Nieuwe feature: Live streams

Wat ik wel leuk zou vinden is een samenspel creeëren. Mensen die een camera en microfoon hebben kunnen dan samen improvisatie jammen. Dus dat 1 iemand iets begint te spelen en dat een ander invalt op zijn synth.

Dat is altijd wel leuk. Echter, in de praktijk valt dat vaak vies tegen. Latency(vertraging) via online audio en video zorgen voor hoofdpijn. Bijna niet in de maat te krijgen...
 
Dan maken we er een jazzy stream van en speelt dat allemaal in ons voordeel. :D :D

Nee je hebt gelijk, ik had daar niet aan gedacht
 
Corona komt elders weer ter sprake op het forum, het geeft iedereen beperkingen en we kunnen niet doen wat we in normale tijden vanzelfsprekend vinden. Meet-ups, met elkaar jammen, het bezoeken van optredens, noem maar op.

Zoeken naar alternatieven dus, om toch "iets" te kunnen doen. Ik dacht aan deze live-stream mogelijkheid, zou het geen aardig idee zijn om daar 'ns iets mee te doen, voor-en-door leden van dit forum? Mensen krijgen een tijdslot en kunnen thuis wat nummers laten horen, een jam-sessie doen, of hebben interessante instrumenten om iets over te vertellen, etc.

Ik weet niet wat allemaal mogelijk is, kun je misschien op de Synthforum live-stream de live-streams van anderen overnemen en weer her-streamen? Dan kun je gedurende het event gewoon naar één kanaal blijven kijken om alles te volgen.
 
Alles is mogelijk, maar wie gaat zoiets bouwen/beheren/ondersteunen/draaien ?

Ik bouw nu een aantal jaar custom video streaming servers, en het is heel leuk allemaal maar mensen willen altijd weer andere features/functies/custom-meuk en dat is vaak wel dweilen met de kraan open :bekdicht:

Zoiets als dit is natuurlijk leuk voor er bij, maar gaat wel erg veel tijd/energie/organisatie in zitten en de vraag is hoeveel men er in wil steken he ;)
(en uiteindelijk is zoiets niet de 'core' van het synthforum)
 
Alles is mogelijk, maar wie gaat zoiets bouwen/beheren/ondersteunen/draaien ? (...) Zoiets als dit is natuurlijk leuk voor er bij, maar gaat wel erg veel tijd/energie/organisatie in zitten en de vraag is hoeveel men er in wil steken he ;)
(en uiteindelijk is zoiets niet de 'core' van het synthforum)

De openingspost was ook een oproep om iets met deze functionaliteit te doen, kennelijk dat de beheerders/moderatoren/bazen van het forum toch graag willen dat het tenminste een beetje bij het forum hoort. Nu in corona-tijd, het is misschien een idee om zoiets 'ns te organiseren. :)

De bedoeling is nu juist dat het eenvoudig te realiseren moet zijn. Streamen via Youtube zou iedereen moeten lukken, neem ik aan. Maak een lijstje van de mensen die mee willen doen, en geef ze een tijdslot. Iedereen kan vervolgens streamen op hun eigen kanaal, op het juiste tijdstip, de vraag is nu of het Synthforum-kanaal de stream die actueel is kan oppikken en weer herstreamen. Dan kun je als kijker naar hetzelfde kanaal blijven kijken, dat is heel handig. Laat iemand iets zien dat erg interessant is, je kunt ook kiezen om na het toegewezen tijdslot op het kanaal van de individuele deelnemer verder te kijken.

Als het technisch kan om streams weer te herstreamen, denk niet dat het zoveel werk kost om het te organiseren, eigenlijk.
 
Corona komt elders weer ter sprake op het forum, het geeft iedereen beperkingen en we kunnen niet doen wat we in normale tijden vanzelfsprekend vinden. Meet-ups, met elkaar jammen, het bezoeken van optredens, noem maar op.

Zoeken naar alternatieven dus, om toch "iets" te kunnen doen. Ik dacht aan deze live-stream mogelijkheid, zou het geen aardig idee zijn om daar 'ns iets mee te doen, voor-en-door leden van dit forum? Mensen krijgen een tijdslot en kunnen thuis wat nummers laten horen, een jam-sessie doen, of hebben interessante instrumenten om iets over te vertellen, etc.

Ik weet niet wat allemaal mogelijk is, kun je misschien op de Synthforum live-stream de live-streams van anderen overnemen en weer her-streamen? Dan kun je gedurende het event gewoon naar één kanaal blijven kijken om alles te volgen.

dat kun je nu allemaal al prima doen, meld je aan bij discord, open een eigen server, en je kunt direct met maximaal 50 man tegelijk video chatten en muziek maken, je hoeft ze alleen maar een linkje te sturen voor je eigen gratis server. Of je gebruikt Jit.Si meet is ook gratis. Het is allemaal doodsimpel tegenwoordig op platformen die al jaren draaien en daar prima voor te gebruiken zijn.

alternatief is inderdaad livestreamen op facebook, youtube of twitch met behulp van bijvoorbeeld obs studio of rechtstreeks op de platformen zelf, en dan kun je de chat functie gebruiken, maar platformen als jit.si of discord werken echt veel handiger voor interactieve sessies. En het is volledig controleerbaar, je kunt je server op invite only zetten en er komt niemand op die je niet wil. In onze groep gebruiken we het al jaren en het werkt echt megahandig.

dus gewoon proberen, je zult verbaasd staan hoe simpel het tegenwoordig is.
 
Het jammere is dat de geluids-kwaliteit van jitsi en discord totaal niet bedoelt is voor muziek. Alle encoding en compressie is 100% gericht op spraak (en mono).
 
Het jammere is dat de geluids-kwaliteit van jitsi en discord totaal niet bedoelt is voor muziek. Alle encoding en compressie is 100% gericht op spraak (en mono).

dat klopt inderdaad wel, maar als tip wil ik geven dat voor muziek je in discord vrij simpel de compressie kunt veranderen zodat je kunt spelen en je sound wordt dan niet weggedrukt. Dat doe je in de settings bij spraak en video instellingen, daar kun je het invoervolume en de ingangsgevoeligheid verminderen zodat je onder de thresshold van de compressie blijft. Voor jit.si geldt dat de kwaliteit afhankelijk is van de groepsgrootte. Wij hebben dat opgelost door dan de youtube video te delen die we willen laten zien bij workshops (voor jitsi nemen we de workshops altijd vooraf op). Dan ziet iedereen tegelijk in jit.si via een youtube plugin en youtube kwaliteit de workshop of muziekdemo dat is dan uiteraard wel in stereo.

Voor discord doen we wel de live workshops en dan is het eigenlijk van minder belang hoe goed het geluid is, het gaat om de technieken die iedereen dan zelf kan uitproberen tegelijkertijd en op discord via het aanpassen van die spraak-settings kun je prima de sound en het gedrag van de sound laten horen die van belang is en het geluid is nog steeds goed genoeg voor het geven of krijgen van workshops.

Live workshops op jit.si deden wij in het verleden ook wel, maar er zitten soms echt veel mensen in zo'n workshop en dan is jit.si daar niet echt geschikt meer voor omdat die dynamisch de kwaliteit schaalt, vandaar dat we zijn overgestapt voor dat soort live workshops naar discord.

Maar mocht sound kwaliteit kwa demos onderling het belangrijkste zijn, wat ik me voor kan stellen bij online concerten aan elkaar geven, dan is vooraf opnemen denk ik de way to go. Of je neemt een server boost op discord voor jezelf, dat kost wel geld, maar dan gaat je sound kwaliteit wel enorm omhoog.
 
Laatst gewijzigd:
Kom nog even terug op dit onderwerp. We zitten nog steeds met corona, er komt kennelijk een 3e golf aan en we blijven waarschijnlijk nog wel een tijdje zitten met allerlei beperkende maatregelen. Wat al eerder ter sprake kwam, zou het leuk zijn om met deze streammogelijkheid iets te doen ter leering ende vermaeck? Ik weet niet hoe dit allemaal precies werkt, maar je zou het zo simpel mogelijk moeten houden. Leden kunnen bijvoorbeeld iets spelen, of hebben een interessant instrument waarover e.e.a. over valt te vertellen, etc. Laat de mensen die mee willen doen van te voren een video maken, misschien iets van 10-20 minuten ofzo, en deze bezorgen bij degene achter de knoppen voor de livestream. Leuk als het geheel aan elkaar gepraat zou worden, veel meer dan dat en het starten van de video's is het qua werk dan niet. Zo zou je het vrij simpel kunnen houden. Via de chat kun je onderling met elkaar praten over wat er gaande is, gezellig. Leuk voor een middag of avond in het weekend ofzo?
 
Kom nog even terug op dit onderwerp. We zitten nog steeds met corona, er komt kennelijk een 3e golf aan en we blijven waarschijnlijk nog wel een tijdje zitten met allerlei beperkende maatregelen. Wat al eerder ter sprake kwam, zou het leuk zijn om met deze streammogelijkheid iets te doen ter leering ende vermaeck? Ik weet niet hoe dit allemaal precies werkt, maar je zou het zo simpel mogelijk moeten houden. Leden kunnen bijvoorbeeld iets spelen, of hebben een interessant instrument waarover e.e.a. over valt te vertellen, etc. Laat de mensen die mee willen doen van te voren een video maken, misschien iets van 10-20 minuten ofzo, en deze bezorgen bij degene achter de knoppen voor de livestream. Leuk als het geheel aan elkaar gepraat zou worden, veel meer dan dat en het starten van de video's is het qua werk dan niet. Zo zou je het vrij simpel kunnen houden. Via de chat kun je onderling met elkaar praten over wat er gaande is, gezellig. Leuk voor een middag of avond in het weekend ofzo?
Echt een heel leuk idee. We hebben echter geen platform dat deze optie ondersteunt. Misschien een leuke "opdracht" voor @ishi. Hij krijgt altijd alles voor elkaar.

Op de korte termijn kun je misschien beter nog even niks verwachten, maar we kunnen het bespreken.
 
Back
Top