Masteren van een track: EQ, Compressie en....

Als het allemaal in de mix zou zitten (waar ik het overigens helemaal mee eens ben! ;-) ) waarom zou je dan nog naar een mastering engineer sturen? :D


Goed punt.
Paradoxaal genoeg, juist als je vindt dat jouw mix geen mastering nodig heeft, dan zou je het naar een ME mogen sturen en zodra je merkt dat je je gaat lopen verontschuldigen voor jouw mix, in de trant van; "..eh, het moet nog gemastered worden....", dan is het terug naar de mix tafel.

Gewoon mixen alsof er geen mastering bestaat.

Mastering zou een mix hoogstens een paar procentjes BETER kunnen maken, maar mastering kan een mix niet GOED maken.
En een paar procentjes op een slechte mix is nog steeds slecht.

Dat een ME soms fouten/slordigheden in een mix kan corrigeren, betekent niet dat dàt de functie van mastering is.
 
Goed punt.
Paradoxaal genoeg, juist als je vindt dat jouw mix geen mastering nodig heeft, dan zou je het naar een ME mogen sturen en zodra je merkt dat je je gaat lopen verontschuldigen voor jouw mix, in de trant van; "..eh, het moet nog gemastered worden....", dan is het terug naar de mix tafel.

Gewoon mixen alsof er geen mastering bestaat.

Mastering zou een mix hoogstens een paar procentjes BETER kunnen maken, maar mastering kan een mix niet GOED maken.
En een paar procentjes op een slechte mix is nog steeds slecht.

Dat een ME soms fouten/slordigheden in een mix kan corrigeren, betekent niet dat dàt de functie van mastering is.

Snap wat je zegt! :)

Zelf probeer ik te begrijpen wat er dan steeds bedoeld word met :
Mastering is niet voor iedereen weg gelegd.
Mastering is een vak apart.
Mastering goed onder de knie krijgen is een proces van jaren/tientallen jaren.
Mastering zorg voor de laatste shine/bling bling
Zonder goede mastering geen tophit/product

Is mastering dus eigenlijk overgewaardeerd?
 
Toch is het klaarmaken voor een bepaald medium wel een belangrijke schakel, en laten we de radio (met zijn subtiele (:D) compressie/limiting chain niet vergeten..)
Zo kwam ik erachter (dankzij een luistersessie en wat processing van Pimpampeter) dat de vocalen gewoon niet overeind zouden blijven.. zijn wel wat zacht gemixed (op verzoek van de zanger) maar klinkt nu met wat milde compressie prima :)
Daar ga ik nu nog aan werken met wat ducking van partijen die de vocals in de weg zitten... eigenlijk dus een mixprobleem.. maar een goede masteraar zal deze tip ook gegeven hebben waarschijnlijk.. ":)
 
Snap wat je zegt! :)

Zelf probeer ik te begrijpen wat er dan steeds bedoeld word met :
Mastering is niet voor iedereen weg gelegd.
Mastering is een vak apart.
Mastering goed onder de knie krijgen is een proces van jaren/tientallen jaren.
Mastering zorg voor de laatste shine/bling bling
Zonder goede mastering geen tophit/product

Is mastering dus eigenlijk overgewaardeerd?

Waarschijnlijk kan je op alle vragen ja en nee antwoorden.

Ik hoor toch vaak producties die te veel compressed zijnof de snare te hard in de mix ligt.
Nu ga ik mij op glad ijs begeven.
luister eens eerst naar het nummer van Depech Mode, Enjoy the silence en daarna Personal jezus. Je zult een groot verschil horen in sound ook al zijn beide op de zelfde verzamelaar uit gebracht op de zelfde cd.

De ene is veel meer compressed dan de andere de ene klinkt een beetje mudd en de andere clean. mss is de ene meer voor de radio gemaakt en de andere alleen voor cd. Je zou kunnen spreken van een masteraar fout want ze moeten dan op 1 cd een beetje het zelfde klinken.

Het zou ook kunnen dat Enjoy the silence met een Fairchild 670 is gemaakt omdat ze dat gewoon net even in de studio hadden? Maar eerder vraag mij telkens weer af waarom dat ze dat nou zo hebben gedaan.
 
Waarschijnlijk kan je op alle vragen ja en nee antwoorden.

Ik hoor toch vaak producties die te veel compressed zijnof de snare te hard in de mix ligt.
Nu ga ik mij op glad ijs begeven.
luister eens eerst naar het nummer van Depech Mode, Enjoy the silence en daarna Personal jezus. Je zult een groot verschil horen in sound ook al zijn beide op de zelfde verzamelaar uit gebracht op de zelfde cd.

De ene is veel meer compressed dan de andere de ene klinkt een beetje mudd en de andere clean. mss is de ene meer voor de radio gemaakt en de andere alleen voor cd. Je zou kunnen spreken van een masteraar fout want ze moeten dan op 1 cd een beetje het zelfde klinken.

Het zou ook kunnen dat Enjoy the silence met een Fairchild 670 is gemaakt omdat ze dat gewoon net even in de studio hadden? Maar eerder vraag mij telkens weer af waarom dat ze dat nou zo hebben gedaan.

Zeker wat glad ijs, maar dat ga ik dan ook even doen.

Ten eerste komt dit volgens mij omdat deze twee nummers in twee verschillende studio's zijn opgenomen en door twee verschillende mix-engineers gemixt: https://en.wikipedia.org/wiki/Violator_(album).

Ten tweede, er zijn andere mix-keuzes gemaakt, bij de een staat er de snare er (soms) hard in en bij de andere zijn het o.a. toms. naast de vocalen etc.

Enfin ontopic: Eens met dat je nooit tevreden zult zijn over een mix en dat het beter is om zaken af te ronden en verder te gaan werken aan een nieuwe track. Masteren kun je beter door iemand anders laten doen en maak je geen illusies, de master-engineer zal niet je mixwerk kunnen verbeteren met 50%, sterker nog, dat is het ook niet het doel van de mastering-engineer. Mocht de master-engineer roepen dat er wat aan de mix gesleuteld kan worden, dan kun je dat of zelf doen, of als je geen tijd hebt eens uitbesteden aan een mix-engineer. Wellicht steek je er dan zelf ook meer van op.
 
Laatst gewijzigd:
Snap wat je zegt! :)

Zelf probeer ik te begrijpen wat er dan steeds bedoeld word met :
Mastering is niet voor iedereen weg gelegd.
Mastering is een vak apart.
Mastering goed onder de knie krijgen is een proces van jaren/tientallen jaren.
Mastering zorg voor de laatste shine/bling bling
Zonder goede mastering geen tophit/product

Is mastering dus eigenlijk overgewaardeerd?


Ik begrijp jou ook helemaal.
Al die punten, op het laatste na (wat IMO onzin is), gelden voor elk vak; voor zingen, gitaar spelen, mixen..., noem maar op.
Hoe vaak hebben wij (vroeger) geen opmerkingen gehoord als; "...je moet nooit jouw eigen muziek mixen...", of ..."laat het spelen/zingen maar over aan een professional...", etc.; maar dan deden wij het toch en uiteindelijk, met vallen en opstaan, er toch goed in geworden?

ME's hebben er vaak een handje van om zich te profileren alsof zij AANGEBOREN "gouden oren" hebben, of zo, die niemand anders heeft.
Dit 'leave it to the professionals' mantra die nog, maar niet voor erg lang meer ( opkomst DIY mastering) hangt rond het masteren, doet het belangrijker lijken dan het HOEFT TE ZIJN.

Het probleem (met DIY mastering) is nu helaas wel dat mastering als een excuus en/of remedie gezien wordt voor een slechte mix.
Vaak hoor je mensen praten over mastering, terwijl ze niet eens weten hoe een compressor of limiter werkt, etc., of een fatsoenlijke mix kunnen maken en op oordopjes "produceren".

Dus jouw voornoemde punten gelden voor mastering, net als voor elk ander vak; en net als elk ander vak kun je dat, met hard werken en een beetje aanleg, ook leren en er zelfs goed in worden. :)

Mastering is niet per sé overgewaardeerd, maar wel te pas en te onpas opgevoerd in situaties die niet eens mastering gerelateerd zijn.
 
"Ten eerste komt dit volgens mij omdat deze twee nummers in twee verschillende studio's zijn opgenomen en door twee verschillende mix-engineers gemixt:"

Maar dat was nou net de taak van de masteraar die alle compressie er af gooit en dan weer nivellereerd tot een zelfde soort brei. Maar hier hebben ze gewoon de boel op een verzamel cd gegooid en gedacht doei. :okdan: money prikker!
Maar wel grappig om te lezen van jouw link dat je dat enorm hoort.
Ik erger mij er wel een beetje aan maar dat is mijn probleem haha.
 
Laatst gewijzigd:
"Ten eerste komt dit volgens mij omdat deze twee nummers in twee verschillende studio's zijn opgenomen en door twee verschillende mix-engineers gemixt:"

Maar dat was nou net de taak van de masteraar die alle compressie er af gooit en dan weer nivellereerd tot een zelfde soort brei. Maar hier hebben ze gewoon de boel op een verzamel cd gegooid en gedacht doei. :okdan:
Maar wel grappig om te lezen dat je dat enorm hoort.
Ik erger mij er wel een beetje aan maar dat is mijn probleem haha.

Ik snap dat je je eraan ergert, maar de masteraar kan er geen compressie vanaf gooien als het erop zit. Het zat er of op of niet, dat weet ik ook niet, maar de mix is voornl anders door de andere mix engineer... wel goed dat je het hoort ;-) :okdan:
 
Ik snap dat je je eraan ergert, maar de masteraar kan er geen compressie vanaf gooien als het erop zit. Het zat er of op of niet, dat weet ik ook niet, maar de mix is voornl anders door de andere mix engineer... wel goed dat je het hoort ;-) :okdan:

Sommige hardware producenten beweren dan weer anders... zoals hier SPL over de Kultube stereo compressor: Unique decompression mode
https://spl.info/en/products/processing/kultube/overview.html
Geen idee of het werkt hoor, maar ik had het recent eens gezien toen ik me wat meer in de Kultube verdiepte.
 
Sommige hardware producenten beweren dan weer anders... zoals hier SPL over de Kultube stereo compressor: Unique decompression mode
https://spl.info/en/products/processing/kultube/overview.html
Geen idee of het werkt hoor, maar ik had het recent eens gezien toen ik me wat meer in de Kultube verdiepte.

Cool! Ben alleen wel wat sceptisch daarover in de zin dat het vast weer dynamiek terug kan brengen maar ik geloof niet dat het weer precies wordt wat het was voordat de originele compressie erop zat. Maar goed, de mix is gewoon anders in dit voorbeeld en dat komt vooral door de andere set oren :)
 
Decompressie/expander kan je heel goed gebruiken om meer punch aan iets te geven. En daar wordt het vaak ook voor gebruikt. Niet om terug te gaan naar een situatie voor compressie.
 
Back
Top