Omgang met kritiek op je muziek

DaRooT

Stamgast
Lid sinds
7 augustus 2004
Berichten
150
Locatie
South
Hoe ga jij met kritiek om wat op je muziek gegeven wordt? Trek je alle kritiek aan?
Of alleen van mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben (DJ's, Producers etc.). Of trek je ook kritiek van vrienden of mensen die dat soort muziek luisteren aan?

Of als je je muziek aan bijv. een collega of weet ik het laat horen, trek je die kritiek ook aan? Of trek je je totaal van niets en niemand iets aan.

Kortom, hoe ga je ermee om?
 
Ik probeer zo veel mogelijk te filteren:
* kritiek die eigenlijk een uiting is van persoonlijke smaak negeer ik straal. (behalve complimenten tuurlijk :D )
* kritiek over 'meer technische' zaken neem ik ter harte. Ik kan tenslotte niet alles weten of juist inschatten.
 
filteren idd. vooral aan mensen laten horen die nooit zo over muziek lullen.. en kijken/luisteren hoe ze reageren.. die kritiek lijkt vaak nutteloos maar daar kan je toch een hoop mee. "ja ik vind m wel relaxt" heb je dan weer niks aan natuurlijk :D
maar als iemand zegt van.. "he, halverwege gaat ie langzamer he? jammer" terwijl je bpm t zelfde blijft.. dat soort kritiek kan je wel weer wat mee

en altijd mixtips van goeroes aannemen
 
Het is vreselijk, maar ik trek het me altijd erg aan. Ik ga van het standpunt uit dat iedereen in principe weet waarover men praat en dat men ook gelijk kan hebben. Als iemand zegt dat die 'fluit'niet zo mooi is en er zijn alleen maar zeer vette synth bassen, dan vraag ik me af waarom mijn compositie die persoon zo in verwarring brengt, dat hij toch die niet bestaande fluit hoort. Pas als de kritikaster gebartentaal gebruikt en zegt: "Ebbe-nie-ehooooord," dan twijfel ik niet meer :)

Wout
 
De kunst is vrij zijn van meningen van anderen, zelfs die van jezelf...

Andere mogelijkheden zijn angst gebruiken in je eigen voordeel:

JDSPersonalizedBatSm.jpg


8o)
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het is vreselijk, maar ik trek het me altijd erg aan. Ik ga van het standpunt uit dat iedereen in principe weet waarover men praat en dat men ook gelijk kan hebben. Als iemand zegt dat die 'fluit'niet zo mooi is en er zijn alleen maar zeer vette synth bassen, dan vraag ik me af waarom mijn compositie die persoon zo in verwarring brengt, dat hij toch die niet bestaande fluit hoort. Pas als de kritikaster gebartentaal gebruikt en zegt: "Ebbe-nie-ehooooord," dan twijfel ik niet meer :)

Wout

hehe.. die fluit komt misschien wel door zijn weekendje "terror-hakke-hakke-puf-puf-gabber" feesie ergens? :D


R
 
In de eerste plaats maak ik muziek voor mezelf ... dat andere mensen deze ook leuk vinden kan ik alleen maar toejuichen.

Doch, wanneer er terecht kritiek komt, neem ik die dikwijls ter harte en probeer dit in een volgende song in het oog te houden. Wanneer de kritiek indruist tegen eigen bedoelingen, leg ik ze gewoon naast me neer juist omdat het m'n bedoeling was.

Ik laat me niet vlug in het harnas jagen omwille van opmerkingen, zelfs al zijn ze negatief. Ik weet dat voor ieder mens die iets negatief over m'n muziek zegt er ook één is die iets positiefs zegt :) :) :)

Misschien een egoïstische instelling maar wel eentje die het gezondste is voor je bloeddruk :D

:doei:
 
Origineel geplaatst door hermax
Ik probeer zo veel mogelijk te filteren:
* kritiek die eigenlijk een uiting is van persoonlijke smaak negeer ik straal. (behalve complimenten tuurlijk :D )
* kritiek over 'meer technische' zaken neem ik ter harte. Ik kan tenslotte niet alles weten of juist inschatten.

daar kan ik me ook wel in vinden...
 
Origineel geplaatst door hermax
Ik probeer zo veel mogelijk te filteren:
* kritiek die eigenlijk een uiting is van persoonlijke smaak negeer ik straal. (behalve complimenten tuurlijk :D )

Ga me niet vertellen dat je je muziek ter beoordeling laat horen aan anderen en vervolgens alleen de positieve reacties aanneemt. Als je diep in je hartje kijkt vind je het best wel jammer als men er nix aan vind ;).

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar iemands subjectieve oordeel, anders zou ik het niet hoeven laten horen. :)
 
Kritiek is voor mij lang de reden geweest om weinig tot niets te laten horen aan anderen.
Nog sterker: word stiekum al zenuwachtig als ik denk dat iemand me kan horen spelen.
Ook gewoon omdat ik super kritisch ben op m'n eigen frutsels.

Ben mezelf nu maar aan het verplichten de dingen wat los te laten, ook al is het nog lang niet perfect.
Aan de ene kant: gewoon minder perfectionistisch zijn en gewoon iets "klaar" vinden ook al valt er nog genoeg aan te poetsen. Knal tegenwoordig soms dingen op het net, die in 5 minuten zijn ingejamd. Op de een of andere manier werkt dat ook wel bevrijdend. Zo van: who cares.

En aan de andere kant: de commentaren oppikken, vooral van mensen die soortgelijke muziek maken (heb een soort referentiekader van 'gelijkgestemden' op Synthforum :)) en inderdaad: verwerken in het VOLGENDE nummer, niet gaan friemelen aan het HUIDIGE nummer. Anders gaat de vaart eruit.
 
Ik trek het me uitsluitend aan als er iets gezegd wordt over dat ik onechte, saaie muziek maak-of erger dat het nageaapt is. En als iets af is dan is het ntlk lullig als er geroepen wordt dat het onaf klinkt.
 
Ik moet altijd vreselijk =( als ze mijn muziek niet leuk vinden ... hehe nee hoor :D

Kijk, ík vind mijn muziek leuk, anderen meestal ook wel eigenlijk..

Vind het jammerst als mensen nauwelijks de moeite nemen om te luisteren en als kritiek 'leuk leuk' geven maar eigenlijk niet de moeite namen om te luisteren, daarom zet ik soms ook wel eens stiekum mijn eigen muziek op, thuis of op het werk en dan vinden ze het ineens 'echt leuk'.
Beetje kijken hoe ze ontspannen op de muziek en zachtjes meedeinen, dat zegt genoeg voor mij dan.
en da's wel geinig dan, beetje spammen moet soms.

Maar op het forum vind ik het allemaal wel best, kan me wel storen aan hoe sommigen ongenuanceerd kritiek uiten, maar dat mag dus blijkbaar.. kwestie van wennen dus :)

'k zeg ook wel eens wat, maar liever opbouwend dan naar beneden halend.
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Ga me niet vertellen dat je je muziek ter beoordeling laat horen aan anderen en vervolgens alleen de positieve reacties aanneemt. Als je diep in je hartje kijkt vind je het best wel jammer als men er nix aan vind ;).

Geen kwestie van reacties 'aannemen', dat was de vraag ook niet. Wel kritiek 'in overweging nemen'. En dat doe ik dus niet als iemand zegt dat er niets aan is. Want dat is dus geen 'kritiek', maar een 'smaakoordeel'.
Zolang ik het zelf goed vindt kan de rest het smaken of niet, raakt mijn kouwe kleren niet. Vooral sinds die keren dat ik met iets afkwam dat ik zelf nu net NIET goed vond, en de meeste andere net WEL, weet ik dat dit de juiste houding is. (voor mij toch).
 
Ik ben erg blij met alle kritiek. Wanneer ben ik geneigd er daadwerkelijk iets mee te doen (dus een herziene versie te bouwen). Als:

- Na bezinking van de track en nadere beluistering ik me kan vinden in de kritiek, en

- Als hetzelfde punt van kritiek meerdere malen voorkomt, in combinatie met enige vorm van eerder genoemd punt
 
ik moet aan de ene kant zeggen dat ik nooit zo goed reageer op kritiek, dwz. ik neem het wel aan, maar heb toch al snel de neiging in de verdediging te springen, zo van: "ja, maar het is nog niet af", "ja, maar dit is opgenomen met één synth, zonder effecten ed.", waar als ik er later over nadenk, kom ik meestal tot de conclusie: "waarom heb ik het dan laten horen?" Blijkbaar vind ik zelf wel dat ik iets leuks heb gedaan, anders had ik ook de behoefte niet om het te laten horen. Misschien is het onzekerheid, of valse bescheidenheid, ik weet het niet. Feit is wel dat ik altijd heel erg moet oppassen dat ik niet vantevoren al mezelf ga verontschuldigen ben bovengenoemde smoesjes. :engel:
Enne... ik vind juist wel belangrijk wat "leken" ervan vinden, ik vind het leuk als ik iets maak waar mensen iets mee kunnen, ook al hebben ze geen kaas gegeten van musiceren. Overigens moet kritiek wel een beetje ondersteund worden door de juiste lichaamstaal, dus niet zeggen dat je het lekker vind als je compleet onbewogen (al dan niet letterlijk) zit te luisteren, en ook niet zeggen dat je het saai of stom vind, als je voet wel (onbewust?) op het ritme mee aan het tikken is :D

Van wel-muzikanten verwacht ik qua kritiek wel wat onderbouwing ( dus niet: wat is dit kut-muziek), anders heb ik verrassend weing moeite het naast me neer te leggen.
 
ik luister altijd naar kritiek, je kan er altijd iets van leren, maar je hoeft niet klakkeloos kritiek volgen

producerleken met grote muziekkennis zijn dikwijls de beste critici, omdat zij het benaderen vanuit wat ze horen, zonder de technische dingen erbij te sleuren. Zij zeggen gewoon dat of dat is niet goed, of dat klinkt raar, of dit past niet

producers vallen je dikwijls aan op uw werkmethode omdat die niet is zoals zij werken.
 
....Ik ben nu bezig een muziekstuk te maken voor iemand die een Kür moet rijden (paard) en daar muziek onder wil hebben. Zoiets heb ik nog niet eerder gedaan. Ik zie het dus als een opdracht. De persoon in kwestie moet zich prettig voelen bij de muziek anders zal de wedstrijdkür niet goed gaan. Als degene hte niet OK vindt (onderbouwd of niet) zal ik mij daar bij moeten neerleggen. Ik hoef die wedstrijd niet te doen....
Volgende week weer een meeting en dan hoor ik of het wordt "goedgekeurd"

Als het gaat om m`n eigen bliepjes...Als het gaat om de technische kant (en dat kan ook een leek horen) neem ik de tips ter harte.Als het gaat om smaak neem ik het minder ter harte...De één vindt vis wel lekker en de nader gaat er van over z`n nek....
 
Back
Top