avalon vt747 of andere compressor

De avalon is voor compressie inderdaad te langzaam. De high eq echter is fenomenaal. Vind ik beter in het hoog klinken dan de Massive Passive van Manley bijvoorbeeld. 't Is echter een dure grap om alleen daarvoor de avalon aan te schaffen.
Hij kleurt wel iets met de buizen aan en de productie klinkt iets voller maar dat is na een intensief a/b vergelijk, niet iets wat direct in het oor springt en dus niet significant voor een duidelijk verschil/verbetering.

De distressors zou ik niet op m'n masterbus zetten.
Op individuele tracks doen ze het't best zoals Cisco al zei. Ook op een drumbus doen ze het goed.
Op de masterbus heb ik ze ook geprobeerd maar klinkt het echt niet.

Het goedkoopste alternatief met kleuring en goede compressie is de Drawmer 1968 ME die Dione al aanhaalde. Verwacht hier echter ook weer niet een dermate kleuring dat je kan spreken van een duidelijk verschil c.q. verbetering.
Het zijn allemaal links en rechts de optelsommetjes van allerlei gebruik van apparatuur en software die het uiteindelijke resultaat bepalen, niet één magical doos die je track vet laat klinken.

Overigens vind ik analoge summing de grootste oplichterij die er is.
Heb een keer een test gehoord van summing van tracks op verschillende systemen te weten; dure summingboxen, ssl-tafels, neve-tafels en ook 'gewoon' software programma's als Cubase en Logic. Uitkomst: het verschil is nihil! Je moet echt heel intensief luisteren wil je een miniem verschil horen en dan praat je niet over een verschil waarvan je kunt praten in termen van 'beter'.

De meeste kleuring van je eindmix is wanneer je een stuks buizenapparatuur hebt, of het nu een compressor is of een eq of pre-amp, maakt niet uit. (De kwaliteit van de lampen overigens wel dus goedkope apparatuur waar lampies inzitten komt hiervoor niet in aanmerking). Wanneer je je mix dan iets te zacht hier doorheen jaagt en dan het volume met de buizen/lampen flink oppompt, kun je meer buizendistortion verkrijgen wat resulteert in een mix die wat voller/ronder klinkt. Je gebruikt dan dus niet de rest van het apparaat alleen de volumekknop van de buizen.
Dit maakt echter niet je mix goed. Een goede mix is toch iets wat je per spoor moet opbouwen.

Een compressor over je eindmix kan trouwens best oké zijn. Je wilt immers al wat meer het eindresultaat geluid hebben. Zeker wanneer je weinig compressie in de mix gebruikt zal dit een duidelijk verschil kunnen maken.
Wanneer je echter al veel compressie in je mix hebt gebruikt, zou ik eindcompressie alleen maar gebruiken voor demo's en het gewoon door een ME laten doen.
Heb je echter weinig tot geen compressie gebruikt in je mix, kan eindcompressie een groot verschil maken en zou ik dit liever zelf doen omdat je hiermee een groot verschil in feel van de eindmix kunt maken. Die sound bepaal ik liever zelf dan dat ik dat aan een ME overlaat. Echter, niet limitten en daarna toch nog naar de ME voor het beste eindresultaat.
Overigens is de ene ME de andere niet. Soms klonken mijn eigen masters beter dan die van de ME, en dan praat ik over ME's met naam. Het is dus wel zaak een ME te vinden die in jouw gehoor je product kan verbeteren.


Proost! :mega:


Gr. Tom
 
Avalon toch wel ?

Avalon toch wel ?

Toch heeft die Avalon wel degelijk zin, zeker in zijn setup.
Aangezien hij al een Drawmer Masterflow heeft zou je daar eerste je initiele mastering op kunnen doen zodat je zorgt dat alles in verhouding is wat betreft dynamiek, EQ diepte en limiting.

Daarna ga je naar de Avalon waar je de klank die Tom al aangaf er mooi overheen kunt leggen, (die EQ is echt fantastisch mooi inderdaad vooral in het hoog), Je kan dan zelfs met de sidechain die op de compressor van de Avalon zit sommige dingen mooi naar vore of naar achteren halen.
Stuur het daarna naar een setje mooie convertors en je kan echt een hele mooie masteing produceren.

Zelf gebruik ik deze setup ook met als extra een Weiss 1 EQ (voor de chirurgische ingrepen) en een DBX Quantum (vergelijkbaar met de Drawmer masterflow maar net allemaal wat softer en liever) met Benchmark, Blacklion en Apogee convertors.

Mij hoor je niet klagen over de Avalon als je hem zo gebruikt.

Als enige mastering tool is hij inderdaad echter niet tegebruiken zoals al aaggegeven.
 
@fuse, ik bedoel het meer als bv Martin Buttrich het doet, een techhouse producer.

Die heeft zeg maar alle dikke spullen en heeft een onwijs te gekke sound, alleen geef aan hem plugins en het zal nergens naar klinken en hij weet dat er mensen zijn die superproducties met plugs maken. (info van google.video)

Misschien mis je dan "het fingerspitzengefühl" maar je hebt toch die vette sound.
En je hoeft niet te miemelen met plugs wat misschien tot frustatie kan leiden en niet tot lekker muziek maken.

Als de TS al een avalon wilt kopen is dat toch wat anders dan plugins, ook al is het mogelijk.

jij hebt naar slices tech talk mat Martin Buttrich gekeken. En hij gebruikt toch wel plug ins, hij wil gewoon het beste uit beide werelden halen. Maar waar hij dus blijkbaar echt over te spreken is is de Manley Compressor.

Gagarin
 
ja die tube tech zou idd een mooie aanwinst zijn maar die ligt toch wel wat boven m'n budget, zelfde verhaal voor de Neve 33609!!
wil toch niet boven de 2000,- uitkomen
 
Ik ben nogal fan van de STC-8 en de Phoenix als compressor voor mastering en/of bus.
Maar als dat buiten je budget valt kun je eens kijken of de Avalon AD2044 wat voor je is. Die kun je mogelijk wel voor onder de 2K krijgen. Is als compressor veelzijdiger maar heeft geen EQ. En is solid state; geen buizen dus.
Ik heb er nooit mee gewerkt maar ik kan mensen die geen track opnemen zonder.
 
Wat een compensatiedrang en dus geld verspilling in dit topic weer. Ze klinken qua compressie allemaal niet beter dan een dbx 160a. En ga weg met je multiband compressie Manu. Dat is helemaaaaaaal niet nodig en vooral voor mongolen die totaal niet kunnen mixen. Maarja oren kunnen alleen maar kijken tegenwoordig. Vreemd maar waar. :duivels:
 
Wat een compensatiedrang en dus geld verspilling in dit topic weer. Ze klinken qua compressie allemaal niet beter dan een dbx 160a. En ga weg met je multiband compressie Manu. Dat is helemaaaaaaal niet nodig en vooral voor mongolen die totaal niet kunnen mixen. Maarja oren kunnen alleen maar kijken tegenwoordig. Vreemd maar waar. :duivels:


Wat zinloze en idiote opmerking. Natuurlijk klinkt een Avalon, Crane Song, Manley of Thermionic Culture beter dan een DBX 160. Natuurlijk is een Multiband compressor wel handig in sommige situaties; ook voor mongolen die wel kunnen mixen.

Als je niks zinnigs bij te dragen hebt, HOU JE ER DAN BUITEN!
(Ik word zo moe van dit soort reacties.........)
 
MadR heeft wel degelijk een punt hoor. Over dure apparaten klepperen is altijd wel geinig maar het gaat zo vaak richting gearslutz kant.

Deze klasse is duidelijk een investering en dan geldt gewoon de regel van of hij genoeg rendement oplevert want anders kost hij alleen maar geld.
 
het moet inderdaad wel wat opleveren, want ik hoef ut niet om alleen te hebben, maar ik wil wel m'n kit uitbreiden en zelf dacht ik dan aan goede comp waarvan de avalon vt747 mijn eerste keuze was.

na nader inzien lijkt de Empirical Fatso me ook wel een nuttige optie.

ik kan natuurlijk ook n paar goedkopere comps halen, maar ik denk dat één goede toch beter is.
bevoorbeeld de Drawmer 1968, SPL Vitalizer en de SPL Charisma samen kopen.

m'n rack setup
Drawmer Masterflow DC2476
SPL Channel 1

Focusrite ISA 428TC
Electronic M3000

Lexicon MPX110
Alto 6

Behr.Patchbay

alles op de digi002 fader aangesloten
verder gebruik ik de plugins: sonnox oxford dynamics,
T-racks, Sonalksis, Celemone Melodyne,
Digidesign Maxim, Digidesign production toolkit,
Digidesign G rack, IK Ampeg, IK Amplitube
 
En ga weg met je multiband compressie Manu. Dat is helemaaaaaaal niet nodig en vooral voor mongolen die totaal niet kunnen mixen. Maarja oren kunnen alleen maar kijken tegenwoordig. Vreemd maar waar. :duivels:

Waar komt dit ineens vandaan?! En hoe kom je erbij dat multiband compressie voor mongolen is die niet kunnen mixen? Had ik van jou toch niet verwacht die opmerking...goed weet ik ook weer hoe ik jou in moet schatten, heb ik m ff vergist
 
het moet inderdaad wel wat opleveren, want ik hoef ut niet om alleen te hebben, maar ik wil wel m'n kit uitbreiden en zelf dacht ik dan aan goede comp waarvan de avalon vt747 mijn eerste keuze was.

na nader inzien lijkt de Empirical Fatso me ook wel een nuttige optie.

ik kan natuurlijk ook n paar goedkopere comps halen, maar ik denk dat één goede toch beter is.
bevoorbeeld de Drawmer 1968, SPL Vitalizer en de SPL Charisma samen kopen.

m'n rack setup
Drawmer Masterflow DC2476
SPL Channel 1

Focusrite ISA 428TC
Electronic M3000

Lexicon MPX110
Alto 6

Behr.Patchbay

alles op de digi002 fader aangesloten
verder gebruik ik de plugins: sonnox oxford dynamics,
T-racks, Sonalksis, Celemone Melodyne,
Digidesign Maxim, Digidesign production toolkit,
Digidesign G rack, IK Ampeg, IK Amplitube


Als ik jou was zou ik voor dat geld upgraden naar hi-end convertors.
 
Wat zinloze en idiote opmerking. Natuurlijk klinkt een Avalon, Crane Song, Manley of Thermionic Culture beter dan een DBX 160. Natuurlijk is een Multiband compressor wel handig in sommige situaties; ook voor mongolen die wel kunnen mixen.

Als je niks zinnigs bij te dragen hebt, HOU JE ER DAN BUITEN!
(Ik word zo moe van dit soort reacties.........)
Ik wil niemand hier afvallen op hun producties maar bij de meeste die dit soort dingen hebben staan kan ik het echt niet horen dat ze die dure spullen hebben gebruikt. Dat zou met alleen logic plugins nog beter kunnen klinken. En dan vraag ik me volgens mij terecht af waar de meerwaarde zit.

Daarnaast was het een overdrijving. Denk je dat ik dergelijk spul links zou laten liggen als ik het zou krijgen? Dacht het niet. Er staat dus ook niet voor niks zo'n smiley achter.

En ja ik heb meerdere topproducties met een dbx160a gehoord die netzo goed klinken als al die gearfetisch bakken als het puur om compressie gaat.

En je begrijpt dus nu waar IK soms een beetje moe van wordt.
 
Waar komt dit ineens vandaan?! En hoe kom je erbij dat multiband compressie voor mongolen is die niet kunnen mixen? Had ik van jou toch niet verwacht die opmerking...goed weet ik ook weer hoe ik jou in moet schatten, heb ik m ff vergist

Lekker aan het happen Manu? :D Er staat toch een smilie bij? Dat betekent dat je het met een knipoog moet lezen. Hyperbool weleens van gehoord?

Multiband compressie wordt bij masteraars vooral gebruikt om mixen recht te trekken. Als de mix al goed is heb je dat helemaal niet nodig. Tenzij je de dynamiek wil slopen.

Vertel mij maar 1 toepassing waar multiband een toegevoegde waarde is.

Ik ben iig overtuigt dat je het helemaal niet nodig hebt als je goed kan mixen en weet hoe je met dynamiek moet omgaan.
 
Goos (we kennen elkaar al langer dan vandaag hahaha) dus mijn reactie wa misschien overdreven maar goed: ik zal als laatste degene zijn die zal tegenspreken dat je met een standaard pc, emu-soundcard en een standaard pakketje kleinste versies Cubase een wereldhit in elkaar kan zetten en een goede mix neerzetten met het standaard pakket aan meegeleverde plugins!!!

Maare ik zet toch regelmatig op mijn submixes (vooral drumtracks, zowel electronische samples als een geregistreerde akoestische kit) een multi...op vocals kan het ook z'n voordelen hebben boven op een gewone comp.

En ik ben het gelijk met je eens ook dat ik van de meeste mensen en producties totaal niet kan horen wat voor gear en soms inderdaad wat voor DURE HI-END gear er gebruikt is...toch is e blijft het een vak en zijn skillzzzz het belangrijkste boven de gear!

(ik zie je nooit meer downtown!)
 
Heerlijke apparaatjes wanneer je ze op het juiste moment gebruikt. Ze staan vooral vet in de studio.

Maar als je het over onder de 2k hebt, heb je al gekeken naar bv de Duende?
 
Goos (we kennen elkaar al langer dan vandaag hahaha) dus mijn reactie wa misschien overdreven maar goed: ik zal als laatste degene zijn die zal tegenspreken dat je met een standaard pc, emu-soundcard en een standaard pakketje kleinste versies Cubase een wereldhit in elkaar kan zetten en een goede mix neerzetten met het standaard pakket aan meegeleverde plugins!!!

Maare ik zet toch regelmatig op mijn submixes (vooral drumtracks, zowel electronische samples als een geregistreerde akoestische kit) een multi...op vocals kan het ook z'n voordelen hebben boven op een gewone comp.

En ik ben het gelijk met je eens ook dat ik van de meeste mensen en producties totaal niet kan horen wat voor gear en soms inderdaad wat voor DURE HI-END gear er gebruikt is...toch is e blijft het een vak en zijn skillzzzz het belangrijkste boven de gear!

(ik zie je nooit meer downtown!)

Ja man ik weet het. Ik moet vaker downtown checken ja. Teveel gewerkt de laatste 3 jaar.

Maar wat mij opviel was dat ik vaak zonder of met heel weinig compressie de boel netzo goed of vaak zelfs beter vond klinken. Je bent op een gegeven moment vooral met dat vet maken bezig terwijl het er relatief gezien niet vetter op wordt. Als je gaat compressen betekent dat vaak dat je de rest ook moet compressen/bijtrekken en zo blijf je bezig. Je hebt bijv 110db aan dynamiek en daar moet je het mee doen.

Enige wat ik extra zou willen qua warmte zijn 2 (manley) pulteq eq's.
 
Hahaha, yes I know...maar dan compress je de boel plat, wat de meeste doen. De bedoeling is natuurlijk om je sound meer onder controle te krijgen d.m.v. compressie, vervolgens kan je er meer mee doen qua eq qua plaatsing in je mix.
Waarom die multiband-compressie; juist om dat deel/gebied van je sound wel die boost en 'strakkere' mee te geven zonder het juist plat te compressen. Daar is de multiband juist te gek voor t.o.v. de gewone.

En door wat jij zegt, en de compressor te heftig te gebruiken ga je eigenlijk voorbij aan het karakter die de verschillende bakken hebben waardoor ze allemaal hetzelfde gaan klinken terwijl er echt enorme verschillen zitten. En bij de hardware vaak nog meer dan bij de software equivalenten
 
Back
Top