Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door dr.DRé
Hoi wat zou k aan mijn setup kunnen moeten veranderen om het wat spannender te maken. ik maak zo iets als tussen space rock en techno en old skool drum &bass

mijn setup is
tr-808 voor drums blijft :D voor de dommeriken die het zich dit afvragen.
sh-101 voor bass, ms-10 voor wirdo geluiden, Prodigy voor space geluiden, electrische gitaar voor riffs, fm7 voor pads en strings, fr-777 ook voor bass, opnamen doe ik met een yamaha aw16g

mijn budget is eigenlijk weinig, alles wat er af gaat moet in het zelfde budget passen.

De sh101, ms10 en prodigy zou ik zeker houden (omdat ze samen een interessant klankenpallet geven) en
de tr808 wil je blijkbaar zelf absoluut houden dus die blijft ook (alhoewel je daar tegenwoordig "silly money"
voor kan krijgen waar je veel andere, veelzijdiger gear voor kan kopen).

Ik zie dat je een softsynth hebt maar audio opneemt op een aw16g. Dat zou ik andersom doen:
Audio zou ik opnemen en masteren op een computer (meer features en beter kwaliteit) maar
synths zou ik hardware houden dus weg met de aw16g en fm7 en welkom yamaha dx200.

Ondertussen heb je al aardig wat stepsequencers en analoge synths dus die fr777 is wat te veel overlap.
Die zou ik dan ook vervangen door een volwaardige sequencer (eventueel met ingebouwde sampler):
mpc1000 of een rs7000 (of desnoods een RM1x).

Ik zie wel geen info over mengerds, fx en monitors...
 
Origineel geplaatst door r.5
De sh101, ms10 en prodigy zou ik zeker houden (omdat ze samen een interessant klankenpallet geven) en
de tr808 wil je blijkbaar zelf absoluut houden dus die blijft ook (alhoewel je daar tegenwoordig "silly money"
voor kan krijgen waar je veel andere, veelzijdiger gear voor kan kopen).

Ik zie dat je een softsynth hebt maar audio opneemt op een aw16g. Dat zou ik andersom doen:
Audio zou ik opnemen en masteren op een computer (meer features en beter kwaliteit) maar
synths zou ik hardware houden dus weg met de aw16g en fm7 en welkom yamaha dx200.

Ondertussen heb je al aardig wat stepsequencers en analoge synths dus die fr777 is wat te veel overlap.
Die zou ik dan ook vervangen door een volwaardige sequencer (eventueel met ingebouwde sampler):
mpc1000 of een rs7000 (of desnoods een RM1x).

Ik zie wel geen info over mengerds, fx en monitors...
ja sorrie r.5 ik heb al een yamaha Dx7 ook een fm7 denk idd dat ik die er uit ga mieteren. mijn fxen gaan er zo ie zo al uit en mijn mx8000 ook dus het word verkopen.
:koffie: andre
 
Origineel geplaatst door dr.DRé
ja sorrie r.5 ik heb al een yamaha Dx7 ook een fm7 denk idd dat ik die er uit ga mieteren. mijn fxen gaan er zo ie zo al uit en mijn mx8000 ook dus het word verkopen.
:koffie: andre

Ik zou zeker niet meer dan 1 FM synth houden. Ik weet niet wat je prefereert: toetsen (DX7) of step sequencer (DX200).

Zelf zou ik zowel de aw als de mx de deur uitdoen en een vervangen door een beter mengerd + audio interface en recorden+masteren op een computer. Misschien zijn die nieuwe yamaha n-mengerds iets voor je of een 01x?

Ik zou wel minstens 1 dedicated multi-FX unit houden want een synth zonder FX is soms toch maar dunnentjes. Ook nog een kleine reverb en compressor lijken me essentieel.
 
Mag ik even inbreken in een actieve thread?

Mag ik even inbreken in een actieve thread?

Ik zie heel vaak de combinatie van een hardware sequencer (yamaha's, akai's, etc.) met PC-recording. Maar is het niet veel slimmer om gewoon je opname-software ook als MIDI-sequencer te gebruiken?

Blijkbaar dus niet, want anders gebeurde deze combinatie niet zoveel.

Dus eigenlijk is mijn vraag: waarvoor gebruiken jullie je hardware-sequencer in een setup van PC-recording met MIDI-aansturing? Of is de hoofd MIDI-aansturing vanuit de PC en gebruiken jullie je hardware sequencers om, getriggerend vanuit de PC met MTC of zoiets, alleen drums aan te sturen?

Graag reactie,
Pjeut.
 
Origineel geplaatst door r.5
Ik zou zeker niet meer dan 1 FM synth houden. Ik weet niet wat je prefereert: toetsen (DX7) of step sequencer (DX200).

Zelf zou ik zowel de aw als de mx de deur uitdoen en een vervangen door een beter mengerd + audio interface en recorden+masteren op een computer. Misschien zijn die nieuwe yamaha n-mengerds iets voor je of een 01x?

Ik zou wel minstens 1 dedicated multi-FX unit houden want een synth zonder FX is soms toch maar dunnentjes. Ook nog een kleine reverb en compressor lijken me essentieel.
erg bedankt voor je feedback r.5
 
Toch even...

Toch even...

...een aparte thread maken?

De vraag dus; in een setup met zowel PC-recording (en MIDI-sequencing) én een hardware-sequencer, waarvoor worden beiden gebruikt? Maw. wat laat je aan de software-sequencing over en wat laat je door de hardware-sequencer doen?

Graag reactie.


Groeten,
Pjeut.
 
Om het misschien te concretiseren...

Om het misschien te concretiseren...

...Ik heb zelf geen volwaardige PC, dus PC-recording zit er niet in. Ik werk met een tweetal oude HD-recorders.
Daarnaast heb ik een RM1x als MIDI-master. Met die chaining van patterns kan ik hele songs vastleggen, en mijn stijl is melodieuse rock/pop.
Dus, voor het vastleggen van songs/hele muzikale stukken heb ik geen software sequencer nodig; dit werkt prima bij zo'n RM1x die toch eigenlijk meer voor MIDI-snaps is bedoeld. Maar als je ook nog PC-sequencing hebt; waar gebruik je die hardware-sequencer dan nog voor? Een RM1x in ieder geval vast niet voor de interne geluiden.
 
Re: Om het misschien te concretiseren...

Re: Om het misschien te concretiseren...

Origineel geplaatst door pjeut
Een RM1x in ieder geval vast niet voor de interne geluiden. [/B]

Jawel hoor. De RM1x kan best goede geluiden produceren (vooral percussie), vooral als je op zoek bent naar wat gritty lo-fi sounds en de interne effecten goed gebruikt.

De RM1x kan een stuk wildere sounds maken dan je misschien zou verwachten. Luister maar eens naar deze track uit 2000 die in 1 take direct (live) is opgenomen vanaf de RM1x zonder EQ/effecten etc. De kick is dramatisch slecht en wordt behoorlijk overschaduwd door de rest (het geheel is ook slecht gemixed hoor, zoals ik al zei zonder EQ/effecten), maar ik vind de overige percussie nog steeds goed klinken, vooral die gefokte bongo's.

Of je deze track nu leuk vind of niet (technisch gezien mankeert er sowieso genoeg aan, MP3 kwaliteit is ook niet super), het is toch andere koek dan de standaard RM1x presets doen vermoeden lijkt mij.

Overigens heeft een hardware sequencer altijd wel zijn nut. Om even een baslijntje of percussietrackje te maken bijvoorbeeld. Of voor de keren dat je het live-gevoel wilt houden en de hardware sequencer gebruikt om patterns te triggeren en die MIDI info vervolgens weer in je sequencer opneemt om na te bewerken.
 
Re: Re: Om het misschien te concretiseren...

Re: Re: Om het misschien te concretiseren...

Origineel geplaatst door Napole0n
Jawel hoor. De RM1x kan best goede geluiden produceren (vooral percussie), vooral als je op zoek bent naar wat gritty lo-fi sounds en de interne effecten goed gebruikt.

De RM1x kan een stuk wildere sounds maken dan je misschien zou verwachten. Luister maar eens naar deze track uit 2000 die in 1 take direct (live) is opgenomen vanaf de RM1x zonder EQ/effecten etc. De kick is dramatisch slecht en wordt behoorlijk overschaduwd door de rest (het geheel is ook slecht gemixed hoor, zoals ik al zei zonder EQ/effecten), maar ik vind de overige percussie nog steeds goed klinken, vooral die gefokte bongo's.

Of je deze track nu leuk vind of niet (technisch gezien mankeert er sowieso genoeg aan, MP3 kwaliteit is ook niet super), het is toch andere koek dan de standaard RM1x presets doen vermoeden lijkt mij.

Overigens heeft een hardware sequencer altijd wel zijn nut. Om even een baslijntje of percussietrackje te maken bijvoorbeeld. Of voor de keren dat je het live-gevoel wilt houden en de hardware sequencer gebruikt om patterns te triggeren en die MIDI info vervolgens weer in je sequencer opneemt om na te bewerken.

Oké, de interne geluiden valt best wat mee te doen. Inmiddels ben ik zover dat ik de drum exclusief de base door de RM1x laat verzorgen. Voor de synths en de bassen gebruik ik andere modules.
Om kort tegaan; vanwege die interne geluiden ALLÉÉN ga je geen RM1x inzetten -> dus er moet een andere reden zijn om zowel je PC-sequencer te gebruiken, én ook nog ergens in de hele chain van apparaten een hardware-sequencer.

En als ik jou goed begrijp dan trigger jij af en toe een pattern van de RM1x en laat deze vervolgens ook weer via MIDI-in in de PC-sequencer opnemen?
Oké.

En wat zijn andere reden om een hardware-sequencer erbij te houden?

Groeten,
Pjeut.
 
Re: Re: Re: Om het misschien te concretiseren...

Re: Re: Re: Om het misschien te concretiseren...

Origineel geplaatst door pjeut
En als ik jou goed begrijp dan trigger jij af en toe een pattern van de RM1x en laat deze vervolgens ook weer via MIDI-in in de PC-sequencer opnemen?
Oké.

Dit lijkt me inderdaad een handige toepassing. Verder ben ik pas net overgestapt op een PC-sequencer, dus de RM1x is nu min of meer met 'pensioen', maar voor mijn gevoel kan ik er qua geluid en functies nog wel genoeg uithalen. Ik zou er geen een meer kopen, maar verkopen is het me ook niet waard als ik kijk naar de lage prijzen waar 'ie voor gaat. Dan hou ik hem liever als handzaam MIDI-schetsblokje en/of aardige tonegenerator.
 
En nu terug "on topic" :smeris:
 
Nou...

Nou...

...ik vind dit anders een aardige en echte topic-vraag.
Je setup staat en valt met (de keuze van) je sequencer.
Dus, brutaal als ik meen te zijn, herhaal ik mijn vraag:

Wie gebruikt tegelijk een software-sequencer als een hardware-sequencer, en wat is de werkverdeling tussen deze twee?


Graag reactie.

Pjeut.
 
Re: Nou...

Re: Nou...

Origineel geplaatst door pjeut
...ik vind dit anders een aardige en echte topic-vraag.
Je setup staat en valt met (de keuze van) je sequencer.
Dus, brutaal als ik meen te zijn, herhaal ik mijn vraag:

Wie gebruikt tegelijk een software-sequencer als een hardware-sequencer, en wat is de werkverdeling tussen deze twee?


Graag reactie.

Pjeut.

Deze thread gaat niet over de keuze van je sequencer en hoe je hem moet gebruiken
maar over wat over wat anderen aan je setup zouden veranderen om, binnen je budget,
je studio nog beter aan te passen aan je beoogde manier van werken en het muziekgenre
dat je graag zou willen maken.

Dus ofwel geef je: huidige gearlijst, muziekgenre(s), budget (en ev werkwijze)
ofwel rot je op en creeer je je eigen thread over het combineren van hard- &
softsequencers, brutale threadvervuiler! :W
 
MPC2000XL en SX3. De MPC gebruik ik als een externe Battery zeg maar, vraag me af of dat vooral is omdat ik gewend ben met een MPC te werken qua drums maar voor strings en keys altijd een beetje liep te kloten hierop. Volgens mij is het onderscheid dus puur emotioneel 8)

mn setup nu:

Dell Inspiron 6400
M-audio 410
BCF-2000
M-audio Keystation 64
MPC2000XL
TX81Z
Korg 03R
Juno 106
909
101

Mackie 1604 Pro
Alesis Quadraverb 2
Behringer Composer

Wil eigenlijk naar meer digitaal, dus alles rechtstreeks gepatched aan een kaart of een firewire mixer
zelfs de quadraverb als aux op de adat

Heb nu een aantal opties, Fireface 4 of 800, motu 828 mkii, of een meer complete kaart als een digi 002 of 3 of de nieuwe yamaha n12 oid

werk nu met SX3, vooral vsti vs hardware via midi dus ik vraag me af of protools me echt aan gaat staan(Cubase staat toch beter bekend als midi composing-tool en heb hier al jaren ervaring mee, protools nieuw voor me). de digi 002 is wel de meest complete optie met kwalitatief goede converters en io-opties. Alternatief voor de combinatie interface/digitale mixer lijkt de nieuwe yamaha n12, maar de grote hoeveelheid éénknops-functies(compressor/reverb) staat me zeer tegen. Ga ik daar echt vrolijk van worden na jaren een mackie met een composer en een quadraverb(heerlijke effectenbak, tweaken op de millimeter, modulair)?

andere optie is evt de FF800, dijk van een interface en de BCF omruilen voor bv een mackie-control. in the box-mixen dus, en de BCF eruit, ik krijg hem maar niet aan de praat... waarom de fireface me aanspreekt is de lage latency, RME heeft nogal een naam wat dit aangaat. Totalmix maakt in-the-box-mixen daarnaast ook erg flexibel.

De Motu uiteindelijk is de goedkopere optie hiervan, tov de fireface, waar de hands-on controle me zeer aanspreekt. volwassen io-opties tov een prettige prijs..


ben al maanden aan het dubben, maar kom er maar niet uit : ) Het budget is beperkt, de digi 003 zou een uitstel betekenen van wat maandjes maar wel haalbaar zijn(als maximum ja 8o) )
 
Origineel geplaatst door 154
Wil eigenlijk naar meer digitaal, dus alles rechtstreeks gepatched aan een kaart of een firewire mixer zelfs de quadraverb als aux op de adat
...
Heb nu een aantal opties, Fireface 4 of 800, motu 828 mkii, of een meer complete kaart als een digi 002 of 3 of de nieuwe yamaha n12 oid
...
werk nu met SX3, vooral vsti vs hardware via midi dus ik vraag me af of protools me echt aan gaat staan(Cubase staat toch beter bekend als midi composing-tool en heb hier al jaren ervaring mee, protools nieuw voor me).
...
ben al maanden aan het dubben, maar kom er maar niet uit : ) Het budget is beperkt, de digi 003 zou een uitstel betekenen van wat maandjes maar wel haalbaar zijn(als maximum ja 8o) )

Voor de digi002/3 zou ik niet kiezen:
-Het is vrij duur (en het blijft de budgetserie van digidesign, als er drivers oid gemaakt moeten worden zullen ze zel altijd eerst hun grotere klanten bedienen).
-Als je tevreden bent van Cubase, waarom dan overstappen op Protools en dan terug een leercurve doormoeten.
-Protools staat qua MIDI implementatie idd nog altijd achter op Cubase

Je hebt dus de keuze tussen: interface+controller of... een digitale mengerd
een normale interface heeft meestal maar 8 i/o dus zal je toch nog tracks moeten bouncen of meerdere interfaces bundelen. Wat dan ook al snel een dure grap kan worden.
Voor de prijs van deze setup kan je misschien ook al een digitale mengerd kopen (nieuw of 2de hands). Heb je al gekeken naar de Yamaha 01v96, Tascam DM24 (of Behringer DDX) of iets kleiner de Yamaha 91x, Tascam FW1884 en FW1082.
Dat zijn toch merken met een stevige reputatie en ervaring binnen de digitale mengerds.
 
de tascams(en projectmix) hebben geen eq, wat het verschil te klein maakt met rechtstreeks inprikken op de FF of Motu

Mijn gevoel zegt me dat ik met routing-software als Cuemix of Totalmix en de io's van die twee beter af ben, de motu heeft ook nog een display en volumeknop op de voorkant(FF volgens mij ook gedeeltelijk). het uitbreiden van de inputs kan evt via een lightbridge? twee adat op de FF800, 1 als aux voor de quadraverb, 1 voor 8 extra kanalen input?

De Fireface is denk ik kwalitatief uiteindelijk de beste, en de minste latency, dus denk ik de beste optie om realtime via SX te mixen, evt met de quadraverb als effectenbak. gecombineerd met iets als een mackie-control wellicht een prima optie?

de digi heb je gelijk in, belangrijkste argument voor is het feit dat het ook een digitale mixer is.

de yamaha digitale mixers zijn me wat prijzig overigens, de behringer enkel tweedehands te koop. ik twijfel daar over...
 
Origineel geplaatst door 154
de tascams(en projectmix) hebben geen eq, wat het verschil te klein maakt met rechtstreeks inprikken op de FF of Motu

Idd, was me nooit eerder opgevallen dat ze geen EQ hebben.


dus denk ik de beste optie om realtime via SX te mixen, evt met de quadraverb als effectenbak. gecombineerd met iets als een mackie-control wellicht een prima optie?
...
de yamaha digitale mixers zijn me wat prijzig overigens, de behringer enkel tweedehands te koop. ik twijfel daar over...

de yamaha 01v96 of tascam dm24 kosten waarschijnlijk evenveel (of zelfs minder) dan je 2x8 digitale I/O + mackie control. Je ziet ze tegenwoordig ook al eens tweedehands voorbijkomen.


de digi heb je gelijk in, belangrijkste argument voor is het feit dat het ook een digitale mixer is.

de yamaha 01v96 (en waarschijnlijk ook de tascam dm24) kan zowel als goede A/DD/A converter, digitale (standalone) mengerd en als MIDI controller gebruikt worden. Op de 01v96 is er een aparte layer voor voorzien waar je met 1 druk op de knop kan naar switchen.

Maar blijkbaar heb je al gekozen maar zoek je gewoon iemand die je idee wil bevestigen.
Helaas moet je daar niet bij mij voor zijn... ;) Iemand?
 
nee, de 01v96 is juist een prima tip, en wellicht precies wat ik zoek

wat me wel opvalt is dat de behringer en de tascam beide niet meer verkrijgbaar zijn, zonder dat er directe alternatieven voor worden geintroduceert.. ja, meer budgetopties als de edirol en de n12, maar ik vraag me af hoe werken hiermee verhoudt tot het werken met de analoge spullen als mn mackie en een losse interface.. De 01x is ook al redelijk van het toneel, het maakt het allemaal niet makkelijker..

2222,- bij thomann, zon 01v96

mmm
 
Back
Top