Welke clavia modular?

Acidfever

There's no "I" in denial.
Lid sinds
12 Maart 2004
Berichten
9.055
Ok de keuze is (bijna) gemaakt.

Ik ga toch voor een clavia modular.

De vraag is nu echter. Wat is de juiste koop?

Ik wil als hoofdzaak de modular gaan gebruiken voor audio processing (dus vage filters en FX e.d.)
Secundair wil ik ook eens de Clavia sound in huis hebben en dus Nord lead patches kunnen laden.

Ik heb opgemerkt dat de prijzen momenteel ongeveer als volgt liggen:

Nord Micromodular: 225 - 275 Euro
Nord Modular rack: 550 - 650 Euro
Nord Modular G2 engine = 750 - 800 Euro (en hoger).

De vraag is nu, welke van deze machine is uiteindelijk de beste koop. De NM Rack is basicly 4 x een Micromodular. Al zie je het relatief kleine prijsverschil dan ga je toch nadenken.

Echter is de vraag weer of je die 4 slots wel gaat gebruiken, zeker aangezien een extra filter misschien helemaal niet kan (ik neem aan dat je slot A en B apart kunt inzetten als filter met input L en input R, is dat zo?) Wil je hem echter als main insert fx gebruiken dan zul je toch weer beide kanalen moeten opofferen.

Je kan dan outputs 1 en 2 voor de filters gebruiken en 3 en 4 bijvoorbeeld voor een Nord Lead patch in bijvoorbeeld slot C. (Klopt dat?).

De G2 engine heeft 4 i/o's. Dat biedt dus iets meer flexibiliteit wat betreft i/o en ik heb begrepen dat de midi support en communicatie tussen de slots zelf ook veel beter is.

Voor de inzet als filter/ Nord Lead patch geluidsbron (maar ook de random step generator en drumsynth) vraag ik me dus af wat de beste versie voor mij is.

Ik heb een novation RMT25 dus knoppen zou niet echt een argument zijn om voor een bepaalde versie te gaan.
Geld is natuurlijk altijd een argument :D

Alle input is welkom!
 
als je het over fx hebt: de nord modular G1's hebben geen RAM geheugen, dus memory-based effecten zoals reverb en dub delays kun je er niet mee maken
 
Als ik het geld ervoor zou hebben, zou ik als ik jou was de Nord Modular (G1) kopen. Heb je toch wel een hoop meer rekenkracht in huis dan zijn kleine broertje. De Micro Modular heeft hierdoor als vervelende eigenschap monofoon te worden, indien je patch complexer wordt, maar goed dan heb je bijvoorbeeld wél 10 oscillatoren voor één stem, dus dik klinkt het altijd.
Tja, die G2, weet het niet, als jet het voor de effecten doet, kun je net zo goed een externe multi-effect doos er aan aansluiten. Wat ik wel weet is dat er nogal wat klankverschil tussen de G1 en G2 versie bestaat, misschien moet je beiden eens uitproberen, eer je je keuze maakt.
 
ik zou denk ik voor de micromodular gaan...... en die combineren met een extra multifx bakje waar je bv reverb en delay uit kunt halen....... hoeft niet groot of ingewikkeld te zijn...... als je echt heel flexibel wilt zijn moet je volgens mij voor de grotere G1 gaan..want als ik me niet vergis kan je daar meerdere slots met elkaar routen, dus bv de uitgang van slot 1 naar je delay-bak, en dan de uitgang daarvan weer slot2 insturen.....ligt dus beetje aan wat je precies wilt
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik zou denk ik voor de micromodular gaan...... en die combineren met een extra multifx bakje waar je bv reverb en delay uit kunt halen....... hoeft niet groot of ingewikkeld te zijn...... als je echt heel flexibel wilt zijn moet je volgens mij voor de grotere G1 gaan..want als ik me niet vergis kan je daar meerdere slots met elkaar routen, dus bv de uitgang van slot 1 naar je delay-bak, en dan de uitgang daarvan weer slot2 insturen.....ligt dus beetje aan wat je precies wilt

Zie gearlist, externe fx heb ik al genoeg. Het gaat voornamelijk om vage filtereffecten e.d.

Maar vindt jij de G1 rack de dubbele prijs niet waard t.o.v. de Micromodular? Het is toch 4 x zoveel DSP power.
 
Als je toch het geld uit gaat geven voor een G1 rack of keys, dan vind ik de G2 engine zijn geld meer waard.
De problemen met patch changes en alle 4 slots die stilvallen zitten volgens mij in ALLE nord modular modellen, zowel G1 als G2.

Goed, je hebt met een G2 engine geen knoppen maar los dat een keer op met een losse controller, of eventueel met de knoppen van een andere synth die controllerdata uitsturen. [edit]Zou je niet met je virus C een G2 engine aan kunnen sturen? Dan moet je heb denk ik wel in local off zetten[/edit] De sound van de G2 is veel gepolijster, je hebt veel meer modules, veel meer dsp power dan een nord modular 1, 4 inputs in plaats van 2 (en reken maar dat ik die alle vier vol had zitten.)

De G2 engine kost NIEUW bij www.musicplanet.be rond de 735 euro meen ik. Kom je eens een 2ehands G2 engine tegen dan kun je die nieuwprijs wel gebruiken om je 2ehands prijs te drukken.

-C-
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Zie gearlist, externe fx heb ik al genoeg. Het gaat voornamelijk om vage filtereffecten e.d.

Maar vindt jij de G1 rack de dubbele prijs niet waard t.o.v. de Micromodular? Het is toch 4 x zoveel DSP power.

hoeveel vage filters wil je aan mekaar knopen?? ;)
met een micromodular kan je al heeeeeeeeeeeeeel veel filters bij mekaar gooien ;)
 
Het duurde al zo lang voor je reageerde. :D

Een groot verschil van de NM1 Vs G2 was ook de midi spec toch? G1 zou geen midi kunnen versturen ofzo?

Maar ik vindt het zo vreemd dat veel mensen een Micromodular kiezen omdat deze veel goedkoper is. Maar hij is maar de helft goedkoper terwijl je 4 keer minder DSP power krijgt. en niet te vergeten toch ook wel wat bedieningsgemak.


Origineel geplaatst door C738
Als je toch het geld uit gaat geven voor een G1 rack of keys, dan vind ik de G2 engine zijn geld meer waard.
De problemen met patch changes en alle 4 slots die stilvallen zitten volgens mij in ALLE nord modular modellen, zowel G1 als G2.

Goed, je hebt met een G2 engine geen knoppen maar los dat een keer op met een losse controller, of eventueel met de knoppen van een andere synth die controllerdata uitsturen. [edit]Zou je niet met je virus C een G2 engine aan kunnen sturen? Dan moet je heb denk ik wel in local off zetten[/edit] De sound van de G2 is veel gepolijster, je hebt veel meer modules, veel meer dsp power dan een nord modular 1, 4 inputs in plaats van 2 (en reken maar dat ik die alle vier vol had zitten.)

De G2 engine kost NIEUW bij www.musicplanet.be rond de 735 euro meen ik. Kom je eens een 2ehands G2 engine tegen dan kun je die nieuwprijs wel gebruiken om je 2ehands prijs te drukken.

-C-
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Het duurde al zo lang voor je reageerde. :D

Een groot verschil van de NM1 Vs G2 was ook de midi spec toch? G1 zou geen midi kunnen versturen ofzo?

Maar ik vindt het zo vreemd dat veel mensen een Micromodular kiezen omdat deze veel goedkoper is. Maar hij is maar de helft goedkoper terwijl je 4 keer minder DSP power krijgt. en niet te vergeten toch ook wel wat bedieningsgemak.


het formaat van een MM is lekker compact.....dat is een voordeel..en lang niet iedereen gebruikt zoveel DSP.....ik ben zelf vrijwel nooit tegen de DSP limiet aangelopen van de MM ...maar ik doe ook niet echt hele gekke dingen hoor....maar als je puur audioprocessing doet moet je wel heel gek doen wil je snel tegen de MM limiet aanlopen
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Het duurde al zo lang voor je reageerde. :D

Ja ik ben hier een beetje ingesneeuwd dus vandaar ;).

Je kunt midi controller data versturen met de knoppen van de G1.
Om dit te doen zet je in je patch een constant, dat is een knopje om een andere module (of meerdere modules) een bepaalde waarde te sturen. De draaiknop van de constante wijs je toe aan 1 van de knoppen op je modular.
In de editor heb je ook een zwevend windowstje waarin je kunt zien wat er aan welke knop op je modular hangt.
Als je rechtsklikt op een knop, dan kun je aan een draaiknop een bepaalde controllerwaarde toekennen.

Wat is nu het leuke? De constant heeft 0% cpu power. Je hoeft hem nergens op aan te sluiten, als hij in je patch zit is het voldoende. Misschien een beetje een vaag verhaal, maar als je het stap voor stap doet is het misschien makkelijker te begrijpen.

Een manier om je DSP power effectiever te gebruiken is alleen het broodnodige in het monofone gedeelte zetten en de rest in het polyfone gedeelte. Oscillator, envelope en filter kun je het beste in het monofone gedeelte zetten, maar voor de rest zou ik alles wat je geluid bewerkt zoals chorus e.d. in het polyfone gedeelte zetten. Ik heb op de G2 toen een patch gemaakt die van 80% naar 26% ging. Dat was een soort van supersaw patch die ik opgeklopt had met pitchshifter modules om zo met 3 oscillators 12 oscillators te faken ;).

-C-
 
Ik zou persoonlijk gaan voor de G2.

Er zit een weldegelijk verschil qua klank en mogelijkheden tussen de G1 en G2. Het zijn eigenlijk twee verschillende instrumenten.

Maar wat voor mij het grote voordeel is is dat de G2 in de toekomst nog een hoop updates krijgt. Wat er nog niet inzit kan er nog inkomen en nog veel meer. Je kunt er nu al een bizarre delay/ effectmodule mee maken. En dat is in de G1 toch wat minder. Een delay in je snare model geeft toch dat stukje meer dan een extern delay effect met de G1.

[Brmz]
 
Origineel geplaatst door brmzz
Ik zou persoonlijk gaan voor de G2.

Er zit een weldegelijk verschil qua klank en mogelijkheden tussen de G1 en G2. Het zijn eigenlijk twee verschillende instrumenten.

Maar wat voor mij het grote voordeel is is dat de G2 in de toekomst nog een hoop updates krijgt. Wat er nog niet inzit kan er nog inkomen en nog veel meer. Je kunt er nu al een bizarre delay/ effectmodule mee maken. En dat is in de G1 toch wat minder. Een delay in je snare model geeft toch dat stukje meer dan een extern delay effect met de G1.

[Brmz]

Ja ik lees ik op veel plaatsen over het klankverschil. Vreemd, is het een positief of negatief verschil?

Wat ik minpunten vindt bij de G1 en Micro:

1. Midi aansluiting naar pc (x 2)
2. Geen midi data out (Voor sequences bijvoorbeeld)
3. Geen Midi synced LFO (dat heeft de G2 dacht ik wel gewoon)

Micro heeft natuurlijk ook maar 3 knoppen. Da's ook wel een feit. Ik wil ook op pad kunnen zonder computer en toch het apparaat kunnen gebruiken (kan ook met G2 engine + controller, maar ja...dan heb je sowieso die controller al bij je!).

Het is weer lastig!
 
De G2 heeft een beter geprogrammerde engine. Ze zijn daar met zes man mee bezig geweest. In the streets hoor je vaak dat de G2 cleaner klinkt. De G1 zit wat minder perfect in elkaar.

(Bezitters van de G1: pak osc A en ga maar door de hoge regionen heen, vanaf E8, dan hoor je de 'fouten' in de programmer code. )

Maar ik ben van mening dat dat juist een apparaat kleurt en eigen maakt. De G1 is daarom veel rauwer. het ligt er dus aan waar je naar opzoek bent, buiten de modulaire opbouw.

[Brmz]

Ps anders even Wout Blommers vragen die weet daar heel veel van af...
 
Ik zou eerst voor een micromodular gaan, kijken of de hele aanpak bevalt en zo ja naar een G2 uitkijken, die dan alweer in prijs gezakt is (en intussen hier en daar uitproberen, kijken of verschil in sound er toe doet. Die micro raak je altijd wel kwijt en anders staat -ie niet in de weg. Ben het wel met de heer Mol eens, zie eerst maar es de grens te vinden, die ligt altijd verder dan je denkt.
 
Het grootste voordeel van de van de modulair rack (g1) is dat het veel draaiknopjes heeft. Als dat een vereiste is om lekker te werken dan zou ik daarvoor gaan. En ook de meerstemmigheid en uitgangen niet te vergeten.

Echter, de klank van de G2 is waarschijnlijk veelzijdiger dan van de oude versie. Mag je je natuurlijk wel afvragen of je dat nodig hebt.

Persoonlijk zou ik gewoon voor de micromodular gaan. Ze worden regelmatig aangeboden en blijken ook niet zo heel erg moeilijk om te verkopen. De micro geeft gewoon een makkelijke mogelijkheid om eens wat uit te proberen of om te kijken wat je er allemaal mee kan. Als het je ding is dan je nog altijd overstappen naar iets groots.
Zelf ben ik niet echt zo into de modulars, maar voor het 'schappelijke' bedrag waarvoor een micro tegenwoordig te krijgen is, zou ik er wel eens een keer mee willen spelen.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Het grootste voordeel van de van de modulair rack (g1) is dat het veel draaiknopjes heeft. Als dat een vereiste is om lekker te werken dan zou ik daarvoor gaan. En ook de meerstemmigheid en uitgangen niet te vergeten.

Echter, de klank van de G2 is waarschijnlijk veelzijdiger dan van de oude versie. Mag je je natuurlijk wel afvragen of je dat nodig hebt.

Persoonlijk zou ik gewoon voor de micromodular gaan. Ze worden regelmatig aangeboden en blijken ook niet zo heel erg moeilijk om te verkopen. De micro geeft gewoon een makkelijke mogelijkheid om eens wat uit te proberen of om te kijken wat je er allemaal mee kan. Als het je ding is dan je nog altijd overstappen naar iets groots.
Zelf ben ik niet echt zo into de modulars, maar voor het 'schappelijke' bedrag waarvoor een micro tegenwoordig te krijgen is, zou ik er wel eens een keer mee willen spelen.

Ik wil nog even duidelijk maken dat ik wel reeds bekend met met modulaire synthese. Ik gebruik reaktor als sinds de tijd dat het nog generator heette dus daar zit het probleem niet.

Het gaat dus eigenlijk vooral over de inzet van de 4 slots.
Ik heb nu begrepen dat je bij de toepassing van filtering eigenlijk nooit aan de maximale capaciteit van 1 slot zult komen. Da's goed nieuws!

Ik zat gisteren nog even met de windows G2 demo te spelen en daar viel me 1 ding heel erg op. Elke keer als je een module in je scherm sleept stopt het geluid vaak even. Is dit bij de hardware versies ook zo?

Lijkt me erg irrirant namelijk. Dat het geluid even stopt als je in 1 van de 4 slots een andere patch laad is 1 ding maar ik zou het vreemd vinden als dit ook bij het laden van een module het geval zou zijn.

Verder is er blijkbaar nogal wat verschil tussen de "sound" van de G1 en G2. De G2 zou cleaner klinken en betere algoritmes gebruiken. Ik heb wel al iemand ( :doei: C738 ) gesproken die problemen had met de inputs van de G2 (vervorming e.d.). Dat is natuurlijk zorgwekkend als je de modular wilt gaan inzetten voor filtering/dynamics/ weird fx.

Dit is dus wat ik eigenlijk zou willen:

input 1 -> filter zooi, of wat je ook verzint om sound te verzieken -> output
input 2 -> dynamic, shaping gebeuren (distortion, compression) -> output

en dan nog een mogelijkheid tot het laden van Nord Lead patches.

En in geval van de G2 zou ik dit er nog bij bedenken:
input 3 & 4-> master fx, dynamic, filter.....wat je maar wilt -> output 3 & 4

Als je dit zo ziet (even input 3 & 4 negeren want dat gaat niet op voor de G1), denk je dan eerder aan een Micro of een rack?

Of toch maar G2 + midicontroller(die ik al heb)?
 
Iedere keer als er een Input bijkomt of verandert, dan rekent de G2 eerst de waarde even uit. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, omdat in het algemeen er niet geacht wordt te Patchen tijdens het spelen, of ga je tijdens de bewerkingen kabels verwisselen of modulen plaatsen? Daarvoor zijn de Switches veel beter geschikt.

Als de G2 niet zou berekenen, zouden de Voices gauw vol zijn.

Patch, Uitgangen, Slots en DSP's zijn gescheiden zaken in de G2. Indien je één Slot gebruikt, dan kan dit Slot over alle DSP's beschikken. Gebruik je twee Slots, dan zal de G2 de beste verdeling over de DSP's berekenen, zodat het maximaal aantal Voices gehaald kan worden. Dit kan in praktijk betekenen dat de Patch, geladen in Slot A, per Voice verspreid wordt over alle vier de DSP's.

Verder is belangrijk dat er twee gebieden zijn, de VA en de FX, die beide tot 100% geladen kunnen worden, dus totaal 200%, echter, de FX is slechts 1 Voice, terwijl de VA er meer kan hebben. In Mono gebruik kan een Slot bijvoorbeeld zes Vocoders herbergen, als je dat zou willen.

Voor geluidsbewerking werkt men over het algemeen monofoon, wat betekent dat er acht verschillende operaties tegelijk actief kunnen zijn. Handig zijn hierbij de interne signaalverbindingen, de zogenaamde bussen. Al deze acht configuraties zijn naar de vier uitgangen te leiden, zoals de gebruiker dat wil...

Voor de duidelijkheid, NordLead Patches zijn NIET laadbaar in de G2. Je kunt ze natuurlijk wel nabouwen...

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Iedere keer als er een Input bijkomt of verandert, dan rekent de G2 eerst de waarde even uit. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, omdat in het algemeen er niet geacht wordt te Patchen tijdens het spelen, of ga je tijdens de bewerkingen kabels verwisselen of modulen plaatsen? Daarvoor zijn de Switches veel beter geschikt.


Oke dus je kunt wel verschillende audio paden opzetten en hier realtime tussen switchen? Of eventueel ertussne mixen.
Stel dat je twee filtersetups hebt met totaal verschillende audiopaden, kun je hier wel tussen wisselen?

Voor geluidsbewerking werkt men over het algemeen monofoon, wat betekent dat er acht verschillende operaties tegelijk actief kunnen zijn. Handig zijn hierbij de interne signaalverbindingen, de zogenaamde bussen. Al deze acht configuraties zijn naar de vier uitgangen te leiden, zoals de gebruiker dat wil...

Oke, wat bedoel je met die acht verschillende operaties?

Voor de duidelijkheid, NordLead Patches zijn NIET laadbaar in de G2. Je kunt ze natuurlijk wel nabouwen...

Wout

Nee dat begrijp ik, maar je kunt toch wel de "sound" van de NordLead aardig voor elkaar krijgen? Ik neem aan dat de algoritmes van de oscilatoren en filters aardig overeen komen.
 
Origineel geplaatst door brmzz
Maar wat voor mij het grote voordeel is is dat de G2 in de toekomst nog een hoop updates krijgt. Wat er nog niet inzit kan er nog inkomen en nog veel meer.
Ik zou de G2 niet kopen vanwege dit voordeel. Je moet er vanuit gaan dat er niets bij komt en alles wat er wel bij gehackt wordt is mooi meegenomen.

Een G2 alleen maar als effectbak lijkt me wel duur.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik zou de G2 niet kopen vanwege dit voordeel. Je moet er vanuit gaan dat er niets bij komt en alles wat er wel bij gehackt wordt is mooi meegenomen.

Een G2 alleen maar als effectbak lijkt me wel duur.

Het is natuurlijk niet alleen bedoeld als fx bak. Alleen in eerste instantie.

Aan de andere kant is 750 Euro (G2 Engine) echt niet duur voor een 4 i/o effecten/filterbak met deze flexibiliteit.
Kijk maar eens naar een TC Electronic fireworx. Erg dure bak, zelfs nu nog.
 
Back
Top