JX8P Programeren/Editten

ik ben overigens in mijn voorgaande lijstje een paar parameters vergeten aangezien de PDF viewer de handleiding van de JX8P steeds naar de volgende page scrolde... dus hier nog ff allemaal compleet op een rijtje (de value schaal loopt van 0 t/m 99 dus):

DCO-1 RANGE: 8
DCO-2 RANGE: 8
DCO-1 WAVE: SAW
DCO-2 WAVE: SAW
DCO-1 TUNE: 0
DCO-2 TUNE: 0

DCO-1 LFO: 0
DCO-2 LFO: 0
DCO-1 ENV: 0
DCO-2 ENV: 0
DCO XMOD: OFF
DCO-2 FINE TUNE: 0
DCO DYNA: 0
DCO MODE: 1

DCO-1 MIX: 10
DCO-2 MIX: 10
DCO-2 MIX ENV: 0
DCO-2 MIX DYNA: OFF
DCO-2 MIX MODE: 1

HPF FREQ: 0
VCF FREQ: 99
VCF RES: 0
VCF LFO: 0
VCF ENV: 0
VCF KEY: 0
VCF DYNA: 0
VCF MODE: 1

VCA LEVEL: 99
VCA MODE: ENV-2
VCA DYNA: OFF

CHORUS: OFF

LFO WAVE: SINE
LFO DELAY: 0
LFO RATE: 30
BEND LFO: 99

ENV-1 ATTACK: 10
ENV-1 DECAY: 0
ENV-1 SUSTAIN LEVEL: 99
ENV-1 RELEASE: 10
ENV-1 KEY FOLLOW: 0

ENV-2 ATTACK: 10
ENV-2 DECAY: 0
ENV-2 SUSTAIN LEVEL: 99
ENV-2 RELEASE: 10
ENV-2 KEY FOLLOW: 0


het basis geluid is dus reedsch gemaakt en als preset opgeslagen onderhand mag ik aannemen?

zo ja, ga dan eens spelen met bijv de diepte regeling van de LFO naar de OSC en naar de VCF en hoor wat er gebeurd... daarna zet je boel weer terug en ga je eens kijken wat dynamics (key velocity) doen met de sound... vervolgens ga je wat pielen met de parameters van ENV 2 en luister je wat dat doet... daarna nog ff envelope 1 en de bijbehorende diepte regeling naar het VCF...
 
Laatst gewijzigd:
Wil graag nog wat toevoegen.

Op de pg800 staat een manual knop.
Als je deze indrukt dan worden alle schuiven/schakelaar standen doorgestuurd naar de jx8p

Dat leid dan naar, wat je ziet is wat je hoort.

dat is zonder meer de meest nuttige knop op de pg800. 8):okdan:
 
ik ben overigens in mijn voorgaande lijstje een paar parameters vergeten aangezien de PDF viewer de handleiding van de JX8P steeds naar de volgende page scrolde... dus hier nog ff allemaal compleet op een rijtje (de value schaal loopt van 0 t/m 99 dus):

DCO-1 RANGE: 8
DCO-2 RANGE: 8
DCO-1 WAVE: SAW
DCO-2 WAVE: SAW
DCO-1 TUNE: 0
DCO-2 TUNE: 0

DCO-1 LFO: 0
DCO-2 LFO: 0
DCO-1 ENV: 0
DCO-2 ENV: 0
DCO XMOD: OFF
DCO-2 FINE TUNE: 0
DCO DYNA: 0
DCO MODE: 1

DCO-1 MIX: 10
DCO-2 MIX: 10
DCO-2 MIX ENV: 0
DCO-2 MIX DYNA: OFF
DCO-2 MIX MODE: 1

HPF FREQ: 0
VCF FREQ: 99
VCF RES: 0
VCF LFO: 0
VCF ENV: 0
VCF KEY: 0
VCF DYNA: 0
VCF MODE: 1

VCA LEVEL: 99
VCA MODE: ENV-2
VCA DYNA: OFF

CHORUS: OFF

LFO WAVE: SINE
LFO DELAY: 0
LFO RATE: 30
BEND LFO: 99

ENV-1 ATTACK: 10
ENV-1 DECAY: 0
ENV-1 SUSTAIN LEVEL: 99
ENV-1 RELEASE: 10
ENV-1 KEY FOLLOW: 0

ENV-2 ATTACK: 10
ENV-2 DECAY: 0
ENV-2 SUSTAIN LEVEL: 99
ENV-2 RELEASE: 10
ENV-2 KEY FOLLOW: 0



het basis geluid is dus reedsch gemaakt en als preset opgeslagen onderhand mag ik aannemen?

zo ja, ga dan eens spelen met bijv de diepte regeling van de LFO naar de OSC en naar de VCF en hoor wat er gebeurd... daarna zet je boel weer terug en ga je eens kijken wat dynamics (key velocity) doen met de sound... vervolgens ga je wat pielen met de parameters van ENV 2 en luister je wat dat doet... daarna nog ff envelope 1 en de bijbehorende diepte regeling naar het VCF...

Ja, de hele boel ingevoerd..... alleen zeg je nu dat er fouten in stonden :P:D
 
jawel maar daar gaat het nu ff niet om... waar het wel om gaat is dat je je nu kan verdiepen in allerhande soorten modulatie en wat ze doen met onderdelen van de synth, bijv de LFO naar de OSC of de ENV naar het VCF etc...

het basis geluid was dus nodig als uitgangspunt naar een beter inzicht...

stoei dus eens ff met DCO-1 LFO en DCO-2 LFO etc... zet ook eens de DYNAMICS AAN en UIT van verschillende onderdelen...

Ja, de hele boel ingevoerd..... alleen zeg je nu dat er fouten in stonden :P:D
geen fouten, alleen was de lijst voorheen incompleet...
 
jawel maar daar gaat het nu ff niet om... waar het wel om gaat is dat je je nu kan verdiepen in allerhande soorten modulatie en wat ze doen met onderdelen van de synth, bijv de LFO naar de OSC of de ENV naar het VCF etc...

het basis geluid was dus nodig als uitgangspunt naar een beter inzicht...

stoei dus eens ff met DCO-1 LFO en DCO-2 LFO etc... zet ook eens de DYNAMICS AAN en UIT van verschillende onderdelen...


geen fouten, alleen was de lijst voorheen incompleet...

Oke ik duik weer achter de synth:doei:
 
Moet ik trouwens met Chorus 1 , 2 of uit werken? Chorus 2 vind ik het mooiste klinken.
voor het basis geluid? (heppie hem nu nog niet voor elkaar en opgeslagen dan :P)
maar nee, chorus ff uitzetten omdat je dan beter kan horen wat je pcies qua modulaties veranderd...
 
Je maakt toch niet alleen geluiden met chorus, das een effect, soms is het mooi en handig en soms niet.
 
Als je de LFO diepte op je oscilator goed instelt en het tempo van de LFO even goed instelt, kun je bijvoorbeeld een mooi vibrato effect maken op je oscilator.
 
Nog een vraagje, hoe kan je eigenlijk horen, wat voor soort type osc (zeg ik het goed?) is gebruikt in een nummer, Saw etc.

Bijv. het voorbeeld dat ik al gaf van save a prayer, hoe kan ik horen wat voor soort (hoe noem je het?) is?
 
een TRIANGLE klinkt vrij warm, een beetje als een fluit...

een SAWTOOTH klinkt nasaal, word vaak gebruikt voor bijv. brass en strings...

een SQUARE klinkt vrij hol, als een audio kabel met aarde brom of een microfoon die feedbacked...

een PULSE (een SQUARE die niet 50% qua breedte is) kan verschillende klanken hebben... des te fijner/dunner (dus dichter naar de 1% of 99%) zal ie abstract gezien een beetje klinken als een ge-high pass-de blokgolf... door PWM (modulatie van de pulse breedte) toe te passen krijg je een heel rijk geluid...

een golfvorm is slechts de basis van een geluid, er komen daarnaast nog genoeg andere zaken bij kijken zoals de uitwerking van het filter, de envelope instelling, wah wah, vibrato etc etc...

je moet dus goed kunnen analyseren als je een geluid hoort
dit doe je door te luisteren naar het volume verloop (ENV-2), hoe warm of juist scherp ie klinkt (de OSC en het VCF), en hoe het geluid wordt gedemp (ENV-1 naar VCF), of er een zweving in het geluid zit (bijv. detunen van OSC-2 of LFO op 1 of beide OSC's) etc...

het is natuurlijk mooi dat je meteen een geluid uit je favoriete plaat wil namaken maar dat gaat echt zoveel makkelijker als je eerst de synthese 100% onder de duim hebt...
 
Laatst gewijzigd:
Bijv. het voorbeeld dat ik al gaf van save a prayer, hoe kan ik horen wat voor soort (hoe noem je het?) is?

Door te luisteren als iemand je een hint geeft.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1289554&postcount=74

Helemaal onderaan.

Hoe je dat hoort? Oefenen. Gewoon, stomweg oefenen en uit de kop leren.

Probeer alle denkbare combinaties, en als je heel slim wilt zijn neem je die combinaties op en geef je ze namen zoals "square 8 + square 16" of "square 8 + saw 8, +5 semi" of zo.
 
k heb een handige JX8P editer beschikbaar als VST en als standalone.
werkt prima en snel. ook op de JX-8P is het editen best eenvoudig. ik heb er 1 een tijdje gehad en kreeg er al snel
fraaie pads maar ook fx uit.
gewoon even mee stoeien en goed luisteren wat er veranderd.
ik hoor het wel of er belangstellling is, dan graag via rdilago@zonnet.nl

groet

richard
 
Back
Top