synths muten telkens wanneer ik ergens klik (Ableton)

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Ik vind geen duidelijke manier om mijn probleem te omschrijven, daarom is de zoekfunctie gebruiken nogal moeilijk, en google al helemaal...


Ik heb het bij mijn MC303, ik heb het bij mijn Ion ook én bij mijn AN200.
Als ik ze via MIDI aan ableton hangen heb, en ik ga naar een andere track, of ik ga naar session view, of omgekeerd. Als ik start of stop druk. Het gebeurt soms bij andere acties ook...

Wat gebeurt er dan wel?

Dat mijn synth of MC plotseling geen geluid meer uitbrengt, de midi clips lopen nog, alles wordt verstuurd, maar het is de harware die het niet meer doet. Ook op de synth of MC dan zelf de toetsen bespelen doet niks meer. Het is alsof er een MUTE signaal verzonden wordt.

Het enige dat ik dan kan doen is, soms gewoon ff van 'preset' veranderen, dan werkt het terug. Soms moet ik echt de hardware uitzetten en terug aan.

Soms is het ook dat het geluid van mn Ion plots heel stil is, dan blijkt mn main level opeens bijna dicht te staan. Op de momenten dat ik echt niks meer hoor, is het dan weer niét die level, want dan staat die gewoon open... Soms gebeurt het minder als ik mijn oxygen uitzet als control-surface in Live, maar soms brengt dat ook niks op...

Raar. Het is erg vervelend, want als je aan't tweaken bent, en hebt nog niks opgeslagen, en dan opeens moet je resetten omdat het geluid niet meer wil, dan ben je alle instellingen kwijt, om maar niet te spreken over de ENORME onderbreking van de workflow, zeker als het telkens weer gebeurt als je een andere clip aanklikt enz. Ik resulteer vaak in te snel iets naar audio te gaan tracken, wat de flexibiliteit dan weer helemaal wegneemt...

Vroeger werkte ik met een (niet legale) versie van Nuendo. Toen had ik nooit dat probleem. Sinds ik overgestapt ben op Live heb ik dat eigenlijk bijna altijd als ik synths via midi ga sequencen.


Help. Ik heb geen idee hoe het komt, en het begint mijn kl#ten uit te hangen.
 
omdat ze de noten afbreken wanneer ze van patch wisselen? ja ik gok maar wat hoor. Maar eigenlijk moet je in live een program change per clipje ingeven. in het clipwindowtje dus. zie je daar niks bijzonders? Of in het midi/sync hoofdstukje van options?
 
Nee dat is het dus niet. De noten breken niet gewoon af, er komt gewoon niks meer. Ook niet als ik gewoon opnieuw op play druk. Ik moét echt de synth af en aanzetten of van patch veranderen en terug gaan naar de patch om er terug geluid uit te krijgen.

Midi out en sync moét wel aanstaan, wil ik de synths kunnen aansturen é. Remote staat vaak al af, maar dat helpt dus geen bal.
 
Ruik ik een Midi loopje?
Kijk eens of je ergens een 'through' functie in Ableton kunt uitzetten...
(Of op je Midi interface... 'Ksehmahwah!)

Wout
 
Ik heb geen idee. Kan eens kijken, hoewel het niet kan liggen aan de midi-output die van de synths binnenkomt, aangezien ik momenteel enkel de midi out van mn interface gebruik, op mn oxygen zit zowiezo enkel een midi uit...

Ga eens zoeken in Live, maar geen idee of daar een through functie zit.

Voel me zo'n noob met domme rtfm vragen, maar ik sukkel hier al zolang mee dat ik het er maar bijneem.
 
Geen midi through in Live, geen idee waar ik zou moeten zoeken trouwens.

Ik vind hier echt geen oplossingen voor via Google.

Nog iemand ideeën...? Ik baal best wel dat Live dit doet...
 
Heb je gechecked of er geen ongevraagde envelopes in je clips zitten? In de Clip View zit een dropdown-box met alle parameters. Als je die uitklapt worden de parameters die gedurende je clip worden gewijzigd aangegeven met een klein rood vierkantje. Als je deze allemaal na loopt en checked of er geen onbedoelde envelopes in zitten kom je volgens mij al een heel eind.

Volgende stap is dan om te checken waar deze data vandaan komt.
 
Gecheckt.

Nee dat is het ook alweer niet.

Het is ook als ik nog niks envelopes héb.
Soms heb ik wel al envelopes, maar dan zijn dat enkel pitchbend envelopes.

Raar hé zeg, ik dacht dat dit iets simpel ging zijn dat ik over't hoofd zag...
 
Het lijkt erop dat er een hoop (onbedoelde) midi controllerdata wordt verstuurd. Kun je midiox niet gebruiken en kijken wat er allemaal verzonden wordt?
 
Back
Top