Roland Synthesizers eind jaren 80 / door de jaren 90 heen verschillen

Devin

Ingeburgerd
Lid sinds
7 februari 2021
Berichten
44
Locatie
Duitsland
Beste allemaal,

Ik vroeg mij af in hoeverre er andere waveforms/geluiden in de JD-800/JD-990/JD-08 zitten in vergelijking met bijvoorbeeld de JV Series?

In mijn hoofd heb ik het altijd als volgt (jaartallen mogelijk iets afwijkend):

D-Series (1987)
U-Series (1988/1989)
JD-Series (1991)
JV-Series (1992/1994)
XP-Series (1994/1996)
XV-Series (2000)

Nu weet ik dat de JD-Series erg populair zijn, maar ik ben zelf niet in bezit van iets van de JD-series en ik vroeg mij het volgende af:

- Wat kunnen de JD-Series qua sound palette (dus minus de real-time controls en andere mooie kenmerken van bijvoorbeeld een JD-800) toevoegen ten opzichte van andere Roland synthesizers uit die tijd en waarom het significant verschilt van bijvoorbeeld de JV-Series.

Interessant en tegelijkertijd verwarrend vind ik de overlappende factoren van sommige Roland synthesizers uit deze tijd. Op basis van wat ik in bezit heb kan ik eenvoudig de vergelijkingen maken op basis van wat ik hoor/ervaar. Met alles wat ik niet in bezit heb, en dus enkel over kan lezen, gaat dat lastig.

Bedankt alvast voor het lezen en ik kijk uit naar jullie reacties!

Groet, Devin
 
Ha, die link wou ik ook al posten. Inderdaad een van de beste overzichten.

Voor zover mij bekend is het belangrijkste verschil tussen de JD en JV serie dat de JD's uncompressed PCM samples en hogere samplerate DACs hebben en dus 'beter' klinken. De JV's gebruiken een soort MP3-achtige compressie. De latere JV's hebben echter wel veeeeeel meer PCM samples dus breder palette aan geluiden en zijn beter uit te breiden. De XV introduceert volgens mij wederom lossless PCM samples én stereo samples. De oude JD's en JV's zijn mono (de samples dan, je kunt wel pannen en de fx zijn stereo).
 
Check deze site eens donsolaris.com | Sound Design . Er is vanavond toch niks op TV
Hallo Vinnie en bedankt voor het delen van de link! Ik ken de website van de JV-series "familie boomstam". Ik zal eens kijken of er wat betreft mijn vraag meer over te vinden is! Vanavond is Juventus tegen Villarreal op TV. Mooiste club op aarde, die eerste dan :-)
 
Ha, die link wou ik ook al posten. Inderdaad een van de beste overzichten.

Voor zover mij bekend is het belangrijkste verschil tussen de JD en JV serie dat de JD's uncompressed PCM samples en hogere samplerate DACs hebben en dus 'beter' klinken. De JV's gebruiken een soort MP3-achtige compressie. De latere JV's hebben echter wel veeeeeel meer PCM samples dus breder palette aan geluiden en zijn beter uit te breiden. De XV introduceert volgens mij wederom lossless PCM samples én stereo samples. De oude JD's en JV's zijn mono (de samples dan, je kunt wel pannen en de fx zijn stereo).
Hey Nap, bedankt voor je informatie! Leuk om te weten! Zelf ben ik in bezit van een JV-1080 en een Roland XP-80 en wat expansiekaarten (ook in de vorm van een module: de MVS-1). Misschien dat de JD's dus puur gebaseerd op het geluid "beter" zouden kunnen klinken. Hoorde laatst, maar moet hier nog eens achterna, dat je op geen enkele manier de patches kunt bewaren op een computer. Hoorde al eerder dat het apparaat geen sysex mogelijkheid bevat, maar nu dus überhaupt geen mogelijkheid op iets naar een usb/harde schijf te zenden. Dat zou toch erg jammer zijn.
 
Hey Nap, bedankt voor je informatie! Leuk om te weten! Zelf ben ik in bezit van een JV-1080 en een Roland XP-80 en wat expansiekaarten (ook in de vorm van een module: de MVS-1). Misschien dat de JD's dus puur gebaseerd op het geluid "beter" zouden kunnen klinken. Hoorde laatst, maar moet hier nog eens achterna, dat je op geen enkele manier de patches kunt bewaren op een computer. Hoorde al eerder dat het apparaat geen sysex mogelijkheid bevat, maar nu dus überhaupt geen mogelijkheid op iets naar een usb/harde schijf te zenden. Dat zou toch erg jammer zijn.
Volgens mij kun je het patch-geheugen v/d JD-08 wel benaderen via USB. Hoe zou je anders je eigen patches moeten back-uppen of inladen?
Punt is dat ie het orginele sysex bank format v/d JD-800/990 niet kan inlezen


Voor de JX-08 zijn er ook al patches te koop; zelfde verhaal volgens mij.
 
Ha, die link wou ik ook al posten. Inderdaad een van de beste overzichten.

Voor zover mij bekend is het belangrijkste verschil tussen de JD en JV serie dat de JD's uncompressed PCM samples en hogere samplerate DACs hebben en dus 'beter' klinken. De JV's gebruiken een soort MP3-achtige compressie. De latere JV's hebben echter wel veeeeeel meer PCM samples dus breder palette aan geluiden en zijn beter uit te breiden. De XV introduceert volgens mij wederom lossless PCM samples én stereo samples. De oude JD's en JV's zijn mono (de samples dan, je kunt wel pannen en de fx zijn stereo).
Ik heb hier zowel JD990(3), als JV2080 en XV5050 in de rack hangen. Allemaal met Vintage Expansions. :D
Geen van hen gebruik ik multitimbraal. (want dan snoep je van het FX en zijn klanken anders)
Ze hebben allemaal hun eigen klank. Beter of slechter is (zinloos) voer voor interpretatie.
Persoonlijk stel ik het zo :

JD: Lush & Shimmer
JV: Dark & Honey
XV: Hifi & Sharp

Zo omschrijft DS het ook en is spot on.
Ik prefereer ook de JV2080 boven 1080, maar enkel omwille van het grotere display wat editing een pak makkelijker maakt.
Gezien de nu nog gunstige prijzen voor JV en XV... BUY now. Much bang for the buck!
 
Zo omschrijft DS het ook en is spot on.
Ik prefereer ook de JV2080 boven 1080, maar enkel omwille van het grotere display wat editing een pak makkelijker maakt.
Gezien de nu nog gunstige prijzen voor JV en XV... BUY now. Much bang for the buck!
Ja, ik vind de JV2080 ook de tofste uit de JV serie. Dat grote display en al die sounds en expansion slots. Echt een beest. Ben ook nog steeds zeer tevreden met mijn (maxed out) XV-5080 die ik heb overgehouden na mijn JV-880/1080/2080/Integra-7 avonturen.

Ze zijn nog steeds voor goede prijzen te vinden en, zeker met een editor, leuk om mee te werken en ze klinken geweldig. Ik beveel ze van harte aan.
 
Ik heb nog de D-110 met zeldzame Valhalla kaart en JV880 met pop expansion. Ze klinken allebei geweldig. Ergens gelezen dat de JV880 de best klinkende Roland module is maar dat zal mogelijk iemands subjectieve mening zijn. Ik heb ze nog steeds vanwege het fantastische typische oude Roland basisgeluid en de enorme programmeermogelijkheden (gelukkig zijn er inmiddels gratis editors). Veel duurdere apparaten met heel veel mogelijkheden zijn in de loop van de jaren de revue gepasseerd en weer verkocht. Deze 2 prachtige modules heb ik gelukkig nog steeds, alhoewel ze bijna niets meer kosten.
 
Back
Top