Tom Thomas
Oude club klinkt nog steeds het best
- Lid sinds
- 19 februari 2003
- Berichten
- 1.240
De avalon is voor compressie inderdaad te langzaam. De high eq echter is fenomenaal. Vind ik beter in het hoog klinken dan de Massive Passive van Manley bijvoorbeeld. 't Is echter een dure grap om alleen daarvoor de avalon aan te schaffen.
Hij kleurt wel iets met de buizen aan en de productie klinkt iets voller maar dat is na een intensief a/b vergelijk, niet iets wat direct in het oor springt en dus niet significant voor een duidelijk verschil/verbetering.
De distressors zou ik niet op m'n masterbus zetten.
Op individuele tracks doen ze het't best zoals Cisco al zei. Ook op een drumbus doen ze het goed.
Op de masterbus heb ik ze ook geprobeerd maar klinkt het echt niet.
Het goedkoopste alternatief met kleuring en goede compressie is de Drawmer 1968 ME die Dione al aanhaalde. Verwacht hier echter ook weer niet een dermate kleuring dat je kan spreken van een duidelijk verschil c.q. verbetering.
Het zijn allemaal links en rechts de optelsommetjes van allerlei gebruik van apparatuur en software die het uiteindelijke resultaat bepalen, niet één magical doos die je track vet laat klinken.
Overigens vind ik analoge summing de grootste oplichterij die er is.
Heb een keer een test gehoord van summing van tracks op verschillende systemen te weten; dure summingboxen, ssl-tafels, neve-tafels en ook 'gewoon' software programma's als Cubase en Logic. Uitkomst: het verschil is nihil! Je moet echt heel intensief luisteren wil je een miniem verschil horen en dan praat je niet over een verschil waarvan je kunt praten in termen van 'beter'.
De meeste kleuring van je eindmix is wanneer je een stuks buizenapparatuur hebt, of het nu een compressor is of een eq of pre-amp, maakt niet uit. (De kwaliteit van de lampen overigens wel dus goedkope apparatuur waar lampies inzitten komt hiervoor niet in aanmerking). Wanneer je je mix dan iets te zacht hier doorheen jaagt en dan het volume met de buizen/lampen flink oppompt, kun je meer buizendistortion verkrijgen wat resulteert in een mix die wat voller/ronder klinkt. Je gebruikt dan dus niet de rest van het apparaat alleen de volumekknop van de buizen.
Dit maakt echter niet je mix goed. Een goede mix is toch iets wat je per spoor moet opbouwen.
Een compressor over je eindmix kan trouwens best oké zijn. Je wilt immers al wat meer het eindresultaat geluid hebben. Zeker wanneer je weinig compressie in de mix gebruikt zal dit een duidelijk verschil kunnen maken.
Wanneer je echter al veel compressie in je mix hebt gebruikt, zou ik eindcompressie alleen maar gebruiken voor demo's en het gewoon door een ME laten doen.
Heb je echter weinig tot geen compressie gebruikt in je mix, kan eindcompressie een groot verschil maken en zou ik dit liever zelf doen omdat je hiermee een groot verschil in feel van de eindmix kunt maken. Die sound bepaal ik liever zelf dan dat ik dat aan een ME overlaat. Echter, niet limitten en daarna toch nog naar de ME voor het beste eindresultaat.
Overigens is de ene ME de andere niet. Soms klonken mijn eigen masters beter dan die van de ME, en dan praat ik over ME's met naam. Het is dus wel zaak een ME te vinden die in jouw gehoor je product kan verbeteren.
Proost!
Gr. Tom
Hij kleurt wel iets met de buizen aan en de productie klinkt iets voller maar dat is na een intensief a/b vergelijk, niet iets wat direct in het oor springt en dus niet significant voor een duidelijk verschil/verbetering.
De distressors zou ik niet op m'n masterbus zetten.
Op individuele tracks doen ze het't best zoals Cisco al zei. Ook op een drumbus doen ze het goed.
Op de masterbus heb ik ze ook geprobeerd maar klinkt het echt niet.
Het goedkoopste alternatief met kleuring en goede compressie is de Drawmer 1968 ME die Dione al aanhaalde. Verwacht hier echter ook weer niet een dermate kleuring dat je kan spreken van een duidelijk verschil c.q. verbetering.
Het zijn allemaal links en rechts de optelsommetjes van allerlei gebruik van apparatuur en software die het uiteindelijke resultaat bepalen, niet één magical doos die je track vet laat klinken.
Overigens vind ik analoge summing de grootste oplichterij die er is.
Heb een keer een test gehoord van summing van tracks op verschillende systemen te weten; dure summingboxen, ssl-tafels, neve-tafels en ook 'gewoon' software programma's als Cubase en Logic. Uitkomst: het verschil is nihil! Je moet echt heel intensief luisteren wil je een miniem verschil horen en dan praat je niet over een verschil waarvan je kunt praten in termen van 'beter'.
De meeste kleuring van je eindmix is wanneer je een stuks buizenapparatuur hebt, of het nu een compressor is of een eq of pre-amp, maakt niet uit. (De kwaliteit van de lampen overigens wel dus goedkope apparatuur waar lampies inzitten komt hiervoor niet in aanmerking). Wanneer je je mix dan iets te zacht hier doorheen jaagt en dan het volume met de buizen/lampen flink oppompt, kun je meer buizendistortion verkrijgen wat resulteert in een mix die wat voller/ronder klinkt. Je gebruikt dan dus niet de rest van het apparaat alleen de volumekknop van de buizen.
Dit maakt echter niet je mix goed. Een goede mix is toch iets wat je per spoor moet opbouwen.
Een compressor over je eindmix kan trouwens best oké zijn. Je wilt immers al wat meer het eindresultaat geluid hebben. Zeker wanneer je weinig compressie in de mix gebruikt zal dit een duidelijk verschil kunnen maken.
Wanneer je echter al veel compressie in je mix hebt gebruikt, zou ik eindcompressie alleen maar gebruiken voor demo's en het gewoon door een ME laten doen.
Heb je echter weinig tot geen compressie gebruikt in je mix, kan eindcompressie een groot verschil maken en zou ik dit liever zelf doen omdat je hiermee een groot verschil in feel van de eindmix kunt maken. Die sound bepaal ik liever zelf dan dat ik dat aan een ME overlaat. Echter, niet limitten en daarna toch nog naar de ME voor het beste eindresultaat.
Overigens is de ene ME de andere niet. Soms klonken mijn eigen masters beter dan die van de ME, en dan praat ik over ME's met naam. Het is dus wel zaak een ME te vinden die in jouw gehoor je product kan verbeteren.
Proost!
Gr. Tom