welke monitoren?

Je monitors spelen net zoals alle andere speakers gewoon datgene wat je muziekinstrument of pc eruit stuurt. Je monitor maakt niet de keuze om bepaalde dingen wel of niet te laten horen... Dat bepaal je zelf op je mixer of in je sequencer. En ja, dat is dus ook realtime.

Dank u, dat wilde ik ff horen!
 
Ik zit ook te overwegen om wat meer handzame monitorspeakers aan te schaffen.
Die mega 100watt Wharferdales die nu op het bureau staan hebben best een lekker geluid, maar zijn nogal teveel van het goede en ik heb er een aparte versterker voor nodig.
Ik zoek dus een actief setje speakers, maarrr ik heb er verder niet al te veel verstand van, maar ik heb het idee dat bijvoorbeeld bij een set als die van Fostex PM 0.5 MKII ik toch wat zal missen in het laag ten opzichte van de wharferdales.
Ik wil het gaan gebruiken voor het produceren en ik wil dus dat de afmix zo goed als 1 op 1 word weergegeven. Gezien het feit dat ik voornamelijk met house muziek werk zijn frequenties van 50Hz dus zeker niet ongebruikelijk. Deze wil ik natuurlijk wel via mij speakers meekrijgen om de afmix te kunnen beoordelen.
Ik heb ook nagedacht over de optie om een studiomonitoring hoofdtelefoon aan te schaffen. Voordeel hiervan is dat het lekker mobiel is (ben ten slotte meer een laptop producer) en anderen in huis hebben er geen last van, maarrr, is dit wel even betrouwbaar als het werken met goede monitorspeakers? Ik heb nu een Sennheiser HD-215, daar zet wel een lekker geluidje in, maar is toch zeker niet betrouwbaar in et 'echt'weergeven van de afmix.
Ik heb wel gezien dat het wat voordeliger kan zijn qua prijs in vergelijking met speakers en dat het met het frequentie bereik vaak wel goed zit (bijvoorbeeld van 16-22000Hz).
Wat kunnen jullie mij aanraden, is het net zo goed te doen met een goede monitoring heaphone en welke zouden jullie mij dan aanraden? voor een headphone zou ik maximaal tot zo'n 250 euro uit willen geven.
Wie kan mijn vragen beantwoorden en mijn overwegingen sturen? Alvast many thanks! :halleluja
 
gooi dit even hiertussen als het mag..
vind het wel humor, heb al jaren een paar yamaha ns10m-pro setje in huis staan zonder echt geweten te hebben wat ik nu eigenlijk had. zit nu even hier en daar te lezen en als ik het goed begrijp zit er dus gewoon een kut geluid in!! en zijn deze speakers, sorry monitors, niet gemaakt voor in huis.
was altijd wel blij met m'n 'yamaha's'. nu wilde ik ze verkopen maar aangezien deze set nogal populair is begon ik toch te twijfelen of ik ze beter niet kan houden. als er tenmiste echt zo'n goed geluid in zit, en dan bedoel ik voor in de huiskamer. als ik beter af ben met een 'gewoon' setje luidsprekers dan verkoop ik ze, dan heeft een liefhebber er veel meer aan.

ze staan overigens al op marktplaats. ik kan er bij vermelden dat ze bij mij altijd aan een luxman hebben gehangen en dat ik er geen gekke dingen mee gedaan heb. luister er voornamelijk mee naar de radio.
 
Eej,

Wat zijn jullie meningen over de PSI 17-2 monitoren?

Ik ben nog steeds opzoek naar een fijn setje en vond deze best goed klinken.

Alleen er is toch nog enige twijffel. Misschien kunnen jullie die wegnemen of tips geven op het vinden van de juiste monitoren voor mij?
 
gooi dit even hiertussen als het mag..
vind het wel humor, heb al jaren een paar yamaha ns10m-pro setje in huis staan zonder echt geweten te hebben wat ik nu eigenlijk had. zit nu even hier en daar te lezen en als ik het goed begrijp zit er dus gewoon een kut geluid in!! en zijn deze speakers, sorry monitors, niet gemaakt voor in huis.
was altijd wel blij met m'n 'yamaha's'. nu wilde ik ze verkopen maar aangezien deze set nogal populair is begon ik toch te twijfelen of ik ze beter niet kan houden. als er tenmiste echt zo'n goed geluid in zit, en dan bedoel ik voor in de huiskamer. als ik beter af ben met een 'gewoon' setje luidsprekers dan verkoop ik ze, dan heeft een liefhebber er veel meer aan.

ze staan overigens al op marktplaats. ik kan er bij vermelden dat ze bij mij altijd aan een luxman hebben gehangen en dat ik er geen gekke dingen mee gedaan heb. luister er voornamelijk mee naar de radio.

NS10 staan bekend om hun "kutgeluid" (heel vlak geluid en weinig bass), helemaal niet aangenaam om naar te luisteren maar ideaal als referentie monitor om te mixen/masteren zodra je eraan gewend bent (luister veel naar vertrouwde nummers). Er bestaat ook een NS10-mythe: "Als je je mix goed kan laten klinken op NS10s, klinken ze overal goed op!" Zou ze dus alles behalve aanraden om in de huiskamer naar de radio of cd'tjes te luisteren. Dan raad ik je eerder B&W aan...
 
NS10 staan bekend om hun "kutgeluid" (heel vlak geluid en weinig bass)

Dat is dus alles behalve waar....de NS10;s hebben juist de karakteristieke omgekeerde smile curve (Vandaar weinig laag en veel mid). Een typische hifi curve, wat ook logisch is omdat de NS10 van origine is gemarket als een hifi speaker tot yamaha doorkreeg dat ze her en der als monitor werden ingezet (maar het was zelfs een erg matige hifi speaker te noemen).


"Als je je mix goed kan laten klinken op NS10s, klinken ze overal goed op!"

Deze tactiek heb ik dus ook aangehouden toen ik mijn Alesis M-One MKII';s kocht.....beviel toch niet en ben vrij snel weer geswitched naar andere monitors.

Persoonlijk vind ik NS10's leuk anaast een goede set nearfields als je even wilt checken hoe iets op een slechte hifi set zou klinken maar totaal nutteloos als nearfield (de nieuwe serie yamaha's vind ik ook erg lelijk klinken overigens).
 
Het hele NS10 verhaal is naar mijn mening ook al aardig achterhaald omdat de nieuwere stereosets en autoradio's vantegenwoordig vooral erg veel hoog en vrij veel net-niet-laag weergeven. Als je het afmixt op luidsprekers met omgekeerde curve zou ik verwachten dat het op goedkope systemen dus veelte overdreven gaat klinken (nog meer als het sowiso al doet).

En daarnaast zijn er nog oudere/slechtere systemen die dat niet of minder doen, dus ben ik van mening dat in deze tijd een platte curve toch vrij in de buurt komt van de beste manier van afmixen.

Iets anders:
Ik heb me aardig verdiept in studio monitors en er een aantal gehoort. De Adam A7's kwamen bij mij als beste uit de verf. Wat ik me nog herinner is dat Genelec (2030?) veelteveel hoog gaf, Bluesky systeem met sub had volledig losstaand laag. Later ging ik nog eens luisteren, en thuis hetzelfde meteen weer op mijn huidige systeem en kwam tot de conclusie dat voor het budget wat ik had, dit systeem het beste gewoon kan houden (last minute besluit).

Ik heb: Cambridge Audio Azur 640A versterker met Tannoy Sensys DC1.
Als je naar het plaatje kijkt hebben deze erg veel gelijkenis met de Tannoy Precision serie. Misschien verklaart dat het een en ander. Ik lees hier trouwens zelden de naam Tannoy. En er zijn ook weinig winkels die ze verkopen. Reden?

Zijn er nog meer mensen met ongebruikelijke monitoren en daar achter staan? :)
 
Welke stage monitor moet ik kiezen?

Welke stage monitor moet ik kiezen?

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar het viel me op dat er voornamelijk over studio monitoren wordt geschreven. Nu heb wil ik graag thuis ook lekker op mijn Roland RD170 en mijn Nord Electro 2 spelen met goed geluid.

Eerst heb ik gedacht aan een stereo actieve monitor set, maar overweeg nu toch een gewone goedklinkende stage monitor aan te schaffen, omdat ik deze ook kan gebruiken bij optredens bij meerdere bands.

Nu zag ik bij Feedback de Behringer K 1800 FX (180 W) voor € 249,- staan. Dit valt prima binnen mijn budget. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch doorsparen voor een duurdere Roland of Mackie?
 
[...]
Ik lees hier trouwens zelden de naam Tannoy. En er zijn ook weinig winkels die ze verkopen. Reden?

Zijn er nog meer mensen met ongebruikelijke monitoren en daar achter staan? :)

Inderdaad, het merk Tannoy kom ik in deze thread bijna niet tegen.

Ik heb zelf al ruim anderhalf jaar de Tannoy Precision 8 D's. Heb daarvoor alleen maar hifi speakers gehad, dus ik kan niet met andere monitors vergelijken.
Ik gebruik ze in een vrij kleine kamer. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat 8" monitors te groot zijn voor zo'n kleine kamer, maar het sublaag valt reuze mee van dit formaat. Het komt denk ik door het dual concentric ontwerp welke de eigenschap hebben niet ultralaag te kunnen gaan. Deze monitors gaan "slechts" tot 42 Hz (+/- 3 dB) laag. Het voordeel is dat de monitor door het ontwerp zeer goed de diepte, het stereobeeld en het mid en hoog kan weergeven. Ik ben er zeker tevreden mee. Ik ben net 3 maanden verhuisd en ben druk bezig mijn homestudiootje af te maken om te kijken hoe ze daar zullen klinken.
Ik heb ook de optionele measurement software van Tannoy met meetmicrofoon om de frequentieresponse verder te kunnen egaliseren d.m.v. dipswitches achter op de monitors. (Al is het zo goed mogelijk verbeteren van de akoestiek van de kamer 100 keer belangrijker, wat ik ook ga doen.)
 
Eej,

Wat zijn jullie meningen over de PSI 17-2 monitoren?

Ik ben nog steeds opzoek naar een fijn setje en vond deze best goed klinken.

Alleen er is toch nog enige twijffel. Misschien kunnen jullie die wegnemen of tips geven op het vinden van de juiste monitoren voor mij?


ik ben zelf fan van de psi 21, maar de 17's zijn helemaal top ! heeft i4 niet nog een demo set voor weinig ?
 
Iets anders:
Ik heb me aardig verdiept in studio monitors en er een aantal gehoort. De Adam A7's kwamen bij mij als beste uit de verf.

Serieus? Ik vond dat echt een verschrikkelijke monitor! Schel, ongedefinieerd laag. Zo zie je maar in hoeverre smaken verschillen. Soms ligt de smaak kwa monitor echt lijnrecht tegenover elkaar.
 
ik ben zelf fan van de psi 21, maar de 17's zijn helemaal top ! heeft i4 niet nog een demo set voor weinig ?

Klopt, nog even doorsparen. Want het is en blijft veel geld maar ik wil het nu in 1 keer goed doen. zodat ik de komende 5 a 10 jaar geen nieuwe moet kopen.
 
Ik ben zelf vandaag begonnen met het maken van BassTraps
Heb m'n flutter echo al goed op orde, maar had nog redelijk last van roomgain en staande golven in het laag.

Ik heb bij de GAMMA 2 pakkes ROCKWOOL Isolatieplaten gehaald
er gaan 4 platen in 1 trap (60 * 100) en ik maak 4 traps in totaal.

deze worden bekleed met zwarte stof (m'n vriendin is nu sleeves in elkaar aan het naaien) en er komt wit verpakkingsfolie tussen (dat piepschuimachtige folie wat ook gebruikt wordt als el cheapo ondertapijt) tussen om te zorgen dat de vezels niet te veel door de bekleding komen. deze worden aan de wand gemonteerd. indien nodig haal ik er ook nog 4 rollen bij die dan als cornertraps kunnen worden ingezet.

Daarnaast altijd in de lengte van je kamer gaan zitten met je zitpositie op 1/3 (38% om precies te zijn)

Moraal van dit verhaal: goede monitoren hebben alleen nut als je akoustiek op orde is. lineariteit in je kamer is het EERSTE waar je aandacht aan dient te besteden. anders mix je nog steeds op de kamer i.p.v neutraal
 
Ik ben zelf vandaag begonnen met het maken van BassTraps
Heb m'n flutter echo al goed op orde, maar had nog redelijk last van roomgain en staande golven in het laag.

Ik heb bij de GAMMA 2 pakkes ROCKWOOL Isolatieplaten gehaald
er gaan 4 platen in 1 trap (60 * 100) en ik maak 4 traps in totaal.

deze worden bekleed met zwarte stof (m'n vriendin is nu sleeves in elkaar aan het naaien) en er komt wit verpakkingsfolie tussen (dat piepschuimachtige folie wat ook gebruikt wordt als el cheapo ondertapijt) tussen om te zorgen dat de vezels niet te veel door de bekleding komen. deze worden aan de wand gemonteerd. indien nodig haal ik er ook nog 4 rollen bij die dan als cornertraps kunnen worden ingezet.

Daarnaast altijd in de lengte van je kamer gaan zitten met je zitpositie op 1/3 (38% om precies te zijn)

Moraal van dit verhaal: goede monitoren hebben alleen nut als je akoustiek op orde is. lineariteit in je kamer is het EERSTE waar je aandacht aan dient te besteden. anders mix je nog steeds op de kamer i.p.v neutraal


Je maakt me zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat. Kun je een paar foto's maken en op het net zetten?
 
Ik ben zelf vandaag begonnen met het maken van BassTraps
Heb m'n flutter echo al goed op orde, maar had nog redelijk last van roomgain en staande golven in het laag.

Moraal van dit verhaal: goede monitoren hebben alleen nut als je akoustiek op orde is. lineariteit in je kamer is het EERSTE waar je aandacht aan dient te besteden. anders mix je nog steeds op de kamer i.p.v neutraal

Ik wil mijn kamer kwa akoustiek ook gaan verbeteren, Weet jij misschien een website/boek waar tips in staat waar je op moet letten ect? Waar je alles doet ophangen ect.

Alvast bedankt,
 
Jazeker, hoophet ergens voor volgend weekend klaar te hebben hangend en wel. dan zal ik even wat foto's posten
 
Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar het viel me op dat er voornamelijk over studio monitoren wordt geschreven. Nu heb wil ik graag thuis ook lekker op mijn Roland RD170 en mijn Nord Electro 2 spelen met goed geluid.

Eerst heb ik gedacht aan een stereo actieve monitor set, maar overweeg nu toch een gewone goedklinkende stage monitor aan te schaffen, omdat ik deze ook kan gebruiken bij optredens bij meerdere bands.

Nu zag ik bij Feedback de Behringer K 1800 FX (180 W) voor € 249,- staan. Dit valt prima binnen mijn budget. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch doorsparen voor een duurdere Roland of Mackie?

Geen reacties?
 
Hallo,

Ik ben op zoek naar 2 speakers, maar ik heb er helemaal geen verstand van...
Hoeveel hardware apparaten kan je aansluiten op een setje?
Kan ik er een synth, sampler en een laptop op aansluiten? En eventueel een toekomstige synth? (4 apparaten dus)

En welk setje zou het beste zijn die in mijn budget ligt? (100 tot maximaal 350 à 400 euro)

En ik heb ze trouwens nodig voor gewoon op mijn kamer. :)

Alvast bedankt :)

Ps: Ik kwam uit op een setje JB Systems – TSX–15 (ik kan er 2 kopen voor 165 euro) Zijn dit goede speakers, of totaal niet geschikt voor wat ik zoek?
 
Back
Top