Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Als ik over mooie epiano's praat dan bedoel ik zeker niet die sound.Ik vind de klank prima, maar ik zoek ook niet echt de classic Whitney Houston piano's in mijn synths.
Haha.. ik ben opgegroeid met de folders waarin DXen en Juno's elkaar werden gepresenteerd. De muziekwinkel waar ik ze kon bespelen konden me er ook niet veel over vertellen maar ik kon mijn gang gaan op de DX7 en kreeg vooral een koptelefoon, zo was ik uren zoet. Ik vond destijds de Juno 106 die daar stond maar saai..De opmerking van MacGyverGear hierboven over overtones is zo ongeveer het eerste wat ik lees over FM synthesis dat iets erover inzichtelijk voor me maakt...
Dus is die sy77 maar gewoon een veel te grote preset-maschine.. A2 Arianne anyone?
Trouwens... iemand nog leuke patches voor een sy77 misschien?
Als ik over mooie epiano's praat dan bedoel ik zeker niet die sound.
epiano hoeft niet alleen kaas te zijn.
Denk aan rhodes, wurlizers en daar voorbij.
De DX7 kan echt iets ala rhodes/epiano maar toch zijn eigen ding.
En das niet kazig.
Dat kan de *77 niet.
Hier een voorbeeld door Fm Baas @smackos
Heb n demo van de SY77 geluisterd en vind de pad/string sound veel beter klinken dan die van de DXZou kunnen dat een DX7 daarom populairder is.. maar voor mij heeft de Dx7 meer nostalgie ofzo.. Uit een SY haalde ik veel meer substractief-achtige klanken.. eigenlijk was de DX11 al een grote voortuitgang op de DX100 die ik beiden in de ninetees had. Je hoort bv in de Lately bas met de DX100 ook van die rare bijgeluidjes.. een DX11 of TX81z heeft dat niet. Een SY heeft dezelfde FM met meer golfvormen.. 3 vrije feedbacklussen en bovendien kun je de sync voor de operators uitzetten.. dat is bij de 4opFM niet. Alle 6 OP FM synths hebben dit trouwens en maakt het geluid meer random.. klinkt minder als een sample zoals dat met de 4 operator FM wel het geval is..
ik heb echt een hele andere ervaring met de DX7 mkI.
Heb die te-samen met een hele rij klassieke synths gehoord en de Mooiste bladerunner kwam uit de DX7.. TX816 om precies te zijn.
Die gast was wel een stukkie behendiger in synths en sound design dan ikzelf.
Maar de CS70, Matrix12, Juno 106, 60, Arp2500 ... etc ect legte het allemaal af.
Diezelfde gast had ook een SY77 of 99 ... not sure. maar vond die maar niets en ging die wegdoen.
Daarna heb ik een DX11 en TX7 en Roland P330 module gekocht.
Ik heb wat minder klik met cleane fm bakken.
De TX7 is een ware liefde geworden.
Geluid 5 en 6 staan hier wel harder. en harder lijkt vaak beter
ik heb echt een hele andere ervaring met de DX7 mkI.
Heb die te-samen met een hele rij klassieke synths gehoord en de Mooiste bladerunner kwam uit de DX7.. TX816 om precies te zijn.
Die gast was wel een stukkie behendiger in synths en sound design dan ikzelf.
Maar de CS70, Matrix12, Juno 106, 60, Arp2500 ... etc ect legte het allemaal af.
Diezelfde gast had ook een SY77 of 99 ... not sure. maar vond die maar niets en ging die wegdoen.
Daarna heb ik een DX11 en TX7 en Roland P330 module gekocht.
Ik heb wat minder klik met cleane fm bakken.
De TX7 is een ware liefde geworden.
Geluid 5 en 6 staan hier wel harder. en harder lijkt vaak beter
Klopt zeker ja.. maar zie hierboven.. veel patches hebben dan 2 x een FM element.. als je dat nog panned en een AWM element erachter ze, herken je het ielige karakter van FM niet meer terug.Heb n demo van de SY77 geluisterd en vind de pad/string sound veel beter klinken dan die van de DX