Random seed, noise, volages waveshapers, lag/slew limiters en S&H

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.145
Locatie
HybriDe L!Fe
In een ander topic over generative music ben ik uiteindelijk op de MI Marbles terrecht gekomen.
Heel vergelijkbaar en zelf geinspireerd op de Music Thing Modular Turing Machine het lijkt.
Met het grote verschil dat de Marbels ook op de Dejavu input luisterd voor suggesties.

Nu loop ik wat na te denken over random seed en wat je daar mee kunt doen.
De random source is de basis en nu is de vraag hoe kun je de radom in toom houden en struren?
Wat voor opties zijn daarvoor?

Simpel een random noise -> slew limiter -> naar quantizer kun je al leuke resultaten mee krijgen.
Of een sample en hold op een noise source.


Maar nu kwam ik dit tegen in de manual van MI Marbles:

Steps 4 to 6 are handled by the right half of the module, the random voltages being generated on the outputs labelled X. A large number of modules would be necessary to patch this functionality: a triple noise source and sample&hold, waveshapers, quantizers, and lag processors.

Waveshapers? Wat kun je precies met een waveshaper op een random signaal doen? De oneven harmonische boosten?

Wat kunnen we allemaal nog meer doen met random in de context van generatief noten cv genereren?
Welke strategie bestaat er bv om een random te combineren met cv input voor suggesties?

Bv als je een voltage controlled slew limiter hebt kun je de randomness controleren.
Een bandpass kan de range in controlle houden?

heb ff snel in "Allen Strange: Electronic Music, systems, Techniques, and Control" gekeken en daar word wat dieper op de materie in gegaan maar niets over waveshapers.
Ook vrij weinig gevonden over noise/ramdom en sturing in muzikale context.
Pink noise = musicly flat...
Dus hoe mee even of oneven?
 
De willekeur in toom houden is wat goed klinkende resultaten oplevert.

Ik gebruik altijd meerdere lfo’s die elkaar moduleren. De frequentie van de lfo’s en de modulatie diepte bepalen de willekeur.

Met een waveshaper kan je een andere variatie van de willekeur krijgen.

De golfvorm van de lfo bepaald ook wat voor output variatie kan verwachten.
Een driehoek of zaag golf in een s&h input geeft voor elke waarde evenveel kans om als uitgang van de s&h te komen.
Een blokgolf als input geeft alleen de maximale en minimale spanning op de uitgang.
Een sinus zit daar tussen in.

Er is heel wat te experimenteren met willekeur in modulaire systemen.
 
Voor dat soort dingen is een cold mac leuk. Die heeft allemaal tools aan boord om dit soort dingen te doen. Bijvoorbeeld signalen afknippen tot of juist vanaf een bepaalde threshold (threshold in te stellen met de grote knop of CV), Signalen inverten die boven de threshold komen etc.
 
Back
Top