Tips voor chords op de Push 2 in chromatic mode?

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.735
Locatie
Nijmegen
Ik wil eens werk gaan maken om betere progressies te kunnen spelen op de Push 2, maw ik wil chords leren op de Push. Maar dan niet met de simpele layout (in key mode) maar in chromatic mode.

Ik zit de laatste tijd wat vide’s te bekijken van Jamie Blake, bv deze




Hij heeft nog wat meer video’s en is volgens mij ook bezig met iets van een cursus/boek, maar dat is er nu nog niet.

Dit draadje is bedoeld om tips uit te wisselen voor meer info of cursus materiaal.

Ikzelf heb vroeger wel wat klassiek pianoles gehad en daarna ook wat meer pop georiënteerd materiaal geleerd, wat blues pentatonic improvisatie, wat fancy chords etc en daarna een hele zooi akkoorden schema’s met verschillende bands. Maar echte studie, muziek theorie niet echt. En wat ik destijds geleerd heb, weet ik nu nog maar een fractie van, dus tijd om opnieuw te beginnen.

Wie kan mij op weg helpen met wat leuk materiaal? Ik zoek dan dus geen etudes en ander klassieke meuk en ook geen simpele triads en 7 akkoorden, maar zeg maar de wat meer interessante akkoorden zoals in de videos (zeg maar sus 2/4, 9 en maj13 akkoorden dat level). Waar begin ik? Zijn er ergens schema’s (I–V–vi–IV etc) te vinden met zulke akkoorden?
 
Hier vast een referentie die misschien handig is. Ik heb er zelf nog niet echt naar gekeken, maar ik ga er vanuit dat die klopt: https://i.imgur.com/0BwdUWB.png

ik ga er es ff over denken, misschien kan ik wel een programmaatje schrijven die een akkoorden schema automatisch vertaald naar deze Push shapes.

1658171812434.png
 
Als je een tool hebt als scaler, kan je daar akkoord progressies uit halen. Als je die vervolgens af speelt, zie je op de push de pads oplichten. Zo kun je misschien shapes herkennen van akkoorden die je interessant vindt, misschien interessant?
Ah simpele goede tip nummer 1 :P. Die moet ik wel hebben, heb er volgens mij zelfs 2, scaler en captain chords of zoiets, al weer helemaal vergeten dat ik die had :D.

Gracias!!
 
Als je een tool hebt als scaler, kan je daar akkoord progressies uit halen. Als je die vervolgens af speelt, zie je op de push de pads oplichten. Zo kun je misschien shapes herkennen van akkoorden die je interessant vindt, misschien interessant?
Top tip
 
Top tip
Idd, en er gelijk mee aan de slag gegaan, best een super tool eigenlijk die Scaler. Had die ooit in een aanbieding aangeschaft, maar nooit wat mee gedaan. Vind um eigenlijk zo goed, dat ik gelijk maar naar versie 2 heb geüpgraded. Perfect om fancy chord progressions mee te oefenen, incl de nodige verschillende notaties.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb push1. Push heeft me veel geholpen betreft muziekleer maar om harmonie te leren lijkt de piano mij beter.

Is het probleem niet dat in Chromatic mode je de key kan veranderen en daardoor veranderd de layout telkens?

Nou ja je kunt hem in 1 key laten staan.

Wat dan weer leuk is aan push is dat je net als op de gitaar je in shapes/vormen kunt denken.

Dat komt denk ik vooral neer op veel oefenen zodat je die shapes onthoud.
 
Ik heb push1. Push heeft me veel geholpen betreft muziekleer maar om harmonie te leren lijkt de piano mij beter.

Is het probleem niet dat in Chromatic mode je de key kan veranderen en daardoor veranderd de layout telkens?

Nou ja je kunt hem in 1 key laten staan.

Wat dan weer leuk is aan push is dat je net als op de gitaar je in shapes/vormen kunt denken.

Dat komt denk ik vooral neer op veel oefenen zodat je die shapes onthoud.
Ik heb zitten dubben of ik opnieuw ging investeren in de piano, of een verse start ga maken met de Push. Punt is dat ik sowieso de Push bijna standaard als main controller voor mijn neus heb staan tijdens het produceren. Dus ff snel een ideetje schetsen doe ik voornamelijk daar op. Als ik merk dat ik dan wat tegengehouden wordt in het spel, dan switch ik naar de Piano (heb een 88 naast me staan), bv als ik een octave range mis, of een bas loopje dat niet lekker gaat op de Push.

Maar het gaat me juist om die initiële seed. Ik blijf teveel hangen in dezelfde shit doordat ik um altijd in de in key mode heb staan, dus dat wil ik vooral oplossen.

Maar ik moet zeggen, ik ben pas sinds maandag met chromatic bezig, maar het valt me helemaal nix tegen, en ik snap de relatie tussen akkoorden nu eigenlijk veel beter dan dat ik ooit met de piano(les) heb geleerd! Dus ik denk dat dit me wel gaat bevallen, die shapes, inversies en verschillende posities van de simpele mineur/majeur triads zitten er al bijna in ;)
 
Ik heb push1.
Ik heb in het begin ook de Push 1 gehad. Vrij snel daarna kwam 2 uit, het was ff slikken maar ik heb toen gebruik gemaakt van het upgrade programma. Geen moment spijt van gehad. Naast de extra features is de speelbaarheid van de Push 2 1000x beter dan de Push 2, dus als je het een tof apparaat vind, zou ik je aanraden toch eens de overstap te overwegen.
 
Ik zal niet elke post van Jamie Blake hier neerzetten, maar deze is wel relevant, eerste deel is wat improvisatie, uiteraard leuk om ff te luisteren, vanaf 3:45 geeft ie wat uitleg daarover.

 
Zo lekker aan het oefenen geweest. hier een eerste resultaat, en zoals eerder gezegd, het valt me eigenlijk helemaal niet tegen, damn, dit had ik 5 jaar eerder moeten bedenken, nou ja, nooit te laat om te leren he :D.

BTW ik weet dat dit heel veel lijkt op een nummer (ik denk iets van John Mayer?, niet echt thuis in zijn muziek), maar dat was helemaal niet de bedoeling. Ik was gewoon wat aan het kutten met chords, en tja, sommige chords liggen elkaar nou eenmaal lekker. Ik heb het toen maar omarmt en er niet te moeilijk over gedaan, maar ook zeker het nummer zelf er niet bijgepakt, dus weet niet eens zeker of het wel echt daarop lijkt.

En verder, het is een oefening, niet bedoeld als track, het akkoorden schema is dan ook heel beperkt, maar je moet ergens beginnen he :P! Oh ja, de piano is one take, opgenomen terwijl er wat ritme meeliep. Daarna achteraf nog wat drums eronder gezet en een basloopje ingespeeld, maar zo'n goede bass player ben ik niet, beetje rommelig (nog steeds) dus daar heb ik nog wel wat midi editing op losgelaten, maar het gaat hier vooral dus om de keys (ook rommelig maar soit....)

 
k weet dat dit heel veel lijkt op een nummer (ik denk iets van John Mayer?,
Nou, zooi nummers geluisterd, maar niet gevonden. John Mayer denk ik zeker niet. Nog ff John Legend geprobeerd en Michael Kiwanuka, maar ook niet zo snel iets gevonden. Mocht iemand het herkennen, dan hoor ik het graag. Deuntje wat ik specifek bedoel is te horen vanaf 2:41
 
in 1 key mis je echt veel opties. borrowed chords, relative major/minor... en het is ook moeilijk om keychanges te doen.
 
Lekker bezig! Maar waarom laat je de push ook de noten buiten de key tonen? Dan wordt het toch veel lastiger?
Thnx, dit was de beste take (op een derde van de video ga ik aardig de mist in :D), dus nog heel veel oefenen, als het beter wordt zal ik nog eens wat posten.

Om je vraag te beantwoorden, bij improvisatie zijn eigenlijk alle toetsen relevant, niet alleen voor complexe akkoorden, maar ook voor subtiele voor aanslagen (weet de term niet) bij soleren.

Bij bepaalde akkoorden klinken bepaalde noten echt compleet vals, maar over het algemeen kan je dus alle noten, dus ook die buiten de key wel gebruiken, mits je er niet te lang op blijft hangen en ook de voicing maakt daarbij heel veel uit (noten spreiden over meerdere octaven)
 
Laatst gewijzigd:
in 1 key mis je echt veel opties. borrowed chords, relative major/minor... en het is ook moeilijk om keychanges te doen.
Precies, dus in het begin is dat ff lastig, maar ik denk dat met oefening je op een gegeven moment het niet meer in de gaten hebt (de layout bedoel ik en dan gewoonte shapes aan het spelen bent) dat hoop ik althans :D. In ieder geval gaat dit me tot nu toe wat makkelijker af dan in verschillende toonsoorten op de piano te spelen, daar bleef ik ook maar in 3 a 4 veilige keys hangen.
 
Back
Top