Otlen
Lid
dus er zijn nu minimaal al 3 stappen binnen een groep...
3 steps ahead Iets anders dan 6-track
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
dus er zijn nu minimaal al 3 stappen binnen een groep...
Ik heb niet eens een PC, laat staan internet laat staan wiki...
:confused:
Daar heb je toch wiki voor?Waar vallen castagnettes eigenlijk onder?
Net zoals een gitarist dat doet ipv vingers of plectrum heeft hij een strijkstok, waarmee hij meer dan een snaar tegelijkertijd kan raken.
http://www.strijkersforum.nl/
Ik snap de discussie niet. Tijdens de strijkbeweging kan je toch perfect je strijkstok draaien over een bepaalde hoek (met de buiging van de hals mee) zodat je over alle snaren heen bent geweest.
Op een gitaar worden de snaren ook niet simultaan aangeslagen want je hebt maar één plectrum! Ook daar maak je in weze een strijkbeweging.
De snaren blijven trillen en zo ontstaat een polyfoon geluid.
Omdat ik me verveelde: een schematisch dingetje van wat dus kan met een viool, en wat niet (die met dat rooie kruis), voor de beelddenkers onder ons
Die puntjes zijn de snaren en die grijze streep de strijkstok enne je moet et dus zien alsof je over het vlak van de viool heen kijkt in feite
Dit moet toch te begrijpen zijn? Duidelijker kan het niet.
Van deze stelling klopt natuurlijk niets.
Op een viool heb je geen sustain. Zodra je niet meer strijkt is er geen toon meer. Bij een gitaar wel. Dus bij een gitaarakkoord speel je met het plectrum de snaren heel snel achter elkaar, en die klinken door (ik verwacht door de frets). Bij een viool is de toon weg zodra je niet meer over de snaar strijkt. Dus op een viool heb je nooit een akkoord van meer dan 2 tonen. Zodra je naar de 3e snaar gaat, raak je de 1e niet meer met de strijkstok, en valt die toon dus stil.
Man, ik ben er niet eens!... Ik heb niet eens een PC, laat staan internet laat staan wiki...
Er is ooit een normaal strijkbare viool ontworpen die ook vierklanken kon spelen. Deze was helaas te onbruikbaar (ook geen repertoir voor), maar het cello model was redelijk geslaagd. Er was een trapwiel onder aangebracht en via een hoek-tandrad werd een 'strijkwiel' á-la een draailier aangedreven, dat door het naar het instrument toebuigen tegen de snaren werd gedrukt. Omdat de rechterhand niet meer voor het strijken nodig was, konden alle vier de snaren met twee handen worden gestopt. Een nadelige bijkomstigheid was de onderlinge stemming van de snaren, immers bij de viool familie is dat in quinten en bij de gitaar (de contra-bas ook, wat duidelijk aangeeft dat deze instrumenten geen familie van de violen zijn) in kwarten. Snaren die niet behoorden te klinken werden alleen gedempt. Het is niets geworden. De draailier is trouwens ook geen groot succes, eigenlijk In ieder geval was het mechanisme niet stil genoeg en smeren ging niet erg gemakkelijk.Klopt inderdaad, en je kan dus onmogelijk meer dan twee tonen tegelijk uit één viool krijgen.
He! waar is m'n tekst?Man, ik ben er niet eens!
Maar ik heb wel de grootste...
Wout
Er is ooit een normaal strijkbare viool ontworpen die ook vierklanken kon spelen. Deze was helaas te onbruikbaar (ook geen repertoir voor), maar het cello model was redelijk geslaagd. Er was een trapwiel onder aangebracht en via een hoek-tandrad werd een 'strijkwiel' á-la een draailier aangedreven, dat door het naar het instrument toebuigen tegen de snaren werd gedrukt. Omdat de rechterhand niet meer voor het strijken nodig was, konden alle vier de snaren met twee handen worden gestopt. Een nadelige bijkomstigheid was de onderlinge stemming van de snaren, immers bij de viool familie is dat in quinten en bij de gitaar (de contra-bas ook, wat duidelijk aangeeft dat deze instrumenten geen familie van de violen zijn) in kwarten. Snaren die niet behoorden te klinken werden alleen gedempt. Het is niets geworden. De draailier is trouwens ook geen groot succes, eigenlijk In ieder geval was het mechnisme niet stil genoeg en smeren ging niet erg gemakkelijk.
Wout
De verschillende intervallen, en vooral de terts en de quint, die voor een akkoord wel een beetje belangrijk zijn, resullteren in te grote grepen. Ik ga even van de gitaar uit en dan is ook meteen duidelijk waarom de contrabas ook kwarten heeft gekregen. Het belangrijke interval tonica - quint ligt op de gitaar op dezelfde positie, de quint lager dan de tonica. Bij een viool ligt die quint juist hoger. Op een viool heeft dat tot gevolg dat de greep voor het C akkoord gemaakt wordt door:... Ik snap alleen niet wat het probleem is met de stemmingen van gitaren en violen, wat heeft dat hier mee te maken?
De verschillende intervallen, en vooral de terts en de quint, die voor een akkoord wel een beetje belangrijk zijn, resullteren in te grote grepen. Ik ga even van de gitaar uit en dan is ook meteen duidelijk waarom de contrabas ook kwarten heeft gekregen. Het belangrijke interval tonica - quint ligt op de gitaar op dezelfde positie, de quint lager dan de tonica. Bij een viool ligt die quint juist hoger. Op een viool heeft dat tot gevolg dat de greep voor het C akkoord gemaakt wordt door:
Open snaar G - pos II 2e snaar E - pos III 3e snaar C en open snaar E Terts twee keer en zelfs als bas: dat is niet zo'n fraai akkoord. Veel akkoorden hebben wat last van een dergelijke ligging. Voor melodie spel is een quintenstemming nu juist weer ideaal. Dat is dan weer zo'n stukje muziekpraktijk...
Wout
Nope! Verkeerd gerekend. Hoogste snaar is een E, de IIIe positie is dus geen D, maar een G. Denk maar aan je gitaar. Da's een mooi zwaar akkoord. De quint twee maal in een vierklank gaat wel, een terts (vooral in de bas) is wat minder, als het geen doorgangsakkoord is....[edit] en wat dacht je van open snaar G, open snaar D, positie II B, positie III D (van lage snaar naar hoge snaar), op die manier heb je wel een G-akkoord met een G in de bas, alleen wel weer twee keer een D
Wie niet?... Raak daar altijd mee in de war
Dat bedoelde ik ookIn dit geval zou een G toch juist mooier zijn, aangezien het heir om een G-akkoord gaat?
eEven zodat ik het helemaal helder krijg:
e
B
G
D
A
E
Dat is van een gitaar (goh). Kan je het even op dezelfde manier voor me opschrijven, maar dan in vioolstemming (ik houd van overzicht, vandaar ook mijn paintkunstwerkje )
Wie niet?Dat bedoelde ik ook e
a
d
g
en de cello
A
D
G
C
Maar wel een octaaf lager dan de alt-viool, toch?
De cello is eigenlijk de bas van de familie en de tenor bestaat niet, of eigenlijk, daar is het ook nooit iets mee geworden: te groot om onder de kin te hangen en te klein voor tussen de benen...
Wout