Muziek maken op basis via a.i met bestaande muziek

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Ik vroeg me af wat jullie van deze ontwikkeling vinden a.i die een complete nummer maakt op basis van bestaande nummers ?



Vroeg me af of we dit in toekomst steeds meer deze technologie gaan toepassen en deze kant op gaan.
Ik zelf maak gebruik van mixed in key
Captain plug-ins die ook een soort a.i doet.
Dus eigenlijk maak ik er zelf ook gebruik van iets vergelijkbaars wat muziek maken makkelijker maakt.
Voor de rest komt het nog op iemands creativiteit!
Mixed in key captain plugins
 
Mixed in key is geen AI, maar gewoon alle theorie in makkelijke templates
je moet nog steeds visie hebben om er iets mee te kunnen maken.
willekeurig een progressie aanklikken en een ritmisch patroon kiezen met een beat naar je smaak, maakt het nog geen track.
Het heeft dan nog steeds de impact van de oudbollige bossanova arranger van een keyboard.

voor mij is AI het lezen van trends die succesvol zijn, het ontleden en toepassen daarvan om tot iets gelijks of beters te komen. CP doet dat nog niet voor je.
Mooie plugin set, ik gebruik ze ook, maar meer om iets wat ik in mijn hoofd hoor, qua theorie passend te maken.
 
Mixed in key is geen AI, maar gewoon alle theorie in makkelijke templates
je moet nog steeds visie hebben om er iets mee te kunnen maken.
willekeurig een progressie aanklikken en een ritmisch patroon kiezen met een beat naar je smaak, maakt het nog geen track.
Het heeft dan nog steeds de impact van de oudbollige bossanova arranger van een keyboard.

voor mij is AI het lezen van trends die succesvol zijn, het ontleden en toepassen daarvan om tot iets gelijks of beters te komen. CP doet dat nog niet voor je.
Mooie plugin set, ik gebruik ze ook, maar meer om iets wat ik in mijn hoofd hoor, qua theorie passend te maken.
Nu ik er zo over na denk klopt het wel dat mixed in key captain plugins geen A.I. is.
Maar wel een verdomt makkelijke tool om basis van nummer er mee te maken!
 
geloof niet zo in muziek maken zonder gevoel.
Ik zie ook vaak dat muziekanten die heel erg nadenken over hun composities en niet in nauw contact met hun gevoel staan muziek maken dat nergens naar voelt.
 
Daar sluit ik me volledig bij aan!

Enige voordeel is je dat soort van basis mee kan leggen maar daar zijn genoeg andere methodes voor.
Daar heb je niet heel server park voor nodig en het is gewoon onnodig duur!

Creativiteit moet toch echt van uit de mens komen en niet volledig van uit een computer dat klinkt voor mij gewoon veel te statisch!

Je komt heel end maar het word pas echt leuk als passie en je eigen gevoel en energie er in heb gestoken daar word ik in veel gevallen veel gelukkiger van!
 

2 min in de video en mijn punt is bewezen. 1 was AI al hoewel door een mens gespeelt. Dat hoor ik gelijk... waarom... De noot lengtes passen niet bij het gevoel.
Dus zelf als een mens met gevoel en intuietie de compositie speelt kun je nog horen dat het AI is.
Westerse wetenschap heeft veel te lang de body mind connectie genegeerd.
Daar is nu verandering in aan het komen. Punt is met alleen logische analysische kom je er niet.
 
Deze draad gaat/ging toch over muziek maken met behulp van....?
Niet ter vervanging van mensen.
Wat mij doet herinneren aan de Engelse studio's. Wanneer er een synthesizer/drumcomputer gebruikt werd, moest daar niet spelende musici betaald bijzitten omdat de elektronische instrumenten hen brodeloos zou maken. ;)
Wat zegt dit dan over dit forum? :)
 
geloof niet zo in muziek maken zonder gevoel.
Ik zie ook vaak dat muziekanten die heel erg nadenken over hun composities en niet in nauw contact met hun gevoel staan muziek maken dat nergens naar voelt.
Ben ik wel met je eens.
MIjn ervaring is dat programma's zoals Captain Plugins en Scaler op zich wel aardig zijn om bijv andere akkoorden voorgeschoteld te krijgen.
Zeker als het om de wat meer sophisticated seventh, nineth en eleventh akkoorden gaat en op die manier kan je als je niet een volleerd jazz of klassiek geschoold muzikant toch interessante ideëen opdoen.
Maar zodra het om nootlengte en velocity gaat dan lijkt het nergens op en klinkt het zo mechanisch als het maar kan.
Dus een beetje muzak gaat prima maar als je bijv funk, jazz of soul wilt maken dan wordt het niets.
Bill Evans zei ooit in een interview "voor mij bestaat er geen piano maar is het een gat naar de muziek", maw des te meer een instrument een verlengstuk wordt van de persoon des te meer gevoel er in de muziek zit en daardoor krijgt de muziek betekenis waarin een mens zich kan herkennen.
Muziek kan je als wetenschap benaderen maar het wordt pas kunst als er gevoel in zit.
 
Mooi gezegt Willem.

Idd de tools kunnen natuurlijk wel bijdragen op verschillende manieren.
Die akkoord progressie tools zijn bv erg educatief. Mag toch wel hopen dat je ook zonder kunt.
Dan heb je bv band in een box.... Tja

Deze draad gaat/ging toch over muziek maken met behulp van....?
Niet ter vervanging van mensen.
Wat mij doet herinneren aan de Engelse studio's. Wanneer er een synthesizer/drumcomputer gebruikt werd, moest daar niet spelende musici betaald bijzitten omdat de elektronische instrumenten hen brodeloos zou maken. ;)
Wat zegt dit dan over dit forum? :)
Ja ook maar je poste de video zonder context direct achter mijn reply.
Maar goed kan me wel voorstellen als je die eerste compositie neemt en je speelt het met je eigen gevoel een menselijke interpretatie daarvan wel mooi gaat worden.
Sommige muziek of parts moeten ook juist mechanisch zijn.
Vind alchoritmische muziek ook wel leuk trouwens en AI is een buzzwoord heel vaak verkeerd gebruikt.
 
Ja ook maar je poste de video zonder context direct achter mijn reply.
Maar goed kan me wel voorstellen als je die eerste compositie neemt en je speelt het met je eigen gevoel een menselijke interpretatie daarvan wel mooi gaat worden.
Sommige muziek of parts moeten ook juist mechanisch zijn.
Vind alchoritmische muziek ook wel leuk trouwens en AI is een buzzwoord heel vaak verkeerd gebruikt.
Ok, ik dacht dat de bedoeling duidelijk was omdat in het geplaatste voorbeeld AI en musici vergeleken werd. Aansluitend op de gedachte over de menselijke maat in deze posts.

Een ander aardig voorbeeld:

 
Dat hooktheory Lijkt me idd goed om muziek te leren. Of om je composities te verbeteren.

Ik wil wel eens bewijze van test met Magenta studio een nummer schrijven. Al hoewel de ritmes en melodie die dat genereerd zwaar zuigen.

Het punt van AI is dat het niet creatief is. Als we er vanuit gaan dat creatieviteit het leggen van nieuwe verbanden is.
Het word pas creatief als jij zelf het algoritme maakt en een dataset bepaald.
Dus hoe 'artificial' word dat dan?

Uiteindelijk ga je dan uit het resultaat kiezen en daar gebruik je weer gevoel.
Dus ja kan me wel voorstellen dat je hier door op nieuw muziekaal terrein kan raken.

Ik ga hier wel mee klooien. Magenta is een python library waar ik wel een beetje mee overweg kan.
 
Het punt van AI is dat het niet creatief is. Als we er vanuit gaan dat creatieviteit het leggen van nieuwe verbanden is.
Het word pas creatief als jij zelf het algoritme maakt en een dataset bepaald.
Dus hoe 'artificial' word dat dan?

Uiteindelijk ga je dan uit het resultaat kiezen en daar gebruik je weer gevoel.
Dus ja kan me wel voorstellen dat je hier door op nieuw muziekaal terrein kan raken.
Ik zie AI als een instrument. B.v. net zoals het gebruik van een sequencer. Een sequencer is zelf niet creatief, maar misschien wel degene die deze gebruikt.
Ik denk dat het vaak de angst jegens AI is om misschien zelf overbodig te worden, net zoals de Engelse studio muzikanten dat waren post hier verder terug.
Naast dat men vaak bestaande muziek als invoer voor AI gebruikt, kan AI ook worden ingezet om je eigen 'handtekening' als componist te versterken.
Het gaat uiteindelijk om de vorm te vinden waarin je je comfortabel voelt om nieuwe dingen te ontdekken en verder te kunnen. Een hulpmiddel om je eigen creativiteit uit te bouwen, te vergroten en tot je kern te komen. Dit kan behoorlijk confronterend zijn waar je staat in dit onmetelijke veld dat muziek heet.
 
Ja @roland kuit daar ben ik het helemaal mee eens en is in lijn met mijn eerdere standpunt.
Net als een timmer mans werk niet door zijn hamer gemaakt word, en nieuw gereedschap nieuwe mogelijkheden bied.
Het blijft natuurlijk de timmeman die de richting bepaald.
AI ... bij echte AI is het de computer die de richting bepaald. Daarbij is het nog niet gelukt om ons te ontroeren.
 
Ik was 30 jaar geleden al geschokt over wat je met Band In A box kon doen (veel meer dan ik toen). Dat AI daar nog een dimensie aan toevoegd verbaast mij niet. Ik blijf er echter ver van, wat is anders de lol? Als je broodschrijver/producent bent is het wat anders, dan zou ik er geen twee keer over hoeven nadenken. Valsspelen? Ach, met al die stompzinnige drekherrie waar we nu mee worden overspoelt maakt dat toch geen hol uit?
 
Ieder natuurlijk zijn mening. Maar voor mij ligt er allemaal aan hoeveel van je eigen creativiteit je er instopt.
Je kunt natuurlijk hele jazz tracks in band in a box maken door alleen een akkoord progressie in te typen.
Daarna tof doen hoe vette muziek je maakt.... maar ja wie houd je dan voor de gek.

Maar Band in a box kan ook juist weer een jam partner zijn of je helpen je bestaande werken uit te breiden.
Ik ben nu bezig een album aan het schrijven en heb daar geen software voor nodig.
Dat zou de lol voor mij bederven.

Maar eerlijk van bv ableton push heb ik veel geleerd van scales en progressies.
Kan me voorstellen dat Band in a box ook er leerzaam kan zijn.
 
Natuurlijk bepaalt het talent de richting en het niveau van de muziek die gemaakt wordt.
Maar voor enige nuance; in veel gevallen is het gereedschap wel belangrijk natuurlijk, een goede pianist/keyboardspeler die redt het niet op een springy keyboardje van Akai of M Audio van 50 euro.
Om gevoel en nuance in je muziek te liggen moet het wel mogelijk zijn om die nuance ook op het instrument uit te drukken.
Nog even het verhaal van de timmerman; vroeger had ik als hobby meubelmaken maar om echt goede kastjes of tafels te maken waarbij het op mm's aankomt redde ik het niet met een zaagtafeltje van gamma.
Dan had ik toch een beetje professionele zaagtafel nodig en zo is het ook met instrumenten uiteindelijk; een goede zangeres heeft ook een behoorlijke microfoon nodig.
Ik zie al die electronische en digitale hulpmiddelen vooral als verlengstuk; soms maken ze dingen makkelijker of brengt het nieuwe mogelijkheden met zich mee en het begint met de persoon die het aanstuurt.
Als iemand bang is voor AI dan begrijpt die niet wat het is, behalve als je een job hebt die weinig creativiteit vergt en vooral op automatisme is beaseerd, dan kan je je zorgen maken.
 
Back
Top