Synthforum en Discord

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

PANTA

Synthwaver
Lid sinds
17 juni 2020
Berichten
57
Locatie
Apeldoorn
Bericht door een moderator:
Afgesplitst van deze discussie.



Het zou mij wel een leuk idee lijken om bijvoorbeeld naast het forum, een eigen Discord server te hebben. Vergelijk het dan een beetje met de chat functie hier, alleen wat geavanceerder. Het was eerst gemaakt voor bijv. tijdens
spelletjes. Maar Discord groeit uit tot een veelzijdige custom community voor iedereen. Heel veel communities, youtubers/twitchers maar ook fora's maken hier nu gebruik van.

Voordelen van een Discord server:

- Net zoals iedere chat programma: Sociaal, live contact.
- Live contact is niet enkel met tekst, maar kan ook via de microfoon in speciaal opgezette kamers.
- Implementatie van dit forum door nieuwe artikelen of links hiervan te plaatsen op een algemene info kanaal.
- Heeft heel veel tweaking / customisation opties. Zoals muziekspelers, zelfgemaakte quiz, bots, eigen hierarchie / regelgeving beheert door eigenaar.
- Chat kan via de browser worden gebruikt, maar ook via een standalone programma van Discord, waardoor je er altijd bij bent. ( Dit promoot ook direct sociale omgang. )
- Het promoot ook bestanden delen, zoals YT videos en SC links, maar ook bestanden van je PC naar een ander. (muziek, video, afbeeldingen)
- Voorgaande zorgt er ook voor dat bijv. collaborations makkelijker gemaakt kunnen worden. Je hoeft niet meer naar upload sites te gaan, je deelt je bestanden direct met anderen. ( Zelfs via privé berichten. )
- Het staat los van het forum, en het zou goed samen kunnen gaan met een aparte chatroom. Hierdoor is wel de huidige chatroom overbodig, maar je krijgt er een andere voor terug die meer kan bieden.

Overigens, er kan ingesteld worden dat iedereen die joined voor de eerste keer, niet kan en mag reageren. En zodra deze persoon laat zien dat hij geregistreerd is op deze website hij toegang kan krijgen tot de website.

Voor iedereen die niet weet wat Discord precies is, ik heb een server gestart (zonder bots, regelgeving, etc) puur om te zien hoe het eruit ziet en wat het kan doen:

https://discord.gg/mQhrzg


<iframe src="https://discord.com/widget?id=726771677249273877&theme=dark" width="350" height="500" allowtransparency="true" frameborder="0"></iframe> <- Widget

Wellicht een idee?
 
Last edited by a moderator:
Imo is discord ronduit VERVELEND als service.

Wel is er al sinds den eeuwigheid een IRC chat voor Synthforum, welke het prima doet en geen vervelende barrieres en reclames opwerpt.
Je kunt er een webchat voor gebruiken of je eigen favoriete IRC-programma mee laten verbinden.

De huidige chatroom gaat niet 'overbodig' worden omdat iemand toevallig ergens een walled garden opzet.
 
Imo is discord ronduit VERVELEND als service.

Wel is er al sinds den eeuwigheid een IRC chat voor Synthforum, welke het prima doet en geen vervelende barrieres en reclames opwerpt.
Je kunt er een webchat voor gebruiken of je eigen favoriete IRC-programma mee laten verbinden.

De huidige chatroom gaat niet 'overbodig' worden omdat iemand toevallig ergens een walled garden opzet.

Volgens mij werd er gezegd dat men wil meegaan in de tijd. Dus aangeven dat een IRC chat al in den eeuwigheid bestaat en goed werkt, is naar mijn idee niet meegaan met de tijd. Ik krijg de indruk dat men ideeën van ons wil horen, aangaande alles betreft deze website. Ik draag enkel mijn steentje bij.

En natuurlijk mag jij het niet nodig vinden. Maar zeggen dat iets al sinds het begin bestaat, en dus geen reden is om te vernieuwen, dat vind ik eerlijk gezegd rechts staan om wat hier gevraagd wordt.

In ieder geval het is een idee. Ik laat het voor de rest aan de beheerders over of ze het waard vinden om dat gedeelte aan te passen of niet. Daar laat ik het zelf bij. Overigens heb ik nooit reclame van Discord, dus dat snap ik niet? Ik deel in elk geval je ervaring met Discord niet. Maak hier jaren gebruik van met andere muzikanten, zonder enige problemen. Maar wellicht is verandering niet wat jij wilt.

De chatroom die ik aangemaakt heb is, zoals aangegeven, bedoeld voor mensen die het niet kennen, te oriënteren op de mogelijkheden. Dit richt ik op naar de beheerders. Niet om de huidige chatroom overbodig te maken. Mochten de beheerders dit een goed idee vinden, zullen ze zelf een server moeten starten. En als ze dat doen, zal de huidige chatroom wellicht overbodig raken. Dat is helemaal aan hun.

Of ze doen er niets mee, dat kan. Dat mag. Daarom is het enkel een idee. (Iets waar ze zelf om vragen.) Is het niets, dan is de voorbeeld server, net zo snel weg als dat het aangemaakt is.

Mijn idee was ook niet echt een aanzet tot discussie, eerlijk gezegd. Ik ben ook niet eerste die komt met dit idee, hier. Er zijn ook andere voorstellen met andere chatservers dan Discord. :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Voor iemand die hier al 2 hele weken rondloopt on nog nooit in de synthforum chat heeft gezet vind ik het toch een beetje gek om zo'n voorstel te doen.

Overigens is het feit dat je ergens extern een account moet aanmaken, inloggen en allerlei losse applicaties/services moet gebruiken nou niet echt bevoordelijk voor de integratie met het forum.
Voor mij (en iedereen die wel dagelijks op de synthforum chat zit) zal dit in ieder geval geen bruikbare 'uitbreiding' zijn.
 
Voor iemand die hier al 2 hele weken rondloopt on nog nooit in de synthforum chat heeft gezet vind ik het toch een beetje gek om zo'n voorstel te doen.

Overigens is het feit dat je ergens extern een account moet aanmaken, inloggen en allerlei losse applicaties/services moet gebruiken nou niet echt bevoordelijk voor de integratie met het forum.
Voor mij (en iedereen die wel dagelijks op de synthforum chat zit) zal dit in ieder geval geen bruikbare 'uitbreiding' zijn.

Ik snap inmiddels wel dat je dit geen goed idee vind. Ook zelfs nadat je op de Discordserver nogmaals je ongenoegen uit over het idee. Nogmaals, dat is aan jou om te vinden. Het is duidelijk nu. Ahoewel je niet namens de gehele site praat, zoals je aangeeft. Ik hoef er geen discussie over. Ik geef alleen mijn visie.

Echter, je opmerking over dat ik hier maar 2 weken ben, zegt wat meer over jou dan mij. Jammer. Wist niet dat we hier een 'in - en exclusiviteit' groepje hebben, waar nieuwelingen de mond moeten houden... Dankje voor het welkom voelen! Misschien is er een reden dat ik niet in de chat ben, en daarom een voorstel doe? Maar goed. Ik heb mijn idee geopperd hier, en houdt het hier liever gezellig. Ik ga er vanaf nu verder niet meer op in. Ben benieuwd naar diverse andere inputs van de rest en ga mij weer bezighouden aan belangrijkere zaken van de dag! :bekdicht:
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is er een reden dat ik niet in de chat ben, en daarom een voorstel doe?
Je kunt ook beginnen met die reden uit te leggen, en waarom je denkt dat een compleet andere website/service/oplossing dat voor jou zou moeten oplossen.

We kunnen natuurlijk ook het hele forum vervangen voor een facebook groep of iets dergelijks, want dat is ook veel "handiger".
 
PANTA “Echter, je opmerking over dat ik hier maar 2 weken ben, zegt wat meer over jou dan mij. Jammer”

kom op zeg doe niet gelijk zo aangebrand en kinderacht door op de man te spelen.

Dreamer heeft hier best een punt namelijk en jij doet gelijk, of dat je het zwijgen wordt opgelegd :okdan:
 
PANTA “Echter, je opmerking over dat ik hier maar 2 weken ben, zegt wat meer over jou dan mij. Jammer”

kom op zeg doe niet gelijk zo aangebrand en kinderacht door op de man te spelen.

Dreamer heeft hier best een punt namelijk en jij doet gelijk, of dat je het zwijgen wordt opgelegd :okdan:

Ik ben niet aangebrand. Ik ben verbaasd. Als men hier vraagt om ideeën, en iemand gebruikt als tegenargument dat ik hier nog maar kort ben, dan zet je iemand onterecht op een plek.
​​​En dat is ook op de man spelen, net zoals jouw post op mij.

Wat ik erg jammer vind, is dat ik alleen maar een idee opper. Je kan er mee eens zijn of niet. Het is geheel vrijblijvend wat ik neerzet. Dus, mochten mensen het niets vinden, dan lig ik daar echt niet wakker van. Maar wat ik vervolgens krijg is een vrij emotionele tegenreactie, en de persoon in kwestie op allerlei vlakken even moet aangeven dat hij er niet mee eens is, vervolgens namens de gehele website wil praten, en als
​​​klap op de vuurpijl, nodig vind om te benoemen hoe lang ik wel niet lid ben. En dat allemaal om een vrijblijvend idee?
​​​​
Dat ik hier twee weken ben, betekent niet dat ik geen verstand heb van fora gebruik. Het is een non-argument. Daar kan ik dus van uit gaan, dat ik eigenlijk mijn mond moet houden, er is nl. geen ander punt te maken door het te benoemen. Waar het eigenlijk om draait is de community zelf, dus. Dat er een bepaalde hiërarchie is en dat we daar ons aan moeten houden. In dat geval had ik dat graag gezien ik de topicpost zelf, dan had ik ook niet gereageerd. Maar ik vermoed dat het iets persoonlijks is. Wellicht kan een moderator mij, of ons vertellen wat de hiërarchie hier is. Wellicht leerzaam voor mij?

En nu voel ik mij wederom geroepen om mijzelf te moeten verdedigen, terwijl ik al steeds aangeef af te haken van een discussie die ik helemaal niet uit aan het lokken was. Stop maar, alsjeblieft. Hier heb ik niet om gevraagd. Het was uit goede bedoeling bedoeld, niet om afgebrand te worden. Vind zelf deze discussie de website onwaardig, hopelijk zijn jullie het daar wél mee eens.
 
Ik lees in de woorden van dreamer bar weinig dat je als negatief zou kunnen uitleggen, imo.

Maar zoiets als dit:

Echter, je opmerking over dat ik hier maar 2 weken ben, zegt wat meer over jou dan mij.

En vooral sarcasme in een opmerking als deze:

Wellicht kan een moderator mij, of ons vertellen wat de hiërarchie hier is. Wellicht leerzaam voor mij?

Dat komt de sfeer niet ten goede, en het is schadelijker dat de vermeende "misdaad" van dreamer .


Dude, chill! :biertje:
 
Bericht door een moderator:
Onder de leden bestaat geen formele hierarchie.
Er zijn enkel moderatoren en beheerders.
De moderator moderen daar waar nodig (zie SF-regels).
De beheerders houden zich voornamelijk bezig met technische aspecten.

Kort lid zijn hoeft geen reden te zijn iemands input minder zwaar te laten meewegen en tegelijkertijd kan iemand het opmerkelijk vinden als een nieuwkomer in een bedrijf binnen twee weken adviezen geeft over de organisatiestructuur.

Ik denk dat Dreamer en Panta zullen moeten verdragen dat onbegrip of ander ongenoegen nu niet kan worden weggenomen.
Dat zal toch wel lukken?

Als moderator dank ik beiden voor hun betrokkenheid, want betrokkenheid blijkt wel uit deze verhitte discussie. ;)
 
Ik ben niet aangebrand. Ik ben verbaasd. Als men hier vraagt om ideeën, en iemand gebruikt als tegenargument dat ik hier nog maar kort ben, dan zet je iemand onterecht op een plek..

Dat valt op zich wel mee denk ik. Het gaat er meer om dat als je ergens kort bent, je meestal nog niet echt een gevoel hebt voor de sfeer en de mensen die er rondlopen. In dit geval komt je suggestie op een aantal chatdinosaurussen over alsof je een dorpskroeg binnenloopt en voorstelt de biljarttafel te vervangen door een saladebar.
 
De leeftijd van een lidmaatschap van het forum is niet relevant voor de mate waarin een lid voorstellen kan, wil, mag doen. Als je het iets verder doortrekt, zou je zelfs kunnen beargumenteren dat nieuwe leden met een frissere blik naar het forum kijken dan oud gedienden. Buiten het forum om wordt ik nog wel een geconfronteerd met het argument dat "we dit al jaren zo doen". En eigenlijk is dat natuurlijk geen argument. Een frisse kijk op het forum is wat mij betreft juist een absolute must om relevant te blijven en de verschuiving richting community te maken.

In dit geval komt je suggestie op een aantal chatdinosaurussen over alsof je een dorpskroeg binnenloopt en voorstelt de biljarttafel te vervangen door een saladebar.

Maar wat nou als er de laatste jaren wat vinexwijken rond dat dorp zijn gebouwd met een andere demografie? Zou de kroegbaas dan zo'n saladebar in een uitbouw kunnen plaatsen met behoud van het biljart op de plek war het al jaren staat?
 
Ik merk onder mijn vrienden ook een hoop weerstand tegen Discord. Zal wel iets Nederlands zijn ofzo ;-)
 
Maar wat nou als er de laatste jaren wat vinexwijken rond dat dorp zijn gebouwd met een andere demografie? Zou de kroegbaas dan zo'n saladebar in een uitbouw kunnen plaatsen met behoud van het biljart op de plek war het al jaren staat?

Ik zou zelfs willen aangeven dat de vergelijking ook niet echt klopt. In dit geval gaat het niet om een biljart tafel die plaats moet maken voor een saladebar. Ze hebben beide compleet verschillende doelen. Ik zou meer de vergelijking kunnen maken met een biljarttafel die plaats moet maken voor een biljartafel die omgebouwd kan worden tot een pokertafel. Biljarten kan dan nl. nog steeds. Het heeft alleen meer functies gekregen.

Voor de rest deel ik je mening, over nieuwe indrukken. Ik ben niet vastgeroest aan één bepaalde (lang werkend) systeem. Ik zie ook potentie in een ander systeem waar men baat bij heeft. Ik heb ook nooit beweerd, bijvoorbeeld, dat ik chatrooms overbodig vind. Ik vind juist dat chatrooms moeten blijven. Het zou juist meer kunnen bieden dan alleen tekst. Ik zie potentie in een 'voicechat', bestanden delen en 'live' ruimtes waar men de muziek kan laten horen en beoordelen. In mijn ogen sluit dat uitstekend aan op de functie van deze website.

Discord is een voorbeeld waar ik zelf prettige ervaringen bij heb. Neemt niet weg dat Discord een enige optie is. Er zijn meerdere opties en diensten. Wel denk ik, dat mocht dit soort dienst komen, een IRC dienst ernaast nog wel eens overbodig kan zijn, plus dat dit verdeeldheid creëert.

Ik heb ook het idee dat sommigen mijn idee zagen als kritiek. Niets is minder waar. Het is geen kritiek. Het is meedenken, om de site ( in mijn perpectief ) beter te maken. Als ik de site namelijk niets vond, had ik mij ook niet aangemeld. Zo kan je het ook zien. Ik zal niet weg gaan als het idee niets is. Het is gewoon een onschuldige inbreng. En iedereen heeft het recht om het zijne ervan te denken. Als je het er niet mee eens bent, mag dat gerust. Ook die mening telt mee, lijkt me. Als ik de enige ben die het ziet zitten, zou het raar zijn als ik mijn idee opdring aan anderen.

Overigens zie ik dat de discussie een eigen topic heeft gekregen van een moderator? Daardoor lijkt het alsof ik een discussie opzoek. Wil wel even melden dat dit niet mijn bedoeling was. Aangezien het een eigen topic heeft gekregen, sta ik dan best open voor een discussie. Al vind ik wel dat ik geen energie ga steken in een discussie dat op de persoon gespeeld gaat worden.
 
Maar wat nou als er de laatste jaren wat vinexwijken rond dat dorp zijn gebouwd met een andere demografie? Zou de kroegbaas dan zo'n saladebar in een uitbouw kunnen plaatsen met behoud van het biljart op de plek war het al jaren staat?

Uiteraard. Toevoegingen kunnen prima. 'In plaats van' gaan mijn nekharen echter van overeind staan. Zeker als het wordt gebracht als een verkooppraatje in de zin van 'ouwe zooi eruit, nieuwe zooi erin'. Ik weet vrij zeker dat niemand van de huidige chatgebruikers op Discord of iets vergelijkbaars zit te wachten en dat het opdoeken van de IRC chat het einde zal betekenen van die community. Op het moment dat er iets los naast komt kunnen mensen altijd nog kiezen of en wat ze gebruiken natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Uiteraard. Toevoegingen kunnen prima. 'In plaats van' gaan mijn nekharen echter van overeind staan. Zeker als het wordt gebracht als een verkooppraatje in de zin van 'ouwe zooi eruit, nieuwe zooi erin'. Het lijkt er helaas op dat PANTA vasthoudt aan deze laatste insteek gezien zijn voorlaatste post.

Nou, wellicht omdat ik zelf met dit idee kom. Mag ik deze dan ook verdedigen als het wordt aangevallen? Ik heb ook keren gezegd over dat het een vrijblijvend idee is. Toch lijken er wel verwijten naar me te worden gemaakt, omdat ik met dit idee kom. Je snapt denk ik toch ook dat ik totaal niet de aangewezen persoon ben die verteld hoe het moet? Is dat niet iets van een beheerder / moderator om daar over na te denken?

Mijn standpunt is dat een extra dienst goed kan werken. Wel met in het achterhoofd dat de 'oude' dienst wellicht niet samen zou kunnen gaan.
Jouw standpunt is dat de oude dienst moet blijven. Punt.

Prima toch? We hebben beiden onze punt gemaakt. Waarom dan de noodzaak om mij te moeten overtuigen van mijn 'foute' bewering? Stel dat er serieus gekeken gaat worden naar een extra dienst. Dan zullen ze jouw punt ook overwegen. Maar het lijkt alsof je het simpelweg niet accepteert dat er überhaubt iemand is die durft wat anders te zeggen? Wellicht heb ik het mis, hoor. Maar de indruk krijg ik.

Plus, je reageerde direct heel fel met "Nee". Terwijl je nu aangeeft dat toevoegingen prima zijn. Waarom geef je dat dan niet aan, met de mededeling dat je het niet eens bent dat de oude dienst zou moeten verdwijnen? Dat snap ik alleen niet.
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top