Zie je die fretten op zijn gitaar.
Danzij onder andere Pythagoras en zijn wiskunde zitten die daar.
Dat keyboardje op de achtergrond en de akkoorden die hij speelt bestaan ook danzij wiskunde en muziektheorie.
Maaaar is dit het einde?
Nee. Dit is pas het begin.
Muziektheorie staat al te lang stil (achtig), er zullen zeker nog grote doorbraken komen.
De afgelopen tijd zijn die doorbraken er vooral geweest in opname (van notenschrift tot mp3) en geluidsontwerp (electrische gitaar, synthesizers en computers) maar ik ben van mening dat er nog veel grotere doorbraken gaan volgen in een gebied dat voor muziek nog veel belangrijker is.
De grond van de muziek, muziektheorie.
Muziektheorie is onlosmakelijk verbonden met wiskunde, en dit is heel complexe wiskunde zoals ik hiervoor al een beetje uitlegde.
Computers gaan ten eerste helpen om de "code" te kraken van de muziektheorie en reine stemming (onlosmakelijk met elkaar verbonden).
Is die "code" eenmaal gekraakt dan komen er nieuwe mogenlijkheden voor compositie.
Ik stel me voor dat een computer dan helpt om te componeren.
Bijvoorbeeld mijn eerdere voorbeeld van een boel knoppen / controllers waarmee je melodie / harmonie / gevoel (verdriet vreugde spanning) etc alles perfect onder controle hebt en je net zoals je geluid nu vormt met je synthesizer je straks composities die mooier zijn dan bach / beethoven / brahms / prokofiev wie dan ook ooit geschreven zouden kunnen hebben.
Denk je trouwens dat die grote componisten die ik net noemde die composities hadden kunnen maken zonder muziektheorie (los van het feit dat er dan geeneens 12 tonen op hun piano zouden zitten)
Nee, al die componisten waren de grootste muziektheoretici van hun tijd, en 95% van de noten die ze schreven komen direct uit muziektheorie, de overgebleven 5% is hun eigen sturing aan de hand van gevoel en smaak.
Je maakt simpelweg geen grote complexe klassieke stukken zonder muziektheorie en alleen op gevoel, is niet te doen.
Nou stel je dan voor dat de muziektheorie van nu te vergelijken is met een enkele viool, en de muziektheorie van de toekomst te vergelijken is met een v-synth + fantom g gekoppeld aan computer met sequencer en de laatste sample libraries en een goed speaker systeem etc.
Tuurlijk je kunt prachtig muziek maken met alleen 1 viool in je eentje, maar je hebt zoveel meer macht met een moderne studio.
Zo zal het straks ook zijn. Je kunt muziek maken op alleen je gevoel en muziek maken zoals de meeste mensen nu (electronische muziek heeft al zoo'n gebrek aan goede harmonie en melodie en variatie etc) of je kunt straks via computer programma of wat hardware de macht hebben veel groter dan professoren aan conservatoria etc
Computer technologie is er al klaar voor, alleen de muziektheorie ontbreekt. Op dit moment zijn de algoritmische compositie programmas bagger en dat is grotendeels te weiden aan de gebrekkige muziektheorie.
hehe ik ga me profeet marcel noemen