Masteren van een track: EQ, Compressie en....

Een de-esser is in het leven geroepen om sissende medeklinkers te bedaren in vocalen, bijvoorbeeld 's', 'ch'... Dat zo'n tool te gebruikt wordt tijdens het 'masteren', geeft alleen maar te kennen dat de mixengineer zijn werk niet goed heeft gedaan. Buiten het feit dat zo'n tool gewoonweg niet geschikt is voor masteren.

Mixen en masteren is een wereld van verschil. Een goeie mix wordt beter na het masteren, mits degene weet wat die doet. Een slechte mix blijft een slechte mix, ongeacht wie het mastert. Soms is het zelfs zo dat een goeie mix niet eens gemastert hoeft te worden.

Wisten jullie dat een oude track van Michael Jackons (weet ff niet meer welke, Thriller geloof ik?) pas na zo'n 90 mixen, een definitieve eruit kwam?
 
Sinds vrijwel overal loudness normalization wordt toegepast heeft het geen zin meer om een letterlijke wall of sound te bouwen. Plugins als Meterplugs Perception en Dynameter of Nugen Mastercheck Pro zijn inmiddels onmisbaar bij het masteren. It's all about LUFS these days.

Blij dat ik dit nog even meepik.. :) Heb dit aleens een paar jaar terug gelezen toen je feedback op een mix gaf volgens mij .. ;)
Dit verklaard ook deels die grote verschillen die ik afentoe in geluidswolkjes zie als ik bv iets van Spotify in mijn DAW record.. :D

Ik heb nu een freeware plugin van Youlean geïnstalleerd, en geeft die geeft ook LUfs weer.. :okdan:

 
Ben een beetje aan experimenteren met die plug-in hierboven..
Het is dus zo dat ie een complete song meet.. heb wat van YT opgenomen en gekeken en het klopt precies.. hij komt op -14LUFs uit aan het eind..
Het gekke is dus als ik een klein stukje instart, daar waar het vol gas gaat, de waarde veel hoger eindigt als dat je er een rustig stuk voor hebt.. eigenlijk kun je dus je output verhogen door veel volumeverschil tussen thema's te hebben :D

Het wolkje bv hieronder komt op -14LUFS uit, de ideale waarde voor zover ik heb begrepen.. de multiband compressor werkt aan het eind een beetje, daar waar de snare en kick erin komen + een beetje limiting.. daarvoor is het vrij tam.. maar dit zal dus net zo hard blijven klinken als ie op YT oid wordt geupload..
terwijl als ik de laatste drie thema's (waar de compressor begint te werken) afspeel hij op -12 uitkomt. Iets vergelijkbaars qua output zal dus zachter zal klinken.. best bizar.. :)

attachment.php
 

Attachments

  • Opbouwend wolkje.jpg
    Opbouwend wolkje.jpg
    94 KB · Bekeken: 118
Laatst gewijzigd:
Het begint uiteraard allemaal bij je opnames, je moet de artiest overhalen om zo hard mogelijk in de microfoon te zingen om de signal to noise ratio zo minimaal mogelijk te houden, sommige artiesten noemen het dan grunten maar dat is waar het zoal om draait.

daarna kan je met plugins nog wel wat bitclipping toepassen :okdan:
 
Het begint uiteraard allemaal bij je opnames, je moet de artiest overhalen om zo hard mogelijk in de microfoon te zingen om de signal to noise ratio zo minimaal mogelijk te houden
Dan scheelt er wat met je chain.
Als dat het uitgangspunt van een opname is ben je imho niet goed bezig...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Het begint uiteraard allemaal bij je opnames, je moet de artiest overhalen om zo hard mogelijk in de microfoon te zingen om de signal to noise ratio zo minimaal mogelijk te houden, sommige artiesten noemen het dan grunten maar dat is waar het zoal om draait.

daarna kan je met plugins nog wel wat bitclipping toepassen :okdan:

Das de manier ja. Want gevoel in n plaat: Wie heeft dat nou nodig. Haha.

Maar even serieus: Waarom maakt iedereen zich ook alweer zo druk over hoe hard n plaat moet klinken? Ik produceer nu voor mn beroep al n jaartje of 10, en ik moet eerlijk zeggen dat ik NOG NOOOIT! gekeken heb hoe hard n plaat is. Nooit metering oid toegepast of wat dan ook. Door de jaren heen heb ik wel geleerd om in mn mixen een consequent klankbeeld te creeeren. Dat wijkt van productie tot productie maar millimeters af, terwijl alle platen wel vanaf niets opgebouwd worden. Geen template-ridder zeg maar.

Moet t geoptimaliseerd worden: Stuur t naar n mastering studio.

Maar mix gewoon goed, en consequent. De-essers op je mixbuss en dat soort onzin: fouten in je mix. Dus: in je mix oplossen.

Waarom iets fixen in n stereo file als je het in je mix kan doen?

Leer goed mixen. Ga op je bek, liefst heel vaak. Dan leer je. Maak af wat je begint. Leer het hele proces van muziek maken. Geen Snippet-schieter...
 
Moet t geoptimaliseerd worden: Stuur t naar n mastering studio.
Dat is de allerbeste tip.. maar niet erg interessante info in een mastering-technisch draadje :)

Maar.. we zijn er na allerlei tips over recording en mixing uit. De mix en opnames moeten gewoon goed zijn. Alles heeft een fijn plekje in de mix.. geen dingen die elkaar op de frequentieschaal in de weg zitten.. en de vocalisten en instrumentalisten moeten gewoon het zware werk doen! :D
Ik vraag me trouwens ook af waarom een zanger zo hard mogelijk moet zingen sinds 32bit float opnames. Waar de overspraak van de hoofdtelefoon tig keer harder te horen is in de opname dan de noisefloor van de mic chain..
Of zet je de zanger(es) in een dwangbuis en maak je altijd even een extra opname zonder zang, om de overspraak later in tegenfase mee weg te cancelen? :D

Tips die ik nuttig vond.
- Het afstemmen van meerdere files (voor de single, EP of het album) zodat het bij elkaar past in opbouw of als totaalplaatje.
-Welke geluidsdrager? of welk audio platform gaat het op gebruikt worden, aangezien er bij die laatste optie een bepaalde reserve voor pieken aanwezig is en het dus geen zin heeft gebruik te maken van maximale headroom.
- Natuurlijk moet de klankkleur goed zijn op een gemiddeld geluidssysteem maar dat is vanzelf sprekend.

Maar wat is nu die techniek erachter? Of houdt het bij een deftige EQ sessie en wat (multi-band) compressie, in een daarvoor speciaal ingerichte afluisterruimte waar alles tot in detail te horen is op?
Ik vrees dat de gemiddelde masteraar het ook te druk heeft om hier te reageren.. (als ze hier al komen).. :)
Het aanhalen van de De-Esser was wat dat betreft wel interessant misschien.. want.. in feite is dit gewoon een dynamisch EQ toch? Een multi-band compressor kan, zelfs als ie redelijk mild is ingesteld ook al onaangename pieken uit het mid-hoog halen.. net als een de-esser zou doen.

En dan blijft er nog het gissen naar het automaten van zaken.. (liften van thema's)
Misschien is het een ietwat impertinente vraag.. maar is er misschien iemand die de voor en na resultaten (van een paar thema's in een track) ter vergelijking heeft? Ik ben daar zo benieuwd naar :)
Of een linkje van de master op Spotify (oid) mag ook, (en een (PB) wetransfer file :))
 
Laatst gewijzigd:
Dat is de allerbeste tip.. maar niet erg interessante info in een mastering-technisch draadje :)

Maar.. we zijn er na allerlei tips over recording en mixing uit. De mix en opnames moeten gewoon goed zijn. Alles heeft een fijn plekje in de mix.. geen dingen die elkaar op de frequentieschaal in de weg zitten.. en de vocalisten en instrumentalisten moeten gewoon het zware werk doen! :D
Ik vraag me trouwens ook af waarom een zanger zo hard mogelijk moet zingen sinds 32bit float opnames. Waar de overspraak van de hoofdtelefoon tig keer harder te horen is in de opname dan de noisefloor van de mic chain..
Of zet je de zanger(es) in een dwangbuis en maak je altijd even een extra opname zonder zang, om de overspraak later in tegenfase mee weg te cancelen? :D

Tips die ik nuttig vond.
- Het afstemmen van meerdere files (voor de single, EP of het album) zodat het bij elkaar past in opbouw of als totaalplaatje.
-Welke geluidsdrager? of welk audio platform gaat het op gebruikt worden, aangezien er bij die laatste optie een bepaalde reserve voor pieken aanwezig is en het dus geen zin heeft gebruik te maken van maximale headroom.
- Natuurlijk moet de klankkleur goed zijn op een gemiddeld geluidssysteem maar dat is vanzelf sprekend.

Maar wat is nu die techniek erachter? Of houdt het bij een deftige EQ sessie en wat (multi-band) compressie, in een daarvoor speciaal ingerichte afluisterruimte waar alles tot in detail te horen is op?
Ik vrees dat de gemiddelde masteraar het ook te druk heeft om hier te reageren.. (als ze hier al komen).. :)
Het aanhalen van de De-Esser was wat dat betreft wel interessant misschien.. want.. in feite is dit gewoon een dynamisch EQ toch? Een multi-band compressor kan, zelfs als ie redelijk mild is ingesteld ook al onaangename pieken uit het mid-hoog halen.. net als een de-esser zou doen.

En dan blijft er nog het gissen naar het automaten van zaken.. (liften van thema's)
Misschien is het een ietwat impertinente vraag.. maar is er misschien iemand die de voor en na resultaten (van een paar thema's in een track) ter vergelijking heeft? Ik ben daar zo benieuwd naar :)
Of een linkje van de master op Spotify (oid) mag ook, (en een (PB) wetransfer file :))

Wat je mist is ERVARING. Niet meer en niet minder. Er is geen "gouden tip voor een perfecte mix/master"

Wat je gaat helpen is:

- Goede opnamen (en dan ook ECHT goede opnamen)
- Een zeer goede afluistering waarop alle details te horen zijn
- Een zeer goed aangepaste akoestische ruimte (ook voor de opnamen)

Stuur je track ns door. Eens kijken wat er nou eigenlijk aan mist.

Enne: tips over "zo hard mogelijk zingen" en dat soort onzin, meteen vergeten. 32 bit intern is leuk, maar ook niet heilig. Als t je op 16 bit 44.1khz niet lukt, lukt t je zeker niet op 32 bit 192 khz ofzo.

Vergeet die de-esser ook. Perfect op n kanaal, maar op mn mix. Man man. Fix it in de mix.
 
Natuurlijk ben ik het ook eens met bovenstaande... oefening baart kunst.. maar iedereen mixt ook weer op zijn manier.. en is ook per genre verschillend..

Uiteindelijk ben ik nog steeds geïnteresseerd (en meerdere mensen die dit topic ooit bezoeken, opzoek naar mastering technieken), naar datgene wat er nog meer is naast EQ, compressie en limiting. Het LUFS verhaal is sowieso al goed om mee te nemen voor een ieder die dingen op YT upload.
En ben ook nog steeds nieuwsgierig naar dat liften van thema's.. al vermoed ik nu dat dit toch wat meer voor minder dynamische (dance-achtige) tracks opgaat??

@Pimpampeter: Ik stuur je wel even een linkje. :mega:
 
En ben ook nog steeds nieuwsgierig naar dat liften van thema's.. al vermoed ik nu dat dit toch wat meer voor minder dynamische (dance-achtige) tracks opgaat??

Ik kan me niet voorstellen dat dit iets is wat in de mastering nog realiseerbaar is. Dat zul je volgens mij echt in de mix moeten doen. Bij masteren ben je echt beperkt tot een paar tools zoals EQ, en daar pak je (net als bij de eerder genoemde de-esser) alle instrumenten/klanken in je mix mee die in dat frequentiebereik zitten.
De-essing (tegen -s klanken en voor sommigen dus blijkbaar om de 'scherpte' van bekkens eraf te halen) en het 'liften van thema's' is echt een taak om in de mix te doen.

Bedenk altijd: een hele goede mix hoeft niet meer gemasterd te worden.
Alles wat je in de mix kunt oplossen, moet je daar oplossen.

Een thema 'liften' kun je in de mix het beste realiseren met het omlaag brengen van volumes van andere 'in de weg zittende' partijen, zodat het thema meer ruimte krijgt. En eventueel iets volume boosten tijdens een belangrijke passage. Als het maar niet te hard wordt ten opzichte van de rest. Maar je kunt beter iets weglaten, dan er teveel instoppen.
En vergeet de panning niet als mixing-tool.....

Maar ik val geloof ik in herhaling :D
 
Opname techniek is alles. Eigenlijk moet je na tracking alles op unity kunnen zetten en dan moet het met panning al redelijk klinken. Als je bij tracking beslist dat problemen in de mix moet fixen ben je niet goed bezig. Dus zorg dat elk kanaal los al goed klinkt voordat je überhaupt gaat mixen.

En ervaring is niet 20 jaar hobbyen op je zolderkamer. Het kan wel maar als je niet echt op je bek gaat door slechte mixen uit te brengen wordt je niet gepusht om het volgende keer wel goed te doen en je echt te verdiepen in de materie.

Op YouTube zijn er veel grootmeesters die van alles uitleggen. Dat is heel leerzaam. En pas op met beunhazen en prutsers op YouTube. Ik zie echt te veel mensen met dikke outboard gear die 15 minuten met een kick drum bezig zijn in een niet acoustisch aangepaste ruimte waardoor je helemaal niet hoort wat je precies doet.

En een dynamische eq of d-essing gebruik je alleen bij een master als je niet terug kan naar de mix.
 
Als het allemaal in de mix zou zitten (waar ik het overigens helemaal mee eens ben! ;-) ) waarom zou je dan nog naar een mastering engineer sturen? :D
 
Als je afluistering niet goed is misschien? Geen sublaag kunnen waarnemen.. of tekort/teveel hoog in een mix gestopt. :)
En wellicht nog meer.. maar goeie vraag dus :D
 
Mijn eerste post ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Dus als je goed kan mixen is het beste gek als je zelf je mastering niet zou kunnen doen?

Het is dus meer het klaar maken voor een bepaald medium. Dat zijn technische gegevens.

Vinyl/CD
Streaming diensten
Verkoop portals (Itunes, beatport, spotify)
 
Dus als je goed kan mixen is het beste gek als je zelf je mastering niet zou kunnen doen?

Het is dus meer het klaar maken voor een bepaald medium. Dat zijn technische gegevens.

Vinyl/CD
Streaming diensten
Verkoop portals (Itunes, beatport, spotify)

zo denk ik er ook over. :L

en meer nivelleren van tracks.

Vinyl of

Cd als dat nog bestaat? of

Streaming meerdere soorten MP3 versies. en natuurlijk WAv en aanverwanten.
 
Back
Top