Volume verschil

daar moet je je echt niet te veel zorgen over maken

sommige geluiden zijn gewoon zacht

niet gaan oppompen en over normalizen

dan gaat alle dynamiek weg

sinds mensen op een schermpje de wave kunnen zien is geluid er niet beter op geworden, op een of andere manier hebben ze automatisch de drang om het allemaal op hetzelfde level te krijgen.
 
Kan voor deze vraag geen 'stickie' komen waar dit wordt uitgelegd want deze vraag komt toch wel heel erg vaak voor.
 
Dit heeft alles met de luidheid van muziek te maken.

Luidheid is totaal wat anders dan Volume in decibells.
(voor wat meer technische uitleg klik hier)

Voor sommige muziekstijlen is het (helaas) vrij normaal geworden om alle dynamiek (= verschil tussen hardste en zachtste passage) uit een track weg te halen. Dit wordt voornamelijk met compressors / limitters gedaan.

Er zijn diverse verklaringen voor te vinden:
- Men wilt altijd het liedje hebben dat het hardst te horen is, omdat die dan het meeste opvalt. Dus van harder tot hardst platgecompressed (levert grotere geluidsdruk op). Zo werkt het ook met televisiecommercials.
- Op hele slechte geluidsinstallaties valt een 'platte track' toch beter op dan een dynamische.
- Als de muziek als achtergrondmuziek ergens wordt opgezet, 'moet' deze dan toch in zijn geheel goed hoorbaar blijven.
- In een lawaaiige omgeving (bv. in de auto) moet elke passage van de muziek goed hoorbaar blijven, zo weinig mogelijk volumeverschil dus. Dit is een van de redenen dat de radiozenders alles altijd helemaal platcompressen.

In sommige muziekstijlen leeft dit compressiefenomeen tot in het extreme door. Op zich niks mis mee, want zo creƫert de wil van de mens automatisch nieuwe muziekstijlen. In de elektronische muziek vooral is er een constante ontwikkeling waar te nemen die voortbloeit uit het misbruiken van geluidseffecten.

Natuurlijk zijn er nog talloze muziekstijlen / muzieksoorten, bijvoorbeeld klassieke muziek, of jazzmuziek, waarbij volumereducerdende middelen (zoals compressors) absoluut uit den boze zijn!
Deze muziek dient namelijk op een stereo installatie zo realistisch mogelijk als een live-uitvoering te klinken. Vandaar ook de grote dynamiek in deze muziek en zal het (om de dynamiek mogelijk te maken) een stuk zachter klinken dan een platgewalste houseplaat van de 538 dancesmash cd!

Natuurlijk heeft dit alles ook met mastering te maken. Een goede masteraar probeert van alle tracks op een album een soort 'familie' te maken, dezelfde luidheid, zelfde frequentie response (eq-curve) enz enz...
Bij een single-cd is het iets lastiger, want meestal heb je geen referentie aan andere tracks op dezelfde cd, dus is de enige referentie die van de boze platgecompresste buitenwereld. En natuurlijk wil de klant altijd: "hard, harder, hardst!".

Mijn mening is dat je het meest kunt genieten van muziek waar zeker wat dynamiek in zit (in jouw oren, niet zo hard op cd gezet). Als je er dan voor gaat zitten, dan maak je echt wat mee!
Platgecompressed wordt het toch wel op radio 538!
 
er is een verschil tussen volume en rms volume.
Als jij normalizeert dan pakt die de pieken als hardste en zet die tot 0 db
zet jij je normalizer op rms normalizatie dan zet die alles tot 0 db (neit altijd gewenst)

Aangezien iedere track andere pieken heeft krijg je dus het probleem dat alle tracks nogsteeds anders qua volume klinken ten opzichten naast elkaar.

Maar het is wat subgroover zegt.. laat gewoon flink wat headroom over en laad het masteren over aan iemand die het ook ECHT kan. Aangezien het een vak appart is.

Als je zelf wilt gaan normalizen dan raad ik je de L-series van waves aan.
 
Een klasgenoot tijdens mijn afstuderen op de HKU Audio Design heeft een hele goeie thesis geschreven over luidheid in de praktijk.

Misschien wel een hele goeie om "even" te lezen!
klik
 
Volgens mij heeft de waargenomen luidheid alles te maken met de RMS level. Als je iets normalized hebt, is de hele track/sample in zijn geheel opgepompt, totdat de pieken de 0 dB aanraken.
Maar als je vervolgens nog eens bijvoorbeeld een limiter daar overheen doet, of een compressor flink laat compressen, neemt de RMS waarde nog verder toe. (De pieken kunnen al niet meer harder). Als ik het me goed herinner, is de gemiddelde RMS waarde van de meeste commerciele nummers (afhankelijk van de stijl en uitzonderingen daar gelaten) zo'n -7 dB ten opzichte van het "plafond", oftewel 0 dB. Bij deze waarde is de dynamiek al behoorlijk vern**kt, maar dit is nu eenmaal de praktijk. Met een RMS meter (plug-in) kun je zo je luidheid matchen met een commerciele track. Maar dit kun je natuurlijk ook net zo goed met je gehoor doen ;)
 
Ik snap niet wat jullie onder normalizen verstaan. Volgens mij wordt alles evenredig verhoogd naar een instelbare maximum nivo, dus de dynamiek blijft volledig behouden. Is wel makkelijk tijdens het mixen, vertellen de stand van de faders ieg ook nog wat. Als het de dynamiek aantast wordt er meer gedaan dan alleen "normalizen". Normalizen op RMS nivo is volgens mij dan ook geen normalizen meer.
 
Lees anders even die scriptie van die dude. Daar staat ea duidelijk uitgelegd hierover.
 
Origineel geplaatst door fuse
Lees anders even die scriptie van die dude. Daar staat ea duidelijk uitgelegd hierover.
Over normaliseren wordt niet gesproken? :confused:
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Ik snap niet wat jullie onder normalizen verstaan. Volgens mij wordt alles evenredig verhoogd naar een instelbare maximum nivo, dus de dynamiek blijft volledig behouden. Is wel makkelijk tijdens het mixen, vertellen de stand van de faders ieg ook nog wat. Als het de dynamiek aantast wordt er meer gedaan dan alleen "normalizen". Normalizen op RMS nivo is volgens mij dan ook geen normalizen meer.

Nee, inderdaad je hebt gelijk. Normaal gesproken wordt bij normalizen de dynamiek nooit aangetast.

BWE-Pro heeft het over RMS-normalizen. Dat is niet iets normaals of iets dat standaard is, dat is gewoon een instelling in Soundforge. Het enige dat hierbij gebeurt is dat als er clipping optreed (en dat gebeurt bij vrij extreme waarden) er een compressor ingeschakeld wordt en deze tast uiteraard wel de dynamiek aan.

Bij RMS-normalizatie wordt naar de gemiddelde luidheid van een track (of een gedeelte ervan) gekeken en aan de hand van die waarde wordt de track in zijn geheel harder gezet (dus gewone normalizatie alleen de analyse van de track gebeurt op een andere manier). Omdat de RMS een gemiddelde waarde is, is er een grote kans dat de track zo hard gezet wordt dat deze gaat clippen, soundforge heeft daar een compressor/limitter aan toegevoegd om dit te voorkomen.

In mijn opinie: RMS-normalizatie = nutteloos!
In mijn opinie2: Normalizatie, niet doen!
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Over normaliseren wordt niet gesproken? :confused:

Dat bedoel ik. ;)
 
Back
Top