Dubbele sub?

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Vraag 1:
Ik ga mn huidige Sub (Samnson ding, oud en crappy) vervangen voor een nieuwe
Adam SubF. De handleiding zegt dat je ook 2 subs kunt gebruiken..
Er staat verder niet waarom dit zo goed zou zijn maar ik kan me voorstellen
dat het de homogeniteit van die sub lage freqs in de luisterruimte verbeterd.

Iemand hier ervaring mee, of iets anders zinnigs over wil zeggen?

En vraag twee:
is de SubF wel voldoende groot? Ik heb het over 8".. De Samson die ik nu nog heb is 10" namelijk.
 
Intuitief zou je zeggen dat je met twee subs de kans op fase-geëmmer verdubbelt, maar ik heb wel vaker gelezen dat het de boel juist kan verbeteren.

Of 8" vs 10" boeit lijkt me afhankelijk van de omvang van je kamer.
 
Intuitief zou je zeggen dat je met twee subs de kans op fase-geëmmer verdubbelt, maar ik heb wel vaker gelezen dat het de boel juist kan verbeteren.

Of 8" vs 10" boeit lijkt me afhankelijk van de omvang van je kamer.


Okee. De kamer is 3 x 4.5m en de hoogte is standaard 2.4m

In de lengte past er maximaal een80Hz golf in de ruimte zie ik. Ik weet niet of die info helpt.
 
2ehandsstaat een sub 8 en groter vaak aan quasi dezelfde prijs. Ik heb de adam sub 8
Die heeft afstandsbediening ��
 
Die Adam SubF claimen dat ze tot 30Hz gaan. Laten we dat nou met een korrel zou nemen en zeggen dat ze beneden de 60Hz ophouden met leuk zijn. Da's alsnog 20Hz lager dan er uberhaupt in je kamer past dan.
 
30 hz hoor je nog wel, is een B0, maar zijn weinig speakers die dat goed weergeven :)
 
Okee, bedankt voor de reacties. De vraag over of 2 beter is blijft nog beetje onbeantwoord..
 
Soundonsound:
Using two subwoofers is an alternative way of tackling the problem. By driving the room from two points instead of one, two different sets of room modes are excited, which can result in a smoother overall low-frequency balance. Also, any tendency for the harmonics produced by distortion to skew the image can be balanced out and thus effectively nulled, though I'm ignoring the unwanted masking effect that such harmonics would have.

tl;dr: Het kan helpen. Maar low end response is een complex spelletje en het is niet per se een zilveren kogel als de bas-response van je kamer zuigt.
 
Weet nie of het beter is... maar je kan je studio wel perfect uit meten en dan zo afstellen dat je voor jou de "perfecte" weer gave hebt :)

simpel meet microfoontje kopen , Smaart demo dowloaden http://www.rationalacoustics.com/store/smaart.html

Het is niet makkelijk maar wel effectief denk ik, als je fase problemen hebt kan je ze hier ook mee oplossen ;)
 
Back
Top