Hoe maak je een remix?

overigens vind ik dit wel een zeer matige draad :D
 
Tsja, het is ook wat met die kut n00bs tegenwoordig hier.
 
Ja, vroeger was alles beter:
toen moest je nog zelf je synths bouwen.
en je eigen stroom opwekken.
en had je geen presets.
laat staan dat je RNB had.
En de aarde was tenminste nog gewoon plat.
Files bestonden nog niet.

@fuse: iedereen moet ergens beginnen en niet iedereen is met alle kennis geboren zoals jij
 
Het was sarcasme.

En dit soort draadjes zijn toch zinloos omdat de vraagsteller toch alleen maar afgebekt wordt. En dat is eigenlijk maar beter ook want hierdoor wordt het hier toch maar een grote kindercreche waar ondankbare kindjes jengelen om van alles en nog wat.
 
Ik wil eigenlijk ook nog steeds weten hoe ik een wereldwijde nummer 1 hit maak. ;)
Nou heb ik al "Instant Hit Maker Pro" gedownload maar ik krijg hem niet gesynct met parkitto.

Ow...en met je eigen synth bouwen bedoelde ik niet met synthmaker of andere gedownloade software, maar door electronische componenten samen te voegen.
 
Het is wel handig om die toonladders te kennen ja, :D.
Een geschoolde muziekgast heeft me ooit eens alles op een A4 geschreven. De hele harmonieleer is te doen op een A4. .

heb je m nog :P:P:P
 
Wat is er nou mis vragen hoe juiste akoorden kan vinden bij een acapella track? Zonder kennis van piano of keyboard spelen zijn akoorden echt niet zo vanzelfsprekend hoor.

Ik vind niet dat je gelijk iemands vraag als 'te simpel' of 'te gemakzuchtig' kan bestempelen. Als je geen antwoord wil geven op zo'n vraag omdat je zo trots bent op de door jou zelf verzamelde kennis, reageer dan gewoon niet.

Ik kan zelf ook geen piano of keybaords spelen en vind akoorden ook tricky..

De dude in dit filmpje legt het vrij duidelijk uit:
http://www.youtube.com/watch?v=YJ-93265Dao

Je hebt ook chord finder tooltjes zoals de Akai KCF-1
 

Attachments

  • kcf-1.jpg
    kcf-1.jpg
    9,5 KB · Bekeken: 67
Laatst gewijzigd:
Zonder kennis van piano of keyboard spelen zijn akoorden echt niet zo vanzelfsprekend hoor
Klopt. Maar dan heb je er meer aan om les te nemen of kennis op te doen dan op een forum te vragen welke noten je moet hebben. Give a man a fish, and he'll eat for a day; teach a man how to fish, and he'll eat for a lifetime.

Da's dan gelijk het voordeel van toch wel een beetje theorie kennen; je verkleint je zoektocht enorm.
 
Ik vind 't juist leuk om iets totaaaal anders van het nummer te maken als remix. Dus je pakt fragmenten van de acapella en maakt een compleet andere melodie en zet die eronder.
 
Maar hoe dan ook is het altijd prettig om een beetje door te hebben hoe je kunt uitvinden in wat voor toonsoort/akkoord iets staan, en welke noten op welke manier leuk (= smaakafhankelijk) bij elkaar passen. Volgens mij zijn daar twee oplossingen voor: (1) heel veel proberen; (2) theorie leren. Het beste is natuurlijk als het elkaar aanvult, maar het er ligt ook aan wat je boeiend vindt om je mee bezig te houden. Een paar opmerkingen waar je misschien wat aan hebt:

Ad (1): laat je vooral nergens door beperken! Zo van, 'alleen intervallen als C-E-G passen', of 'liever geen zwarte noten omdat dat er zo ingewikkeld uit ziet' of watdanook. Gewoon blijven aanklooien en maar zien (horen) wat je bevalt! Bedenk ook dat bepaalde samenklanken in een andere context een ander effect hebben. Een lang aangehouden dissonant akkoord (= dat het qua klank lijkt te 'wringen') past vaak niet goed, maar een kort dissonant akkoord gevolgd door een lang 'vol' akkoord kan juist dat volle akkoord veel mooier/sterker/grootser laten uitkomen. Als specifiek voorbeeld misschien niet zo zinnig binnen r&b, maar ik bedoel maar: echt gewoon proberen, van alles en nog wat. Er is zoveel te ontdekken!

Ad (2): er zijn al wat links gegeven om te oefenen op solfège (= het herkennen van noten en akkoorden) en met uitleg over akkoorden, maar toch ga ik er nog drie SF-threads aan toevoegen die zouden kunnen helpen. Eerst twee die ik nu niet teruggelezen heb, maar qua titel voor jouw vraag interessant lijken: ene, tweeje. En dan nog mijn persoonlijke trots ;) , een verhaaltje over intervallen, toonladders en akkoorden, dat volgens mij vrij basic is en daarmee goed toegankelijk voor leken, maar wel veel behandeld. Het is wel aan te raden de rest van de tekst ook te lezen, want 'men' had zeer nuttige aanvullingen. :) Aldus: drieje.



overigens vind ik dit wel een zeer matige draad :D

Nou, toch niet zo matig als dit:

kabelsplit2.jpg


Een doodlopende weg if ever there was one!
 
het is gewoon zo dat als je het gevoel voor muziek hebt (bijv piano spelen) dan gaat het gewoon vele malen makkelijker om iets na te spelen of zelf te maken. Wanneer je geen aanleg voor dit hebt zal het gewoon 1000x langer duren of gewoon niet opkomen.

maar moet je dan stoppen met maken van muziek?
ik zeg: dat ligt aan jezelf. als je graag al die moeite door wil blijven doen ga je gang als je er plezier in hebt.

Want het gaat vind ik allemaal om plezier/emotie blablabla met muziek. Je moet er wel achter staan en goed vinden.

en de ene kan zo iets improviseren de ander kan Bach perfect spelen. So what :P. Iedereen zijn ding.
 
Maar toch komen een hoop sessiemuzikanten in de R&B wereld recht uit jazz en gospel en hebben ze een heel gedegen opleiding gehad :)

Spijtig... Zoveel verloren talent.
 
Laatst gewijzigd:
Even een voorbeeldje voor je gemaakt:

http://www.theheartcore.com/music/cassius_sound_of_violence_remixes.mp3

Stap 1: we gaan zoeken in welke toonsoort het nummer is geschreven. Dat is de noot die je aan kunt blijven slaan en dan blijft het goed klinken.

Stap 2: we gaan er een eenvoudig akkoord bij spelen.

Stap 3: 1 akkoord is maar saai, dus maken we er wat meer.

Stap 4: alternatief voor stap 3, ligt ook weer een beetje aan de muziekstijl die je wilt maken.

goed uitgelegd yoozer via de mp3,
ikzelf zou daar aan toe willen voegen dat het waarschijnlijk simpeler wordt om een remix te maken als je solfege skills nog niet zo groot zijn om eerst een bas lijn te spelen onder je vocal. De baslijn bepaald dan welk akkoord je erbij kan pakken. Ik vermoed dat voor 'onervaren' mensen het simpeler is om een baslijn te spelen bij een vocal.

Dus stel je hebt een vocal en je speelt op het refrein van die vocal een G# - G - Eb - C als baslijntje. Dan zoek je met een akkoordenkaart (die heel goedkoop zijn en overal op internet te vinden zijn) welk akkoord er bij de bas passen. Dan wordt het een kwestie van die akkoordjes op de juiste plek intekenen (de noten kun je dus overnemen van je akkoorden kaart) en lekker experimenteren met verschillende akkoord vormen zoals majeur, mineur , maj 7ths etc. Door dit vaker te doen zul je uiteindelijk zelf deze skills wel opbouwen op basis van ervaring.

Als je dan ook nog een melodietje wilt maken en geen verstand hebt van toonladders kun je het simpele truukje gebruiken om de melodie te maken met behulp van de noten uit je akkoord.

Dus stel je pakt Csus4 akkoord, dan teken je dat akkoord bijvoorbeeld als C-F-G. In het melodietje gebruik je dan deze 3 noten in verschillende combinaties achter elkaar. Dat kan eigenlijk niet fout gaan en zal altijd in toon klinken van je nieuwe remix. Het ritme patroon wat je bedenkt zal het aansprekende onderdeeltje van je melodietje dan moeten zijn. Ook hier zijn wel wat simpele truukjes voor maar begin eerst maar eens het bovenstaande onder de knie te krijgen :)

Dus eigenlijk kan je als je in staat bent om een goed klinkend baslijntje bij een vocal te bedenken als complete beginner met een akkoordkaartje echt een heel eind komen. En hoe meer je oefent hoe beter je het zal doorzien.
 
Ik zou hier wel willen toevoegen dat men precies doet alsof men met lessen na een jaartje wel de tonen kan horen of aanvoelen ofzo....
Dit vereist naar mijn opzicht eerder jaren....
Zeker als je er redelijk laat mee begint, dan duurt het nog langer...
En dan nog lukt het de meesten niet...
Je moet gewoon gepassioneerd zijn , denk ik.
Vanzelf zal het zeker niet komen!
Succes!

PS ik heb dit verhaal zelf enkele jaren terug meegemaakt, een vriend heeft me op het goeie pad gezet en nu ben ik zelfstandig goed op weg!
 
Mooi, waar te beginnen? :) De standaard dance accoorden gaan
me wel goed af, maar de ietwat luxere jazz feeling zou ik ook wel
iets meer onder de knie willen krijgen. Enige boekentips?
Ik ben wel eens jaloers op die mannen die de meest prachtige
smooth/fusion jazz uit een klaviertje toveren.
 
Mooi, waar te beginnen? :) De standaard dance accoorden gaan
me wel goed af, maar de ietwat luxere jazz feeling zou ik ook wel
iets meer onder de knie willen krijgen. Enige boekentips?
Ik ben wel eens jaloers op die mannen die de meest prachtige
smooth/fusion jazz uit een klaviertje toveren.

een heel aardig boek om een wat alternatieve kijk hierop te krijgen is het boek van : Andy Laverne - Handbook of Chord Substitutions (http://www.amazon.com/Handbook-Chord-Substitutions-Andy-Laverne/dp/0943485185)

Een soort van jazz bijbel is het boek: Mark Levine's Jazz book

Voor een meer moderne chord voicing stijl zul je uit moeten wijken naar de Neo Soul. Ik weet echter niet of je hier iets van in nederland van kan vinden kwa boeken of scholen die hier les in geven. Ik studeer het nu zo'n 1.5 tot 2 jaar via een instituut in amerika die de lessen via dvd's (tot nu toe 8 stuks) en online video chat geven. Dit is echter wel prijzig, dus dat is wel iets waar je echt achter moet staan want ik vind het zelf niet bepaald eenvoudig te leren. Al hoewel het wel steeds beter gaat :D

Maar wat je vermoedelijk dus zoekt is chord voicings in de ditone, tritone en major 7ths, 11 en 13 stijl. De progressies hierin maken die 'moderne' voicings.
 
Thanks Quifster, maar je ging er van uit dat ik het notenschrift
beheers :). Ik meende namelijk geen geschreven accoorden te
zien op de op de niet klikbare thumbnails van de pagevoorbeelden
(200x400 resolutie)
Er moeten toch wel boeken zijn waarin de accoordenleer beschreven
wordt in F#m7 etc? Althans, dat mag ik hopen.
 
Thanks Quifster, maar je ging er van uit dat ik het notenschrift
beheers :). Ik meende namelijk geen geschreven accoorden te
zien op de op de niet klikbare thumbnails van de pagevoorbeelden
(200x400 resolutie)
Er moeten toch wel boeken zijn waarin de accoordenleer beschreven
wordt in F#m7 etc? Althans, dat mag ik hopen.

oh sorry, dat wist ik niet, ik dacht inderdaad dat je noten kon lezen.

Wat jij bedoeld bestaat inderdaad ook, dat noemen ze FakeBook notatie
Dan zie je de melodie staan en de geschreven akkoorden erboven. Je zou dan gewoon Fake Book jazz boeken moeten nemen zodat je de stijl wat begint te leren.

Doe maar eens een google actie op fakebook chords en dan gaat er een wereld voor je open denk ik :D
 
:mega: Geweldig. Morgen gaat de telefoonstekker er uit en
komt er een extra pakje Gauloises in huis.
 
Laatst gewijzigd:
het is gewoon zo dat als je het gevoel voor muziek hebt (bijv piano spelen) dan gaat het gewoon vele malen makkelijker om iets na te spelen of zelf te maken. Wanneer je geen aanleg voor dit hebt zal het gewoon 1000x langer duren of gewoon niet opkomen.
Ik denk dat het meer met luisteren naar muziek en doorzetting te maken heeft dan talent en aanleg. Grootste deel van muziekanten in de wereld zijn dagelijks alleen bezig met naspelen van andermans werk. Of het nou klassieke muziekanten zijn of balzaal muziekanten. Een klein deel hiervan heeft echt talent en aanleg. En die laatsten moeten echt nog doorzetting hebben om dat talent te uitten.
maar moet je dan stoppen met maken van muziek?
ik zeg: dat ligt aan jezelf. als je graag al die moeite door wil blijven doen ga je gang als je er plezier in hebt.

Want het gaat vind ik allemaal om plezier/emotie blablabla met muziek. Je moet er wel achter staan en goed vinden.

en de ene kan zo iets improviseren de ander kan Bach perfect spelen. So what :P. Iedereen zijn ding.
Inderdaad, niet stoppen want zelfs Jump style werkt inspirerend, :P
 
Back
Top