Korg Monotron - Analoog is weer 'in' bij Korg

Tja, letterlijk 1 op 1 enzo, allemaal fijn maar hoeveel MS20's zijn er die nog alle originele componenten hebben? Waarom zou je in een nieuwe MS20 decennia oude elcootjes willen proppen? Waarom zou je een unobtainium torretje willen gebruiken als er een bread&butter model met dezelfde specs beschikbaar is?

En DE hoofdkwestie: hoeveel verschil zit er in gebruikte onderdelen tussen alle MS20's zoals ze origineel van de band rolden? Dat zou je nog kunnen verbazen!
 
OK, als we dan toch afdwalen...
De kast is geen probleem en die is er al (controller van de Legacy collection). Kost het nou werkelijk zo veel om die ouwe printplaten dan weer te maken met momenteel (redelijk) gangbare componenten?
 
Tja, letterlijk 1 op 1 enzo, allemaal fijn maar hoeveel MS20's zijn er die nog alle originele componenten hebben?

ik denk eigenlijk erg veel. alle ms20's die ik kon/had, hebben erg weinig problemen opgeleverd en nauwelijks of geen reparatie nodig gehad.
taai beesje die ms20.

los daarvan is het zinloos iets 100% na te bouwen, als je de uren erbij telt , kan je er wel 2 voor kopen denk ik , dus leuke gedachte, maar praktisch ??
 
OK maar de werkuren buiten beschouwing gelaten, het is tenslotte een hobby en ik ben niet technisch...

Maar stel je bent electrotechnisch handig aangelegd, hoeveel kosten de componenten van een MS20, zeg de laatste serie dan?

[Even de behuizing buiten beschouwing gelaten want het enige wat je wil is een 1 op 1 kopie van de analoge MS20 sound...]
 
Neem de schema's, tel de componenten en tik ze in bij Dick Best, dan heb je "meteen" een idee. Zoveel specialletjes zullen er wel niet inzitten (ik ken de schema's niet in detail).

Maar een heel snelle blik op de schema's toont niet meteen exotisch spul. Een paar torretjes waarvoor je wel een courante variant zal kunnen vinden, veel opamps (en zelfs JFET opamps zijn nog redelijk makkelijk op de kop te tikken)...Enkele IC's waarvan ik niet meteen zie wat, maar dat zal ook wel niet onoverkomelijk zijn. En de Korg 35IC is heel eenvoudig discreet na te bouwen (wat in de monotron ook gedaan is).

Het zijn wel nogal wat potmeters, die tellen door in de rekening. Hoewel je met een legacy controller alvast de knoppen hebt, dan zijn het enkel nog potmeters. Ik denk dat je voor een goede 200€ alle componenten thuis hebt liggen. Dan nog die oude schema's allemaal vinden en goed kunnen lezen en alles in elkaar brouwen en afregelen. Heel duur als je uren moet betalen, behoorlijk goedkoop als je het in je eigen tijd mag doen.

Kleine bottleneck hierin kan het klavier van de legacy controller zijn: ik weet niet of dat wel uit een cv en gate lijn (dubbele contacten dus) bestaat. Indien niet, dan zit je dus aan zelf een custom behuizing in elkaar timmeren en kan je er weer wat geld en veel uren bijtellen.
 
De legacy controller heeft ook echte pots die mogelijk deels bruikbaar zijn, net als de schakelaars. Keyboard is een matrix-exemplaar dus niet direct bruikbaar. Ook de pcbmount (de moeren zijn nep) jacks zijn waarschijnlijk minder bruikbaar.
 
Heeft die legacy pots? Ik dacht dat hij encoders gebruikte (maar dat was gewoon een veronderstelling; nooit onder handen gehad. Pots kan natuurlijk net zo goed). Als hij pots heeft, kan je met wat geluk inderdaad wel een deel ervan recupereren.

Die jacks zijn de kost niet, vervangen die hap. :)

Klavier is lastiger natuurlijk...ik zou in dit geval toch opteren om van nul een behuizing op te bouwen met een geschikt (orgel) klaviertje Pitch bend uit een véél te goedkoop synthje ofzo slopen.
 
langzaam komen we dus voorzichtig tot de conclusie dat de handige klussert die uren niet hoeft te rekenen voor redelijke lage materiaalkosten (zeg 200-300) een zeer op een MS20 gelijkende analoge synth zou kunnen bouwen? Dan zou het toch voor een bedrijf met enige schaalgrootte (zoals Korg, made in verre oosten voor lage lonen) niet veel duurder moeten zijn dan de 400-500 om deze synth in serieproductie te maken? Als je al ziet dat ze voor 50 euro winkelprijs (kostprijs 25??) met de monotron het oscillator-lowpass-lfo gedeelte van de MS20 overtuigend kunnen neerzetten? met andere woorden ze hebben het allemaal nog in huis en kunnen het voor een bijzonder concurrerende prijs maken.

voor een appel en een ei meer kunnen ze er midi en wat patch memory in stoppen en dan gaat zo'n ding voor zeg 600 euro toch als het spreekwoordelijke warme broodje? een kleine ondernemer als tom oberheim kan het zelfs, zie de Sem re-issue.
Er zijn genoeg kleinere synth-bouwers als Doepfer, dave smith, vermona, mfb en noem ze maar op die allemaal voor ver onder de 1.000 euro (en vaak onder de 500 euro) analoge synths aanbieden die wat mogelijkheden en klank betreft interessanter zijn dan menig klassieker, doch slechts de mythe ontberen.

Waarom doet een grote Korg met schaalvoordelen in ontwikkeling en productie dan niet een leuke echt analoge synth? lijkt me een leuke vraag. Is de monotron een marktpeiling?

of laten ze liever de mythe van oude korgs in stand zodat nieuwe jonge synth-kopers door de mythe meer hedendaagse (VA en digi) Korg producten kopen waar een veel grotere marge op kan zitten dan op een MS20-achtige re-issue of ander echt analoog?



iemand een idee?
 
het lijkt me inderdaad sterk dat (grote) fabrikanten geen letterlijke re-issues kunnen maken van gewilde analoge bakken..

jupiter 8
ms20
cs40m
enz enz

waarom ze dat niet doen?
geen flauw idee :?
 
Let's some knuppel & hoenderhok... ik snap het helemaal dat het riant tof is om i.p.v. op die software-manier toch een 'echte' analoge machine te hebben, maar aangezien _kennelijk_ de software-versie 'de sound' al voor dik 90% neerzet is het wel erg veel extra moeite om die -eventueel nog resterende- laatste procentjes binnen te halen... afnemend grensnut etc, maar ben het er helemaal mee eens dat dat juist nu niet de reden hoeft te zijn om het te laten.

Komt het er niet gewoon op neer dat zo'n remake/reissue HEEL erg graag gewild wordt door ehh, relatief erg weinig mensen ? Als dat inderdaad zo is doet Korg er het verstandigst aan om hun technici hier niet aan te laten werken maar aan een ander project.

Bovendien is het niet zo dat je er de 'hedendaagse gemakken' er voor een paar losse tientjes meteen bijdoet, want je zit bijv natuurlijk al meteen met het conflict tussen knoppenstand & patch-settings... of ja mmm, een MS20 met motor-pots, dAt zou wat zijn... 8)

En dan ook nog:
Ik denk als je er zelf eentje maakt dat je gewoon eerlijk moet zijn en zeggen dat je solderen + knutselen leuker vind dan daadwerkelijk spelen, want voor beiden is geen tijd... je moet er tenslotte ook nog op webpages over filosoferen/neuzelen ;)

Grt !
 
ja maar softsynths zijn karakterloos en steriel t.o.v. het hardware-origineel, het blijft een stukje goedkoop verkrijgbaar speelgoed voor in je PC
 
het lijkt me inderdaad sterk dat (grote) fabrikanten geen letterlijke re-issues kunnen maken van gewilde analoge bakken..

jupiter 8
ms20
cs40m
enz enz

waarom ze dat niet doen?
geen flauw idee :?

Er is een enorm verschil tussen het namaken van een simpele discrete monosynth (MS20) of een CEM based polysynth (Juup8). Alles "kan" nagemaakt worden, maar waar het voor een MS20 een no-brainer is, moet je voor een juup8 toch al een hele speurtocht beginnen en gaan de kosten uit de pan swingen.

Komt het er niet gewoon op neer dat zo'n remake/reissue HEEL erg graag gewild wordt door ehh, relatief erg weinig mensen ? Als dat inderdaad zo is doet Korg er het verstandigst aan om hun technici hier niet aan te laten werken maar aan een ander project.
Ik denk dat daar de kern van het verhaal zit. Sowieso is het aandeel mensen met hardwaresynths beperkt, want je hebt dan ook een mengpaneel enzo nodig dus een hobby die stevig wat (financiële) plaats inneemt. En binnen die groep is het aandeel dat echt analoge synths wil niet zo groot. En daarbinnen moet je dan nog de groep vinden die re-issues wil kopen ipv de originele.

voor een appel en een ei meer kunnen ze er midi en wat patch memory in stoppen en dan gaat zo'n ding voor zeg 600 euro toch als het spreekwoordelijke warme broodje? een kleine ondernemer als tom oberheim kan het zelfs, zie de Sem re-issue.
Er zijn genoeg kleinere synth-bouwers als Doepfer, dave smith, vermona, mfb en noem ze maar op die allemaal voor ver onder de 1.000 euro (en vaak onder de 500 euro) analoge synths aanbieden die wat mogelijkheden en klank betreft interessanter zijn dan menig klassieker, doch slechts de mythe ontberen.
Hier ga je, zoals clintrubber ook aanduidt, heel kort door de bocht. OK, MIDI via MIDI2CV valt wel mee. Maar patchgeheugen vraagt veel van je ontwerp. Bovendien is een marktprijs van 600€ wel laag. Realistisch gezien zal men een MS20 reissue niet goedkoper op de markt kunnen (economisch gezien) brengen dan een MS2000. En die was wel wat meer dan 600. Omdat je met nieuwe onderdelen en een nieuwe behuizing werkt, zijn er toch weer ontwikkelingskosten verbonden ook al is het een "eeuwen" oud ontwerp. De componenten kosten wat. Zeker als je geen SMD productie wil, moet je maar zien dat je er een geschikte productielijn voor hebt. En winst. Dus 600 lijkt me erg krap. Nu lijkt het me zo dat een re-issue wel SMD componenten gebruikt. Het resultaat zou dan zijn dat de MS20 zo goed als leeg is. Ook een ontnuchterend zicht voor velen. ;)

Conclusie: lekker zelf maken.
 
ja maar softsynths zijn karakterloos en steriel t.o.v. het hardware-origineel, het blijft een stukje goedkoop verkrijgbaar speelgoed voor in je PC


Ik heb hard- & soft-MS20 nooit langs ekaar gehoord, maar als ik* het onderstaande lees dan lukt
het me vrij redelijk om me hier in elk geval niet al te druk meer om te maken:


I reviewed the original Korg Legacy Collection in April 2004, and I was impressed.
Up to that time, many soft synths had been little more than pretty pictures draped
over fairly standard digital signal processing, but Korg and a handful of other manufacturers,
notably Arturia and Gmedia, have been in the process of raising the bar considerably,
releasing soft synths that, for some uses, are indistinguishable from the instruments
on which they are modelled. Foremost among these are Korg's recreations of their own
MS20 and Polysix. OK, if you raise the resonance to maximum and make the MS20EX go 'thwipp',
you can hear differences between the soft synth and its hardware inspiration,
but claims by analogue anoraks that digital recreations 'sound nothing like the original'
are untrue, and can safely be ignored
.

( http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/korgmonopoly.htm )




* : als iemand die toch graag de dingen moeilijk doet als het kan & bij voorkeur toch
de route neem waarbij er het meeste met zware apparaten gesleept moet worden terwijl
een software-modeller het ook redelijk kan doen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een volledig pietje precies ben als het om 'echte instrumenten' gaat,
bss & gtr bijv... daar sleep ik dus wel extra...
maar goed, we hebben het hier maar over synths (veredelde functiegeneratoren met een keyboard eraan geplakt ? ;-)
OK, zo kannie wel weer... :)

Grtn !
 
ja software kan ALLES imiteren maar dat is het punt niet...

het gaat, mij in elk geval, om de behuizing, de toetsen, de uitstraling, de imperfecties van sommige synths enz enz...

alles op een presenteerblaadje met 1 knop 1000 patches op je beeldscherm maakt je lui... dat hoor je ook wel aan veel muziek tegenwoordig, alles klinkt instant vet...
 
ja software kan ALLES imiteren maar dat is het punt niet...

het gaat, mij in elk geval, om de behuizing, de toetsen, de uitstraling, de imperfecties van sommige synths enz enz...

alles op een presenteerblaadje met 1 knop 1000 patches op je beeldscherm maakt je lui... dat hoor je ook wel aan veel muziek tegenwoordig, alles klinkt instant vet...

Awel, nou noem je een ander aspect van soft-vs-hard, maar zekers, daar ben ik het helemaal mee eens, hardware is veel toffer om mee te stoeien.

Ik snap niet zo goed wat er tegenwoordig nog voor lol aan is om een homestudio te hebben als 'ie slechts uit een laptop, wat speakers & een verdwaalde controller bestaat...
't Is zeker praktisch, slim wat betreft hoeveelheid gespendeerd geld etc, maar de vibe ontbreekt naar mijn idee nogal. Zo ieder z'n ding...

Grt !
 
ik ga eens ff een lekkere MS-20 zoals de MS-20 zou moeten hebben geklonken destijds softsynth proggen...

veel plezier met je typen, muis en naar een beeldscherm turen ;)
 
Back
Top