wat voor een maat

meloyoungster

Ouwe rot
Lid sinds
30 september 2009
Berichten
582
ik zou graag willen weten wat voor maten de volgende nummers hebben

remember- summerlove

edward maya - this is my life

lambada - koama

lambada - gregor salto

heb namelijk het idee dat dit geen 4/4 zijn klopt dat of hebkt helemaal mis?
 
Wat maakt het in vredesnaam uit wat voor een maat die nummers hebben?

Welke maat een nummer ook heeft, dat heeft niets (tenminste dat hoeft niet) te maken met de klanken, de instrumenten, het genre..Dus is het naar mijn idee best zinloos je daar mee bezig te houden..Want je werkt gewoon in een maat die jij lekker vindt werken, en dan komt de rest vanzelf wel..

Misschien heb ik het mis, maar zon vraag komt dan meteen over alsof iemand denkt.. als ik die maten weet, kan ik zelf ook die maten instellen om een dergelijk nummer te maken, en dat is in ieder geval niet het geval..
 
Waar je naar vraagt is het ritme en niet de maatsoort.
De eerste al, dat Summerlove geval, die heeft een lekker ritme, maar is gewoon 4/4.

Hoe ga je dat analyseren?

1 meetikken met je voet en luisteren om de hoeveel tellen de akkoorden veranderen. Dat is in de popmuziek meestal snel te horen.
2 Ben je rechts, met de linkerhand (wijsvinger op tafelrand) de maat tikken, met de rechterhand het ritme meetikken. Heb je dat naar jouw gevoel door, dan
3 vertragen! Heel erg langzaam tot een heel duidelijk tempo verlagen die hap.
4 Je sequencer opstarten en het ritme intikken terwijl de metronoom de maat en het tempo aangeeft.
5 Ontdekken dat het notenbeeld totaal afwijkt van wat je verwachte, want meestal zijn bepaalde delen van de maat in deze muzieksoort in triolen gespeeld, waarvan niet eens alle drie de nootjers worden gebruikt, dus dat wordt dat uitzoeken, maar
6 dan ga je het leren!

Sommige muzikanten weten het zelf niet eens. Hugh Cornwell van The Strangles wist me te vertellen dat Golden Brown in 7/8 was geschreven en dat het voor veel zangers zeer moeilijk te zingen is (behalve voor hem dus...), terwijl het instrumentale deel op zeker in 13/8 staat en het zang deel in 6/8 en dat iedere Ier daar de dag fluitend mee begint :D

Wout
 
Laatst gewijzigd:
kan niet gelijk met mn voet en hand tikken want kben spastisch :eureka: maar begrijp wat je bedoelt

een schuffle maak ik in 3/4 vaak in fl, nu had ik laats een loop ook een shuffle 4/4 maar ik krijg dit dus niet voor elkaar
 
Dan is het inderdaad problematisch voor je, maar problemen zijn er voor om opgelost te worden. Ik ga hier eens goed over nadenken, dus hoe je het beste kunt gaan werken...

Lastige vraag, maar wat is voor jou wel mogelijk, qua handelingen, en wat niet of erg moeizaam?
Ik doe dit liever niet via een PM, want laat de andere forumleden maar lekker meedenken! :)

Ik kom terug!

Wout
 
op een micro keyboardje tikken lukt wel aardig (beter als op een gewone)
maar ja de software neemt het dan wel direct op in een bepaalde maat tenminste fl studio wel.

het is een lastig probleem ja, ik weet wel wat een ritme is bijvoorbeeld, maar kan maar twee keer mee tikken bijv. het is wel jammer, ik had graag met 2 handen drums,piano, willen spelen

het lastigst is met 2 handen tegelijk bezig zijn
 
... het lastigst is met 2 handen tegelijk bezig zijn
Okay!
Dus moet iedere parameter los gevonden worden.
Beginnen met het tempo, dat is belangrijk.
Daarvoor bestaan software tooltjes, meestal freeware, de zogenaamde Beat Counters. Sommige moet je laden met een mp3tje of zo en komen dan met een tempo; andere moet je met de spatiebalk twee keer tikken en die meet dan de BPM.

De gevonden waarde kan je dan in een sequencer programma invoeren.

Stepsequencers kunnen heel goed gebruikt worden om geschreven ritmes hoorbaar te maken, ook triooltjes met weggelaten tikken.
Heb je geen steppertje, dan kan je de Clavia G2 Demo met de EventSequencers gebruiken.
Deze is gratis te downloaden van hun site.

De methode is dan omgekeerd, want je zet niet de song om in een ritme, maar probeert verschillende ritmes uit en kijkt welke er het meest op lijkt. Zie het maar als xde tafels van vermenigvuldiging leren door de deeltafels uit je hoog te leren, dus 2x2=4 is toch ook 4:2=2 :) Gewoon een andere weg voor hetzelfde.

Wout
 
Golden Brown kan je ook zien als :
drie maten in 3/4 en één maat in 4/4, dan 10 maten in 3/4 en dan herbeginnen.
Niet zo makkelijk om het even "mee te tikken".
 
Golden Brown kan je ook zien als :
drie maten in 3/4 en één maat in 4/4, dan 10 maten in 3/4 en dan herbeginnen.
Niet zo makkelijk om het even "mee te tikken".
Zo-wie-zo in achtsen en niet in vieren. Het gaat natuurlijk om de regel of cadens, hoe je het ook wilt benoemen. Na die 4-tels maat is de regel klaar. Waar liggen de accenten en dergelijke. Je zou een viertels maat ook als 2/4+2/4 kunnen zien, dus een 2/4 maat. Maar dat hoor je niet!

Moeilijk voor Meloyoungster, maar voor ierdere keyboardspeler eenvoudig: tikken met de vingers op de tafel...
4/4 = duim-wijsvinger-middelvinger-ringvinger (dwmrdwmr)
2/4 = dwdw Dan hoor je gewoon de polka!
3/4 = dwmdwm
6/8 = dwmrmwdwmrmw
13/8 = dwmrmwdwmprmw :D
5/5 of 5/8 = dwmdwdwmdw of dwdwmdwdwm.
Dave Brubeck - Take Five: 3+2 of 2+3?

Kan je dagen mee zoet zijn !

Wout
 
Back
Top