Yamaha S80 alternatief?

Geertvana

Nieuwkomer
Lid sinds
16 november 2007
Berichten
14
Hai luitjes,

Ik ben op het moment hard op zoek naar een Yamaha S80, maar het lijkt er haast op dat ik er geen kan vinden. Daarom ben ik stilletjes aan toch naar een ander model aan het zoeken, omdat ik niet nog een jaar kan wachten op een toevallige bezitter die 'm kwijt moet (mocht intussen toevallig een bezitter hebben geïnteresseerd; hier staat mijn post in de marktplaats afdeling).

Allereerst; waarom wil ik nou zo graag de S80.
Nou, bovenal de prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb namelijk een budget van rond de 800 euro, dus ik kan bijv. de S90 niet betalen. Daarom zocht ik toch naar een wat ouder, maar toch betrouwbaar model, en dat is de S80 naar mijn idee zeker.

Daarnaast wil ik hem voor zowel thuis- als livegebruik. Ik heb het idee dat de S80 dat allebei in huis heeft.

Verder ben ik eigenlijk pianist, dus ik ben bij voorkeur op zoek naar 'n 88-toetser, en ik vind daarbij ook de aanslag erg belangrijk. En de aanslag van de S80 vind ik prettig spelen (voor de duidelijkheid, ik heb er al meerdere malen op gespeeld).

Ik ben nou dus eigenlijk op zoek naar een synth die de kwaliteiten en de prijs van de S80 tegemoet komt. Ik hoop eigenlijk alsnog een S80 te vinden, maar ik moet nu dus wel serieus over een vervanger gaan nadenken, omdat ik deze zomer nog een synth nodig heb.

Als iemand een goed alternatief weet hoor ik het heel graag!

Groetjes, Geert

Ps: ik heb op dit forum iemand gezien die de S80 in de verkoop heeft binnen mijn budget, maar ik kan hem op geen manier te pakken krijgen. Namelijk in deze post.
Als iemand een mailadres heeft voor me of iets dergelijks zou ik het graag horen. Maar ik begrijp het aan de andere kant ook wel als dit adres wegens privacy niet aan derden kan worden verstrekt.
 
Mwa, voor dat budget komt een S90 (classic, niet de ES) toch wel dichtbij zeker? Anders zou ik het budget iets verhogen en toch bij yamaha blijven als dat je al bevalt. Dan is voor rond de 1000 euri een 2e hands MO8 (ES engine) ook een optie. Staat er een te koop hier.
 
Maar is de S90 makkelijker te krijgen dan de S80 denk je? En in hoeverre blijft de S90 rond dat 800 euro budget?
Bedankt voor je reactie btw!
 
Een andere workaround - iets omslachtiger, ik geef het toe:

Zoek een S30 (exact hetzelfde als S80, maar met 61 toetsen) - die gaan rond de EUR 250-300 op de 2e-handsmarkt.
Voor EUR 500-550 moet er een goede 88-toetsen-controller te vinden zijn. Ik heb een keer nieuw een Studiologic SL-990 gekocht (wel de simpele variant, met alleen MIDI-OUT op kanaal 1, maar speelde qua gewogen toetsen uitstekend). Dus tweedehands moet er ook wel wat te vinden zijn.

Als je toch alles-in-één wil, denk ik ook: spaar nog even door voor een tweedehands S90, of zoek idd een tweedehands MO8.

Een alternatief van een ander merk zou een tweedehands XV88 van Roland zijn, maar je bent (iig: lijkt) zo gericht op de specifieke sterke kanten van de S80, dat de XV88 misschien net op de voor jou belangrijke punten minder zou kunnen scoren. En er kunnen SRX-kaarten in die XV88 (met SRX11 en SRX12 heb je een geweldige Steinway respectievelijk klasse-Rhodes/-Clav/redelijke Wurly), al zijn die weer prijzig voor erbij.

Succes.
 
Allereerst bedankt voor je reply. Heb er veel aan.
Dus die S30 is 100% hetzelfde als de S80, behalve dat'ie 61 toetsen heeft? Wat voor die prijs is dat nog het overwegen waard. Hoewel ik toch wel echt liever een 88er zou hebben.

Maar even iets anders, waar zoek je nou het beste naar 2de hands synths? Ik zoek me namelijk helemaal de ziekte, maar ik kan nergens een S80 vinden, of een S90 die nog een beetje te betalen is (wat is nou een redelijk prijs voor zo'n ding?).

Ik geloof dat ik weer genoeg vragen heb gelanceerd.

Groetjes
 
Ik heb een tijd een S30 gehad, zoals gezegd dezelfde klankopwekking/convertors als de S80. Was er toch niet echt tevreden over. In vergelijking met mijn veel ouder yamaha EX5 mis ik toch veel transparantie en power bij de S30. De S30 is weg, de EX5 blijft. In de door jou opgegeven prijsklasse is ook de Korg triton ProX het overwegen waard. Deze heb ik zelf ook en heeft veel meer power dan mijn voormalige S30 en is met het grote touchscreen ook veel prettiger te bedienen. Toucher is ook perfect. Klankmatig misschien wel wat ouder, maar kan via een optionele SCSI interface wel (snel!!)AKAI samples inlezen(64Mb). Er staat er eentje al een flinke tijd op het forum te koop. Niet de mijne, want die gaat voorlopig niet meer weg.....
 
Bedankt voor de reactie. Krijg langzaam aan een goed totaalbeeld.

DaVince, wat bedoel je precies met de transparantie en power? Gaat het echt belemmerend werken als ik bijv. live wil optreden? Is die power en transparantie te vergelijken met die van de S80? Dus eigenlijk nogmaals; is het in elk detail, dus geen addertjes onder het gras, absoluut hetzelfde als de s80?
Deze bevestiging wil ik graag omdat ik opzich wel kan overleven op 61 toetsen voorlopig. Als ik nieuw werk heb kan ik in de toekomst wel weer andere deuren gaan openen, maar tot die tijd is een 61er prima.

Maar dan wil ik dus wel zeker weten dat het qua performance geen miskoop is. En bovendien kan ik ook in andere dingen gaan investeren als ik maar 300 euro hoef neer te tellen voor mijn synth, want ik heb eigenlijk ook nog een kleine stagemonitor nodig voor bij m'n synth (in-ear monitoring vind ik eigenlijk niks)

Goed, ik hoor het wel.
Nogmaals bedankt voor alle moeite!
 
Veel beter kan ik het niet zo snel uitleggen. Wat ik bedoel is dat als je een S30 en een triton naast elkaar legt je bij een S30 veel meer werk hebt om de mix goed te krijgen. Dat betekent dat je veel meer moeite moet doen met EQ'en en dan nog blijft het een probleem. Je mist gewoon transparantie in het hoog, de synth komt niet lekker uit de mix, zowel live als in de studio. De triton is een topmodel, de S30 zeker niet(google ook eens naar reviews van de CS6X, dit is een iets uitgebreidere versie van de S30/S80, maar met dezelfde tekortkomingen). Je zou het eigenlijk naast elkaar moeten horen. Een synth uit de topmodel reeks van yamaha(nieuwe motif) en het goedkopere daarvan afgeleide model. Andere optie is bijvoorbeeld bij de home keyboards de Tyros 2 vergelijken met de goedkopere serie. Je hoort direct wat ik bedoel. En dan heb ik het nog niet eens over zaken als losse adapters, en minder fijn spelende toetsenborden. Modellen uit de topklasse zijn echt anders dan de goedkopere klasse. Persoonlijk koop ik liever een wat ouder tweedehands topmodel dan een nieuwer model uit een goedkopere serie, van welk merk dan ook. Maar het belangrijkste is, probeer het zelf eens uit. Wat ik van het verschil tussen de S80 en S90 weet is dat de laatste een beter spelend klavier heeft en betere pianosamples. De S90 heb ik verder nooit zelf gehad.
 
Er is trouwens ook nog een S08 hè, evenals een S03. Als ik er zo een beetje over lees, zijn dat de budgetversies van de Motif/S90-serie, net zoals de S30/S80 budgetversies waren van de EX5/EX7. Misschien klopt dat niet helemaal, maar in ieder geval is het de opvolger van de S80 (zie hier en hier) en lijkt-ie me binnen je budget te zitten, mocht je hem kunnen vinden. Maar hoe hij zich klankmatig daadwerkelijk verhoudt tot de S80 weet ik niet...

Wat S80 <=> S90 betreft: de S90 heeft een beter klavier, betere samples, meer polyfonie, uitgebreidere synthese-mogelijkheden, meer knoppen op het frontpaneel - en meer. Uiteindelijk is de S90 gewoon precies een Motif8, maar dan zonder de sequencer en sampler, dus tel uit je winst! (en verlies financieel ;) )
 
Of de 1 beter klinkt dan de ander is en blijft altijd subjectief. En of je met een wat ouder topmodel beter af bent dan met een huidig budgetmodel valt nog te bezien. Een S90 (top) heeft de Motif classic engine en een MO8 (budget) heeft al de Motif ES engine... bijvoorbeeld.

2e hands is er weinig aanbod, dus wat zo de prijzen zijn is moeilijk.. MO8 nieuw is 1400, dus ik zou daar max 1000 voor neertellen 2e hands. Ik dan he..;) Voor een S90 is 8 a 900 fair denk' ?
 
Er is trouwens ook nog een S08 hè, evenals een S03. Als ik er zo een beetje over lees, zijn dat de budgetversies van de Motif/S90-serie, net zoals de S30/S80 budgetversies waren van de EX5/EX7.

Maar de S08 en S03 zijn wel duidelijk een tandje (tand) minder dan de S30/S80. Ik heb een S08 (als masterkeyboard, want hij speelt voor mij wel lekker), maar heb ook een S03 gehad en die toch weer ingeruild voor de S30 (heb ik nu voor de tweede keer). De S03/08 klinkt gewoon een stuk(je) 'goedkoper' dan de S30. Dat is natuurlijk nog een subjectief oordeel, hoewel ik het vaak heb gelezen en nooit het tegenovergestelde heb gehoord. Maar ook qua specificaties (een wat 'hardere' norm) is de S03/S08 veel minder uitgebreid dan de S30/S80. De laatste heeft/hebben veel meer mogelijkheden, zoals:
- meer zones (4 i.t.t. 2 op de S03/08 )
- meer effectmogelijkheden (2 insert-effecten én chorus/reverb, itt 1 insert-effect op de S03/08 )
- een arpeggiator
- vier sliders en vijf draaiknoppen, juist voor live erg handig (de S03/08 heeft alleen een volumeknop en verder alleen druktoetsen, die dus geen real-time-control bieden - ze hebben allemaal wel pitch wheel en modulation wheel, dat is zo'n beetje standaard voor Yamaha synths)
- en (zoals gezegd) ik vind de samples beter, bieden een meer gevarieerd palet.
De S80 (en S30) zijn - zij het oude - topmodellen van Yamaha (de hoogste in hun productlijn, al is dat van eind jaren '90). De S03/08 waren bedoeld als budgetmodellen (en niet eens heel veel nieuwer). Dat maakt in mijn ogen toch wel een hoop verschil.
Maar misschien biedt de S08 je ook wel genoeg en dan kan het de beste keus zijn qua prijs/kwaliteit.

Yamaha stelt dat de S30 exact hetzelfde is als de S80, m.u.v. 61 vs. 88 toetsen. Soms zie/lees je weleens (bijv. bij Roland XV-2020 vs andere XV-synths), dat kleinere modellen ook slechtere A/D-converters hebben en daardoor bijvoorbeeld minder helder klinken. Volgens DaVince zijn de converters bij S30 en S80 echter wel gelijk, en ik neem ook aan dat dat zo is. Dat betekent dat er geen enkel verschil tussen S30 en S80 kan zijn wat betreft geluidskwaliteit.
Als hij de S30 minder geschikt noemt, dan lees ik dat als een oordeel t.o.v. de EX5/Korgs en niet t.o.v. de S80. Wat weer niet betekent dat 'ie daarmee in mijn ogen ongelijk heeft. Ik heb de EX5 nooit gehoord, wel meerdere positieve verhalen over gelezen, maar dat zijn ook maar letters. Heb weleens een Korg gehad. Vind het moeilijk om tussen die Korg (TR61) en de S30 het vergelijk te maken qua punch/helderheid/door-de-mix-komen. Ik heb bij de S30 zelf geen klachten wat betreft livegeluid gehad, en ik denk ook altijd: er zitten genoeg EQ-mogelijkheden in (in de synth, en daarbuiten), om dat door-de-mix-komen voor livedoeleinden minimaal tot een acceptabel niveau te verkrijgen, áls je al ontevreden mocht zijn. En dat geldt dus hetzelfde voor de S80.

Maar misschien is die Korg TritonProX dus ook zeker een goede tip, het overwegen waard.

Nadeel van synth + controller: meer gedoe, werkt (althans voor mij) minder snel en intuïtief dan één synth waarin je zelf alles direct kan programmeren.
Voordeel (voor live): twee klavieren voor meerdere souds tegelijk in te zetten; dat speelt (vind ik) in een aantal gevallen veel fijner dan bijvoorbeeld een split op één klavier. Je programmeert een performance in, en als je die tevoorschijn haalt, ben je in één keer klaar voor twee klavieren.

De S03 en de S30 hebben beiden geen geweldig synthklavier; er zijn wat dat betreft zeker betere synths. Of het te slecht voor je zou zijn, dat blijft zelf uitproberen en voelen. Evenzo voor het geluid. Dat is ook niet op een forum te lezen, is mijn eigen ervaring. En geluid is dan ook weer lastig beoordelen met een koptelefoon vs. klankbeeld vanuit een PA-systeem.

Succes ermee.
 
2e hands is er weinig aanbod, dus wat zo de prijzen zijn is moeilijk.. MO8 nieuw is 1400, dus ik zou daar max 1000 voor neertellen 2e hands. Ik dan he.. Voor een S90 is 8 a 900 fair denk' ?

Denk dat de S90 hoger uitvalt. Denk aan minimaal 1000 tot 1400.
Heb er een paar maanden geleden 1 gekocht voor 1200 incl softcase, standaard en nog wat extra's. De verkoper had toen ook al nog een bod van 1400 staan.

Ze zijn volgens mij best populair. En niet onterecht.........
 
Denk dat de S90 hoger uitvalt. Denk aan minimaal 1000 tot 1400.
Heb er een paar maanden geleden 1 gekocht voor 1200 incl softcase, standaard en nog wat extra's. De verkoper had toen ook al nog een bod van 1400 staan.

Ze zijn volgens mij best populair. En niet onterecht.........


Vreemd...
 
Hoezo vreemd? dat bod van 1400?

Dat kwam pas bij hem binnen nadat wij al tot een deal kwamen en hij er voor een bepaalde datum vanaf moest ivm studie in het buitenland.
 
Back
Top