War of the Worlds

ik heb van veronica nog de hollandse versie
Daar is jan van Veen de verteller.
Peter Koelewijn de priester.
En Patricia Paay de vrouwelijke stem

Erg mooi gedaan
 
Origineel geplaatst door turtel
In die tijd waren er ook spannende hoorspellen over aliens en zombie achtige muizen van een meter , allemaal volgens mij van de NOS , is er geen database met oude hoorspellen , en niet die van pietje bell:L
De allereerste hoorspelen kwamen voornamelijk van de BBC en werden uitgezonden door de KRO. Daar is nog best veel online over te vinden (bijv. http://www.geronimohoorspelen.nl). Onlangs nog 'Sprong in het heelal' aangeschaft, opnieuw gemasterd in een oplage van 10 CD's.

large.jpg
 
Ik zit nu weer naar die CD te luisteren en vond op i-net nog wat info over welke synth er onder andere gebruikt werd. Nu dacht ik al aan een (Mini)Moog.

"[interviewer]One thing I love about your original production is that you used lots of synthesizers, which was a brave move in the 1970s, seeing as the era was very much guitar orientated. Was the decision to include them made because of the sci-fi connection to the project or was it just because they were there in Advision Studios at the time and you thought it was a good idea?

[Jeff Wayne]Well in truth, neither. The synthesizer period was really starting towards the end of the 1960s and this was when my career really started to take off. I was always interested in blending unusual sounds with traditional sounds and the Moog 3C was the biggest, most adventurous synth out there at the time, around 1968 to 1969, and I was one of the first few to actually get one, and by the time the mid 1970s came around, when The War Of The Worlds was my challenge, I was by then familiar with not only the Moog 3C, but all the synths that were growing out of those first generation of synthesizers and The War Of The Worlds was the right story to blend both worlds, meaning that when the story is being seen from the human characters’ eyes the music was all orchestral and organic, whereas when it is seen from Martian eyes, with all their weaponry & machinery, it was all about the synths and the guitars. That was what was going on in my head! "
 
Ik ben bij de live show geweest in de HMH. We zaten vip dus kon alles goed checken....Ullah werd als volgt gemaakt; 2 mannen met elk een gitaar en mic. Ze riepen Ullaahhhh en jengelden tegelijk op hun gitaar wat weer een vocoder achtig fx triggerde...

geen vette ouderwetse synth gezien, gewoon een Nord X geval...is denk ik wat makkelijker meeslepen dan dit geval hierboven:)


Ik vond deze muziek al op mn 5e ofzo helemaal geweldig. dan zat ik de hele zaterdag voor de pickup , met het boekje met enge plaatjes (straten vol bloed etc) die LP's te luisteren.
Volgens mn moeder vond ik het in het begin erg eng:)

Op chemical brothers na in 013, 2 jaar geleden is dit het vetste wat ik ooit heb gezien. heb wel 20 keer kippevel gehad!
 
Ik vond deze muziek al op mn 5e ofzo helemaal geweldig. dan zat ik de hele zaterdag voor de pickup , met het boekje met enge plaatjes (straten vol bloed etc) die LP's te luisteren.
Volgens mn moeder vond ik het in het begin erg eng:)

:D Ik weet welk plaatje je bedoelt, dat is alleen geen bloed maar die buitenaardse plant die in de straten groeit ("The Red Weed"). Toen ik klein was maakte ik volgens mij ook die vergissing...maar net jij was ik er zwaar van onder de indruk, vooral in combinatie met de muziek dan. Het plaatje waarop die driepoot dat huizenblok omver knalt en al die mensen door de straat rennen vond ik nog het mooist (lees - het engst).

The Red Weed 1 en 2 vind ik trouwens erg mooi op het album, en Dead London is ook een favoriet. De gezongen stukken vond ik zelf altijd iets minder.
 
Zoals al eerder gememoreerd, het is een echt orkest en als synth voornamelijk de CS80. (Prof Ken Freeman als ik me wel herinner van de hoes)
Briljante plaat, staat nog steeds als een huis.
Ik heb m'n kinderen de engelstalige versie laten horen, onderwijl vertalend, en die wilden na 15 min stoppen, want te eng. En dat zijn geen watjes.
Het kippenvel-effect is er bij mij ook nog steeds...
 
Gek. Je hebt gelijk. Of ik ben gek of Moog was goed in endorsements. Richard Tandy van ELO zelfde verhaal, gebruikte alleen maar Moogs zei hij. Luister eens naar Confusion van ELO. Welke polyphone synth van Moog had dubbele filters? Geen enkele. Richard Tandy kokketeerde altijd in beeld met z'n PolyMoog Synthesizer. Ziet er mooi uit maar klinkt als een orgel. Confusion is ook CS80. Ik geef eerlijk toe, ik heb de CS80 ook pas later ontdekt als de meest analoge synth ooit. Jap synths vond ik niks in de zeventiger jaren maar kon met de MemoryMoog en Prophet Five niet eens in de buurt komen van wat ELO, Jarre, Vangelis en Jeff Wayne deden. My 2 cents
 
En "de meeste sounds klinken toch wel erg Moog."
Wat mag dat zijn? Het Ladder-filter? Hooggeprezen maar zeer beperkt.
Leuk voor basjes.
Luister eens naar het intro van Vangelis' Chariots of Fire. Dat kan geen enkele Moog.
Of To the Unknown Man.
Of Bruce Springsteens Streets of Philadelphia
Of Jarre's Magnetic Fields
Ik blijf erbij dat WotW's qua synth grotendeels CS80 is.
Flame on
 
Waarom flamen als je kan googlen?

Jeff Wayne, Gary Langan and Gaëtan Schurrer are all effusive in their praise for the musicians who played on The War of The Worlds. From Herbie Flowers's rock-solid bass to the guitar antics of Chris Spedding and Jo Partridge, the performances are all impressive, but the greatest praise is reserved for synth wizard Ken 'Prof' Freeman.

"Ken Freeman was a complete genius," insists Langan, and when you discover exactly how much he contributed to The War of The Worlds, it's impossible to disagree. "There's a lot of orchestration that Jeff wrote for orchestral sounds — brass, horns, flutes, piccolos, oboes — and all of those are synthesizer sounds made by Ken," says Schurrer. "The only real orchestra on there is the strings, and some of the strings are actually string machines.

"He started mainly with a Minimoog and an ARP Odyssey, and then later on in the production when they were nearing completion he got a CS80, and they re-overdubbed a lot of the horns and things. I've actually got the Arturia CS80 plug-in, and tried to emulate some of those sounds that Ken came up with, and I fell well short. I think he had an understanding of real instruments and orchestration that gave him the edge as to how to make the synth respond like an instrument would."

"He could create drum sounds," adds Langan. "In 'The Artilleryman And The Fighting Machine', there's the sound of military drums. When you listen to the mixes from 1978 you'd probably swear that it was a military side drum and a military bass drum, but it's not — it's Ken doing jiggery-pokery on his synthesizers."

jeffckenchrisjeff.l.jpg


jeffikenthomaskeyboard.l.jpg


http://www.soundonsound.com/sos/aug05/articles/jeffwayne.htm

enne... oh ja...

89235748_86c96cf03f.jpg


attachment.php
 
Ja, de art van die plaat is echt briljant! :okdan: Ik kan ook de gezongen stuk (erg) goed hebben; vooral Forever Autumn en Brave New World.

Stom eigenlijk dat ik dit zo weinig nog luister - blijft voor mij toch één van de beste platen ooit!
 
ik heb ook beide platen liggen, dubbel lp en lp, gebruik ik vooral als samples, ligt hier regelmatig op.
welke synths staat ook al op pg2: the story of the album.
leuke foto's! :)
en idd super artwork!
 
Ik was 6 jaar toen ik voor het eerst deze plaat hoorde bij een neef van me, en was toen al bezeten van deze muziek.
Mooi dat deze tread ontstaan is, want misschien weet iemand van jullie de volgende vraag?:
Mijn neef had toen zoals hij mij jaren later vertelde een uniek exemplaar van die LP {is hij helaas kwijt geraakt}, met op de achterkant een foto waarop Jeff Wayne en nog een paar andere figuren op stonden afgebeeld in een soort van cockpit {de bridge van ruimteschip Enterprice} met synthesizers als bedienings instrumenten.
Naar deze afbeelding ben ik dan ook al heel lang naar op zoek, maar kan hem helaas niet vinden op het net.
Lijkt me gaaf om die op te hangen als poster in mn studio.
 
Bedankt heren, ik weet nu eindelijk iets meer over de Thunderchild.
War of the Worlds was voor mij ook een van de eerste kennismakingen met synthesizers. Ik heb de dubbel lp tweedehands gekocht bij de Plaatboef in Rotterdam. Met illustratieboekje.
Jammer dat Wayne dit succes later niet meer heeft kunnen evenaren. Ik heb in ieder geval daarna nooit meer muziek van hem gehoord.
Bijna twee jaar geleden was ik bij het concert van de Moody Blues met een mooie uitvoering van Forever Autumn.
 
Ja, Moody Blues hebben zelf Forever Autumn ook uitgebracht als single (Justin Hayward, zanger op tWotW, is ook zanger bij MB). Valt alleen tegen om die te vinden op Youtube; alle verwijzingen naar The Moody Blues of Justin Hayward met dit nummer die ik geprobeerd heb, geven in feite gewoon de muziek van tWotW. Maar ik heb die andere versie weleens bij de Top2000 (of zo) gehoord - en echt, een stuk suffer!

Oh, ik zie nu dat het nummer oorspronlijk zelfs al bijna tien jaar ouder was (http://en.wikipedia.org/wiki/Forever_Autumn_(song)); en die versie (muziek: Jeff Wayne; tekst: Gary Osborne/Paul Vigrass) staat wél op Youtube! Ook leuk trouwens, al klinkt het eerder naar midden-jaren '60 dan 1972 - maar dat mag de pret niet drukken. :)

YouTube - Forever Autumn - VIGRASS & OSBORNE

Wayne heeft overigens wel nog zo'n conceptalbum gemaakt: Spartacus (1992). Onder andere met Anthony Hopkins, Catherine Zeta Jones, Fish (van Marillion) en Ladysmith Black Mambazo. Maar de muziek is veel kaler en klinischer, vind ik. Alles bij elkaar niet verkeerd - maar bij lange na niet zo goed!
 
Het concert in de HMH was inderdaad erg goed. Geweldige show (landing van de fighting machine op het podium) en de muziek was fantastisch. Bij de eerste accorden van het alom bekende thema (Ta Ta Taaaaaa) gespeeld door een compleet strijkorkest....kippenvel!

Ook leuk was dat het die dag de verjaardag was van Jeff Wayne, dus met z'n allen "Happy birthday" gezongen.
 
Ja, was een leuk concert. Ik was er de 'eerste' dag, dat van de verjaardag was zeker de 'tweede' dag.

Overigens had dat 'introstukje' met die Martians wat mij betreft wel weg mogen blijven, en verder had ik af en toe wel wat gedachten bij de visualisatie. 3D visualisatie ziet er tegenwoordig natuurlijk wel vrij snel gedateerd uit, dan zie ik liever de oorspronkelijke tekeningen / projecties en die vallende blaadjes en props als de Tripod waren ook een leuke touch.

Was waarschijnlijk niet de enige die zich afvroeg of die Martians niet bijzonder vaak op hun eigen tentakels zouden bijten? :D
 
Samples of sounds?

Samples of sounds?

Zo, ik zal dit supertopic eens effe omhoog schoppen, met de vraag of iemand weet waar je samples van de gebruikte sounds zou kunnen vinden als die er überhaupt zijn.

Ik vind vooral de fluitsound, die gebruikt wordt super mooi. Iemand tips hoe je deze evt. zelf programmeren kunt?
 
Leuk zo een langlopende draad, low freq dat wel. :)

Die fluittoon is inderdaad heel erg prettig. Ik heb net nog is mooi de remastered versie opgezet. Daarna even ge A/B'ed met de "the new generation" van paar jaartjes terug. Opvallend is dat de oude versie nog steeds (imo) prettiger klinkt, spannender en gevarieerder sonisch spectrum. Zo een remake kan ook alleen maar minder zijn eigenlijk, alle snufjes in de moderne studio ten spijt..
 
Back
Top