Waarom toch een €25000 mic kopen.

@fjoesz zo denk ik er ook over. ok denk wel dat de prijs threshold hoger ligt maar ja idd, iedere mic heeft zo zijn toepassing.
Die duurdere kleuren veel minder off axis dan niet vergeleken met goedkopere mics das 1 punt.

Overigens zijn alleen de condensor mics duur. want alle dynamics en ribbons zijn veel betaalbaarder.
Md421, sm57, sm7 ... etc

Het is een soort menselijke reaktie. als ik het niet begrijp is het slecht.
Maar goed er zal ook vast wel een hoop onzin zoals in audiofiel land verkocht worden. probleem is echter wel dat studio engineers niet zo lomp en dom zijn betreft dan rijke kakkers die engelen pisdraad kopen.

Als je zo een video als in de openings post aanklikt ben je zoiezo een noob of heb je een youtube verslaving die je ervan weerhoud je mooi gekochte gear te gebruiken.
Een gouden microfoon van 25000 euro ...omg wat een cartoon....
 
Je moet het soms ook eens in detail gebruiken om verschillen te merken. Ik heb hier een flatscreen voor drukkerijen. Maar een gewone flatscreen is toch ook heel goed? Ja! Het verschil merk je pas als je er off axis naar kijkt, dan veranderen deze zijn kleuren nauwelijks.
 
Mochten nou mensen de ins en out van een u47 willen weten kan je altymij een mailtje sturen.

Een leuk weetje :
Björk de bekendste underground creatieveling/ zangeres die zelf denkt dat ze alles op haar platen met een sm57/58 heeft in gezongen. Andere ook denken dat ze cheap gear gebruikt Kijk maar eens naar het plaatje… in het donkerste hoekje van de producer. Eigenlijk net niet zichtbaar.
Een Neumann m249c
Dit is een voorbeeld van de werkelijkheid.
Maar je hoort het verschil niet. Zeggen de yt insiders.
Jullie worden allemaal gefopt. Met Taylor swift met een cv12 ..
 

Attachments

  • IMG_0458.jpeg
    IMG_0458.jpeg
    61 KB · Bekeken: 81
Laatst gewijzigd:
Mja willem 2 heeft een setje goedkope adam monitors, geen behandelde ruimte en verder een boel coole shit. Als je ziet wie er allemaal komt. Ik denk dat t snobgehalte van een artiest wel mee kan vallen.
Het heeft niet zozeer met snobisme te maken maar dat topartiesten een bepaalde sound zoeken en dan graag met een engineer en een studio werken die bekend staat om z'n sound.
Misschien is dat nu niet meer zo want techniek staat niet stil natuurlijk maar nog steeds nemen artiesten graag muziek op bij Abbey Road of Electric ladyland of voor de jazz pipo's was dat bij Rudy van Gelder voor Blue Note omdat die dan wel een speciaal ontworpen studio had zodat het met de akoestiek goed zat en goede apparatuur, een Neve mengtafel of zo enz.
Dave Grohl kocht de analoge mengtafel van Sound Studio want daar had hij goede herinneringen aan en daar hadden zoveel artiesten in die tijd mee opgenomen, flauwekul of niet maar hij had het geld er voor over.

Anderen werkten weer graag met Quincy Jones, Todd Rungren of indertijd met Connie Plank omdat daar goede apparatuur stond en een bepaalde sound had en dan staat er vaak de betere apparatuur en zijn er akoestisch aangepaste ruimtes en drums of zang moet je toch ook akoestisch afschermen dus daar gaat ook geld in zitten.
Veel artiesten vinden dat wel belangrijk omdat het dan om de sound en de sfeer gaat want sfeer is ook zoiets waar veel grote artiesten een bepaalde waarde aan toekennen.
Willem 2 heeft bepaalde synthesizers staan die zodanig uniek zijn dat ze toch wel komen, dat is dan hun verkoopargument maar dat is toch een selectieve groep muzikanten die dan komen denk ik?
Misschien dat een Brian Eno er komt bijv, dat lijkt me een artiest die juist door die apparatuur aangetrokken wordt maar ik denk dat Coldplay, Elton John of Adele er niet zullen komen, die gaan toch naar andere studios en daar staat niet alleen een laptop en een paar monitors.
 
Laatst gewijzigd:
Mochten nou mensen de ins en out van een u47 willen weten kan je altymij een mailtje sturen.

Een leuk weetje :
Björk de bekendste underground creatieveling/ zangeres die zelf denkt dat ze alles op haar platen met een sm57/58 heeft in gezongen. Andere ook denken dat ze cheap gear gebruikt Kijk maar eens naar het plaatje… in het donkerste hoekje van de producer. Eigenlijk net niet zichtbaar.
Een Neumann m249c
Dit is een voorbeeld van de werkelijkheid.
Maar je hoort het verschil niet. Zeggen de yt insiders.
Jullie worden allemaal gefopt. Met Taylor swift met een cv12 ..
Eh, ik wist niet dat je tegen de zijkant van een Neumann m249c moest zingen, is dat om het verschil tussen je linker- en rechterstemband op te pikken?
 
M249 s klinken prima off axis . Je kan dan zingen zonder plopkap
 
Maar.. nu gebruik ik alleen synths; moet ik dan tóch zo’n microfoon van 25K kopen? Volgens mij wel toch? Anders kan ik geen goeie opnames maken.
 
Maar.. nu gebruik ik alleen synths; moet ik dan tóch zo’n microfoon van 25K kopen? Volgens mij wel toch? Anders kan ik geen goeie opnames maken.
Net als vroeger met de mic van je cassetterecorder voor de speaker van je draagbare radio gaan zitten!
 
er is een juiste mic voor het doel wat je met de betreffemde opname wil bereiken. soms is dat een cheapass hoeredingetje, soms heb je echt definitie en presence nodig.
nou denk ik dat je boven de 1,5-2k eigenlijk maar heel weinig extra koopt, maar iedereen die zegt dat je met cheape mics t zelfde allemaal kan bereiken heeft geen idee.
ja een sm57 is dikke prima, ja een nt1a ook, maar een dikke vete open vocal neem je er niet mee op. en nee eq-en krijg je het NIET mee goed. en dan het talent waar alles vandaan komt, dat is totaal niet het punt uiteraard. en het eeuwige verhaal dat je juist met mindere dingen betere shit maakt, omdat je er noodgedwongen zo extreem creatief van wordt... ghehe. tuurlijk heb je echt niet zoveel nodig en godenkinderen kunnen met crap nog interessante dingen maken ja, maar het werkt niet andersom. lekker shit kope jonges, das gewoon vet
Dat over nt1 of 2 ben ik niet
Met je eens.
Ik zing opera door deze mic.
En ik vind het resultaat mooi.

Groeten van andreos.
 
Zo maakte ik ook de eerste opnames van mijn bandje in 1979, bij gebrek aan microfoons. Heeft toch wel wat, dat no-fi.
 
Oh ja, dat heb ik ook nog weleens gedaan inderdaad. Het werkte wel, maar niet van harte.

Overigens las ik in de liner notes van het laatste Tears for Fears album dat 1 van de tracks (Rivers of Mercy) is opgebouwd rond een piano improvisatie die met iPhone was opgenomen en tot in de eindmix aan boord is gebleven.

Net als met camera's geldt ook voor microfoons: de beste is degene je in je handen hebt.
 
Moet,ook eens met reampen aan de slag want t klinkt vaak veel beter,in de studio dan de opname terugluisteren. Soms klinkt de iphone opname kei goed vs de mixer naar de daw
 
Vf14 tube prijs.
 

Attachments

  • IMG_9164.png
    IMG_9164.png
    405,1 KB · Bekeken: 62
  • IMG_8591.jpeg
    IMG_8591.jpeg
    91,6 KB · Bekeken: 62
  • IMG_8592.jpeg
    IMG_8592.jpeg
    92,3 KB · Bekeken: 64
  • IMG_9902.jpeg
    IMG_9902.jpeg
    155,7 KB · Bekeken: 56
Kijk, ik kocht ooit voor 200€ een Sontronics groot membraan. Via m'n werk even een TLM103 mee gekregen om een testje te doen.
Te weinig verschil om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Hier heb je nog zo een idioot speelgoed :
69.000€
Ha haa haha haahaha haaaahaaaaa
 
Back
Top