Hoe gebruik jij je sampler/groovebox/sequencer?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Er zijn apparaten die niet vallen in één v/d klassieke categorieën synth, drumcomputer of (Midi)controller. Ik bedoel niet de klassieke groove boxen zoals de Roland MC-303 maar die moderne apparaten zoals:
  • Native Instruments Maschine serie
  • Korg Electribe 2 serie (niet de aloude Electribes!)
  • Novation Circuit
  • Akai MPC serie
  • Misschien hoort 'ie er niet tussen: Teenage Engineering OP-1
Ik heb er moeite mee om ze te kunnen "plaatsen". Hoe- en waarvoor gebruikt men ze? Sommigen zijn schreeuwend duur, sommigen best goedkoop als je bedenkt hoeveel instrumenten 'ie heeft. Sommigen vereisen software en zijn bijna een dongle voor die software, sommigen kunnen juist als vervanging dienen voor een DAW/computer. Persoonlijk vind ik dat de meeste uiteindelijk vrij goedkoop klinken omdat ze niet excelleren in een v/d klassieke categorieën. Op Youtube zie ik dat ze enorm populair zijn bij de vele vloggers over synth hardware. Bijna niemand gebruikt een multitrack recorder/geluidskaart zoals een Zoom R16, Boss of Tascam i.c.m. synths.

Waar gebruik jij je sampler/groovebox/sequencer voor? En hoe:
  • Om DAW-less te gaan of juist voor de goede software?
  • Als drumcomputer?
  • Als sequencer voor je synth en andere apparatuur?
  • Voor de samples die er in zitten of juist voor je eigen samples?
  • Als "sketchpad" (kladblok) of voor een bijna complete productie?

P.S. Please, please, please, please geen discussie starten in de trend van die van jou vind ik niks, ik gebruik alleen merk X.
 
Zelf ben ik gek op grooveboxen en heb er inmiddels aardig wat versleten.
Ik gebruik ze het liefst als vervanger computer, aangezien ik overdag ook al achter een beeldscherm/muis zit voor mijn werk. Daarbij geeft een groovebox mij meer focus/stabiliteit/directheid (geen merkbare latency) en snelheid in opzet van een stukkie muziek ten opzichte van de computer, maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.

Voor verbetering van geluidskwaliteit hoef je zo'n groovebox meestal niet te kopen, want ik vind persoonlijk software 9 van de 10 keer beter klinken en zeker in deze tijd, maar als iets 'goedkoop' klinkt ligt dat ook vaak aan de gebruiker ;)

Op YouTube ziet een performance op een Groovebox er waarschijnlijk ook wel wat leuker uit dan iemand die wat tracks mute/unmute met de muis op een computer en daarom is het ook zo populair bij de jammers/vloggers neem ik aan. De top 3 best bekeken videos op mijn eigen kanaal:

1. Novation Circuit
2. Elektron Digitakt
3. Electribe 2

Dat heeft naar mijn idee niks met de muziek te maken.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er moeite mee om ze te kunnen "plaatsen". Hoe- en waarvoor gebruikt men ze?

De oude grooveboxes hadden:
- een sequencer
- een (sample-playback) synthesizer
- een ris voorgeprogrammeerde patroontjes

Maschine en Push zijn is zelf niks behalve mooie controllers voor een DAW, dus die zou in plaatsen onder "controllers" (en de nieuwste Maschine heeft ook nog een audio-interface). Demopatroontjes wel, maar ze geven er niet veel om wat er precies onder een track zit.

De Electribe 2 en Circuit vallen weer onder de klassieke grooveboxen, maar met als verschil dat de losse taken beter gedefinieerd zijn; spoor a-d gebruik je voor percussie, dan krijg je twee sporen voor melodie, etc. waar je bij een MC505 eigenlijk gewoon een multitimbrale JV/XP synth met de Techno Expansion had met een andere verpakking heeft een spoor op de Electribe een beter omschreven doel. Ja, je zou de Circuit kunnen gebruiken als een beperkte VA als je het hele sequencing-gebeuren negeert, en met heel veel optimisme de Electribe 2 als sample-playback machine, maar of dat dan weer zo'n goed idee is - tja.

De OP-1 is een geval apart en er is eigenlijk weinig wat er op lijkt, behalve wellicht Korg Gadget.

De MPCs zijn in de eerste plaats sequencers en samplers; niet zo verschillend van een workstation, behalve meer op percussie gericht en met een pattern-based interface.

Op Youtube zie ik dat ze enorm populair zijn bij de vele vloggers over synth hardware. Bijna niemand gebruikt een multitrack recorder/geluidskaart zoals een Zoom R16, Boss of Tascam i.c.m. synths.
Klopt, omdat een extra onnodige stap met zich meebrengt. Ze dragen qua karakter niks bij en het is alleen maar meer werk om de audio er weer af te krijgen terwijl je 't uiteindelijk toch op je computer wil hebben.

Waar gebruik jij je sampler/groovebox/sequencer voor? En hoe:
  • Om DAW-less te gaan of juist voor de goede software?
  • Als drumcomputer?
  • Als sequencer voor je synth en andere apparatuur?
  • Voor de samples die er in zitten of juist voor je eigen samples?
  • Als "sketchpad" (kladblok) of voor een bijna complete productie?
Ik heb wat grooveboxen en een MPC1000 gehad en ze zijn allemaal weer weg. Het enige wat er over is is een TR8. Die is KISS genoeg voor me, als ik meer wil grijp ik wel naar een DAW.

De MPC was voor mij veruit de leukste. Supersimpel en veel minder gedoe met MIDI-sequencing dan een workstation, en veel lagere drempel dan Cubase, maar uiteindelijk vaak een drumcomputer waar je alle samples in kon laden die je maar wilde.

De MC307 klonk gewoon niet lekker. Helaas. De Electribe A was te beperkt en klonk ook niet zo hi-fi. De RM1x klonk wat vlakjes. Het ding wordt wel bewonderd als sequencer, maar ik vond het zelf allemaal te Yamaha-achtig en Yamaha vereist van je dat je bepaalde terminologie leert en aanhoudt. Uiteindelijk zit er het equivalent van een CS1x in, dus dat was ook niet zo je-van-het. De AN200 had wat leuke dingen, maar de belofte van een halve AN1x in een kleine verpakking werd ook niet waargemaakt, en er zaten wat stomme bugs in.

Hoe plaats je iets? Nou, in plaats van het in 1 hokje te stoppen zou ik meer uitgaan van "dit kan het ding doen". Hoeveel tracks en noten kan een Circuit aan in vergelijking met een dedicated sequencer? Wat kan de VA in vergelijking met een dedicated VA? Als geen van de onderdelen eruitspringt is de primaire taak "de combinatie van dit alles".
 
Eigenlijk is de iPad de Groovebox van nu vind ik, een compact alles-in-een 'hardware' apparaat. Je bedient hem als hardware, verandert knoppen door deze direct aan te raken. Goede fx, samplers, synths - alles zit er in. En wil je knoppen dan koppel je een controller er aan. Daar kan qua klassieke groovebox weinig tegenop, die waren het vaak 'net niet' qua sound en mogelijkheden.

Ik zag die iPad nooit zo zitten.. vond het altijd van die suffe 'glazen platen'. Maar na Caustic ben ik om.. Vrij laat, I know- maar beter laat dan never :)
 
Laatst gewijzigd:
Helemaal eens. BeatMaker 3, Auria Pro, Fabfilter, Model 15, Animoog, Sunrizer, ODYSSEi, Poison-202: mooi spul allemaal.
 
Een tijd terug maakte ik complete tracks met Maschine. Sinds 2.0 niet meer. Ik vond het heel fijn werken.
Het is eigenlijk gek dat je een mkI kan kopen voor weinig en er de nieuwste soft mee kan gebruiken. Zo goed dat mensen zich afvragen of ze mk3 wel zouden kopen.
Ik seq er alles mee. Maar moet zeggen dat ik echt enorm veel vergeten ben en mk3 is wel even in mijn haar krabben.
Eigenlijk zijn de nrs met maschine t meest uitgewerkt. Maar soms (lees de laatste jaren) wou ik dawless. Dus geen maschine. Gewoon knallen.
Eigenlijk is Maschine gewoon de niet standalone mpc lijkt me. Is dat een antwoord op je vraag...
Het is werken op je pc maar zo min mogelijk muizen. Geen dedicated controllers voor je vsts proggen want ik koos voor hardware synths en drums. Ja de hard way dus.

Ik droom van live knallen met enkel hardware sequencers en synths en drumcomputers.
2 zaquencers onderandere. Maar eerst maar “even” (duur vast n jaar) proberen mk3 te snappen.
 
Bedankt voor de info tot nu toe allemaal

Bedankt voor de info tot nu toe allemaal

Bedankt voor de info tot nu toe allemaal. Ik zie dat sommige van deze apparaten een DAW vervangen, sommigen het werken ermee vergemakkelijken en sommigen als al-oude groovebox kunnen werken. Ik hoop dat er nog meer reacties komen. :)
 
In 1998 werden grooveboxen gezien als goedkopere versies van waar je eerst een complete studio voor nodig had; normaliter had je een rackje romplers, wellicht een VA (als je de centen had), wat effecten, een mixer, een drumcomputer, een sampler en een Atari of Windows-PC met Cubase of een Apple met Logic of zo. Natuurlijk ontbrak een sampler en een "echte" VA, en je leverde ook in op de kwaliteit en de variatie van het totaal, maar het was een leuk starterspakket in zekere zin.

Tegenwoordig is dat starterspakket eerder een laptop met FL Studio en een ris gratis plugins, dus het doel van een groovebox is verschoven naar iets wat vooral leuk moet zijn, en omdat het geen hele studio meer aan hoeft te sturen kan het qua mogelijkheden wat omlaag.

Ben je ergens naar op zoek, wat heb je al, en wat verwacht je er van?
 
Ik vind het zelf wel fijn als een stukje hardware (en of dit nu een controller is of standalone maakt me dan niet eens zo veel uit) een prettige workflow heeft die je een bepaalde creatieve kant opduwt die je met andere hardware of software niet hebt. Zo vind ik het tof om met drumsamples en de sequencer van de Digitakt te werken omdat ik daar een ander soort beats uithaal dan ik met Maschine of Battery maak. En dat sample ik dan weer naar mijn DAW toe om het te verwerken als onderdeel van een track of jam. Uiteindelijk is de DAW voor mij toch altijd het centrale punt dat gevoed wordt door externe devices, interne devices (plugins) en een combinatie van beide. Ik geloof niet echt in 'alles in 1 bakjes' om tot iets te komen, in elk geval niet voor mij.
 
[...] Ben je ergens naar op zoek, wat heb je al, en wat verwacht je er van?
Nee. Ik vroeg me oprecht af of deze apparaten door synthliefhebbers gebruikt worden en hoe. Het viel me op dat ze op Youtube vaak langskomen. Gezien mijn smalle beurs en het feit dat ik niet meer doe dan wat eenvoudig noodlen (op zeer laag hobbyniveau) zal ik een dergelijk bedrag beter uit kunnen geven aan een synth, midi keyboard, drumcomputer of multi-channel audio device. Ik kijk daarvoor vaak op Youtube en in dit forum. Maar ik was wat verward door sommige apparaten: worden vaak als drum machine gebruikt terwijl ze, dacht ik, voor meer dan alleen dat bedoeld zijn. Moest twee keer kijken om te achterhalen wat dat ding op de achtergrond nu doet (drummen? sequencen? opnemen?). Ze hebben meerwaarde door hun veel- (maar niet alles-)kunnen. Een amateurtje als ik moet gewoon een beetje schipperen. :)
 
Ik vind het zelf wel fijn als een stukje hardware (en of dit nu een controller is of standalone maakt me dan niet eens zo veel uit) een prettige workflow heeft die je een bepaalde creatieve kant opduwt die je met andere hardware of software niet hebt. Zo vind ik het tof om met drumsamples en de sequencer van de Digitakt te werken omdat ik daar een ander soort beats uithaal dan ik met Maschine of Battery maak. En dat sample ik dan weer naar mijn DAW toe om het te verwerken als onderdeel van een track of jam. Uiteindelijk is de DAW voor mij toch altijd het centrale punt dat gevoed wordt door externe devices, interne devices (plugins) en een combinatie van beide. Ik geloof niet echt in 'alles in 1 bakjes' om tot iets te komen, in elk geval niet voor mij.

Hier kan ik mij ook goed in vinden. Daarnaast vind ik het vooral leuker om met hardware te werken dan met een muis en geven de beperkingen mij ook juist weer meer creatieve vrijheid. Verder vind ik vooral het jammen en creeeren het leukste om te doen en dat gaat voor mij toch makkelijker met echt knopjes, faders etc.

Ook niet te vergeten: het gearjunk virus. Ik vind het leuk om steeds weer wat nieuws (nieuw ouds) te hebben om mee te pielen.
 
Gezien mijn smalle beurs en het feit dat ik niet meer doe dan wat eenvoudig noodlen (op zeer laag hobbyniveau) zal ik een dergelijk bedrag beter uit kunnen geven aan een synth, midi keyboard, drumcomputer of multi-channel audio device.

@MeneerJansen, wellicht kan dit een leuke oplossing zijn voor je als je moeite met spelen hebt.
Je neemt een microfoon en fluit of neuriet dat wat je wilt wat een instrument moet spelen en je neemt het op in je daw als midinotes.
Eventueel quantize je het nog wat of corrigeert wat op de pianoroll en vervolgens laad je een vst inststrument en gebruik je die midinotes en je vst speelt precies af wat je hebt geneuriet, gefloten of geschreeuwd of whatever.
Zo kan je bijv een baslijn krijgen maar ook een piano, een synth of een gitaar, het maakt niet uit.
Melodyne plugin schijnt hier ook goed voor te zijn.

Het klinkt zo simpel maar wellicht heb je hier nog niet aan gedacht?

 
@MeneerJansen, wellicht kan dit een leuke oplossing zijn voor je als je moeite met spelen hebt.
Je neemt een microfoon en fluit of neuriet dat wat je wilt wat een instrument moet spelen en je neemt het op in je daw als midinotes.
Eventueel quantize je het nog wat of corrigeert wat op de pianoroll en vervolgens laad je een vst inststrument en gebruik je die midinotes en je vst speelt precies af wat je hebt geneuriet, gefloten of geschreeuwd of whatever.
Zo kan je bijv een baslijn krijgen maar ook een piano, een synth of een gitaar, het maakt niet uit.
Melodyne plugin schijnt hier ook goed voor te zijn.

Het klinkt zo simpel maar wellicht heb je hier nog niet aan gedacht?
[off topic] Bedankt voor de tip! Als ik een melodietje weet te verzinnen dat net zo catchy is als "Yesterday" van McCartney ga ik 'm opnemen op die manier.
 
Back
Top