Nieuwe feature: Live streams

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Tot onze grote verbazing hebben we gemerkt dat er leden zijn die naast Synthforum nog een leven hebben. Er zijn leden die buiten het forum om ook met synth- en muziekgerelateerde zaken bezig zijn. Wie had dat gedacht! Zo worden er bijvoorbeeld knutsel-/soldeeravonden georganiseerd, online workshops gehost of YouTube tutorials en live streams aangeboden. Als Synthforum hebben we de wens om wat meer richting online community te bewegen, weg van het licht verouderde idee van alleen een discussion board. Binnen die wens past volgens ons heel goed het idee van het faciliteren van een aantal initiatieven van leden.

Dit is nieuw voor ons en we hebben hier als Synthforum geen ervaring mee. Maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om het dan maar te laten. Het modteam wil je dan ook graag uitnodigen om leuke en interessante initiatieven met ons te delen en te bespreken op welke manier we een podium zouden kunnen bieden. Een belangrijke voorwaarde is dat er ergens een relatie dient te zijn met de content van het forum. Dus als het iets met synths of muziek te maken heeft, zit je al heel aardig in de goede richting.

Aanstaande vrijdag, 12 juni, zal RSB het spits afbijten met de 7e editie van de wekelijkse online Pub Pop Quiz. Ik heb afgelopen vrijdag zelf het laatste deel van de 6e editie gevolgd en ik denk dat het voor veel leden ontzettend leuk is om mee te doen. Er is een gezellig huiskamersfeertje, maar de vragen zijn best pittig :). Vanaf vrijdagmiddag is er een extra tab beschikbaar op het forum met de naam "Live Stream", direct naast de Help tab. Als je op die nieuwe tab klikt, opent er een venster met de live stream van de Pub Pop Quiz. De stream zelf start om 20:00 uur en de quiz begint rond de klok van 20:30 uur.

Denk je nou zelf ook een leuk initiatief te hebben (een initiatief van een ander mag ook) dat geschikt kan zijn voor Synthforum en lijkt het je leuk om dat via het forum te delen, meld het dan bij een van de moderators.
 
Whoopwhoop :okdan: super tof dat jullie dit doen. Ik kijk nu al uit naar wat de andere leden tzt willen streamen of doen via Synthforum, een mooi podium toch :okdan:
 
Tot onze grote verbazing hebben we gemerkt dat er leden zijn die naast Synthforum nog een leven hebben.

Hahaha, wat????

Ben heel benieuwd wat er met deze nieuwe feature gedaan kan worden. Heel tof!
 
Ja zeer goed initiatief! :okdan::halleluja

Misschien kunnen mensen die hun synths heel goed kennen (ik dus niet :D) af en toe eens een live streampje organiseren waarbij ze de beste/belangrijkste/verborgen/... features van een welbepaalde synth uit de doeken doen?
 
Ik vind het heel verstandig om wat meer naar de online community te gaan, daar is de afgelopen jaren zoveel bijgekomen kwa mogelijkheden dat dit een grote aanvulling voor het forum zou kunnen zijn.

Voor workshops of interactieve presentaties zou je kwa podium kunnen kiezen om jit.si te gebruiken, je kunt gewoon gratis online een kamer maken (met of zonder wachtwoord), en vervolgens heb je een video chat omgeving die laagdrempelig is voor mensen. Je kunt joinen vanuit een browser (chrome) of via een app op je telefoon of tablet. in die kamer kun je gewoon met elkaar praten, workshops geven, youtube videos samen kijken etc.

wij gebruiken het al vrij lang, en elke dinsdag avond hebben wij met een aantal mensen workshops hierin. Daar zitten gemiddeld tussen de 20 en 50 man in (maximum is 75 man tegelijk), dus dat platform kan best wel wat aan.
Zelf gebruik ik dan het gratis programma OBS studio met virtual cam, in obs kun je dan je verschillende webcams (gericht op de synths) in verschillende scenes zetten en je scherm kun je delen (kan overigens ook rechtstreeks in jit.si), ook kun je daarin de audio van je synths rechstreeks mergen met je microfoon voor de uitleg, dus de kwaliteit is dan helemaal goed voor de workshops.

een kamer aanmaken daar is doodsimpel, bijvoorbeeld https://meet.jit.si/synthforum en je hebt al een kamer voor synthforum waarin je met 75 man tegelijk workshops kan geven. Rechtsonder in kun je dan het wachtwoord ingeven voor de kamer zodat niet iedereen daar zomaar in kan. Dat wachtwoord voor die workshop sessie deel je dan bijvoorbeeld hier vlak voordat je met de workshop begint. Dat woord synthforum kun je ook vervangen door de naam van de workshop, dan opent die een kamer specifiek voor die workshop. Nadat de workshop is afgelopen sluit je de kamer onderin via de rode knop af en wordt de kamer automatisch opgeruimd.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om ook direct een livestream te activeren, dus rechtstreeks naar youtube, facebook of twitch. Maar goed, dat kan ook rechtstreeks in obs studio natuurlijk.

Er zijn mogelijkheden genoeg in ieder geval voor de mensen hier om onderling workshops te organiseren, de techniek is gratis en het is simpel om te doen.

succes :)
 
Een pop quiz lijkt me eigenlijk niks, maar dat idee van workshops on 'tips&tricks' achtige sessies lijkt me best leuk.

Ik gebruik jitsi-meet ook al tijden, meestal met 10-20 mensen (het aantal is met name beperkt tot de bandbreedte op de server). En dit werkt echt best fijn.
(wel een tip om standaard je mic op mute te zetten tenzij je praat, met spatie ingedrukt kun je dan wat zeggen)
 
Wat een leuk idee dat streamen, ben benieuwd wat het allemaal gaat brengen.
 
Hi wat betekent dat streaming dan via synthforum?
Zijn dit dan gewoon Youtube,insta en/of facebook streams of heeft synthforum dan functionaliteit voor streaming?
If zo kan ik dan meer info over de api's en/of gebruikte software krijgen?

Waarom niet gewoon een youtube kanaal openen onder het synthforum waar je de streams over laat gaan?
 
Een pop quiz lijkt me eigenlijk niks, maar dat idee van workshops on 'tips&tricks' achtige sessies lijkt me best leuk.

Ik gebruik jitsi-meet ook al tijden, meestal met 10-20 mensen (het aantal is met name beperkt tot de bandbreedte op de server). En dit werkt echt best fijn.
(wel een tip om standaard je mic op mute te zetten tenzij je praat, met spatie ingedrukt kun je dan wat zeggen)

goede tip van die spatiebalk, die kende ik nog niet, thanks!
 
Laatst gewijzigd:
Een pop quiz lijkt me eigenlijk niks

En toch is het leuker dan de meeste in eerste instantie denken. wij hebben best veel positieve reacties van mensen die het eerst ook niet zagen zitten maar het toch een kans hebben gegeven.
Ik zou je sowieso willen adviseren om een stukje mee te kijken, er doen meestal +50 teams mee dus mochten mensen van hier mee doen, met een clubje of alleen, zet dan ff SF achter je teamnaam ;)
 
Top!
Geluidsdrug gaat binnenkort ook weer verder met de jamsessies (1.5m sessies natuurlijk). Zal kijken of we deze kunnen gaan streamen voor synthforum.
:)
 
En toch is het leuker dan de meeste in eerste instantie denken. wij hebben best veel positieve reacties van mensen die het eerst ook niet zagen zitten maar het toch een kans hebben gegeven.
Ik zou je sowieso willen adviseren om een stukje mee te kijken, er doen meestal +50 teams mee dus mochten mensen van hier mee doen, met een clubje of alleen, zet dan ff SF achter je teamnaam ;)

Ik ben erg benieuwd. :okdan:
 
Misschien kunnen mensen die hun synths heel goed kennen (ik dus niet :D) af en toe eens een live streampje organiseren waarbij ze de beste/belangrijkste/verborgen/... features van een welbepaalde synth uit de doeken doen?

Top!
Geluidsdrug gaat binnenkort ook weer verder met de jamsessies (1.5m sessies natuurlijk). Zal kijken of we deze kunnen gaan streamen voor synthforum.
:)

Lijkt me beiden heel geschikt om via Synthforum te streamen. Neem even contact met me op via PB als het concreet gaat worden. Mag uiteraard ook via een andere mod :).
 
Voor workshops of interactieve presentaties zou je kwa podium kunnen kiezen om jit.si te gebruiken

Net even bekeken. Ziet er prima uit en ze bieden een API aan die gebruikt die gebruikt kan worden om de sessie op het forum te embedden.

Er zijn mogelijkheden genoeg in ieder geval voor de mensen hier om onderling workshops te organiseren, de techniek is gratis en het is simpel om te doen.

Bij deze dan ook een oproep aan leden die het eens via SF willen proberen. Meld je bij ons, en we kijken op welke manier we je kunnen ondersteunen.
 
Hi wat betekent dat streaming dan via synthforum?
Zijn dit dan gewoon Youtube,insta en/of facebook streams of heeft synthforum dan functionaliteit voor streaming?
If zo kan ik dan meer info over de api's en/of gebruikte software krijgen?

Waarom niet gewoon een youtube kanaal openen onder het synthforum waar je de streams over laat gaan?

De stream van morgenavond is niets anders dan de embed van de live YouTube stream. Synthforum heeft geen native functionaliteit om te streamen. Ik denk niet dat vBulletin al zo ver is ;).
 
Wat ik wel leuk zou vinden is een samenspel creeƫren. Mensen die een camera en microfoon hebben kunnen dan samen improvisatie jammen. Dus dat 1 iemand iets begint te spelen en dat een ander invalt op zijn synth.
 
Back
Top