Softsynth voor klassiek orkest

keys76

Nieuwkomer
Lid sinds
14 mei 2004
Berichten
16
Hoi,

Ben wat betreft softsynths een n00b. Kan iemand mij een softsynth adviseren met goede geluiden voor wat betreft klassieke instrumenten?
En welke softsynth is erg goed als ik "workstation" geluiden wil gebruiken? (Standaard piano, brass, strings etc etc)

Alle hulp is welkom.

Jeroen
 
Hangt er vanaf wat je wil. Wil je klassieke instrumenten of wil je iets wat klínkt als een klassiek instrument?

Als je echt klassieke instrumenten wil hebben kun je beter gaan samplen, bijvb Kontakt heeft een leuke library aan orkestsamples. Als je iets wil hebben wat klinkt als een klassiek instrument mag je flink gaan sleutelen aan je synth, zou ik ook niet zo gauw weten welke daarvoor geschikt is. Als je echt een n00b bent en je moet synthese nog onder de knie krijgen, dan is Predator IMHO the way to go voor wat jij omschrijft als "workstation". Daar krijg je alleen geen realistische piccolo uit ;)
 
'Softsynth' voor klassieke instrumenten:
- Edirol Orchestra (niet super maar wel goedkoper)
- Miroslav (sample cd collectie, goed maar wel duurder)
- East West / Quantum Leap Symphonic Orchestra (verschillende versies geloof ik, heel goed maar wel duur)
- Vienna Symphonic Library (Sample cd collectie, extreem goed, de beste hoor ik vaak zeggen, maar ook extreem duur!)

'Softsynth' voor echte instrumenten:
- Steinberg Hypersonic (zeer ok en te betalen)
- Steinberg Hypercanvas (goedkoop en leuk, maar niet super)
- IK Multimedia Sampletank (best goed en te betalen)
 
Zelf werk ik met Miroslav Philharmonik van IK Multimedia (op basis van sampletank). Deze vind ik zelf echt prachtig. Op hun site kun je veel demo songs en klanken luisteren. Daarop heb ik ook mijn keuze gebaseerd, en ik ben er zeer tevreden mee!
http://www.philharmonik.com/Main.html?prod_MP
Ze hebben ook een kleine (goedkopere) versie:
http://www.philharmonik.com/Main.html?prod_MPCE.php
Deze heeft 250 klanken, de grote versie heeft er 1300.
Kijk hier voor het overzicht:
http://www.philharmonik.com/Main.html?prod_MPCE.php

Succes met je keuze.
 

  • 120 MB Total.

Da's toch fakking weinig of vergis ik me nou? Het klinkt niet onaardig, maar waarom niet gewoon een DVD volknallen met 8,5 gieg samples van alles wat je hebt in plaats van het allemaal heel effecient in een klein pakketje proberen te frotten? :confused:

overigens een paar maanden geleden heeft interface een uitgebreide test van dit soort pakketten gedaan, misschien kun je die nog ergens vinden.
 
Da's toch fakking weinig of vergis ik me nou? Het klinkt niet onaardig, maar waarom niet gewoon een DVD volknallen met 8,5 gieg samples van alles wat je hebt in plaats van het allemaal heel effecient in een klein pakketje proberen te frotten? :confused:

overigens een paar maanden geleden heeft interface een uitgebreide test van dit soort pakketten gedaan, misschien kun je die nog ergens vinden.

Dit is dan ook een synth, het zijn geen samples. Een synth benadert het geluid met wat het al zegt: klank syntheseze.

Miroslav bijvoorbeeld (en de meeste andere genoemden) is sample based, opgenomen in de Dvorak hal in Praag. 24bit. Dit pakket bevat ca. 7Gb samples, de kleine versie 1.5Gb. Dat is gewoon het echte geluid van echte strijkers en blazers. Als het goed is dus altijd veel realistischer als een synth.

En het pakket is niet meer dan een sample player, die van de samples gebruik maakt die erin zitten. Dan hoef je dus geen extra (als je hem nog niet hebt) sampler software te kopen.
 
Synfull is echt geweldig. Virtual models van strijkinstrumenten. Check de solo-viool voorbeelden op hun site.
 
voor akoestisch geluiden: een (soft)sampler a la native instruments kontakt ( zit al ??gb's aan geluid bijgeleverd) of een samplecollectiegeluiden met een erbij geleverde kontaktplayer.
kontakt kan ook goed als synth fungeren
 
Laatst gewijzigd:

overigens een paar maanden geleden heeft interface een uitgebreide test van dit soort pakketten gedaan, misschien kun je die nog ergens vinden.

Dat was #119: Juni 2008, heb die hier voor mn neus liggen

Zijn bandstand (€ 99)en Dimension Pro(€ 296) hier ook al langs geweest?
Die werden in de test ook aangehaald
 
Da's toch fakking weinig of vergis ik me nou? Het klinkt niet onaardig, maar waarom niet gewoon een DVD volknallen met 8,5 gieg samples van alles wat je hebt in plaats van het allemaal heel effecient in een klein pakketje proberen te frotten? :confused:

Het lijkt mij dat je Synful gegenereerde sounds helemaal naar je hand kan zetten.. elke articulatie, elk 'dingetje' kan je aanpassen. Met zo'n 8,5 gig pakket zou ik de weg kwijt raken en gemakzuchtig samples kiezen.. mensen die het pakket kennen zullen het sampletje wellicht eruit kunnen pikken.
 
Ik zag hypersonic voorbij komen, maar die word helaas niet meer verkocht voor zover ik weet.

Ik ben verliefd op de klassieke sounds die in Kontakt zitten van Native Instruments
 
Het lijkt mij dat je Synful gegenereerde sounds helemaal naar je hand kan zetten.. elke articulatie, elk 'dingetje' kan je aanpassen. Met zo'n 8,5 gig pakket zou ik de weg kwijt raken en gemakzuchtig samples kiezen.. mensen die het pakket kennen zullen het sampletje wellicht eruit kunnen pikken.
Bij mijn weten werkt Synful door op basis van het materiaal (dus de MIDI-input) zelf een boel mini-sampeltjes aan elkaar te plakken. M.n. in solo settings (bijv. strijkkwartet) vind ik dat erg overtuigend klinken: hij maakt zelfs positiewisselingen op enigszins logische plaatsen bij en daardoor klinkt het snel 10x realistischer. Voor orchestrale dingen zou ik Synful wel minder snel gebruiken: CPU-hog als je veel instrumenten aanzet en die kleine nuances kun je dan minder gebruiken.
 
Ik gebruik Miroslav Philharmonik. Ik heb weleens gekeken naar die East-West plaketten, maar het is me iets te uitgebreid. In de zin van articulaties die ik toch niet ga gebruiken. Overbodige gigabytes. Als het eenmaal in de mix zit hoor ik t verschil toch niet meer. Het is dan ook metal, dus tja, dan gaat zoiets wel op.
 
Back
Top