?
gebruik: veel
gekocht: volgens eigenaar ongebruikt en idd volledig krasvrij, in orig doos/handleiding/beschermvel

xal wel ff sampletjes maken
 
ik denk dat ik het probleem van de vershillen heb gevonden

het zit hem in de potmetertjes die slijtage vertonen waardoor die niet meer de juiste waarde kan aangeven
zo merkte ik dat de snappy van de snare niet zo ver ging door dat het potmetertje niet meer 100% funktioneerde
in de eerste instantie zou je het niet zeggen maar als hij maar bv 90% werkt dan mist hij die laatste 10% om die snappy echt snappy te laten klinken
dat vermoeden heb ik ook met de decay van de bass drum en nog wat meer potmetertjes

het lulligge is als dit ook daad werkelijk is (wat ik wel voor 90% vermoed) dan hebben de tr 808 gebruikers een enorme pech omdat die potmetertjes niet meer te krijgen zijn

ik ga die van mij vervangen (heheheh ik heb ze gelukkig nog liggen ) en kijken wat dan de resultaten zijn en dan zal ik dat wel hier vermelden
 
ik heb net weer een 808 gekocht (met mijn wispelturige kop, nummer 6 of 7 al geloof ik), weet nog neit hoe die klinkt, maar hou je wat potmetertjes achter voor me? ik heb nog wel wat pokemonkaarten om te ruilen.
 
Origineel geplaatst door Leo
ik heb net weer een 808 gekocht (met mijn wispelturige kop, nummer 6 of 7 al geloof ik), weet nog neit hoe die klinkt, maar hou je wat potmetertjes achter voor me? ik heb nog wel wat pokemonkaarten om te ruilen.


ik ben al aan het struinen in div staten en landen om alle potmetertjes te bemachtigen
 
Serienummer: Europese 052198

algemeen : gewoon
bass : korte decay (zo)
snare : snappy kort
clap : gewone clap
veel gebruikt als ik em zo bekijk

Deze gaat alleszins nooit meer weg. De sequencer is voor mij ongeëvenaard. Vanaf de eerste seconde dat ik een 808 aanraakte had ik iets van "deze komt er ooit bij". Samples zijn ok, hoewel bij een A/B test veel verschillen te horen zijn (ik kan niet zeggen wat nu slechter of beter klinkt, het klinkt gewoon "anders").

Mijn kick gaat niet erg diep vind ik, dus dat ga ik proberen aanpassen. Hoewel in m'n hoofdtelefoon de bass toch echt diep gaat, komt het niet over op mijn tannoy's (ik begin meer en meer te denken dat de kick wel laag gaat, maar de tannoy's niet meekunnen).
 
Back
Top