beste software sequencer/sampler/DAW als mpc emulatie

Killer Joe

Nieuwkomer
Lid sinds
3 Maart 2008
Berichten
5
Beste mensen,

Ik heb een vraag waarvan het antwoord net niet in zijn volledigheid reeds te vinden is op het forum. Vandaar dat ik zelf maar direct mijn vraag post.
Eigenlijk heb ik twee vragen waarvan de 2e eigenlijk bij MIDI forum hoort maar ik zal hem hier alvast plaatsen.

Ten eerste vroeg ik me af wat de beste optie was om via software en midicontrollers de workflow van een mpc na te bootsen. In andere woorden wat is de beste sequencer/sampler/DAW voor dit?
Ik weet dat je heel makkelijk wat sampletjes onder MIDIkeys of pads kan stoppen maar dat is niet waarom de mpc zo handig is. Want in mijn ervaring is de workflow van de mpc (naast dat mensen zweren bij het mpc 'geluid') hetgeen waarom men voor de mpc kiest ipv de software/MIDI. De manier waarop je op de mpc samples kan choppen en kan spelen werkt zover ik het kan zien erg intuïtief wat altijd de muzikaliteit bevordert.
Opties als trackmute bijv zijn ook essentiële eigenschappen van een mpc die het een veelzijdig sampler maakt. Maar ik kan niet geloven dat de meeste opties niet na te bootsen zijn via software en je midicontrollers.

Over midicontrollers gesproken; ik zit nog te twijfelen welke midicontroller(s) ik moet kopen. Ik wil gewoon standaard beats maken, gevarieerd van hiphop tot deep house, dus ik wil gewoon simpel beginnen met een midicontroller en een boel software. Een tijd lang heb ik al de M-Audio Axiom 49 op het oog maar zit nu te twijfelen of dat wel de beste keus is. De Axiom 49 heeft namelijk maar 8 pads en ik weet niet of dat wel genoeg is als ik echt wat dieper in de hiphop sample based muziek zit. De prijs is voor mij altijd nog een erg belangrijk factor als student, maar tegenwoordig zijn midicontrollers met alleen toetsen zo goedkoop dat ik net zo goed zo'n controller kan kopen met daarnaast nog iets als de M-Audio triggerfinger of de Akai MPD 24.
Het probleem is alleen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie omdat er zoveel verschillende midicontrollers zijn. Misschien dus dat ik een optie over het hoofd zie...

Wow een heel verhaal alweer. Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is
smile.gif
!
 
Ableton Live en dan met name Drum Rack/Simpler. Samples choppen/plakken was nog nooit zo makkelijk :)
 
Fxpansion guru + een Akai MPD of Korg padkontrol is zo dicht als je bij een echte mpc komt in software, inclusief de sequencer.
 
Ja ik had al goede verhalen van Native Instruments Battery gehoord (Arts the Beatdoctor gebruikt hem volgens mij ook). Maar aan de andere kant ken ik ook mensen die het way te moeilijk vinden om te gebruiken. Enige gebruikers hier?
 
Te moeilijk? Ik vind Battery juist zeer eenvoudig in gebruik, vooral in combinatie met een padcontroller (gebruik zelf de MPD-24) vind ik het een genot om beats mee te bouwen. Ik gebruik het dan ook in al mijn 'producties' (lees: frutsels).
 
Ik moet eerlijk bekennen dat mn MPC wel een stuk dikker klonk dan battery, meer punch...
 
Dezelfde kit ja, beide op mn Mackie, aan de ene kant mn Fireface en Battery, aan de andere mn MPC2KXL.

De MPC maakte gehakt van battery...
 
Als je Battery lastig vindt kun je beter een wat makkelijker hobby gaan zoeken dan muziek maken. Touwtrekken bijvoorbeeld.

---------

154 -> Je had wel direct de output van battery doorgelust naar de output van je geluidskaart? Dus zo min mogelijk cubase en faders er tussen?
 
Guru en Live kom je beide wel in de richting alleen is qua workflow en gebruik een MPC meer compleet.

En als je een controller met pads kies zorg ervoor dat de pad via meerdere banken kan gebruikt zodat je iig die pads voor meer dan patterns inrammen kan gebruiken. (ook muten)
En wat knoppen/faders erbij is ook aan te raden.
 
Back
Top