Beste harde schijf setup in nieuwe pc?

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.689
Locatie
Gent - België
Binnenkort ga ik een nieuwe pc laten assembleren aangezien mijn oude echt op is.
Graag wil ik toch even discuteren over de harde schijven die ik zou plaatsen in deze pc.
Ik zie het als volgt:

Bootschijf: 256 Gig SSD (Samsung 750 EVO)
Samples HD: 2 x 500 Gig Western Digital Black in Raid5 (deze nieuwe schijven heb ik liggen dus ze moeten er sowieso in).
Recording HD + backup: 2 x 1Tb Western Digital Black in Riad5. Hier zou ik alle projecten en multitrack opnames op zetten. Hier zou ik ook een image van mijn bootschijf opzetten wanneer alles vers geïnstalleerd is.
Keuze van WD black schijven is gekomen omdat ik deze vaak terugvind in pro audio pc's.

Enige opmerkingen of tips hieromtrent?
 
vind je 1tb voor recording en backup niet wat te matig aan capaciteit?
Sowieso de evo als samsung is een hele goede keus! Ik heb hem ook, in mijn laptop gezet, in mijn desktop en bij mijn vader in zijn desktop gezet. Echt een hele snelle!!
 
Als backup brandt ik momenteel regelmatig gewoon images naar een externe harde schijf van 1Tb.
Dat raid systeem leek me makkelijk aangezien ik dan geen data kan kwijt geraken maar blijkbaar vinden jullie dat dus overkill? Ik heb hier nu natuurlijk die schijven van 500 Gig liggen dus die moeten wel gebruikt worden.
Misschien de 2 schijven dan gewoon apart gaan gebruiken als 'samples HD' en 'Recording HD'?
 
Als backup brandt ik momenteel regelmatig gewoon images naar een externe harde schijf van 1Tb.
Dus je bewaart de meest recente images en delete de oudere als de externe hdd vol begint te geraken?
Stel, er zijn een aantal bestanden weg (virus, per ongeluk, mysterie, etc...). Misschien merk je het pas een jaar later, en zijn die oude images al lang weg...
Dat raid systeem leek me makkelijk aangezien ik dan geen data kan kwijt geraken maar blijkbaar vinden jullie dat dus overkill?
RAID beschermt tegen een falende HDD, maar verwijderde bestanden zijn ook gewoon weg.

Ikzelf verwijder niet vaak bestanden "per ongeluk", maar toch zijn er bij mij in het verleden *op mysterieuze wijze* bestanden verdwenen. Ja, er zal wel een logische verklaring voor zijn uiteraard - maar ik zal het nooit te weten komen.

Daarom -> Backup

En is je PC online? Moest je ooit eens een Ransomware infectie hebben, dan kan al je data weg zijn. -> offline backup
 
En is je PC online? Moest je ooit eens een Ransomware infectie hebben, dan kan al je data weg zijn. -> offline backup

De pc in mijn studio is online maar enkel voor software updates (alleen als het echt moet) en bv. Soundcloud uploads.
Het is dus niet de pc waar ik het internet mee afschuim.

Mijn ableton projecten die de moeite zijn sla ik ook altijd op via 'collect all' dus hiermee zou ik ook al veel moeten ondervangen.
Tevens zet ik niet constant vst's bij op mijn boot HD en als ik dat gedaan heb en alles functioneert naar wensen brand ik asap een image van die HD.

Het is me eigenlijk nog nooit overkomen dat op mijn audio pc bestanden verdwenen zijn, maar ik ben altijd onzeker over dataverlies door falende hd's vandaar het idéé begon te spelen met die dubbele hd's setup.
 
Laatst gewijzigd:
Het is ook maar net wat je nodig hebt.
Zelf heb ik ook een Evo750 256GB disk als bootdisk en waar de programma's op staan. Voor opname lijkt mij een gewone disk (7200 rpm) wel een prima ding. Om te bewerken enzo zou ik dan wel de ssd als tempdisk gebruiken. En zorg ook voor lekker veel werkgeheugen in je pc.
 
Ik zou altijd voor grotere ssd systeemschijven gaan. 500 gb ofzo. In de praktijk gebeurt het namelijk nogal eens dat ze snel vol zijn. Ik heb 250 gb ssd in mijn systeem zitten als systeemschijf, maar das te klein.

Verder zou ik je als tip geven:

1 250 / 500 GB ssd schijf om je projecten op te draaien
1 2 of 4 tb schijf voor je samples, en libraries
1 4tb schijf voor archief in systeem
1 4tb schijf voor extern archief.

Lijkt super overdreven, maar t kost je relatief weinig geld, en het is eeuwig zonde als je dingen kwijt bent. Heb in mijn eigen systeem nu 2x ssd 250 gb, 2 x 4 tb RAID, 1 x 8 tb archief, en 1 x 8 tb voor in de kluis zitten. Al mn projecten vanaf dat ik begon zijn instant op te roepen. altijd fijn!
 
vind je 1tb voor recording en backup niet wat te matig aan capaciteit?

Kan me niet voorstellen dat veel mensen op SF meer dan 1tb aan audio-data hebben.
 
Kan me niet voorstellen dat veel mensen op SF meer dan 1tb aan audio-data hebben.

Ow daar zit je zo aan. Sample library: 780 gb, Soundbanks van diverse vs't's: 600 gb. In mijn geval (recente) projecten: 3 tb

1tb is echt niet meer van deze tijd
 
Heb hier het volgende:

250 gb ssd osx boot en alle programma's, vst's etc
2 maal 320 gb in raid voor de projecten, samples, en library's van software.
1 maal 160 gb voor, temp, cache en download. Dit vanwege temp, cache en downloads de grootste veroorzakers van defragmentatie zijn. Althans, dit was mijn ervaring in windows. Vandaar dat ik dit gescheiden wil hebben van de bootdisk.

Had eerst 2 maal 2 tb in raid voor samples en projecten maar dat was zwaar overkill voor mij, die zijn dus vervangen voor bovengenoemde 2 maal 320 gb in raid.

De 2 maal 2 tb zitten nu in raid in een nas voor backup.
Ik backup vanaf de mac ook alleen de projecten map, samples map en library map.
Dit doe ik handmatig elke keer nadat ik de studio afsluit, dit gaat trouwens erg snel want finder kopieert alleen hetgene wat nieuwer is. Ik doe dit handmatig omdat ik timemachine niet vertrouw, ik wil zeker weten dat als ik de mac afsluit alles op een 2de plek staat.
De bootdisk backup ik niet eens. Mocht er wat mis gaan met de bootdisk wil ik toch een schone installatie hebben.
Vanaf de nas maak ik weer eens in de zoveel tijd een backup naar een externe 2 tb HD. Doe dit eigenlijk niet vaak genoeg.


Ik vraag me af hoe jullie bij die grote schijven komen? mijn projecten van 2012 tot en met nu nemen ongeveer 20 gb in. Samples en library's samen ongeveer 80 gb, maar dit wordt eigenlijk niet groter.
Ik maak overigens niet van elk spoor binnen een track een bounce, alleen van de master. Misschien dat daarom mijn projecten kleiner blijven.
Mijn boot ssd met osx en alle software gebruikt een 60 gb van de 250, ga ik nooit volkrijgen.
 
Interessant al die verschillende inzichten! Het maakt het er echter niet makkelijk op :).
Voor wat ik er van weet is het belangrijk dat je de SSD schijf vooral gebruikt om data op te laden (programma's opstarten) en niet voor schrijven van tijdelijke bestanden zoals Anoniempje eigenlijk ook al aanhaalde.
Ik ga morgen even bekijken wat mijn datavolume momenteel inneemt.
Ik zou nog omnisphere2 willen aanschaffen en dat blijkt bijvoorbeeld al 60gig samples te zijn maar op die 500gig schijven is dat dus nog wel te doen.
Qua werkgeheugen ga ik trouwens voor 32gig om op Ursamajor zijn tip te antwoorden.

Ik ben trouwens geen pro die hele dagen projecten opneemt voor klanten dus ik kan me niet voorstellen dat ik aan datavolumes kom die bepaalde mensen hier opnoemen. Wat echter niet wil zeggen dat ik jullie info niet apprecieer of negeer!
 
Even op die 1TB terug te komen:
In je beginpost schrijf je dat je HD audio opneemt. Wat versta je onder HD? ik neem aan geen 44.1khz. Dus dan is dat zeker 88.2khz of mss wel 96. Hoeveel audio sporen heb je? ik ga er even vanuit 16 sporen. verder zie mijn berekening:
Voor een uur stereo op 96 is 2.0736 GB. dus 16 sporen mono is: 16,5888gb
Even vanuit gaan dat je in 5jaar dat je computer meegaat, 3 uur per jaar opneemt, is 15 uur in 5 jaar: 248,832gb. nou nog 3keer een backup en je zit vol..
 
Ik ben misschien wat onduidelijk geweest in het posten maar HD is de afkorting van harddisk.
Het is zo dat ik vrij veel jam in mijn studio en dat ik dat dan vaak meersporig opneem om er later loops en samples van te maken. Vaak zijn dat 10 sporen waarvan 2 ofzo stereo zijn.

Ik had ik graag tips gehad hoe je ableton best installeert wanneer je de data wil verdelen over verschillende schijven.
Dus op de opstartschijf alle programma data. Samples en packs op de sample HD? Vermoedelijk moet je bij installeren al 1 en ander aangeven maar kan je nadien nog handige dingen instellen.
Ik heb nu ook een map c:\vst's waarin ik al mijn vst's installeer en die ik ook configureer in ableton.
Ik zal er dan op letten dat bij vst's met sample bibliotheken die op de samples HD komen.
Hoe kan ik de tijdelijke map voor ableton instellen die hier ook vernoemt wordt. Ik wil zo weinig mogelijk schrijfcycli op die SSD uitvoeren en ook voorkomen dat data gefragmenteerd komt doordat er bestanden gewist worden. Bij mijn weten mag je een SSD nooit defragmenteren want dan mag ie naar het containerpark.
Als jullie dus tips hebben over installatie en verdelen van data over verschillende schijven hoor ik dat graag.

Momenteel twijfel ik dus om het zo te doen:
1 SSD opstart HD 256 gig (of 500)
1 samples HD (500gig)
1 recording HD en tijdelijke bestanden (500gig)
1 backup HD 2 Tb.
Dus geen raid meer.
 
Gewoon als een project klaar is iig 2 keer naar dvd-r/BD-r wegschrijven als extra backup.

Mooiste zou een blueray backup robot zijn als extra backup trouwens. :D
 
Ik ben misschien wat onduidelijk geweest in het posten maar HD is de afkorting van harddisk.
Het is zo dat ik vrij veel jam in mijn studio en dat ik dat dan vaak meersporig opneem om er later loops en samples van te maken. Vaak zijn dat 10 sporen waarvan 2 ofzo stereo zijn.

Ik had ik graag tips gehad hoe je ableton best installeert wanneer je de data wil verdelen over verschillende schijven.
Dus op de opstartschijf alle programma data. Samples en packs op de sample HD? Vermoedelijk moet je bij installeren al 1 en ander aangeven maar kan je nadien nog handige dingen instellen.
Ik heb nu ook een map c:\vst's waarin ik al mijn vst's installeer en die ik ook configureer in ableton.
Ik zal er dan op letten dat bij vst's met sample bibliotheken die op de samples HD komen.
Hoe kan ik de tijdelijke map voor ableton instellen die hier ook vernoemt wordt. Ik wil zo weinig mogelijk schrijfcycli op die SSD uitvoeren en ook voorkomen dat data gefragmenteerd komt doordat er bestanden gewist worden. Bij mijn weten mag je een SSD nooit defragmenteren want dan mag ie naar het containerpark.
Als jullie dus tips hebben over installatie en verdelen van data over verschillende schijven hoor ik dat graag.

Momenteel twijfel ik dus om het zo te doen:
1 SSD opstart HD 256 gig (of 500)
1 samples HD (500gig)
1 recording HD en tijdelijke bestanden (500gig)
1 backup HD 2 Tb.
Dus geen raid meer.

He Steve,

Bijgevoegd een afbeelding van de schijfverdeling zoals dat bij mij in mijn systeem zit.
- SSD1 is de systeemschijf (je ziet t, die is al vrij vol met nagenoeg geen plugins en vst instruments, dus dat gaat vrij snel)
- SSD2 is de "Under construction" schijf. Je ziet het: voor de helft gevuld met alleen maar lopende projecten (20 projecten).
- De Raiddisk is de disk waar alle samples/software/audio libraries/projecten op staan. Eigenlijk zijn dit 3 tb schijven, maar ze zijn helaas verkeerd geformateerd, dus ik mis 1 tb. Maar: Wel VOL dus!
- De "Grote disk" is een 8tb disk voor backup van projecten.

Overbodige luxe? Geen idee. Het kost relatief weinig om t in een keer goed te doen.

Wat overigens het vermelden waard is: Kies geen standaard schijven die de muziek-computer-winkels je aanbieden. Dit zijn vaak hele goedkope schijven die geen extreem lange levensduur hebben. De WD red/black/caviar edition hds zijn gemaakt voor servers, en zijn naast snel ook nog eens voorzien van een langere levensduur dan een normale disk.

*sidenote: Mijn projecten zijn allemaal 88.2 khz, 32 bit. Dus een gemiddeld project zit al snel aan de 20 tot 30 gb. Dus veel data opslag...
 

Attachments

  • Schijven.jpg
    Schijven.jpg
    49,7 KB · Bekeken: 121
...
*sidenote: Mijn projecten zijn allemaal 88.2 khz, 32 bit. Dus een gemiddeld project zit al snel aan de 20 tot 30 gb. Dus veel data opslag...
N.m.i. absoluut zinloos.
Hou het gewoon op 44.1 khz, dat scheelt al weer de helft.
..Samples en packs op de sample HD?
Die zou ik net op een SSD zetten. Omwille van de snelheid bij leesopdrachten en weinig extra schrijfopdrachten (tenzij je die packs dikwijls aanpast).
 
Back
Top