Hoe krijgen jullie een vocal lekker in je mix ?

Jake

Stamgast
Lid sinds
24 augustus 2006
Berichten
224
Ik zelf ben niet echt een pro op de gebiedt, maar hoe krijgen jullie je vocale lekker in je mix ?

Ik begin altijd de frequenties waar mijn stem licht weg te filteren uit de beat, (dus meer plek voor de stem)
 
KEIHARD COMPRESSEN

DAN WORD HET OOK VERSTAANBAARDER IN DE MIX!

Met compressen wel oppassen met de harde essen , eventueel een de-esser gebruiken . zelf maak ik de harde essen handmatig zachter omdat een de-esser het geheel wat doffer maakt.
Verder kan je met reverb of delay experimenteren.
Om een breed stereo effect te krijgen de zang 2 keer opnemen en keihard links en rechts pannen. (dit werkt ook lekker voor gitaar)
En dan idd eq-en zodat het lekker in de mix ligt
 
Dat ligt er maar net aan wat voor vocal(s) je gebruikt en met welke instrumenten de rest van de track is opgebouwd.

Het beste kun je i.m.o. bij het afmixen beginnen met de vocal. De rest bouw je er stapsgewijs omheen beginnende met de elementen die het meest in de weg kunnen zitten. Zodoende kom je er snel genoeg achter wat er in de weg zit.

Compressen is ook zeker een goed ding. Alleen moet je wel uitkijken dat je de vocal niet teveel comprest. Er moet wel enige dynamiek in blijven zitten ivm luide en minder luide passages.

Delay en reverb zijn een slecht plan. Hierdoor 'verdwijnt' de vocal naar achteren in de mix (dus niet op de voorgrond). Breedmaken door te kopieren en linksrechts te pannen is ook geen goed idee. Een (lead)vocal hoort in het midden geplaatst te worden. Een vocal is ook nooit stereo.
 
Hey Rammelaar
Heb je een voorbeeld van een mix met een vocal zonder delay en/of reverb?
En ik dacht niet dat bassio het had over kopiƫren of wel?
IMO kraam je nogal onzin uit :)
 
Lead vocal in het midden. En de rest met eventuele effecten er om heen.
De compressie hangt af van de dynamiek van de zanger(es).
Gewoon goed luisteren en de storende zaken weghalen.

:maffia:
 
.... U zegt ?
Nooit naar pinkfloyd geluisterd ?
Nee dat klopt. Heb jij wel eens een optreden gezien van een band met 2 identieke (lead) vocals aan weerskanten van het podium??

Overigens kan het natuurlijk wel voor een leuk effect zorgen (stereo vocals), maar dit is nou niet bepaald gangbaar te noemen.
 
Laatst gewijzigd:
Hey Rammelaar
Heb je een voorbeeld van een mix met een vocal zonder delay en/of reverb?
En ik dacht niet dat bassio het had over kopiƫren of wel?
IMO kraam je nogal onzin uit :)
Tuurlijk zit er op een vocal altijd wel een beetje galm en/of delay. Anders klinkt een vocal al snel te droog. Desalniettemin heeft galm de neiging om geluiden naar achteren te plaatsen in de mix. Als je vindt dat dit niet zo is, moet je het misschien maar eerst eens proberen.

Breedmaken van geluiden kan trouwens met het kopieren van de tracks (met kleine trackdelay) als wel als met delay waarbij je de bron bijvoorbeeld links pant en de delay rechts.

Vertel mij maar eens hoezo je vocal 2 keer zou willen opnemen Ć©n gebruiken in de mix. Het lijkt me namelijk dat je dan al snel te maken krijgt met fase verschillen ed, ook al is de timing nog zo goed.
 
Vertel mij maar eens hoezo je vocal 2 keer zou willen opnemen Ć©n gebruiken in de mix. Het lijkt me namelijk dat je dan al snel te maken krijgt met fase verschillen ed, ook al is de timing nog zo goed.

Dat heet het dubbelen van vocalen en is al sinds de jaren '60 miljoen keer gedaan en tegenwoordig nog steeds.
Neem van mij aan, er zijn meer tracks met gedubbelde vocalen dan zonder.

Het hangt natuurlijk wel een beetje van de muziekstijl af of het dubbelen van vocalen erin past.

Pavarotti of Michael Buble zouden het niet doen nee. Maar in bijvoorbeeld dance- / popmuziek is het juist een must en klinkt het retekaal als je het niet doet!

Wat ik verder altijd doe op een vocaal lekker in de mix te krijgen is:
- Hoog erbij
- Laag evt. een beetje eraf
- Galmpje hier, delay'tje daar
- Compressen
- Sidechaincompressen met bv. de kick in een dancenummer.

Dit laatste werkt echt heel goed. Niet om dat pompende benassie-effect te krijgen, maar gewoon heel subtiel, zodat de vocalen net iets harder gezet kunnen worden (spraakverstaanbaarheid), maar toch lekker in de mix blijven en niet er boven gaan liggen!
 
Heb niet heel veel verstand van vocalen als ik eerlijk ben, maar ligt het niet aan het type mix waar de vocalen "lekker in" moeten gaan liggen??

In sommige nummers hoor ik de vocalen er best wel "op" liggen, en dat is best prettig als het een mooie stem is.. In oude muziek hoor je vaak dat instrumenten helemaal hard links of rechts zijn gepanned ; drums helemaal rechts en de bas helemaal links bijv. (daarbij soms dat de vocalen een beetje aanwezig zijn op 1 kant, zacht en doffer).

Als ze daar de stem exact in het midden hadden gepanned, had het niet gepast denk ik.

En ik hoor ook dat als er galm op de vocalen zitten, dan zit er vaak op de rest van de band ook een hoop galm ; de reden zal wel zijn dat de zanger niet in z'n 1-tje naar de achtergrond gaat, maar dat de hele band als het ware verder weg zit.

Kortom, mijn idee zou zijn dat als de vocal lekker in de mix moet liggen, dat het iets van het karakter van die mix moet meekrijgen ; wat het ook is, daarbij rekening houdend met de style muziek en wat daarbij gebruikelijk is cq werkt.
 
Tuurlijk zit er op een vocal altijd wel een beetje galm en/of delay. Anders klinkt een vocal al snel te droog. Desalniettemin heeft galm de neiging om geluiden naar achteren te plaatsen in de mix. Als je vindt dat dit niet zo is, moet je het misschien maar eerst eens proberen.

Breedmaken van geluiden kan trouwens met het kopieren van de tracks (met kleine trackdelay) als wel als met delay waarbij je de bron bijvoorbeeld links pant en de delay rechts.

Vertel mij maar eens hoezo je vocal 2 keer zou willen opnemen Ć©n gebruiken in de mix. Het lijkt me namelijk dat je dan al snel te maken krijgt met fase verschillen ed, ook al is de timing nog zo goed.


Een track kopiƫren is echt wezenlijk anders dan een track dubbelen. Misschien zou jij dat eens moeten proberen. Dan krijg je er misschien ooit nog echt verstand van. :doei:
 
Nee dat klopt. Heb jij wel eens een optreden gezien van een band met 2 identieke (lead) vocals aan weerskanten van het podium??

Overigens kan het natuurlijk wel voor een leuk effect zorgen (stereo vocals), maar dit is nou niet bepaald gangbaar te noemen.

... euh... daar hebben ze een stereomicrofoon voor uitgevonden mijn beste.
 
Het hangt natuurlijk wel een beetje van de muziekstijl af of het dubbelen van vocalen erin past.

Daar had ik idd niet echt bij stil gestaan. Khad mn oogkleppen op en zat meer aan tradionele popmuziek te denken dan aan andere stijlen. Kneem eea bij deze even terug. Wel ben ik van mening dat je als geluidstechnicus altijd zoveel als mogelijk de 'belevenis' van een optreden/opname/track etc moet nabootsen. In dance en andere moderne stijlen kun je dan ook vele creatiever te werk gaan dan bij traditionele popmuziek e.d.....
 
Zorg dat je de vocals zo droog mogelijk opneemt. Je microfoon neemt normaalgesproken namelijk niet alleen het directe stemgeluid maar ook reflecties van vloer, plafond en wanden op. Een dergelijke opname is gewoon funest voor je mix. Gebruik waar mogelijk een geisoleerde ruimte en probeer sterke reflecties zoveel mogelijk te vermijden. Experimenteer met microfoonafstanden, filters, gordijnen of akoestische panelen zodat reflecties tot een absoluut minimum beperkt worden. Als je dan toch wat diepte aan je vocals wilt geven kun je zelf met reverb controle houden over het geheel. Verder kun je inderdaad behoorlijk losgaan met compressie op vocals om de verstaanbaarheid te verbeteren en de zgn "loud plosives" in toom te houden. Ik doe meestal dik compressen, make up gain erop en daarna beetje EQen en dubbelen met wat andere vocals. Verder is het een kwestie van veel experimenteren met verschillende weergavesystemen (autoradio, keukenradio, pc speakers, studio monitoren) om de juiste balans te vinden tussen vocals en de rest van de mix vind ik zelf. Let vooral ook goed op de microfoon afstand bij de opname. Bij een zanger(es) die veel afstand neemt tot de mic zijn de reflecties naar verhouding veel sterker hoorbaar dan een zanger/zangeres die redelijk dicht op de mic zit. Wel even het proximity effect in de gaten houden. En de mic half opvreten is ook niet goed. (reden temeer om altijd een pop filter te gebruiken :duivels:)
 
oja ik neem op met een studio projects c3 en mijn pre amp is die uit mijn mengpaneel yamaha o1v, die ik kut is, ben al opzoek naar een nieuwe pre amp.

ik ga ook mijn kamer isoleeren...
 
Back
Top