Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met het Eurorack formaar qua grootte. Knoppen enzo zijn toch min of meer even groot als op gewone synths. Kabel management is idd wel een dingetje, maar in de praktijk stoor ik me niet aan de cable clutter, soms alleen een beetje onhandig. Maar de balans slaat toch vooral door naar speelbaarheid. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe dicht je op je systeem zit om mee te werken. Ik heb 15U en zit overal vrijwel met m'n neus bovenop, dat maakt de bediening wel zo fijn. Een 7U case lijkt me ook een prima formaat. Maar dat power verhaal wordt wel een issue als ik het lijstje lees van modules die je op het oog hebt. Dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
Ik vind het zelf prettig om voornamelijk modules van 1 fabricant te hebben. Enerzijds omdat je dan weet dat het met CV goed met elkaar samenwerkt. Anderzijds omdat je GAS dan onderdrukt wordt. Ik ben de laatste maanden niet meer bezig met wat er allemaal voor leuke nieuwe dingen op de markt komen, want ik ken mezelf: dan wil ik het hebben. Waar ik ook op zou letten is de verhouding geluidsbronnen/effectmodules en modulatie. Tenzij je modulaties ook uit andere bronnen komen (bv Beatstep of DAW) dan zou ik iig er voor zorgen dat minimaal de helft van je setup modulatie bronnen en mixers, VCA's ed zijn. Anders heb je hele spectaculaire modules de door een gebrek aan modulatie te statisch blijven klinken.
Ik gebruik mijn Eurorack ook zoals jij voor ogen hebt, als een instrument dat iets anders kan dan een standaard subtractieve synth/drumdoos nadoen. Ik heb in het begin gekozen om daar juist voor te gaan, maar ben daar gaanderweg van teruggekomen. Juist het experimentele karakter is leuk aan Eurorack.
Waar je ook een beetje over na moet denk en (en eerlijk naar jezelf toe moet zijn ;-)) is of modules met menu's wel iets voor je zijn. Vaak zijn die minder hands-on en moet je er echt voor gaan zitten om die uit te pluizen. Als je dan niet dagdagelijks er mee bezig bent dan kan het zijn dat je opgebouwde kennis de week erna weer weggezakt is. Die Rossum modules lijken me bv best menu-intensief, maar kan me vergissen. In het Make Noise universum merk ik bv dat ik eerder mijn Phonogene gebruik dan mijn Morphagene. Gewoon, omdat Phonogene geen (of weinig) toetsencombi's kent die ik uit mijn hoofd moet weten. En hij klinkt ook minder netjes, maar dat is een ander verhaal.
Hmmm, de spacing tussen de knoppen en faders e.d. op mijn resterende hardware synths is gelukkig toch vaak wat ruimer dan op veel Eurorack modules. (Ik heb geen Volca's of modules uit de Roland kabouter series) En van kabels op of over het paneel komen dan eigenlijk nooit voor. Maar goed, dat is natuurlijk eigen aan Eurorack, en mede daarom wil ik niet alles in Eurorack, want ik wil niet de hele dag voor zo'n koffer hangen
maar proberen gericht iets voor te bereiden, dat in de Input stoppen, bewerken, en dan er snel weer uit. Al kan ik me ook voorstellen dat dat zoals je aangeeft in de praktijk verandert wanneer je er helemaal in glijdt en onderweg steeds weer iets nieuws ontdekt.
Ik heb op Modulargrid het eerder geplaatste lijstje met modules ingevoerd en dan trekt de ingebouwde voeding het inderdaad al niet allemaal, dus bijv. een extra uZeus zou dan meteen ook nodig zijn. Wat veel vervelender is: de case is al bij aanvang te klein om de set modules + de Make Noise modules, modulatie en utilities er ook nog in te doen
Dan kan ik eigenlijk deze case nu al schrappen... Jammer, want naast dat ik'm ook wel mooi vind, zou die Input/ CV strip meteen goed van pas komen en door de slimme plaatsing van de CV points ook wat
cable clutter over de modules schelen. Jammer dat er geen grotere versie van is, een met een ook wat ruimer bemeten stroomvoorziening.
Wat betreft de menu's en het onthouden van toetsencombi's betreft heb je zeker gelijk. Ik heb daarbij ook nog een geheugen als een zeef voor dit soort dingen, waardoor menu's en toetsencombi's al snel irritant worden. De E-mu Morpheus 19" module was op papier ook geweldig, alleen op dat kleine tekstschermpje door de menu's rollen en vervolgens editten vond ik een ramp. Deze Rossum Morpheus heeft ook menu's, maar er zitten ook al 300, vaak voor mij heel interessante, preset filtermodellen in, en er is daarnaast ruimte om nog 700 variaties of eigen filtermodellen op te slaan. Het schermpje is ook nog eens zeer informatief. Ik zie deze dan ook vooral als een uitgebreide filterbank, en zeker ook weer erg interessant voor gebruik met externe sounds.
Van problemen met CV signalen tussen modules van verschillende fabrikanten was ik nog niet eens op de hoogte. En ik vind het ook erg lastig om in te schatten hoeveel modulatie bronnen, mixers, VCA's ik daadwerkelijk voor zinnig gebruik van de leukere modules nodig zou hebben, op z'n minst om voorlopig goed mee uit de voeten te kunnen. Ik zou alleen al daarom misschien beter toch eens een min of meer vergelijkbaar systeem in het echt moeten kunnen bekijken, en het gebruikt zien worden. Op papier of scherm/ in het hoofd is dat toch lastig helder te krijgen (voor mij althans.)
Veel erg bruikbare tips en opmerkingen, erg fijn